Trådløst system for lyd og bilde, mac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløst system for lyd og bilde, mac

Mine nieser har en projektor i kjelleren som de bruker til å se på film. De pleier å sitte med en mac i fanget, med én ledning som går rett opp til projektoren, og to ledninger som går ut av hodetelefonutgangen til høyttalere. Dette er ikke særlig praktisk. projektoren henger midt i rommet, og det er upraktisk med alle ledningene, så min bror foreslår at vi skaffer dem et trådløst system for lyd og bilde, så de slipper alle ledningene. Jeg spurte om det kunne være aktuelt å ha én boks som kunne streames til, og så ledninger fra boksen til projektor og høyttalere, det sa han var upraktisk, jeg tror han vil ha minst mulig ledninger, inkludert fastmonterte. Ledning mellom høyttalerne er OK. Jeg tror de høyttalerne de har er veldig dårlige, så det er like greit å kjøpe alt nytt.

Rommet er lite. Han sier at den delen av rommet som er avsatt til projektoren er rundt 3x3 meter, de vil med andre ord ikke sitte langt fra høyttalere. Hele rommet er større. De elsker mac, så et rent macbasert system er helt greit. De var litt skeptiske til Chromecast, de sier den må brukes med Chrome.

Har dere noe forslag til et system å kjøpe? Jeg har sett litt på Apple-TV, den kunne løse halvparten av problemet, altså bilde. Da måtte man hatt trådløse høyttalere i tillegg. Vi vil ikke bruke så innmari mye penger på dette, kanskje et par tusen? Det er nok ikke aktuelt med mer enn stereo lyd, kanskje 2.1. Det må være bra nok til å nyte filmene skikkelig, og ikke få forsinkelse på lyden. Noen forslag?

(PS: Jeg bor i Oslo, så det er praktisk med noe som selges i Oslo)
    Sist endret av Balthazar; 12-15-2014 kl 22:36

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lar seg ikke gjøre. Hvilken type projektor er det snakk om? Du kan ikke streame bilde direkte til projektoren fra en mac, hvis det er snakk om en hjemmekino-projektor. I hvert fall ikke, hvis det i tilleg er uaktuelt å trekke ledninger fra en "boks" ved projektoren, og tilbake til høyttalerne (ala Cromecast) Jeg vil si broren din muligens er litt virkelighetsfjern i forhold til tekniske løsninger, med drømmen om å "kabelløst system". Du kommer ikke utenom en boks som kables mot projektor (eller fra projektor), og sender lyd til høyttalerne. Alternativt en projektor med trådløs HDMI, men da trengs det enda en "boks" til å binde det sammen med lyd.
    Sist endret av Gorm; 12-16-2014 kl 00:06

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det lar seg ikke gjøre. Hvilken type projektor er det snakk om? Du kan ikke streame bilde direkte til projektoren fra en mac, hvis det er snakk om en hjemmekino-projektor. I hvert fall ikke, hvis det i tilleg er uaktuelt å trekke ledninger fra en "boks" ved projektoren, og tilbake til høyttalerne (ala Cromecast) Jeg vil si broren din muligens er litt virkelighetsfjern i forhold til tekniske løsninger, med drømmen om å "kabelløst system". Du kommer ikke utenom en boks som kables mot projektor (eller fra projektor), og sender lyd til høyttalerne. Alternativt en projektor med trådløs HDMI, men da trengs det enda en "boks" til å binde det sammen med lyd.

Tenker litt høyt her...

Hvis man setter en Apple TV ved prosjektoren og sender til den via AirPlay (både lyd og bilde) - da er bilde delen løst.

Klarer man så å sende lyden videre fra ATV til Stereo trådløst på noen måte? Blåtann kanskje? Mener at ATV kan drive blåtann hodetelefoner... Denne løsningen avhenger så klart veldig av høytalerløsningen, og man kan vel tenke seg alle mulige typer problemer her...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balthazar Vis post
    Mine nieser har en projektor i kjelleren som de bruker til å se på film. De pleier å sitte med en mac i fanget, med én ledning som går rett opp til projektoren, og to ledninger som går ut av hodetelefonutgangen til høyttalere. Dette er ikke særlig praktisk. projektoren henger midt i rommet, og det er upraktisk med alle ledningene, så min bror foreslår at vi skaffer dem et trådløst system for lyd og bilde, så de slipper alle ledningene. Jeg spurte om det kunne være aktuelt å ha én boks som kunne streames til, og så ledninger fra boksen til projektor og høyttalere, det sa han var upraktisk, jeg tror han vil ha minst mulig ledninger, inkludert fastmonterte. Ledning mellom høyttalerne er OK. Jeg tror de høyttalerne de har er veldig dårlige, så det er like greit å kjøpe alt nytt.

Rommet er lite. Han sier at den delen av rommet som er avsatt til projektoren er rundt 3x3 meter, de vil med andre ord ikke sitte langt fra høyttalere. Hele rommet er større. De elsker mac, så et rent macbasert system er helt greit. De var litt skeptiske til Chromecast, de sier den må brukes med Chrome.

Har dere noe forslag til et system å kjøpe? Jeg har sett litt på Apple-TV, den kunne løse halvparten av problemet, altså bilde. Da måtte man hatt trådløse høyttalere i tillegg. Vi vil ikke bruke så innmari mye penger på dette, kanskje et par tusen? Det er nok ikke aktuelt med mer enn stereo lyd, kanskje 2.1. Det må være bra nok til å nyte filmene skikkelig, og ikke få forsinkelse på lyden. Noen forslag?

(PS: Jeg bor i Oslo, så det er praktisk med noe som selges i Oslo)

Gitt at Macen kan velge om han vil sende ut lyd til 1 sted, og bilde til et annet. Da kan en blåtann løsning funke.

Litt off topic. Litt stereotypisk MAC bruker dette Kjempe redd for kabler, selv om det er overlegne løsninger. Gjerne også trådløse høyttalere som går på batterier VS noen som faktsk låter bra.

Ekstrem Funksjonalitet ( og lite kabler ) VS ytelse og funksjon.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Gitt at Macen kan velge om han vil sende ut lyd til 1 sted, og bilde til et annet. Da kan en blåtann løsning funke.
    Man kan velge hvilken lyd-ut-enhet man vil bruke, så det skulle gå. Det jeg lurer på er om han da vil få sync-problemer mellom lyd og bilde.

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Litt off topic. Litt stereotypisk MAC bruker dette Kjempe redd for kabler, selv om det er overlegne løsninger. Gjerne også trådløse høyttalere som går på batterier VS noen som faktsk låter bra.

Ekstrem Funksjonalitet ( og lite kabler ) VS ytelse og funksjon.
    Ikke bare off-topic, men også veldig feil. HAN er ikke mac-bruker, hans døtre er. Han er snekker, og veldig praktisk anlagt, men som meg vet han lite om hvor langt trådløse løsninger er kommet, og hva som finnes på markedet. JEG er mac-bruker, og bruker kablet overalt. Den utrolige ledningspaghettien jeg har i mitt hjem, spesielt under datamaskinen, er et seriøst problem. Jeg vet ikke om noen andre som hadde godtatt det, mac- eller pc-brukere. Det ser ut som Reodor Felgens laboratorium eller noe sånt.... For normale mennesker, som ikke er skyr trådløst som meg, er nok trådløst fremtiden. Spørsmålet er bare hvor langt teknologien har kommet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth Vis post
    Klarer man så å sende lyden videre fra ATV til Stereo trådløst på noen måte? Blåtann kanskje? Mener at ATV kan drive blåtann hodetelefoner... Denne løsningen avhenger så klart veldig av høytalerløsningen, og man kan vel tenke seg alle mulige typer problemer her...
    Takk for hjelpa. Jeg trodde jeg var totalt utdatert som måtte spørre om dette, men det er tydelig at det ikke er så lett å løse dette problemet.

Ser ut til at Apple-TV kan drive trådløse høyttalere via AirPlay:

Guide: How to use wireless sound on Apple TV - FlatpanelsHD

Denne løsningen vil ha den fordelen at de da også kan bruke Apple-TV uten å ha datamaskinen der. Men, som nevnt i artikkelen, man kan få sync-problemer. Det ser ut til at de løste dette sync-problemet ved å velge høyttalere med innebygd AirPlay.

Men AirPlay-høyttalere, og trådløse høyttalere generelt, ser ut til å være dyre ift. lydkvalitet. Det er ofte 2 høyttalere i en boks (= dårlig stereoperspektiv) etc.... Litt rart, for når jeg ser på mine egne ledningspaghettier, skulle det være flere kvalitetsorienterte mennesker som kunne tenke seg å gå trådløst, også for fast installerte høyttalere.

Jeg må prøve å forhøre meg med forhandlere.

Takk til alle, for den gode hjelpa jeg har fått her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådløst er alltid snakk om kompromiss. Jo mindre kabler, jo mer forsaker man i pris/lydkvalitet osv... 100% trådløst blir det dog aldri med mindre man finner en effektiv måte å sende strøm trådløst

Det er faktisk enklere å skjule en "tynn" høyttalerkabel, en tykke "lampettledninger" som leverer strøm til diverse "trådløse" høyttalere etter min oppfatning. Og man har plutselig også et hav av gode diskre høyttalere for vegg(evt inni vegg) å velge mellom i ALLE prisklasser...
    Ville heller sett på noen diskre vegghøyttalere, og evt en reciver med airplay og flust med HDMI til både mac og apple tv o.l, en å bruke dyre dommer på løsninger som fungerer halvparten av kvalitet og pris skulle tilsi...

Litt mer jobb å skjule de kabler som måtte være, og få trådløst det som går an er etter min mening rette veien å gå, både for å få god lyd/bilde innenfor budsjett, og samtidig et system som ikke går ut på dato som en melkpakke
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. HDMI (kun bilde) cat5/6 el trådløst?
    By larsidar in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 03-26-2013, 13:37
  2. Hvordan få lyd og bilde fra pc til tv i stua trådløst?
    By HK8500 in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 4
    Siste melding: 01-14-2013, 11:22
  3. Trådløst HDMI-system
    By stuttboksa in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 01-10-2012, 23:48
  4. Trådløst bilde.
    By Suvdal in forum Generell video
    Svar: 5
    Siste melding: 07-31-2009, 16:53
  5. Svar: 3