Hvor har det blitt av "Filmlooken"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor har det blitt av "Filmlooken"?

Har en aldrende Pionéer Plasma som gir et fantastisk bilde på film og TV-serier. Har kikket litt på ymse TV'er og jeg ser til min store bekymring at flere TV er jeg kikker på har et merkelig bilde. Er ofte i tvil om jeg ser på en "making of-" av en eller annen film eller om jeg faktisk ser på filmen. Har skrudd litt på random TVer jeg har sett hos folk og ber folk om å skru på "filmmodus". Det som oftest skjer da er at fargene blir mer dempet, men har til gode å se 24 fps i filmmodus på en TV. Det som virkelig sjokkerer meg er at jeg finner lite info om dette. Er folk virkelig med 400-1000hz som det nå reklameres med når man ser på film på nymotens TV'er?

Det må da vel være mulig å få en moderne TV til å se bedre ut på film enn en 7 år gammel Plasma? Er overhodet ikke opptatt av inputlag og gaming her er det film og tv serie med bra bilde for alle penga... Har også lest at folk som meg blir skuffet over samsung 7505. Slik det er nå så er jeg rett og slett rystet over hvor dårlig filmkvalitet jeg har sett på ymse tver. Er det noen cineaster her som har synspunkter på dette med "filmlook/filmfeeling" som ikke lengre er der på nye TVer?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Tragisk at plasma er ofret pga strømbruken. Vi får håpe OLED teknologien blir tilgjengelig for en rimeligere penge snart..., men klarer meg bra med mine plasma så langt (LG og Pioneer) - ikke noe LCD her i gården.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noen "film-modus" som må slås på. Det er frame interpolation som må slås av. FI kalles forskjellige ting hos forskjellige produsenter. Smoot Motion hos Samsung og Motion Flow hos Sony om jeg ikke husker feil. Dette har ikke noe med Plasma vs. Lcd å gjøre. Den aldrende Pioneren din er nettop aldrende og mangler således denne teknologien. Men den kan slås av.

Det finnes for øvrig masse info om dette. Fenomenet du beskriver er så kjent at det til og med har fått ett kallenavn. Såpeopera effekt.
    Sist endret av Ballis; 04-07-2015 kl 10:05

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde utviklingen har egentlig gått i feil retning siste syv årene og er faktiskt en av de største grunnene til at jeg først prøvde meg på projektor.

Nå kan det og nevnes at idiotene på elkjip og co bevisst feil stiller bilder noe så til de grader bare for at modell n skal se mer lys sterkt ut enn den ved siden, og mens det enda var plasma og finne der ble bildene på disse bevisst saboter siden de tjente mer på den stygge sammy led'n.
    og idiotien går i full sirkel nå som bermen enda trornat en "buet" skjerm er bra og ha.

Nei holder på plasman min, men får mindre mindre håp om oled, begynner snart heller og tro på at det kommer laser+fosfor eller LED projektorer med 30k timers levetid før tvene får bra bilde igjen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Samsung 7505 og til film så er den veldig bra når man får stilt inn rett. Bedre enn min en del år gamle plasma som jeg syntes var bra til jeg fikk den nye i hus. Det eneste som er irriterende er clouding i hjørnene hvis jeg ikke stiller inn rett og hakking på panoreringer på en del tv-kanaler. Jeg bruker cam fra CD og parabol.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vi ikke før eller siden si adjø til den gode gamle filmlooken, hvis vi ønsker 4k ? Jeg, for min del vil ha ett mest mulig naturtro bilde, og da synes jeg 24fps ikke er tilfredsstillende lenger. Jeg liker Å ha FI on på min projector. En annen ting -er det vits med 4k i 24fps.? Hva med 2k i 48 fps? Vet ikke hva som er planen med fremtidens 4k filmer jeg, men håper å se film med 48 frames per second i fremtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. 24fps er ubrukelig. På tide å si adjø. Her i huset står FI på max, men høyere native fps som 48 eller 60 hadde naturligvis vært å foretrekke. Det er merkelig at på alle andre områder streber man etter å oppnå ett mest mulig naturlig bilde, samtidig som man tviholder på 24fps ("film-looken"), en standard som kun oppsto som følge av tekniske begrensninger når lyd-film ble introdusert i 1926. En standard som snart er 100 år gammel og som ikke ser naturlig ut i det hele tatt.

Kunne jeg velge ville jeg tatt 2K@48 over 4k@24 når som helst.
    Sist endret av Ballis; 04-08-2015 kl 01:52

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok også av den oppfatning at jeg vil ha mest mulig naturlig bilde. Jeg vil tro på det jeg ser. Det skal helst se ekte ut. Jeg kan ikke fordra den hakkingen som film looken gir. FI står også på max her i huset selv om det gir noen plagsome artefakter.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er uten tvil stor forskjell på FI-systemer, men max effekt gir som oftest en overdreven "glossy" look og er ikke noe jeg personlig foretrekker. Jeg har imidlertid begynt å kjøre på min. effekt på JVC X500´en jeg bruker på en del filmer og synes den funker overraskende bra. Mindre hakking uten at en samtidig drar et unaturlig "slør" over filmgjengivelsen.

Litt av problemet med TVene jeg har sett er at dette "sløret" oppstår selv på lavest FI-nivå. Dette skyldes sannsynligvis manglende prosesseringskraft i kombinasjon med lite raffinerte algoritmer for utregning av mellombildene. Angitte slør består ofte av en introduksjon av tydelig banding i bevegelser (dvs. redusert fargedybde) samt i noen tilfeller også redusert skarphet under bevegelser.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt enig, stor stor forskjell på FI systemer, og før jeg så så motion flow på Sony sine projektorer var jeg fast overbevist at det var noe forbanna søppel som aldri ville kunne brukes til noe.

Som Lygren, nevner kan enkelte derimot være meget bra men krever sitt av prossering om display ikke har nok, oppnås den ekstra frame raten ved og dumpe oppløsning, enten rent og holdent lavere oppløsing på bildet, men også ofte i farge spekteret og det absolutt billigste gjør nok begge deler, resultatet av slikt er et bilde man ikke kan se på med mindre jeg tar av meg brillene og da ser jeg ikke noe uansett :P

Nyter selv min hw50 sin motion flow på low, men high blir litt for mye, og introduserer en del bugs, synes også f.eks tale ofte ser litt rart ut med FI systemer på maks liksom om at lyden er forsinket, men allikevel ikke :P
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Det er uten tvil stor forskjell på FI-systemer, men max effekt gir som oftest en overdreven "glossy" look og er ikke noe jeg personlig foretrekker. Jeg har imidlertid begynt å kjøre på min. effekt på JVC X500´en jeg bruker på en del filmer og synes den funker overraskende bra. Mindre hakking uten at en samtidig drar et unaturlig "slør" over filmgjengivelsen.

Litt av problemet med TVene jeg har sett er at dette "sløret" oppstår selv på lavest FI-nivå. Dette skyldes sannsynligvis manglende prosesseringskraft i kombinasjon med lite raffinerte algoritmer for utregning av mellombildene. Angitte slør består ofte av en introduksjon av tydelig banding i bevegelser (dvs. redusert fargedybde) samt i noen tilfeller også redusert skarphet under bevegelser.

Nå tror jeg ikke mine egne øyne!! Lygren bruker FI!! Den svorne motstander av FI er på gli. ;-)

Jeg syns også at FI fungerer på enkelte projektorer, og som TorTorden er inne på er Sony en av dem som har fått det til best. Epson har også et snedig system, der FI avsluttes i de mest krevende scenene, og starter opp igjen så snart prosessoren har "oversikt igjen". Da slipper man mye av de rare artefaktene FI lager når et objekt for eksempel beveger seg foran "kompliserte" bakgrunner. Se bare hva som skjer når skuespillere beveger seg raskt med f.eks en teglstein-vegg i bakgrunnen.

Når det gjelder X500 Lygren, har du lagt merke til at FI introduserer merkelige vertikale striper i bildet (der det er fine konturoverganger - som solnedganger, etc)?
    Se vedlagte bilder, eventuelt test originalbildet selv - med og uten FI (takk for bildet Didrik)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hvor har det blitt av "Filmlooken"?-med-fi-jpg   Hvor har det blitt av "Filmlooken"?-solnedgang-jpg  
    Sist endret av Gorm; 04-13-2015 kl 09:21

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Yepp, sett de stripene @Gorm , merkelige greier og samme på alle X500er... Er jo ikke så ofte de forekommer, så jeg har vel egentlig oversett det litt, og til episke filmer som Interstellar og tilsvarende (?? finnes det?? ) går selvsagt FI uansett av tvert fremdeles, har jo ikke blitt helt tullerusk heller!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det. Bruker stort sett FI selv, men må deaktivere i de få filmene der "teknikken" vies større oppmerksomhet enn selve filmen. Fortsatt artig å lese at du ikke har alle piggene ute i forhold til "fast fwd" effekt. Men det skyldes vel kanskje at teknologien hele tiden blir bedre, og vi får håpe det fortsetter (i mangel på høyere FPS)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet tilfelle jeg ser mye artefakter medFI er om man har på undertekster, da kan det ofte dukke mye rare flekker rundt teksten, omtrent samme som når personer går foran komplekse bakgrunner.

Personlig bruker jeg så og si aldri undertekster men om jeg hadde foretrukket tekster på, så ville jeg nok måtte bli tvunget til og slå av Motion flow på Hw50 også.
    Denon AVR-4520 CI

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Jeg er nok også av den oppfatning at jeg vil ha mest mulig naturlig bilde. Jeg vil tro på det jeg ser. Det skal helst se ekte ut. Jeg kan ikke fordra den hakkingen som film looken gir. FI står også på max her i huset selv om det gir noen plagsome artefakter.
    faktisk var det det folk ikke likte når de prøvde Hobbiten i 48fps. såg ikke lenger ut som film..
    husker det var masse klager på nettet, også fra filmnerder som hadde bestemt seg på forhånd før visningen at det bare kunne bli bedre.
    teori - praksis

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Nå tror jeg ikke mine egne øyne!! Lygren bruker FI!! Den svorne motstander av FI er på gli. ;-)

Jeg syns også at FI fungerer på enkelte projektorer, og som TorTorden er inne på er Sony en av dem som har fått det til best. Epson har også et snedig system, der FI avsluttes i de mest krevende scenene, og starter opp igjen så snart prosessoren har "oversikt igjen". Da slipper man mye av de rare artefaktene FI lager når et objekt for eksempel beveger seg foran "kompliserte" bakgrunner. Se bare hva som skjer når skuespillere beveger seg raskt med f.eks en teglstein-vegg i bakgrunnen.

Når det gjelder X500 Lygren, har du lagt merke til at FI introduserer merkelige vertikale striper i bildet (der det er fine konturoverganger - som solnedganger, etc)?
    Se vedlagte bilder, eventuelt test originalbildet selv - med og uten FI (takk for bildet Didrik)

Jeg syns JVC har fått til CMD på en god måte på Xx00 serien, bortsett fra disse "banding" stripene har den faktisk mindre artifakter enn Motionflow på f.eks VW1100. Og ja, jeg har tested begge med samme krevende materiale. "Banding" stripene ses heldigvis sjelden og ikke mange sekunder av gangen når de først vises, derfor har jeg CMD aktivert så og si hele tiden på min X500 og da sef på lav da høy ser helt jævlig ut uansett hvilken produsent som står bak.

Jeg likte heller ikke HFR når jeg så første Hobbiten og valgte å se de 2 neste med vanlig 24hz.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Lignende tråder

1. Hvor er det blitt av "storfilmene"
    By Ste-Reo. in forum Filmomtaler
    Svar: 28
    Siste melding: 06-18-2011, 00:25
  2. Kjøpt ny plasma, har blitt "lurt"! (Lang tråd...)
    By Boomboxx in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 35
    Siste melding: 10-27-2006, 14:18
  3. Kjøpt ny plasma, har blitt "lurt"! (Lang tråd...)
    By Boomboxx in forum TV-apparater
    Svar: 29
    Siste melding: 10-26-2006, 13:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •