Høyde på proj. kontra lerret.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyde på proj. kontra lerret.

Hej.

Skal kjøbe min første projektor, men lurer på om man kan plasere den noe høyere end lerretet, eller den skal være i høyde med lerretet ?
    Har set de fleste har den i taket så det burde vel gå greit, også p.g.a. mindre støy. Tenker spesielt på Panasonic PT-AE 300
    Også, hvor mye "SideShot" klarer Sony`en ?
    Hilsen Niels.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen problem å plassere projektoren høyere enn lerretet.. De fleste har H/V Keystone dersom du ønsker dette.

hvor mye "SideShot" klarer Sony`en
    Nå er jeg ikke sikker på hva du mener, men dersom du lurer på hvor skrått f.eks HS2/HS10 kan projisere mot lerretet ditt, er det ganske stor vinkel.... Vet ikke eksakt.

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at om du bruker såkalt keystone correction så blir får du ikke utnyttet projectorens oppløsning maksimalt.

Det beste er om du plasserer projen slik at bildet projiseres riktig uten bruk av keystone.

På PT-AE300E (om du snur den opp ned) tror jeg du kan dele bildebredden med 32 og gange med antall meter projen er vekk fra lerretet. Tallet du da får er antall cm bildet vil være over senter av linsa.

Det fungerer forsåvidt å bruke keystone, men dersom du ikke er avhengig av å ha projen så høyt som mulig ville jeg heller ha plassert den riktig uten bruk av keystone.

Sørg for øvrig å få en LCD-proj uten pikselfeil da dette er svært irriterende og et svært vanlig problem på AE300... har fått to med feil.

Aldri mer Panasonic på meg :evil:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Rinn, bruk av keystone ødelegger bildet. Anbefales ikke til annet enn presentasjoner i PowerPoint og lignende.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :?: :?:
    Synes dette er meget vanskeligt altså. Der er jo "feil" ved alle projektorer, hvilken skal man vælge ? Angående Panasonic 300, så læste jeg i en test fra Tyskland at den kun anbefales med HTPC !! Altså hvad skal man tro på ? Skal projektoren sitte oppe over mit hoved skal den være rimelig støyfri ellers tror kona det er hendes hårtørrer jeg har modifisert og hengt opp ! Regnbuer kan vi ikke ha og skal man gidder jo ikke rense for støv en gang i uken, ender sikkert med jeg kjøber en gammel crt med rør der er hul igjennom !

Venlig hilsen Niels.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trøste deg med at om du kjøper en Panasonic PT-AE300E, og om denne ikke har feil, så er den meget stillegående.

Rett over hodet er kanskje ikke helt nødvendig, og at man må bruke en HTPC stemmer heller ikke selv om bildet nok blir best med en HTPC.

Hadde min PT-AE300E hjemme i tre dager før jeg leverte den til rep, og syntes bildet var bra. Den støyet også svært lite, enda jeg hadde den rett foran meg når jeg så film.

Hvis du ønsker en bildebredde på 2m og projektoren monteres 4m unna lerretet blir regnestykket som følger for 300'en:

Offset (lens shift)=200/32*4=25

Om du da ønsker å ha overkanten av lerretet 50 cm nedenfor taket, må projen monteres 50+25 cm under taket.

Hvis du synes det er greit at bildet går opp i taket klarer du deg med kun 25cm fra taket... men det kan bli verre for nakken.

Vet ikke om det ble enklere å forstå nå. Andre projektorer har andre tall.

Angående regnbuer så er dette veldig individuelt hvem som plages og ikke plages. Jeg anbefaler at du finner ut om du selv, og evt. andre som skal se film sammen med deg, plages av regnbuer før du gir opp å kjøpe en X1.

Ellers er det jo snakk om å gå opp i pris, men grensen for hva du er villig til å betale må du jo sette selv...

Er ikke lett dette, og jeg har ennå ikke kommet så langt at jeg har fått kjøpt selv. Har bare hatt masse uflaks... får håpe det bare er meg.

Lykke til med valget og kjøpet av ny projektor.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tak for snilt svar, jeg er litt depri for tiden. Det med svensketesten, ja, jeg at det blir bedst med htpc, men det skal jeg ikke ha endnu, jeg skal ha en Sony NS 999 Sacd/dvd for jeg skal kunne spille musikk også.
    Jeg prøvde den formel du gav mig men skjønner det ikke helt (dit andre eksempel skjønner jeg dog) for jeg brukte 2,80 meter fra lerretet og ca. 2 meter bredde på bildet og i mitt regnestykke endte jeg opp med 0,15-et-eller-andet og det skjønte jeg ikke mye av.
    Jeg kan ha projektoren 2,80 meter fra lerrretet, dette gir ca. 2 meters bredde på bildet og ca. 1.10 høyt . Jeg brukte kalkulatoren fra projektioncentral. Det er så fint at i mitt rum har jeg en j.... støttepillar mitt i rummet som går opp i en 40 cm høy trebjælke der "holder" loftet. (Jeg skal ha undersøgt om ikke denne kan fjernes, den sitter akkurat der man skal sitte !!) Det "fine" ved bjælken er at projektoren kan stå på en hylde der er fastgjort til denne bjælke, så den behøver ikke takstativ o. lign. Det blir sikkert fint, jeg er blot så nervøs for å gjøre noe galt her.
    Jeg kan finde nøyagtige mål på rummet og hvor projektoren kommer til å sitte hvis du er interesseret.
    Hilsen Niels.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Niels.
    Dersom projektoren din skal plasseres oppe under taket bør må den henges/legges opp ned. Dette fordi linsen har en tilt som "løfter" bildet opp på veggen når den står på et bord, eller senker bildet ned på veggen hvis den henger opp ned under taket. Dersom du skal kjøpe projektor som kan ligge opp ned på en hylle må du passe på å få tak i en som ikke har utblåsning/innsugning av kjøleluft på toppen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hej Gorm, ja, men jeg så på bildet at du har din x1 oppe under taket, den stråler så bildet ned. Bruker du keystone eller har du meget lavt til loftet ? Jeg skal hjem og måle min takhøyde osv.
    Hilsen Niels.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Hej Gorm, ja, men jeg så på bildet at du har din x1 oppe under taket, den stråler så bildet ned. Bruker du keystone eller har du meget lavt til loftet ? Jeg skal hjem og måle min takhøyde osv.
    Hilsen Niels.
    Den henger opp-ned, og da stråler den nedover. Den henger 10 cm fra taket. Takhøyden er 2,34 meter. Jeg bruker ikke keystone korrigering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker så mye for svarene, Rinn, hvor har du denne formel fra ? Kunne tænke mig å eksperimentere noe med dette da jeg jo ikke kan ha projektoren hengende 75 cm fra taket....
    Forresten er min takhøyde 2.32, og hvis du trækker ca. 25 cm dybde fra til projektor (pga takbjælken) så kan der være opp til 2.70 fra linsen og til skjermen, hvis denne er plan med veggen. Dette blir den jo ikke , men cirka. Det blir jo ikke mange cm det drejer sig om. Skal bare ha lerretet på en plate med en gerikt ramme rundt.
    Hilsen Niels.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    formelen står i manualen til AE300 :wink:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, manualen har jeg ikke endnu, ikke før jeg får en projektor, men sig mig en enkel ting, på de bilder jeg har set av PT300 ser jeg ingen luftehuller, blåser den ut i bak ?
    Hilsen Niels.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja den blåser ut på baksiden, den kan derfor ikkje stå på ei hylle med bakenden mot veggen f.eks.

Husker ikkje om det sto eit anbefalt minimumsmål men det sto advarsel mot at du ikkje skal dekke til bak projektoren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •