4K matrial på nettflix

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4K matrial på nettflix

Hva finnes av 4K matrial på nettflix pr i dag å er det så mye bedre enn å se en blueray film med tanke på at dette er komprimert??? Når jeg setter på en blueray på min 4K tv i dag får jeg kanon bilde å kan også veksle mellom 60hz,og 24hz bilde.....Har det noe hennsikt å melde seg på nettflix pr i dag??? Jeg har viaplay å div andre steder der jeg streamer filmer... Å ikke minst....Får man 5.1 lyd fra nettflix????
    Sist endret av ronny44; 11-11-2014 kl 22:02

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ronny44 Vis post
    Hva finnes av 4K matrial på nettflix pr i dag å er det så mye bedre enn å se en blueray film med tanke på at dette er komprimert??? Når jeg setter på en blueray på min 4K tv i dag får jeg kanon bilde å kan også veksle mellom 60hz,og 24hz bilde.....Har det noe hennsikt å melde seg på nettflix pr i dag??? Jeg har viaplay å div andre steder der jeg streamer filmer... Å ikke minst....Får man 5.1 lyd fra nettflix????
    På knøtte-størrelser (under 80") vil jeg påstå at du ikke ser forskjell uansett.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare breaking bad og house of cards som er i 4k foreløpig?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    5.1 lyd får du fra Netflix, men det største problemet med det lille de tilbyr av 4K-innhold er det faktum at fargeinformasjonen ligger i 8 bit og mangler oppskalering både på kilde- og visningssiden (dvs. TV / projektor). Dette betyr at du får en hel masse banding som er tydelige overganger mellom farger som ligner på hverandre, f.eks. i en himmelovergang. Sjekket dette i praksis i dag på en Sony VPL-VW300 4K-projektor med Sonys nye 4K mediaplayer oppkoblet der House of Cards - som riktignok var relativt skarp - hadde masse banding.

Mater du imidlertid TVen din med standard Blu-ray-innhold vil fargeinformasjonen oppskaleres til 10-12 bits, dvs. mer enn 1000 nyanser i fargeovergangene vs. bare 256 nyanser på 8 bit, og dermed får du ikke banding. Jeg mener derfor at det lille du måtte hente på muligens litt mer skarphet mister du - og mer enn som så - ved tapet av fargeinformasjon / overganger i 4K.

Før det derfor kommer bildekilder med fargeromsoppskalering (ingen TVer eller projektorer har dette pr. dato pga manglende prosesseringskraft) mener jeg 4K er temmelig håpløst, spesielt Netflix der en i tillegg må ofre båndbredde i forhold til Blu-ray som følge av online streaming. Greit nok er H.265 en mer effektiv komprimering, noe Netflix benytter, men selv H.265 krever en hel del data for å fungere optimalt, noe Netflix p.t. ikke leverer fullt ut.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Er vel bare breaking bad og house of cards som er i 4k foreløpig?
    De bygger vel ut fler etterhvert, men spørs hva som er tilgjengelig i hvilke regioner også, uansett det er ikke mye.

Og 4k netflix er kodet til og være 15mbps for både bilde og lyd mens blue ray filmer er gjerne på 30-50Mbps med ytterlige 2-3mbps til lyden, noe er selvsagt blitt borte så egentlig er vel det eneste rettferdige og sammenligne 4k fra netflix med andre streaming kilder, og da ser de bedre ut konkurentene men hadde valget verdt mellom en 1080p blueray eller 4k netflix hadde jeg valgt bluerayen uten og blunke.
    Og selv om h.265 er en mer effektiv kodec, så er forbedringen på 50% enda bare teoretiskt, i praksis snakker man enda heller om kanskje 20%-25% mer effektiv komprimering.

Og ja man får 5.1 lyd fra netflix men denne er ganske komprimert, synes f.eks gamle dvd plater har bedre lyd og det kommer vel ann på dac'n i tven hva denne støtter, så igjen blir bd med HD lyd mye bedre kvalitetsmessig.

Sånn sett synes jeg forsåvidt netflix er blitt vel verdt 100 lappen i måneden og leder uten tvil på brukervennlighet og tilbud (spessielt om man også åpner med Unblockus eller lignende DNS løsninger)

Jeg bruker hovedsaklig netflix til tv serier og slikt og har bruker også unblock us da får jeg litt annet sortiment, men det er ting vi har på den nordiske som de ikke har på den amerikanske også.

Film skaffes utelukkende på blu-ray disker.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    De bygger vel ut fler etterhvert, men spørs hva som er tilgjengelig i hvilke regioner også, uansett det er ikke mye.

Og 4k netflix er kodet til og være 15mbps for både bilde og lyd mens blue ray filmer er gjerne på 30-50Mbps med ytterlige 2-3mbps til lyden, noe er selvsagt blitt borte så egentlig er vel det eneste rettferdige og sammenligne 4k fra netflix med andre streaming kilder, og da ser de bedre ut konkurentene men hadde valget verdt mellom en 1080p blueray eller 4k netflix hadde jeg valgt bluerayen uten og blunke.
    Og selv om h.265 er en mer effektiv kodec, så er forbedringen på 50% enda bare teoretiskt, i praksis snakker man enda heller om kanskje 20%-25% mer effektiv komprimering.
    HVEC er inntil 50% mer effektivt enn h.264. I praksis er det vesentlig nærmere 50% enn de 25 du hevder. Bluray støtter i middlertid VC1 og mpeg2 også. I forhold til disse codecene er HVEC enda mer effektivt.

Hard komprimering er uansett ikke utfordringen her, men heller at det er vanskelig å se forskjell på 1080p og 4k om ikke skjermen er svært stor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok....Da venter jeg med nettflix å går for blueray når jeg skal ha kvalitet,MEN jeg kan sette bluerayspillern i film modus å da får jeg ut 1080p/24hz, men med vanlig modus får jeg ut 1080p/60 hz.....Vanskelig for meg å se forskjell...Noen som kan si noe om dette???

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Kjører du 60Hz gjør spilleren en såkalt 3:2 pulldown for å tilpasse kildens 24 frames til TVens 60. En god 3:2 pulldown kan se helt grei ut, og du slipper jo ofte da unna litt 24FPS "stuttering" (hakking). 24 hz er imidlertid det antallet frames som ligger i kilden og dermed vil dette ha blitt tuklet minst med og som oftest fremstå som skarpest. Panoreringer går ikke like smooth, men det gjør det jo heller ikke på kino der de også viser 24 frames i sekundet...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig foretrekker jeg helst 24hz, gir i min mening jevnest bevegelse, ok jevnt hakkete er kanskje en bedre beskrivelse, hvor 60hz ofte får et hopp eller to i sekundet, men langt bedre enn 50hz.

og angående hakkingen i 24hz så begår jeg jo også arvesynden og slå på interpoleringen, selv på plasma'n har ikke så dårlig samvittighet for og bruke motion flow på projektoren

Uansett, det er jo egentlig ikke noen fasit utover hva du selv liker, det er jo din tv
    Personlig foretrekker jeg 24hz, men selvsagt bare når video kilden også er i dette formatet, bd spilleren vil jo f.eks bytte til 60hz om den får non 24p video, f.eks serier med 30 fps etc.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tor. 24 + interpolering

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interpolering????

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interpolering er en mattematisk måte og skape et bilde mellom 2 originale bilder og dermed få bevegelser til og fremstår mykere, og funksjonen har mange navn fra de forskjellige tv produsentene.
    Mener f.eks samsung kaller den cinema smooth, og den begravd nede i noen menyer.

Mange synes slike funksjoner får ting til og se ut som såpe opera og ødelegger for film følelsen, men det er jo bare og slå av eller på etter hva man føler for.

Angående netflix er jo første måneden gratis så hvorfor ikke prøve og se om det er noe?
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er utrolig dumt at ikke Netflixklientene klarer å levere 24p. Alle jeg har prøvd (PS3, PC, Oppo, Chromecast) inisisterer å kjøre videoen i 60p. 24p video på 60p 3:2 pulldown på Sony HW50 gir meg vondt i hodet. Noen spillere, f.eks. Chromecast, er bedre enn andre mhp på stuttering, men det er langt fra bra.

Om 4K: Jeg vil heller at de hadde brukt energien/båndbredden på å forbedre 2K (1080p) materialet, enn å hive seg på 4K-bølgen. 4K inneholder 4 ganger mer informasjon enn 2K, og at netflix kun dobler båndbredden på bitstrømmen, må den siste doblingen taes igjen i form av 2 ganger bedre koding enn tilsvarende 2K bilde. Neppe. Man er fortsatt mange ganger unna båndbredden som brukes på BD.

Gi meg heller 15mbit på netflix 2k og skikkelig lydspor.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.....Nå ser jeg på blueray film i 1080p/24hz.....Skalerte så bildet opp via forsterkeren til 4K å så ingen forskjell så her gjør tven en god jobb vil jeg tro.Bildet er krystallklart. Å etter det jeg har fått med meg her på furumet skal denne tveen være klar for en ekte 4K spiller når den kommer. Ang nettflix får jeg melde meg inn å se om dette er noe for meg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4K innhold hos Netflix pr dags dato som jeg vet om:

Breaking Bad (usikker på om alle sesonger er i 4K)
    House Of Cards Sesong 2
    Smurfene 2
    Ghostbusters 1 & 2

Ellers skulle vel alle Netflix' egenproduksjoner fremover sendes i 4K. Gleder meg til Marco Polo!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    5.1 lyd får du fra Netflix, men det største problemet med det lille de tilbyr av 4K-innhold er det faktum at fargeinformasjonen ligger i 8 bit og mangler oppskalering både på kilde- og visningssiden (dvs. TV / projektor). Dette betyr at du får en hel masse banding som er tydelige overganger mellom farger som ligner på hverandre, f.eks. i en himmelovergang. Sjekket dette i praksis i dag på en Sony VPL-VW300 4K-projektor med Sonys nye 4K mediaplayer oppkoblet der House of Cards - som riktignok var relativt skarp - hadde masse banding.

Mater du imidlertid TVen din med standard Blu-ray-innhold vil fargeinformasjonen oppskaleres til 10-12 bits, dvs. mer enn 1000 nyanser i fargeovergangene vs. bare 256 nyanser på 8 bit, og dermed får du ikke banding. Jeg mener derfor at det lille du måtte hente på muligens litt mer skarphet mister du - og mer enn som så - ved tapet av fargeinformasjon / overganger i 4K.

Før det derfor kommer bildekilder med fargeromsoppskalering (ingen TVer eller projektorer har dette pr. dato pga manglende prosesseringskraft) mener jeg 4K er temmelig håpløst, spesielt Netflix der en i tillegg må ofre båndbredde i forhold til Blu-ray som følge av online streaming. Greit nok er H.265 en mer effektiv komprimering, noe Netflix benytter, men selv H.265 krever en hel del data for å fungere optimalt, noe Netflix p.t. ikke leverer fullt ut.
    Netflix US & Canada Blog: Netflix Now Streaming in Ultra HD 4K

Netflix 4k skal være 10 bits ifølge Netflix selv.
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skal man med 10bit når de fleste ser ikke mer enn en million:
    https://www.youtube.com/watch?v=lgHm...etailpage#t=53
    og hvordan skal en skjerm klare å skille 16.7 mill. fra hverandre for det blotte øye uansett (8bit), prosjektor? håpløst i praksis.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er ikke antallet fargekombinasjoner som er problemet, @einis , men det faktum at 8-bits farger kun innehar 256 nyanser av hver grunnfarge rødt, grønt og blått. I kombinasjonspaletter ser en dermed ikke noe til dette problemet, men i overganger der samme grunnfarge går igjen med lite nyansedifferanse, som f.eks. i en himmel eller en vegg med litt ujevn belysning, ser en KLAR banding i 8-bit. På alt av TVer og projektorer er det imidlertid oppskalering av fargemengden til 10-14 bit, slik at denne type banding unngås.

At det er 10-bit på Netflix er jo gode nyheter og et tegn på at Netflix har forstått utfordringen, problemer er dermed muligens avspilleren jeg testet Netflix 4K på (en helt ny Sony 4K mediaplayer), i det minste er det lov å håpe...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er ikke antallet fargekombinasjoner som er problemet, @einis, men det faktum at 8-bits farger kun innehar 256 nyanser av hver grunnfarge rødt, grønt og blått. I kombinasjonspaletter ser en dermed ikke noe til dette problemet, men i overganger der samme grunnfarge går igjen med lite nyansedifferanse, som f.eks. i en himmel eller en vegg med litt ujevn belysning, ser en KLAR banding i 8-bit. På alt av TVer og projektorer er det imidlertid oppskalering av fargemengden til 10-14 bit, slik at denne type banding unngås når appatet fores med standard HD signaler. I 4K mangler imidlertid denne type oppskalering foreløpig...

At det er 10-bit på Netflix er jo gode nyheter og et tegn på at Netflix har forstått utfordringen, problemer er dermed muligens avspilleren jeg testet Netflix 4K på (en helt ny Sony 4K mediaplayer), i det minste er det lov å håpe...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    hva skal man med 10bit når de fleste ser ikke mer enn en million:
    https://www.youtube.com/watch?v=lgHm...etailpage#t=53
    og hvordan skal en skjerm klare å skille 16.7 mill. fra hverandre for det blotte øye uansett (8bit), prosjektor? håpløst i praksis.
    Banding er godt synlig i dagens 8bit materiale på netflix,håpet er vel at dette forsvinner
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Lignende tråder

1. Spørsmål om lydfeller og matrial i vegger og tak
    By Hootie in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 09-05-2010, 22:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine