HDMI 2.0 - viktig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI 2.0 - viktig?

Jeg ser at det har kommet en ny HDMI-standard nå. Og noen av produktene implementerer dette allerede nå. Er dette viktig ved f.eks kjøp av ny receiver?
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Mandelid Vis post
    Jeg ser at det har kommet en ny HDMI-standard nå. Og noen av produktene implementerer dette allerede nå. Er dette viktig ved f.eks kjøp av ny receiver?
    Alle nye komponenter har vel hdmi 2.0, du trenger vel bare det hvis du skal se 4k i 60 frames per sekund, HDMI 1.4 holder fint hvis du ikke har tenkt å gjøre det.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hdmi 2.0 er desverre et makkverk av forskjellige tillegg og bare om de implemterer en par av disse protokollene kan de stemple esken med HDMI 2.0.
    Det man bør se mewt etter er støtte for h.265 og hdcp 2.2.

Dette kan bety at selv om den har såkalt hdmi 2.0 så kan det hende den enda ikke har støtte for 4k i 3d eller støtte for HDCP 2.2 som det fysiske 4k formatet nesten garantert kommer til og trenge.

Personlig synes jeg at det er egentlig litt for tidlig til og hoppe på 4k bølgen om man skal ha noe som kan fungere med annet enn dagens 1080p kilder, uansett om de er stemplet med hdmi 2.0 eller ikke.
    Tvene og panelene er kanskje klare men resten av hele signal kjeden er ikke i nærheten av og være klar for uhd.

I et nøtteskall, tv produsentene vil at du kjøper en tv nå med uhd, som du blir nødt til og bytte så fort 4k blueray eller andre kilde materialer endelig blir tilgjengelig.
    Dette kan skje innen et år og bare modellene som kommer ut i høst vil være langt mer klare enn de som er i salg nå, men om man vil ha en tv som ikke er utdatert om 2 år ville jeg ventet med kjøp av uhd tv til 2015 eller 2016 modellene er klare på markedet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Hdmi 2.0 er desverre et makkverk av forskjellige tillegg og bare om de implemterer en par av disse protokollene kan de stemple esken med HDMI 2.0.
    Det man bør se mewt etter er støtte for h.265 og hdcp 2.2.

Dette kan bety at selv om den har såkalt hdmi 2.0 så kan det hende den enda ikke har støtte for 4k i 3d eller støtte for HDCP 2.2 som det fysiske 4k formatet nesten garantert kommer til og trenge.

Personlig synes jeg at det er egentlig litt for tidlig til og hoppe på 4k bølgen om man skal ha noe som kan fungere med annet enn dagens 1080p kilder, uansett om de er stemplet med hdmi 2.0 eller ikke.
    Tvene og panelene er kanskje klare men resten av hele signal kjeden er ikke i nærheten av og være klar for uhd.

I et nøtteskall, tv produsentene vil at du kjøper en tv nå med uhd, som du blir nødt til og bytte så fort 4k blueray eller andre kilde materialer endelig blir tilgjengelig.
    Dette kan skje innen et år og bare modellene som kommer ut i høst vil være langt mer klare enn de som er i salg nå, men om man vil ha en tv som ikke er utdatert om 2 år ville jeg ventet med kjøp av uhd tv til 2015 eller 2016 modellene er klare på markedet.
    Det var jo svært negativt da...

Men her er en oversikt hva HDMI 2.0 er og nederst på siden er det en faq

http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hdmi.org prøver nesten bare og drive reklame, realiteten med oppkommende UHD og inntoget av 4k materiale er et forbanna rot uten like og praktiskt talt ingenting er klart for mer enn beta testing.

f.eks. denne beskriver det hele litt mer utfyllende, http://www.avsforum.com/forum/168-hd...a-webinar.html
    og jo mer jeg setter meg inn det jo mindre lyst har jeg på noen 4k tv.
    Kort sagt, en tv merket med hdmi 2.0 kan støtte hvilken som helst av tilleggene med hdmi 2.0, og ikke nødvendigs 18gbs båndbredden som trengs for 4k@60hz.

I tillegg må enheten også ha støtte for h.265, og HDCP 2.2, netflix 4k f.eks må ha h.265 men krever ikke hdcp 2.2 rett slett fordi ingen har støtten for det og det bare er via tv'ens interne netflix app.
    Men for et kommende fysisk medium så må display enheten støtte h.265, og hele kjeden fra bd spiller, receiver og tv støtte hdcp 2.2.

Men blir spennende messer i høst, det er i alle fall sikkert
    Sist endret av TorTorden; 08-26-2014 kl 23:29
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel post
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Hdmi.org prøver nesten bare og drive reklame, realiteten med oppkommende UHD og inntoget av 4k materiale er et forbanna rot uten like og praktiskt talt ingenting er klart for mer enn beta testing.

f.eks. denne beskriver det hele litt mer utfyllende, http://www.avsforum.com/forum/168-hd...a-webinar.html
    og jo mer jeg setter meg inn det jo mindre lyst har jeg på noen 4k tv.
    Kort sagt, en tv merket med hdmi 2.0 kan støtte hvilken som helst av tilleggene med hdmi 2.0, og ikke nødvendigs 18gbs båndbredden som trengs for 4k@60hz.

I tillegg må enheten også ha støtte for h.265, og HDCP 2.2, netflix 4k f.eks må ha h.265 men krever ikke hdcp 2.2 rett slett fordi ingen har støtten for det og det bare er via tv'ens interne netflix app.
    Men for et kommende fysisk medium så må display enheten støtte h.265, og hele kjeden fra bd spiller, receiver og tv støtte hdcp 2.2.

Men blir spennende messer i høst, det er i alle fall sikkert
    hva med samsung sine 4k tv'er da? med oneconnect, er det også bare dritt? var jo mye dill med blu-ray i starten også...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel av snobben i meg sier vel at samsung lager tver som ser bra ut i bilder men ikke med bra bilde (men jeg har samsung plasma selv)

Oneconnect virker litt til og bøte på mange av disse problemene jeg har framstilt, så istedet for og bytte hele driten så må du ut med 7-8k i oppgradering av den, om dette er greit så kjør på for all del, dette er vel uansett de bedre skjermene og få kjøpt for tiden.

Men har man tv som man er fornøyd med nå og som funker så trenger man ikke løpe ut og bytte for UHD kjeden er ikke ferdig utviklet eller klar for produksjon.

Netflix har en litt unik posisijon og kan ta snarveier så de tilbyr enn så lenge bare house of cards og breaking bad i 4k (usikker på om siste er ute enda og mer vil garantert komme) siden de streamer direkte til smart applikasjonen i tven.

Noen påstår at vi kanskje får se et fysisk 4k format på linje med blueray allerede på IFA messen men jeg er noe skeptiskt, men det er høy sannsynlighet at mye av hva jeg synder om utviskes helt eller delvis av hva som presenteres på IFA om knapt en uke.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg bør den støtte hdmi 2.0 med 4:4:4 i 60Hz og ikke bare 4:2:0 hvis du noen gang skal koble en fremtidig pc med hdmi 2.0 igjennom den å vise 3840x2160 i full RGB. Hdcp 2.2 begrenser hdmi 2.0 til 4:2:0 i 60Hz (60p). Noen tver som samsung og panasonic har porter med og uten hdcp 2.2 / eller avslåbar hdcp 2.2 slik at de støtter begge deler. Hvordan dette er med receiver vet ikke jeg.

Hvis pc aldri skal brukes igjennom så er hdmi 2.0 og hdcp 2.2 nok å vite.

Lignende tråder

1. Svar: 9
    Siste melding: 01-19-2009, 12:38
  2. Svar: 3
    Siste melding: 10-21-2007, 20:52
  3. DVI --> HDMI fra PC, kvalitet viktig?
    By Albatross in forum Kabler
    Svar: 10
    Siste melding: 09-23-2007, 23:33
  4. Viktig spørsmål ang. HDMI-kabler...
    By Mathia in forum Generell video
    Svar: 4
    Siste melding: 03-23-2007, 06:50
  5. Viktig spørsmål ang. HDMI-kabler...
    By Mathia in forum Generell video
    Svar: 10
    Siste melding: 01-11-2007, 23:48

Stikkord for denne tråden