4K BD kommer i 2015. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er naturligvis sånn det burde være. Og sånn er det også i de fleste tilfeller. Streaming vil ikke nødvendigvis være for alle i løpet av kort tid. Men det vil være tilgjengelig for mange nok, til å skape en vanskelig konkurransesituasjon for ett eventuelt nytt fysisk medium.

Forresten: Den nye 4K bluray standarden skal inklude støtte for 50 gig plater. Dette tilsvarer dagens disker. Med DTS-MA, eventuelt Atmos, og flere lydspor på disken åpner ikke dette for voldsomt mye høyere bitrate enn streaming.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Det er naturligvis sånn det burde være. Og sånn er det også i de fleste tilfeller. Streaming vil ikke nødvendigvis være for alle i løpet av kort tid. Men det vil være tilgjengelig for mange nok, til å skape en vanskelig konkurransesituasjon for ett eventuelt nytt fysisk medium.

Forresten: Den nye 4K bluray standarden skal inklude støtte for 50 gig plater. Dette tilsvarer dagens disker. Med DTS-MA, eventuelt Atmos, og flere lydspor på disken åpner ikke dette for voldsomt mye høyere bitrate enn streaming.
    Det er her h.265 kommer inn i bildet, men nei det blir neppe noen spessielt høyere bitrate enn i dag, men mer effektiv codec gjør det mulig.

Om Atmos virkelig er hva de sier så er dette et objekt basert lyd system så miksingen av kanaler skjer i receivern og ikke på platen,
    dette kan faktiskt bety at man kan spare plass for lyden uten og miste kvalitet. Selv uten tak kanaler (om de gjør det riktig) vil Atmos kunne ha positive sider, spessielt med tanke på at de ikke trenger separate lydspor for 5.1 surround til og med 7.2.4.

Det ble produsert og solgt laserdiscer helt til DVD overtok selv for entusiastene, selv om VHS absolutt hadde største salgs mengden.
    Fysiske formater vil se en nedgang nå fra glans dagene pga streaming, men ikke så mye, husk vi har hele kontinenter på denne planeten som knapt kan se en 3 minutters snutt på youtube engang.

Men om jeg kunne valgt og laste ned en 60GB film fil i full kvalitet så hadde jeg absolutt tatt nytte av det. Men det er meg, jeg kunne teoretiskt lastet ned den filmen på 1 time og 40 minutter og har ingen nedlastnings sperrer på abbonement, men det er meg, og det setter en del krav til tekniskt innsikt til lagring utover og sette opp en hylle.

Og med rimeligere og rimeligere UHD skjermer vil forhånds oppskalert bilde bli mer viktig for jeg tror neppe du får den aller beste oppskalering hardware med en 4k tv til 7000kr https://www.komplett.no/philips-50-u...s680912/811194
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVEC benyttes både for streaming og disc. Codecen gir således ikke disc noe fortrinn. 50 gig discer vil gi en snittbitrate lik den i dag, ca. 20. Netflix streamer 4K i dag i 15.

Til sammenlikning har iTunes 1080p versionen av Amazing Spider-Man 2 en gjennomsnittelig bitrate på under 4 med en peak på ca. 12. Denne kvaliteten er langt på vei bra nok for de fleste, selv på dette forumet, og også noe de aller fleste har linje som klarer. (5 mbps internett og litt cache er strengt tatt alt som skal til.) Dette er med h264. Dersom man streamer 1080p med h265 kreves vesentlig mindre båndbredde for å oppnå samme kvalitet. Tror du fortsatt fysiske medier vil leve i ytterlige 15 år?
    Sist endret av Ballis; 09-08-2014 kl 09:17

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVEC benyttes både for streaming og disc. Codecen gir således ikke disc noe fortrinn. 50 gig discer vil gi en snittbitrate lik den i dag, ca. 20. Netflix streamer 4K i dag i 15.

Til sammenlikning har iTunes 1080p versionen av Amazing Spider-Man 2 en gjennomsnittelig bitrate på under 4 med en peak på ca. 12. Denne kvaliteten er langt på vei bra nok for de fleste, selv på dette forumet, og også noe de aller fleste har linje som klarer. (5 mbps internett og litt cache er strengt tatt alt som skal til.) Dette er med h264. Dersom man streamer 1080p med h265 kreves vesentlig mindre båndbredde for å oppnå samme kvalitet. Tror du fortsatt fysiske medier vil leve i ytterlige 15 år?
    En ting du glemmer å nevne med iTunes er lydkvaliteten. Og jeg tviler på at iTunes versjonen av Spider-Man 2 kan måle seg med BD på bildkvaliteten også. Men hvis man ikke sammenligner det med noe og har lave kvalitetskrav skjønner jeg at mange syns at iTunes versjonen er god nok, men jeg og mange andre med meg er ikke der heldigvis.

Jeg kan ikke spå hva som skjer om 15 år, men at streaming vil være eneste alternativ tror jeg ikke. Den som lever får de. Men uansett så er det som er viktigst for meg og veldig mang andre er lyd og bildekvalitet, og hvis streaming/downloading har samme eller bedre kvalitet så kommer fysiske ikke til å være så viktig. Men for meg er det viktig å kunne ha tilgang til filen med en gang og downloading er heller fremtiden for meg og jeg syns det er rart at det ikke finnes lovlige tjenester hvor man kan downloade full BD kvalitet for samme eller litt lavere pris enn en BD med filmen koster.
    Sist endret av Andreas21; 09-08-2014 kl 11:13

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men jeg vil ha platen i hylla... Jeg kan godt streame også. Men mange filmer ønsker jeg å eie. Du skal ikke undervurdre samleren i oss. Vi liker å samle på ting. Og for ikke å snake om ungene. De kan jo se på same film om og om igjen. Jeg gleder meg veldig til 4k BD kommer på markedet. Jeg kommer til å kjøpe alt nytt på 4k BD uavhengig av om original master er 2 eller 4k. Jeg regner med oppsksleringen i et Hollywood studio vil være noe bedre enn i min spiller/proje.. Dessuten vil det viel bare bli mer og mer native 4k når først formatet er lansert. Jeg gleder meg. Først skal jeg bygge meg ny kino. Når den er klar om et par år, vil jeg tro 4k projer også er "standard". Da vil antakelig kun budsjettmoddellene komme i 1080p. Jeg gleder meg. Fremtiden er 4k

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, enig i at dette kommer til å bli bra. 4k blir definitivt et steg opp i kvalitet
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper 4K BD dreper 4096x2160-oppløsningen én gang for alle, og at det kun blir 3840x2160, som de fleste 4K TV-er har nå. 4096-greia utgjør en usikkerhet for projektormarkedet med sine rare lerretsdilemmaer. Få det bort

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Jeg håper 4K BD dreper 4096x2160-oppløsningen én gang for alle, og at det kun blir 3840x2160, som de fleste 4K TV-er har nå. 4096-greia utgjør en usikkerhet for projektormarkedet med sine rare lerretsdilemmaer. Få det bort
    Jeg håper på det helt motsatte da kino 4K er 4096x2160 noe som vil gjøre mastringen til BD 4K mye enklere da det ikke må omskaleres til 3840x2160 som er en veldig "vanskelig" nedskalering. Så hvis TV også kunne få standard på 4096x2160 hadde det vært det beste og alle 4K produkter i fremtiden kunne gjøre det samme. Få bort 3840x2160!

Men desverre er det nok du som får viljen din da 3840x2160 er en enkel oppskalering fra 1080p. Det beste hadde vært om utgangspunktet ble tatt i 2K kinoformatet og 1080p ble identisk, men den tiden har gått for lenge siden.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg håper på det helt motsatte da kino 4K er 4096x2160 noe som vil gjøre mastringen til BD 4K mye enklere da det ikke må omskaleres til 3840x2160 som er en veldig "vanskelig" nedskalering. Så hvis TV også kunne få standard på 4096x2160 hadde det vært det beste og alle 4K produkter i fremtiden kunne gjøre det samme. Få bort 3840x2160!

Men desverre er det nok du som får viljen din da 3840x2160 er en enkel oppskalering fra 1080p. Det beste hadde vært om utgangspunktet ble tatt i 2K kinoformatet og 1080p ble identisk, men den tiden har gått for lenge siden.
    Jeg er klar over at kinoformat er 4096x2160, men jeg tror ikke remastering til 3840x2160 blir et så stort problem. Stadig oftere skytes det i høyere oppløsning - 4.5K, 5K, 6K og til og med 8K. I masteringprosessen må dette skaleres ned, ofte en form for suboptimal skalering. I tillegg skalerer man ned og opp som resultat av utsnitt (man bruker ikke hele bildet fra opptaket i masteringen). Derfor vil iallfall komplekse filmer med mye etterarbeid neppe bli et stort problem.

For "rene 4096-filmer", hvis vi kan kalle det det, blir en nødløsning å skrelle bort deler av bildet.

Jeg tror at de små ulempene du er bekymret for i stor grad veies opp av alle de andre fordelene mtp. skalering fra andre oppløsninger - 720, 1080 og nedskalering fra 8K. Sistnevnte har vel vært 7680x4320 helt fra starten, og ikke 8192x4320? For ikke å snakke om problemene med lerret hjemme, som ihvertfall blir et problem med billigere projektorer uten linseminne eller annet utstyr? Men her må du gjerne opplyse meg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Jeg er klar over at kinoformat er 4096x2160, men jeg tror ikke remastering til 3840x2160 blir et så stort problem. Stadig oftere skytes det i høyere oppløsning - 4.5K, 5K, 6K og til og med 8K. I masteringprosessen må dette skaleres ned, ofte en form for suboptimal skalering. I tillegg skalerer man ned og opp som resultat av utsnitt (man bruker ikke hele bildet fra opptaket i masteringen). Derfor vil iallfall komplekse filmer med mye etterarbeid neppe bli et stort problem.

For "rene 4096-filmer", hvis vi kan kalle det det, blir en nødløsning å skrelle bort deler av bildet.

Jeg tror at de små ulempene du er bekymret for i stor grad veies opp av alle de andre fordelene mtp. skalering fra andre oppløsninger - 720, 1080 og nedskalering fra 8K. Sistnevnte har vel vært 7680x4320 helt fra starten, og ikke 8192x4320? For ikke å snakke om problemene med lerret hjemme, som ihvertfall blir et problem med billigere projektorer uten linseminne eller annet utstyr? Men her må du gjerne opplyse meg
    Det vet jeg at du vet, men hvis du hører hva f.eks Joe Kane sier om 3840x2160 så vil du nok være enig med meg om hva jeg sier med skaleringen. Ikke mange som filmer i 8K, det vanligste er vel 5 og 4K.

Nedskalering fra 8K ser jeg ikke på som noe problem da det er veldig lenge til 8K kommer på markedet og da har vel de fleste filminterreserte byttet projektor.

Med f.eks VW1100 er det ikke noe problem med lerret da du kan få den til å vise 3840x2160 med et tasterykk og det kan du så vidt jeg vet med alle hjemmekinoprojektorer som kommer fra Sony, og som er den eneste produsenten med ekte 4K hjemmekino projektorer. Så lerretsproblematikken er ikke noe problem med dagens 4K projektorer fra Sony. Vil du bruke hele oppløsningen på 4096x2160 som medfører en uheldig oppskalering fra 1080p (uten at det kan ses noen artifakter når man ser film) må man ha et 1.89:1 lerret eller kjøre med 2.35:1 lerret.
    Sist endret av Andreas21; 09-10-2014 kl 15:14

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    med dolby atmos også på disse platene så vil det bli et lydmessig løft også, det trengs.
    Dolby Atmos kommer jo på vanlig BD.

UHD-BD kommer sannsynligvi alt for seint i et marked der fysisk salg synker som en stein for hvert eneste kvartal.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1 Vis post
    Dolby Atmos kommer jo på vanlig BD.
    Sikker?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første vanlig BD med Dolby Atmos blir Transformers 4 når den slippes.

Og saar syns du lyden på BD er dårlig??

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er bitraten på Atmos? På DTS-HDMA kan vel bitraten være helt oppe i 26 mbps. Lyden er jo fantastisk og overgår jo streamingalternativene til de grader, men det er ikke tvil om at selv på bluray tar dette beslag på voldsomt stor plass. Er Atmos enda drøyere?

På 50 gig disker risikerer man jo faktisk da at lyden tar så mye av plassen at det potensielt går ut over bildet. Eller at man må dele opp filmen over flere disker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er bitraten på Atmos? På DTS-HDMA kan vel bitraten være helt oppe i 26 mbps. Lyden er jo fantastisk og overgår jo streamingalternativene til de grader, men det er ikke tvil om at selv på bluray tar dette beslag på voldsomt stor plass. Er Atmos enda drøyere?

På 50 gig disker risikerer man jo faktisk da at lyden tar så mye av plassen at det potensielt går ut over bildet. Eller at man må dele opp filmen over flere disker.
    Bitraten trenger vel ikke bli stort høyere enn i dag. Trodde Dolby Atmos stort sett dreide seg om prosessering av lyddata der selve lydobjektene kun er innkodet som metadata i signalet.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Bitraten trenger vel ikke bli stort høyere enn i dag. Trodde Dolby Atmos stort sett dreide seg om prosessering av lyddata der selve lydobjektene kun er innkodet som metadata i signalet.
    Jeg skulle vel tro at bitraten på Atmos er avhengig av antallet objekter (utover 5.1/7.1-"sengen")?

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Første vanlig BD med Dolby Atmos blir Transformers 4 når den slippes.

Og saar syns du lyden på BD er dårlig??
    Er forsåvidt veldig godt fornøyd med de aller fleste innspillingene, men jeg tar gjerne imot noe som er enda bedre Jeg er ikke vanskelig på det!!!
    enda mer lyd som svever rundt meg i rommet og gjør opplevelsen enda bedre sier jeg ja takk til. Blue ray med 4k og atmos lyd blir bærre lekkert.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om Atmos kan rippes med MakeMKV og spilles på f.eks. XBMC med bitstreaming på en moderne media-PC? Skulle vel tro det, i og med at det kun er ren ripping av en bitstrøm, og at denne bitstrømmen til syvende og sist bare dyttes ut gjennom HDMI til receiveren uansett? Altså på samme måte som alle andre bitstrømformater i dag.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje, men skulle ikke se bort ifra at makemkv og diverse annet må oppdateres pga ny sikring, men time will tell.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Her hvor jeg bor får jeg ca 1 mbps med ice. sålenge det ikke regner eller overskyet. 3G dekning er det ikke her.

Har gått over til "parabolinternett" nå - men der betaler man for bruken, samt fungerer uansett dårlig ved uvær etc. Ingen planer om fiber eller lignende. Bor 2 mil utenfor "teknologibyen" Kongsberg Skal ikke så langt utenfor byene før mulighetene er dårlige.
    Hehe, jeg bor 9,5 km unna sentrum av samme by og må benytte ice.

Etter hele markedet ble privatisert kan vi se langt etter noe fiber. Hadde ikke televerket vært statlig "i gamle dager" hadde det vel aldri vært fasttelefon her heller. Det var et løft de valgte å gjøre, men de private vil ikke det, så jeg ser faktisk heller ikke noe lys i tunellen. All utbygging i hytteområder og lignende gjør meg forbanna ;-) slapp nå av på hytta og gi meg et tilbud hjemme i stedet.

Lenge leve fysiske formater!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Philips TV 2014/2015
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 31
    Siste melding: 12-05-2015, 15:31
  2. Samsung 2014/2015
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 10
    Siste melding: 01-06-2015, 13:08
  3. Panasonic-TV 2014/2015