Hva er tenker dere om HFR i film?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Lord Arryn of the Vale sin avatar
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er tenker dere om HFR i film?

Etter den første "Hobbiten"-filmen ble sluppet på kino med 48Hz bildefrekvens har det vært sterke meninger der ute om dette egentlig var et framskritt i bildekvalitet eller ikke. Mye av kritikken gikk ut på at det ikke føltes naturlig for seeren, og at bildet er for skarpt.

Personlig mener jeg at det er synd at vi ikke har gått over til en høyere bildefrekvens for lenge siden. Jeg mener å ha blitt fortalt at 24 bilder først ble utbrakt da lydfilmen kom fordi man måtte ha en standard som gjorde at mang fikk mange nok bilder pr. sekund til at talen og leppesynkroniseringen var lett å koble sammen for publikum uten at det så usammenhengende ut. På den tiden var jo det tekniske langt underlegent den vi har i dag, og i tillegg til maskineri som kunne ta opp 24fps kontinuerlig måtte man også ha kjemikalier i filmrullen som kunne reagere hurtignok med eksponeringen til en økonomisk overkommelig prislapp.

Dersom noen vil ha eksempler på det samme videoklippet i 24fps versus 60fps slenger jeg med en link fra RED sine hjemmesider: High Frame Rate Video Playback
    Sist endret av Lord Arryn of the Vale; 05-13-2015 kl 12:43
    As high-end as Hodor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg. Høyere framerate er på høy tid.

Det er riktig at 24 fps standarden kom med lydfilmen for snart 100 år siden. Det er på tide å komme seg videre.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24p er nesten "slideshow" i min mening og det erkjennes at dette er laveste bilde raten mennesker kan enkelt akseptere som bevegelse, og filmruller var jo relativt kostbart så de ville jo spare der de kunne.

Nå har jeg ikke sett noen av hobbit filmene på kino, men etter hva jeg mener er nok heller ubehaget rundt dette mer med kombinasjonen rundt 3d effekten og den nye bilderaten, det var langt mer kommentarer og ubehag ved den første hobbit filmen enn den andre og tredje så de fikk åpenbart finpusset på den.

Om noe så synes jeg kanskje at 48fps som hobbit filmene ikke var helt nok, de skulle godt direkte for 60 men dette var vel ikke teknisk mulig og få til med den dagens kino projektorer(?).

Vi hører jo også snakk om dette rundt VR og occulus rift spessielt med kvalme og innlevelse og den viktigste faktoren er og få opp en stødig billedrate på 75fps, selv 60fps er ikke nok.

Heldigvis virker det som om støtte for høyere billedrate er med i standarden for UHD blueray, om dette blir brukt er vel et annet spørsmål ..
    Sist endret av TorTorden; 05-12-2015 kl 20:37
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No har ikkje eg sett hobbiten i 48fps men hvis det er noe likt SOP da blir eg kvalm klarer ikkje å se på det.så håper ikkje det blir standard på filmer hvis det er sånn.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalmen SOA kan skape er jo fordi det er dårlig FI. Dette er jo snakk om native framerate. Noe helt annet.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Kvalmen SOA kan skape er jo fordi det er dårlig FI. Dette er jo snakk om native framerate. Noe helt annet.
    Jeg så Hobbiten i HFR og sammenligner det med å sette Sonys Motionflow på high (sef uten artifaktene) og likte det ikke noe særlig og jeg har brukt Motionflow på low de siste 6 årene jeg har hatt VW85, 90, 95, 1000, HW50 og 55 og liker det veldig godt. Men så er også dette første gang det er gitt ut filmer i HFR og hvis dette blir normen fremover vil det helt sikkert ha stort forbedringspotensiale, men for meg så ødela HFR på Hobbiten veldig og ble et forstyrrende moment og jeg så de neste Hobbit filmene i vanlig 24hz...

Kommer til å prøve igjen når James Cameron gir ut Avatar 2 for å se og han skal vel muliggens filme i 60fps.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke 30p vært standard for tvsendinger i flere tiår? om høyere alltid er bedre, hvorfor tviholder man fortsatt på 24 med 3:2 pulldown? bare for morro skyld? :P

"At 23.976 frame/s, there are four frames of film for every five frames of 29.97 Hz video"

" The effects of inter-frame judder are less noticeable than 24p yet retains a cinematic-like appearance. Shooting video in 30p mode gives no interlace artifacts but can introduce judder on image movement and on some camera pans... "
    Sist endret av einis; 05-13-2015 kl 13:36

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyere fps er alltid bedre. I tillegg til jevnere bevegelser oppleves bildet svært mye skarpere. Mistenker mye av grunnen til at de som ikke likte Hobbiten gjorde det fordi den økte skarpheten eksponerer dårlig cgi og sånn sett gjør seg selv en bjørnetjeneste. Frameraten som i utgangspunktet får filmen til å se mer naturtro ut, gjør samtidig at effektene virker uekte.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, Hobbiten var jo et skrekkeksempel på hvordan høy FPS ikke må brukes... Jeg tror imidlertid at potensialet for høy FPS er til stede, men at det må utnyttes korrekt. Har selv - skrekk og GRU - begynt å bruke FI på low på en del filmer i det siste på JVC X500, og ser jo der at det på mange måter er fordelaktig på f.eks. panoreringer som med FI påslått ofte kan se helt på trynet ut spesielt når en blir vant til FI´en. Samtidig; X500en gjør jo en relativt god FI-jobb da (med unntak av noen snodige vertikale "kolonner" på vanskelige fargeoverganger, skjer heldigvis ikke alt for ofte...), noe f.eks. Samsung-TVer IKKE gjør... I likhhet med Andreas syntes jeg Hobbiten så ut som FI satt på max (+ overdrive...), alternativt som det Samsung bruker som default på sine TVer...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker nesten alltid ME low på min HW50, fordi når jeg har relativt stor synsvinkel til skjermen (106" på 3.2m), så hjelper ME stort på flyten i bildet. Det er områder hvor ME bryter sammen; f.eks. scene i en bil hvor bakgrunnen går sideslengs forbi, mens forgrunnen er i ro. Da kollapser ME når bakgrunnsbildet treffer vindusstolper e.l. og den prøver å dra stolpen videre. Ellers fungerer det greit. Eller kanskje bedre sagt, jeg syns fordelene med ME er langt bedre enn ulempene.

Hobbiten er nok et litt dårlig eksempel på HFR, fordi denne filmen har voldsom stor dybdeskarphet -- nesten alt er skarpt. Dette ble gjort for å gi god effekt i 3D, men det gir den også en såpeopera-look som mange nok feilaktig assosierer med HFR.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Midas

De aller fleste kritikere forstår ikke at tilretteleggingen for 3D faktisk er grunnen til "soap-look" på Hobbiten, og ikke høyere fps. Neste gang kjøres det nok med separat kamera for 2D, der narrow depth of field blir "satt i fokus" ;-)

Newcomer Lord Arryn of the Vale sin avatar
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hobbiten er nok et litt dårlig eksempel på HFR, fordi denne filmen har voldsom stor dybdeskarphet -- nesten alt er skarpt. Dette ble gjort for å gi god effekt i 3D, men det gir den også en såpeopera-look som mange nok feilaktig assosierer med HFR.
    Dette er et veldig godt poeng. Samtidig er det paradoksalt at dersom 3D skal ha en håp om å være god må dybdeskarpheten være enorm. Jeg tror spranget fra vanlig 2D 24Hz til 3D-filmet HFR i Hobbiten rett og slett ble for stort for gjennomsnittspublikummeren. Jeg syns for så vidt at Hobbiten fungerte veldig bra, men det krevde noen minutters tilvenning.
    As high-end as Hodor.

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 09-16-2010, 00:30
  2. Hva tenker dere om dette (og sammen) ?
    By Mari1981 in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 05-17-2008, 20:31
  3. Hvilken film er det jeg tenker på?
    By X3M in forum Generell video
    Svar: 4
    Siste melding: 05-16-2008, 18:52
  4. Hvilken film tenker jeg på?
    By frdrk in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 4
    Siste melding: 11-12-2006, 02:17
  5. Konkurranse- Hvilken film tenker jeg på.
    By Peakman in forum Generell chitchat
    Svar: 30
    Siste melding: 05-24-2004, 21:11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •