Hjelp til signalvei.

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til signalvei.

Hoi!

Jeg er litt usikker på hvor på forumet jeg skulle lagt dette, så jeg poster her og mottar eventuelle reprimander med krummet rygg..

Så til sakens kjerne..
    Jeg har kjøpt meg ny TV, og ny tv i 2015 innebærte for min del 4K og 3D..
    Før så hadde jeg en vanlig FullHD Plasmatv som altså aldri trengte mer enn 1080p signal, og derfor var signalveien lett å tenke seg til.
    Der brukte jeg Receiver som terminal hvor alle inn-signal kom inn og derfra bare en singel HDMI-kabel til TV for å vise bildet mens receivern tok seg av lyden..
    Nå har det seg slik at Receivern (en eldre Yamaha RX-V1800) ikke støtter å videresende hverken 3D eller 4K, altså må signalet fra feks HTPC'n som gladelig sender 4K gå rundt receivern og rett i tv for så å sende lyd tilbake til TV..

I tillegg til HTPC så har jeg en BD-spiller og en Canal Digital HD-PVR som signalkilder.

Problemstillingene blir som følger:
    Slik jeg har koblet det opp nå, så har jeg byttet om signalveien helt. Nå går alle signalkilder først inn på tv via hdmi, og så har jeg optisk fra TV til Receiver.. Dette gjør jo selvfølgelig at alt fungerer, jeg får 4K bilde fra HTPC og alt fungerer som sagt.
    MEN, er optisk optimalt for signalføring av lyd til film? Jeg har ikke testet ARC via HDMI enda, men jeg har lest at dette ikke skal være så lett å få til å fungere, derfor har jeg så langt bare prøvd det mer safe valget som jeg visste virket, altså optisk..
    Lydsystemet mitt er 5.1 så fler kanaler enn det trenger jeg ikke, men jeg vet ikke hva slags standarder som optisk støtter og leverer på. Leverer det godt nok til at ARC og HDMI ikke er vits å styre for mye med?

En annen problemstilling jeg har i forbindelse med denne signalveien er at jeg ofte hører på radio via HD-PVR'n fra Canal Digital.. Når jeg før da koblet PVR'n rett i receiver så kunne jeg skru av tv'n mens det fremdeles kom lyd fra anlegget.. Skrur jeg derimot tv'n nå så bryter jeg signalveien og lyden forsvinner.. Finnes det noen måte å få tv'n til å videresende lyden uten at skjermen trenger å stå på?
    Det gjelder forresten en tv av typen LG 65UB950V..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først så kan jeg si at optisk ikke har båndbredde til å støtte Dolby TrueHD og DTS HD MA, men du får vanlig DD og DTS.
    Nummer to er at Yamaha RX-V1800 har HDMI 1.3a og den støtter ikke ARC så det er ikke noe alternativ.

Mulig du kan bruke en HDMI-splitter på signalet fra HTPC som kan sende signal til både TV og AVR på en gang. Vær oppmerksom på at slikt utstyr kan gi handshake-problemer. Men om du får det til å virke så vil du kunne få 3D eller 4K sammen med HD-lyd. Mulig du får sync-problemer, men utstyret har mulighet for å stille på dette så det burde ikke være noe problem.
    Sist endret av Gurba; 04-20-2015 kl 22:42

3. Takk sickpuppy takket for denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..
    Så da må jeg bruke samme oppsett som før da egentlig, bare at jeg setter inn en splitter fra HTPC som deler signalet ut til både tv og Receiver altså..
    Jaja, davet jeg jo hva neste utgiftspost blir.. En litt mer up to date-receiver..

Begynner det å dette inn noe fornuftig på bruktmarkedet av slikt, tro..? En Receiver med nok power pluss at den videresender 3D og 4K bilder..? Det er jo det jeg ønsker mest av alt..

5. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som folk begynner å oppgradere til Atmos og DTS:X så vil det nok komme mye bra på brukten i tiden framover. Du trenger vel noe med litt godt med strøm til B&W'ene dine.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så den..
    Men hva med en Pioneer SX-LX57-S? Ville den gjort jobben..?
    Jeg vet ikke hva Atmos og DTS:X er forno.. ER det noe jeg burde ha..?

Edit: Google hjalp meg forresten til å innse at Atmos og DTS:X ikke blir nødvendig i mitt tilfelle..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde du var Yamaha-mann. Det ser ut som om at den skal fikse det du vil ha.
    SC-LX57-K (Archived) - Pioneer Australia

Atmos er kult og jeg håper min avr kan oppdateres til DTS:X selv om jeg tviler.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo seff, men fant ingen yamaha tilgjengelig sånn på sparket.. Nå blir det jo ikke med det første uansett, men ja..
    Må vertfall tenke ut en løsning, kanskje jeg skal prøve dette med splitter først..

10. Liker Gurba har likt denne posten

Lignende tråder

1. Svar: 23
    Siste melding: 09-02-2012, 20:35
  2. Svar: 5
    Siste melding: 12-01-2010, 18:20
  3. Svar: 7
    Siste melding: 10-16-2010, 00:18
  4. Hjelp til kopling av forsterker og hjelp til valg av reciever!
    By Munty in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 11-14-2008, 13:11
  5. Svar: 4
    Siste melding: 12-29-2004, 14:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •