HD-DVD vinner fotfeste - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Jeg vil selvfølgelig ha det formatet som gir best bilde og lyd, og der er det vel ikke noen tvil om hva som er det riktige.....
    Det finnes ingen grunn til å antyde at det ene formatet bildemessig eller lydmessig er bedre enn noen andre. Pga av at videokodeker og slikt enda ikke er satt så kan det godt hende HD-DVD blir bedre enn Blue Ray eller omvendt.

There are going to be plenty of people in the coming days and weeks who will bemoan the fact that these studios are choosing HD-DVD over Blu-ray Disc, because they assume Blu-ray Disc is the better format. Look... on paper, the Blu-ray Disc specs look more impressive. But I've seen technical demonstrations of film footage in both Blu-ray Disc and HD-DVD, and it all looks fantastic. The fact is, we can't really judge which format is better until we start seeing FINAL product in both formats. I'm not talking about test discs that have 30 minutes of barely compressed video - I mean the actual product consumers are going to get when they go their favorite video stores next Christmas, complete with extras, audio options etc. The fact is, we just don't know which format is going to look and sound better, and I fully expect BOTH to look and sound amazing. It's just too early to start forming a sound, informed opinion on the quality issue.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på lagringsplass er det jo helt åpenbart hvem som kan operere med høyest bitrate og minst kompresjon ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med samme codec er det liten forskjell mellom formatene (for brukeren) annet enn lagringskapasitet. Og der er jo Bluray totalt overlegent HD-DVD. Det forskes jo fortsatt på å få utnyttet større lagringskapasitet på Blueray-plater, sist jeg hørte noe hadde de fått til plater som kunne lagre seks lag med data på hver plate, hvor hvert lag tar 25 GB.

Og dersom mpeg4 codec blir valgt for Blueray er det i mine øyne ingen tvil hvilket format som vil gi de potensielt beste bildene. Og når det gjelder ekstramateriale kan jo Bluray lagre en del mer enn HD-DVD for å si det forsiktig..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    PS2 er som mange sier verdens mest kjøpte DVD-spiller. Ytterst få vil ha anskaffet seg en HD-spiller om halvannet år, men tror du ikke de millionene som da sitter på en PS3 vil kjøpe seg et par Blu-Ray-filmer "bare for å prøve"? Og så ruller snøballen...
    Hvor mange av disse millionene tror du sitter på et HD kapabelt display?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innen 2006? I Europa har jo ikke stemningen for "HD" tatt så veldig av ennå akkurat. Mange av mine bekjente og som ikke har noen interesser inn AV (de fleste har _ikke_ det..) bare rister oppgitt på hue når jeg påstår at det finnes format som er i stand til å gi bedre bilder enn dvd. Dvd regnes av mange som den ypperste standarden som finnes og mange bruker jo nettopp dvd når de f.eks. sammenlikner divX og sier at den og den filmen har "dvd-kvalitet". Plasmaskjermene som selges nå, som kunne vært startgropa for HD, selges jo med dårligere oppløsning enn CRT-TVen de allerede hadde. Så jeg er egentlig litt usikker på hvor mye Bluray og HD-DVD vil bety her i Europa.

I Japan og USA er det jo stor interesse for HD og der er det ikke bare "nerdene" som prater om det. Derfor har jeg tro på at evt. Bluray vil kunne slå gjennom der først og senere krype til oss her i nord når det digitale bakkenettet blir lansert om ti års tid. Forhåpentligvis er interessen litt større innen den tid.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at ingen av mine kompiser vil eie en slik spiller før 2010.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg er rimelig sikker på at ingen av mine kompiser vil eie en slik spiller før 2010.
    Ditto. Jeg arbeider på ett sted med over 5000 ansatte totalt. Jeg har ikke snakket med alle, men så langt så er det ingen utenom meg som vet hva HD er eller for den saks skyld vet hva det er.

Begynner jeg å prate om det så har det ingen interesse, og jeg kunne likesågodt ha lest innholdsfortegnelsen på OMO.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjenner altså ikke noen som kommer til å kjøpe PS3?

Selv om man ikke har HD display vil høyere bitrate gjøre bildene og lyden bedre.....

edit: det var vel ikke så lett å oppdrive entusiasme for dvd på arbeidsplassen lenge før det formatet ble lansert heller?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper jo ikke det når det blir bare sort skjerm på et apparat som ikke takler HD.

Uansett hvis jeg har noen teite venner som kjøper PS3(jeg håper de har skjønt det snart at XBOX2 vil bli kongen på haugen), så tror jeg uansett ikke at de kommer til å bruke de eventuelle blu ray mulighetene.

Jeg tipper at man kanskje må ha noe ekstrautstyr for å kunne benytte ps3 som avspiller til blu ray filmer.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit: det var vel ikke så lett å oppdrive entusiasme for dvd på arbeidsplassen lenge før det formatet ble lansert heller?

Nei og ikke etter det kom heller. DVD ble jo ikke populær før i 2002. Først da kunne man begynne å snakke om et massemarked produkt. Vi snakker da om 5-6 år etter lansering. DVS at man er på samme nivå i 2012. Men grunnet dvd så vil det ta langt lengre tid får eventuellt nytt format når samme popularitet som DVD hadde i 2002. (kanskje 2015)

Jeg har enda kompiser som ikke har kjøpt seg DVD spiller. Og da snakker jeg om folk midt på 20 årene med høy generell teknisk forståelse.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forferdelig å høre om disse kompisene dine..... Men uansett, det blir jo mulig å kjøre blu-ray via scart/component/dvi etc. og vise det på eldre display uten problemer. Med høyere bitrate og bedre codec vil jo bildene også bli bedre, jfr. demodvd med max bitrate vs rippet lotr ee på en stk dvdr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda kompiser som ikke har kjøpt seg DVD spiller. Og da snakker jeg om folk midt på 20 årene med høy generell teknisk forståelse.
    Samme her.

En av grunnene som kan tale for at dvd vil bli byttet ut før "tida" kan være at dette er noe spesielt Hollywood gjerne ønsker. HD-DVD og Blueray skal ha mye bedre kopibeskyttelse enn dvd (som jo bare er en spøk). Dersom Hollywood samtidig greier å skape en viss entusiamse for produktet, enten ved å lansere det gjennom PS3 eller ved å gi med mer ekstramateriale el., så kanskje folk vil kjøpe det i stedet for dvd.

Og ALLE vet at PS3 vil danke Xbox2 ned i støvlene..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Skal vi slåss :wink:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Skal vi slåss :wink:
    gleder meg til "Gamesphere" kommer og ruller over begge to. :lol:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper kanskje noe slikt som kopibeskyttelse kan sette fart i hd-produksjonen.

Men det vil alltid ta tid før ett slikt produkt vil bli populært. Mange av innovatørene sitter vel inne på forumet her... Eller hva sier dere som har dvhs??? :wink:

Mvh

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper den teknologien med høyest potensiale vinner.. Det vil gå lang tid fra enten Blueray eller HD-DVD har fått fotfeste til vi får enda en ny teknologi.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forferdelig å høre om disse kompisene dine..... Men uansett, det blir jo mulig å kjøre blu-ray via scart/component/dvi etc. og vise det på eldre display uten problemer. Med høyere bitrate og bedre codec vil jo bildene også bli bedre, jfr. demodvd med max bitrate vs rippet lotr ee på en stk dvdr.
    Du vil IKKE kunne kjøre blu-ray via scart. Du vil IKKE kunne kjøre blu-ray signaler til en "vanlig TV". Du må ha et HD kompatibelt display.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Du vil IKKE kunne kjøre blu-ray via scart. Du vil IKKE kunne kjøre blu-ray signaler til en "vanlig TV". Du må ha et HD kompatibelt display.
    Hvor står dette? Finnes det i det hele tatt en etablert standard ennå?

Når PS3 blir lansert i begynnelsen av 2006 kommer denne med en Blueray avspiller. Det tviler veldig på at PS3 ikke blir kompatibel med "gamle" display.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 blir 100 % sikkert kompatibel med vanlige TVer. Alt annet ville være et kommersielt selvmord fra Sony sin side.

Som Peakman skriver er det godt mulig at en vil måtte kjøpe ekstrautstyr for å kunne benytte PS3 som Blueray videoavspiller. Det kan godt tenkes at Blueray kun vil benyttes som lagringsformat for spill i første omgang. Sony har gått på en smell med sin PSX, så de er sikkert veldig forsiktige med å push'e PS3 som en alt-i-ett underholdningsmaskin.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig vil PS3 være kompatibel med "vanlige TV". Den vil gi SD signaler (576i) via de analoge videoutgangene. HDTV signaler vil kunne tas ut via en dedikert utgang, antakelig HDMI (Denne vil antakelig også gi SD signaler).

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •