Skalering av 720P?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skalering av 720P?

Hvis vi tror på at ny EU(ropa)-standard blir 720P - og at de panelene (42" plasma) som blir priset noelunde spiselig (desverre) kommer med oppløsning 1024*768 - blir ikke dette et h.... å skalere / få til å se bra ut ?

Må det ikke her skaleres ned vertikalt, og opp horisontalt - og dette skal i tillegg vises ifht. ikkekvadratiske pixler ?

1280*720 (feks Sagem DLP) vil være 1/1 i forhold til ny standard - vil ikke dette i utgangspunktet være mye bedre / mindre prosessorkrevende?

Det burde vel etterhvert bli et europeisk marked for 'dumme' plasma-paneler med 1280*720 ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1280x720p er standard hd-tv oppløsning. 1280x768 eller 1024x768 er pc-oppløsninger som plasma-skjermene støtter fordi det er dette markedet de i utgangspunktet var designet for. Å skalere opp til 1280x768 eller 1024x768 for den slags skyld er ikke noe mer vanskelig å få til enn noe annet, men 1:1 pixelmapping er i forhold til kildemateriale er stort sett det som er foretrukket. Personlig mener jeg at skjermen godt kan tjene på en oppløsning over kildemateriale, dersom skaleringsteknikkene som benyttes er gode nok (og forskjellen i pixeloppløsning er stor nok).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å skalere opp til 1280x768 eller 1024x768 for den slags skyld er ikke noe mer vanskelig å få til enn noe annet
    Ja - er klar over ny standard, at dagens paneler stort sett har 4:3 "PC-basert" oppløsning etc. men poenget / spørsmålet mitt var vel heller: Når du får inn et signal som er 1280*720 som skal skaleres til 1024*768 - må jo dette være mer prosessorkrevende å skalere enn noe som "går opp" og skaleres feks. ned i begge akser:

Eksempel: et 1280*720 signal som feks. skaleres ned til 852*480 "går opp"; dvs du kan "skalere" begge "aksene" ned med 1/3 del = 85(3)*480

Mens du for å få 1280*720 til å bli 1024*768 må skalere NED vertikalt og OPP horisontalt, og uten at det er noen "linjær" sammenheng mellom aksene...

Jeg vil tro at algoritmer etc. for "linjær skalering" vil være ekstremt mye enklere enn å "fullstendig remappe" 1280*720 til 1024*768?

Uansett - som nevnt i forrige post - paneler med oppløsning på 1280*720 (1/1 mapping av kilden) høres ut som det mest fremtidsrettede / fornuftige formatet for oss i Europa

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler meg rimelig trygg på at vi får 1280x720 plasmapaneler så snart produsentene ser omsetningen i konsumentmarkedet begynner å skyte fart. Spørsmålet er selvfølgelig når dette skjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Mens du for å få 1280*720 til å bli 1024*768 må skalere NED vertikalt og OPP horisontalt, og uten at det er noen "linjær" sammenheng mellom aksene...

Jeg vil tro at algoritmer etc. for "linjær skalering" vil være ekstremt mye enklere enn å "fullstendig remappe" 1280*720 til 1024*768?
    Dette er tatt ut fra løse lufta, men slik jeg har forstått skalering så gjelder dette:
    Når du skal skalere et bilde så dytter du hele greia inn i en algoritme og det spiller ikke så stor rolle om bildet er "delelig" med et heltall på forhånd eller ikke. Hver pixel må uansett sammenliknes enkeltvis med sidemannen osv. og resultatet som kommer ut er et splitter nytt bilde. At det ikke er noen "sammenheng" mellom aksene betyr bare at en må legge inn noen ekstra rutiner i algoritmen, uten at det behøver å ha noen innvirkning på kostnaden (kjøretiden) for algoritmen.

Vær vennlig å korriger meg hvis jeg er på jordet..

Uansett - som nevnt i forrige post - paneler med oppløsning på 1280*720 (1/1 mapping av kilden) høres ut som det mest fremtidsrettede / fornuftige formatet for oss i Europa
    For å kverulere så er vel streng tatt paneler med pixelstørrelser på atomnivå det mest fremtidsrettede formatet..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    For å kverulere så er vel streng tatt paneler med pixelstørrelser på atomnivå det mest fremtidsrettede formatet..
    For håpe de får større oppløsning enn 1280 x 720. Kan bli vanskelig å finne dem ellers.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når det gjelder plasma og 720 linjer så har Pansonic sin nye PX300 serie dette på en av modellene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atomnivå kan vel være aktuelt ja :wink: - men ikke neste år....
    Ser at lillebror PX300 (37") har 720 linjer ja, men bare 1024 i "bredde", litt merkelig egentlig at 42" har 1024*768, mens 37" har 1024*720?

50" er vel den eneste av disse som har "riktig" 16/9 format (kvadratiske pixler) og 1366x768

Noen som vil gjette på når disse er å få tak i her i Europa ? - "flyplass" modellen TH42PHD7 er jo her allerede - og panelet er sikkert det samme.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette noe å lure på da? Pioneer har jo både den beste og fineste plasmaen på markedet, nemlig 50-tommeren på nettopp 1280x768.

Hvis jeg ikke tar helt riv ruskende feil har også den ene 43-tommeren samme oppløsning

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •