4K BD kommer i 2015. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Og selvfølgelig misforsto jeg det med pixler og film med vilje, men sa ikke at du påsto noe og hvordan kan du si at alle skjønte hva du mente? Da det er faktisk ikke alle som vet at film ikke består av pixler.
    Hehe Men jeg vet at du vet det, og du vet at jeg vet det, så hva er da problemet?

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Hvorvidt noen finner det økonomisk forsvarlig å rendre effektene til eldre filmer på nytt igjen i 4k er jeg tvilsom til. Det er snakk om noe som skal kunne finansieres kun av hjemmemarkedet. Markedet for katalogtitler i 4k kommer ikke til å være stort.
    ... eller hvorvidt noen finner det økonomisk forsvarlig å rendre i 4K helt fra starten av, for dette er først og fremst et profittspørsmål. Tror man ikke at man får igjen fortjeneste ved å investere i 4K rendering, gjør man det heller ikke Noen millioner dollar er ofte lite i forhold til det det koster å hyre inn en skokk med animatører som skal ha lønn i to år... Se ellers mitt svar til Andreas21

Re-rendering av gamle filmer - der er jeg helt enig, det vil neppe lønne seg. Jeg kjenner kun til at dette er gjort med Toy Story. Det kan være det finnes andre eksempler, også. Men det er få.

Det gjenstår å se hvor mye 4K BD vil ta av, eller om det overhodet vil det... Jeg håper selvsagt (som alle her) at 4K BD, gjerne med Dolby Atmos og DTS UHD, blir vanlig å finne i butikkene om et par år. Men jeg er neimen sikker på det, og jeg tror du har helt rett i at det spøker for back-catalog-markedet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Dette stemmer vel neppe! Både premissene (at ryggmargen knekkes) og konklusjonen (om 20 år...) er udokumenterte påstander.

For det første vil 4K-streaming kreve ca. det dobbelte av båndbredden som 1080p-streaming krever. Informasjonen er 4-dobbel, men h.265-kodeken er ca. dobbelt så effektiv som h.264-kodeken.

For det andre har internettets ryggrad en oppgraderingstakt som følger Moores' lov, hvor effektiviteten dobles hver 18. måned. Dette betyr at vi om 10 år vil ha 1000 ganger bedre ryggrad på internett, og om 20 år hele én million ganger så effektiv ryggrad. Om det er nødvendig, vel å merke.

For det tredje - og kanskje dette er det viktigste punktet - innhold leveres ikke lengre direkte fra tjenestetilbyder til deg, men leveres over det som heter Content Delivery Network (CDN). Dette er spesielle cache-servere som vi bare såvidt har sett toppen av isfjellet på når det kommer til utvikling, og er et virkemiddel som fremskynder/supplerer argumentet mitt om internettets ryggrad.

Her er en fin artikkel om emnet:
    http://www.hardware.no/artikler/slik...valitet/162560

Jeg tør påstå at vi om 20 år vil ha så bra infrastruktur at vi vil le av den gangen vi bare fikk 8K over mobilnettet. 20 år! Det er sykt lenge i vår verden! 1 million Just sayin'
    Moores law er ikke en lov i det hele tatt, som f.eks newtons lover i fysikken, den bør helst ses på som en statistisk observasjon, vi snakker heller ikke om bare oss på berget, vi ligger generelt godt ann men det er mange og store seksjoner av internett som styres nå av hardware fra 90 tallet.
    Og mange store deler av verden har knapt tilgang til mer enn ISDN/ADSL eller mobilt bredbånd med heftige priser, og hadde du verdt innom f.eks amerikanske forum hadde du fort skjønt hvor ille mange har det, og mange må strupe netflix til sd kvalitet for ikke pådra seg dyre båndbredde kostnader, og australia har det enda tynnere med båndbredde og tilbud de er minst 15 år bak oss igjen med tanke på båndbredde begrensninger og dyre bøter om de overgår avtalt datamengde.

Sånn som vi har det med f.eks rimelige 80/80 fiber linjer uten båndbredde begrensninger er heller unntaket enn regelen for de fleste.
    Det er bare de større bykjerner og omkrets som stort sett har nett kapasiteten til at streaming er aktuellt, i det hele tatt og man skal ikke så alt for langt ut på bygda her på berget før det beste man får tilgang til er et ICE abonnement.

Nei det er MINST 15 år til det faktiskt er mulig og snakke om en potensiell avvikling av fysisk media, for det er rett og slett for mange internetts tilbydere som sleper seg etter, og kontra alle slags lov ord om de såkalt følger Moore's lov er bare PR, og mange små steder i statene spessielt utbygger de ikke en kb/s mer enn de må og steder hvor hele kobber nettet er total eid av en enkelt leverandør som bruker heller penger på og sørge for at konkurrenter aldri får fotfeste enn og forbedre tilbudet.

Dette er absolutt ikke et rent tekniskt problem heller, det er styrt sammen av både tekniske og økonomiske interesser, men også av politiskt lovgivning og tiltaks vilje, og når man slår dette sammen blir 15 år rett og slett optimistiskt.

Ja h.265 er mye bedre enn h.264 men det også eneste lysglimtet i sikte, netflix f.eks stod nå i mai for nesten 35% av USA sin nett kapasitet og brukere rundt som rapporterer at de knapt får mer enn sd kvalitet på noe som helst under primetime.
    Og det beste man kan se med h.265 er at 4k streaming ikke vil ta så veldig mye mer båndbredde enn full hd gjør med 1080p, men vil fortsatt kreve litt mer men alternativet hadde verdt en 4 dobling av data mengden.

H.265 er også vel så nyttig for et fysisk medium, med denne vil 4k kunne lagres på allerede eksisterende blueray disker og kan produseres med eksisterende metoder, det eneste nye man faktiskt vil trenge er avspilere men disse byttes relativt hyppig uansett.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du refererer til motiser ikke det jeg påstår. Kosinski sier det er et kostnadsspørsmål. Det er jo nøyaktig det som er poenget mitt! Profittmaksimering! Jeg prøver bare å si at kostnadene ved å rendre i 4K er relativt lave. Men film er big business, og de store gutta som skal tjene penger tenker slik:

"Hvis jeg betaler 30 millioner mer for å rendre CGI i 4K, vil dette bringe inn mer enn 30 millioner mer i inntekter?"

Hvis svaret er nei, dropper de det, selv om de fint kunne ha tatt seg råd til det uten å gå med nevneverdig underskudd. Bak filmer står det store selskaper, sponsorer og privatpersoner som ønsker mest mulig profitt. Hvis du forteller dem at "du kan tjene 500 millioner eller 505 millioner på denne filmen", hva tror du de svarer?

Så ja, rendering i 4K er et kostnadsspørsmål. Mannen i gata vil ikke se forskjell - og viktigst - ikke betale mer for det, og da lønner det seg heller ikke. Det man derimot ser forskjell på, er kvaliteten på animeringen og følelsen det gir av realisme for kinopublikum. Derfor ansetter man gjerne 30 animatører som jobber i 2 år på én film, leier masse utstyr osv. Alt dette koster veldig mye penger, ikke minst i lønn

Nå skjønner jeg ikke helt??

Først så sier jeg at det er et kostnadspørsmål som gjør det og så lurer du på hvor jeg har det fra osv.

Og nå sier du at det er kostandene som gjør at det ikke blir gjort og sier at det er poenget ditt, da det var akkurat det som var poenget mitt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Nei det er MINST 15 år til det faktiskt er mulig og snakke om en potensiell avvikling av fysisk media
    Det er en ganske drøy påstand. Fysiske medier trenger selge i ett visst volum for i det hele tatt overleve. Selv om ikke alle vil kunne streame 4K, eller engang 1080p, vil streamingtjenestene, selv på de stedene de bare kan levere SD, konkurere med fysiske medier. Resultatet kan derfor bli at fysiske medier forsvinner helt, til tross for at streaming ikke når ut til absolutt alle. Allerede sånn som situasjonen er nå, blør Sony på grunn av Bluray. Salget stuper. Så at fysiske medier skal overleve 15 år til synes jeg høres (svært) lenge ut. Her jeg bor får jeg 100 mbps over mobilnettet og har 300/300 mbps i veggen. Tør ikke tenke på hvordan situasjonen er om 15 år.
    Sist endret av Ballis; 09-06-2014 kl 19:21

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hvor jeg bor får jeg ca 1 mbps med ice. sålenge det ikke regner eller overskyet. 3G dekning er det ikke her.

Har gått over til "parabolinternett" nå - men der betaler man for bruken, samt fungerer uansett dårlig ved uvær etc. Ingen planer om fiber eller lignende. Bor 2 mil utenfor "teknologibyen" Kongsberg Skal ikke så langt utenfor byene før mulighetene er dårlige.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mange store deler av verden har knapt tilgang til mer enn ISDN/ADSL eller mobilt bredbånd med heftige priser, og hadde du verdt innom f.eks amerikanske forum hadde du fort skjønt hvor ille mange har det, og mange må strupe netflix til sd kvalitet for ikke pådra seg dyre båndbredde kostnader, og australia har det enda tynnere med båndbredde og tilbud de er minst 15 år bak oss igjen med tanke på båndbredde begrensninger og dyre bøter om de overgår avtalt datamengde.
    Dette tror jeg nok du har rett i, og Norge er langt fra å være det største markedet (skjønt jeg tror 15 år er en mild overdrivelse ). Men vi snakker om to ulike ting her:

1. Internettets "ryggrad"
    2. Folks internettlinje... mellom deres ISP og bolig

Noen prøvde tidligere å hevde at punkt 1 ikke takler presset. Det er denne påstanden jeg bestrider. Spesielt med bakgrunn i utbyggingen av CDN-nettverk (leste du artikkelen?).

Når det gjelder Moores' lov innser jeg at et er litt farlig å referere til den, fordi den er misbrukt så mye av andre. Det er ikke et argument mot min bruk av loven, som gjaldt at punkt 1 over forbedres i takt med den beryktede/berømte loven. I velfungerende land med fri konkurranse gjelder den i stor grad også sluttforbrukere, men kvaliteten som tilbys oss (punkt 2) er også avhengig av tilbud og etterspørsel.

Dette betyr likevel ikke at Moores' lov ikke finner sted! Antallet transistorer man kan skvise inn på et gitt areal, til en gitt pris, dobles ca. hver 18 måned. Nettverkskapasitet følger dette som hånd i hanske, men for enkeltuttrekk vil det synes å gå i rykk og napp pga. etablering av standarder etc. I tillegg går ikke selve overføringshastigheten opp fullt like raskt, men takket være høyere regnekraft som følge av den samme loven, samt fremskritt i algoritmer, vil summen av alle forbedringene (og altså den totale nettverksutnyttelsen) følge Moores' lov ganske bra.

Jeg har funnet noen utvalgte priser fra Get Bredbånd (tidl. Chello/UPC) vha. archive.org. Her er noen utdrag. Kun nedlastingshastighet er med, og jeg har valgt ut det raskeste abonnementet som ligger i prisleiet 400-600 kr i dagens verdi. Priser er omregnet til 2014-kroner vha. SSBs konsumprinsindeks-kalkulator:

2014-04-01 - 599 kr - 100 000 kb/s (L) - 5,99 kr per Mbit/s
    2012-03-01 - 500 kr - 30 000 kb/s (M) - 16,67 kr per Mbit/s
    2011-01-01 - 507 kr - 20 000 kb/s (M) - 25,35 kr per Mbit/s
    2010-08-01 - 536 kr - 18 000 kb/s (XL) - 29,78 kr per Mbit/s
    2008-01-01 - 542 kr - 12 500 kb/s (XL) - 43,36 kr per Mbit/s
    2006-12-01 - 555 kr - 7 000 kb/s (plus) - 79,29 kr per Mbit/s
    2005-06-15 - 571 kr - 4 096 kb/s (plus) - 139,40 kr per Mbit/s
    2005-04-22 - 597 kr - 2 048 kb/s (plus) - 291,50 kr per Mbit/s
    2004-08-09 - 461 kr - 1 024 kb/s (classic) - 450,20 kr per Mbit/s
    2003-11-01 - 462 kr - 768 kb/s (classic) - 601,56 kr per Mbit/s
    2003-02-01 - 454 kr - 512 kb/s (chello) - 886,72 kr per Mbit/s
    2002-02-01 - 476 kr - 384 kb/s (chello) - 1239,58 kr per Mbit/s

Som vi ser... for 12 år siden betalte vi uhyggelige 1240 kr for noe som i dag koster 6 kr. Når vi i tillegg regner med at vi har hatt fremskritt som bedre kompresjon (mpeg-4), raskere pc-er, osv. - med andre ord at vi utnytter båndbredden bedre enn før - er forholdstallet enda større.

Utviklingen er ganske jevn, og har på ingen måte stoppet opp. Så ... om 12 år...? Tja...

10 Gbit/s for 299,- (2014-kroner) i 2026, fra Get. Det er min spådom
    Sist endret av eha; 09-07-2014 kl 02:36

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Her hvor jeg bor får jeg ca 1 mbps med ice. sålenge det ikke regner eller overskyet. 3G dekning er det ikke her.

Har gått over til "parabolinternett" nå - men der betaler man for bruken, samt fungerer uansett dårlig ved uvær etc. Ingen planer om fiber eller lignende. Bor 2 mil utenfor "teknologibyen" Kongsberg Skal ikke så langt utenfor byene før mulighetene er dårlige.
    Et tankekors det der, og det teller absolutt med i totaltbildet. Det faller kanskje ikke under Moores' lov, men mer under tilbud/etterspørsel og andre mekanismer. Det betyr ikke at Moores' lov ikke finner sted, bare at hva som bestemmer hvor godt bredbånd du kan få er avhengig av mange ting - ikke kun Moores' lov

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Nå skjønner jeg ikke helt??

Først så sier jeg at det er et kostnadspørsmål som gjør det og så lurer du på hvor jeg har det fra osv.

Og nå sier du at det er kostandene som gjør at det ikke blir gjort og sier at det er poenget ditt, da det var akkurat det som var poenget mitt...
    Kanskje vi i bunn og grunn var enige. Jeg tolket ditt opprinnelige budskap som mer bastant, som at det var så dyrt at det omtrent ikke ville la seg gjøre. Jeg prøver deretter å argumentere for at dette kun er snakk om å finne sweet spot for inntjening.

Når man skriver og leser raskt, er det ofte vanskelig å oppfatte eller formidle nyanser, spesielt når man samtidig prøver å spissformulere for å få frem et poeng. Jeg skal gjerne ta på meg skylden for både rask lesing og rask skriving

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg plottet inn tallene i Excel og inverterte kroner per Mbit/s slik: 100/x. Tallet på Y-aksen er dermed båndbredde per krone.

Y-aksen er 10-er-logaritmisk, og jeg ble forbløffet da jeg så hvor jevn den var. Dette, folkens, er en helt jevn, eksponensiell vekst med et konstant stigningstall
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder 4K BD kommer i 2015.-bredb-nd-png  

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi i bunn og grunn var enige. Jeg tolket ditt opprinnelige budskap som mer bastant, som at det var så dyrt at det omtrent ikke ville la seg gjøre. Jeg prøver deretter å argumentere for at dette kun er snakk om å finne sweet spot for inntjening.

Når man skriver og leser raskt, er det ofte vanskelig å oppfatte eller formidle nyanser, spesielt når man samtidig prøver å spissformulere for å få frem et poeng. Jeg skal gjerne ta på meg skylden for både rask lesing og rask skriving
    Ingenting er så dyrt at det ikke lar seg gjøre, men som du sier vil ikke den ekstra investeringen gi noen ekstra inntekt og derfor blir det nedprioritert. Men med utviklingen på teknoligisiden vil rendering i 4K komme av seg selv.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv ikke prøvd streaming tjenester som netflix så jeg har ikke peiling på dette, men hadde det ikke vært en mulighet for å laste filmer ned på en stor hardisk for så å spille det av med ordentlig kvalitet på bilde og lyd? Ville vell da ikke vært så avhengig av stor nok kapasitet på internett linjen
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Har selv ikke prøvd streaming tjenester som netflix så jeg har ikke peiling på dette, men hadde det ikke vært en mulighet for å laste filmer ned på en stor hardisk for så å spille det av med ordentlig kvalitet på bilde og lyd? Ville vell da ikke vært så avhengig av stor nok kapasitet på internett linjen
    Absolutt mulig, men bransjen er veldig motvillig til dette, de er jo så panisk redde pirat kopiering men selv hadde dette verdt beste løsning for selv om jeg har en 80/80 fiber linje så er ikke noe mer irriterende og komme hjem og ha lyst til og se de to episodene av en serie også er det noe gunk på nettet som gjør netflix utilgjengelig. Og netflix liker ikke snakke om det men det hender titt og ofte at man dropper bufferen og resynker fra 1080p til 480p, lite aktuelt når man skal se på film på lerret.

Netflix sin h.265 versjon av 4k er også satt til en bitrate på 15Mb/s selv om denne kodecen er får nesten dobbelt så god kompresjon så er vi enda ikke i nærheten av hva man får på 1080p bd nå idag.

Jeg prøvde også og se nye robocop via vudu HDX og det ble en skrall affære, kompresjonen totalt ødela bevegelses oppløsningen og etter 10 minutter ga jeg opp og så resten på 50" og det var egentlig ikke spessielt gøy det heller.

Så selv for meg er ikke streaming et alternativ for fysisk, om jeg kunne ha lastet ned og lagret filmen på nas hadde det verdt noe annet, men kort og gost, jeg vil ha filmen lokalt hos meg i høyest mulige kvalitet, og selv om de krever hylle plass foretrekker jeg disker her.
    Sist endret av TorTorden; 09-08-2014 kl 00:27
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netflix sin h.265 versjon av 4k er også satt til en bitrate på 15Mb/s selv om denne kodecen er får nesten dobbelt så god kompresjon så er vi enda ikke i nærheten av hva man får på 1080p bd nå idag.
    Ja, det er tragisk. Hadde de brukt 15 Mb/s h.265 på 1080p, derimot, hadde vi hatt brukbar kvalitet.

Jeg har HBO-abonnement og den krever 4 Mb/s internettlinje(!) for å få 1080p-streaming. Her sitter jeg med 150 Mb/s. Det er også tragisk. Game of Thrones ser ut som en ullen smørje sammenlignet med TV-rip man kan laste ned på piratnettsteder, og da er noe alvorlig galt. Også 720p-sendinger på TV ser hundre ganger bedre ut enn HBO-streaming i 1080p.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Streaming må betydelig opp i bitrate for at det skal kunne konkurrere med fysisk format på lyd og bildekvalitet. Problemet er at den gjennomsnittlige forbruker er fornøyd med kvaliteten og da kommer ikke HBO, Netflix eller de andre til å gjøre noe med det. Hadde forbrukerene satt lyd og bildekvalitet høyt på lista hadde ikke disse streamingtilbudene eksistert.

Jeg har sett noe på Netflix og har ViaPlay hjemme og Viaplay brukes kun av ungene på iPad, jeg har testet det i kjellerstuen på 100" lerret og kvaliteten er helt latterlig dårlig og som eha sier er kvaliteten på en nedlastet fil på under 2 gig (45min TV serie) helt overlegen på lyd og bildekvalitet og da er det rimelig meningsløst.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å være klar over at ulike brukere blir servert ulik bitrate. De som har en internettleverandør med gode CDN-servere, eller en ISP som betaler tjenesteleverandørene godt, får video i høyere bitrate. Man kan sitte med internett fra Telenor på 20 Mb/s og få langt bedre kvalitet enn Indre Gokk Bygdefiber får, selv om de kan tilby f.eks. 1 Gb/s til sine kunder.

De som ikke har CDN-servere i det hele tatt hos sin ISP, risikerer å få lavest bitrate.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ISP som betaler tjenesteleveranørene godt ? var det ikke heller slik at telenor krevde at netflix skulle betale dem for å få lov til å sette opp en CDN
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av muuh Vis post
    ISP som betaler tjenesteleveranørene godt ? var det ikke heller slik at telenor krevde at netflix skulle betale dem for å få lov til å sette opp en CDN
    Jo, det er godt mulig at det er slik nå, og det kan snu hvis streaming tar mye mer av. Det er uansett slik at de med best CDN-servere og best avtaler med tjenesteleverandørene gir sine brukere bedre bitrate, enn de uten CDN.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn som jeg ser det er problemet at noen store ISP'er i det stille nedprioriterer innhold fra tjenesteleverandører som ikke vil betale dem for å levere båndbredde som allerede er oversolgt til forbruker.
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å være klar over at ulike brukere blir servert ulik bitrate. De som har en internettleverandør med gode CDN-servere, eller en ISP som betaler tjenesteleverandørene godt, får video i høyere bitrate. Man kan sitte med internett fra Telenor på 20 Mb/s og få langt bedre kvalitet enn Indre Gokk Bygdefiber får, selv om de kan tilby f.eks. 1 Gb/s til sine kunder.

De som ikke har CDN-servere i det hele tatt hos sin ISP, risikerer å få lavest bitrate.
    Dette er jo helt uholdbart! Betaler man det samme som naboen og begge har tilstrekkelig internett linje skal man jo få samme produkt, dette er nok en grunn til å ikke velge streming. Jeg personlig legger inn de filmene jeg syns fortjener flere visninger på min 20TB+ NAS og streamer de via nettverk til min Oppo 105D med akkurat samme lyd ogbildekvalitet som blu ray og kommer nok til å fortsette med det i mange år fremover.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Philips TV 2014/2015
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 31
    Siste melding: 12-05-2015, 15:31
  2. Samsung 2014/2015
    Svar: 10
    Siste melding: 01-06-2015, 13:08
  3. Panasonic-TV 2014/2015