Prosjektor eller TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor eller TV?

Hei,

Nå tenker du kanskje at her er en nybegynner som spør det evige spørsmålet om man skal kjøpe tv eller prosjekter, her har du kun delvis rett.
    Vet at det eksisterer mange tråder på mange forumer ang dette, men det er ingen som jeg har funnet som tar høyde for prisforskjellene når jeg har planer om å bygge hjemmekino.
    Så derfor spør jeg, hva burde man velge av tv og prosjektor?

Litt bakgrunnsinnformasjon:
    Etter flere år med leting så klarte vi ikke finne et hus som passer oss så vi har bestemt oss for å bygge.
    Vi har kjøpt tomt og planen er at vi skal bygge i 2018. Et par år etter dette så regner jeg med å bygge mitt dedikerte kinorom i dette huset.
    Dvs i 2020. planen er da en 100" eller 110" skjerm/lerret.

Spørsmålet er da, i 2020 vil prisene på tver falt drastisk (ihvertfall med tanke på 4K som gir mulighet for større tver). Det kommer selvfølgelig til å være snakk om mange penger siden så store tver ikke kommer til å bli allemanns eie.
    Så personlig trur jeg prisforskjellen blir levbar, derfor lurer jeg på om det er andre grunner enn pris og "kinofølelse" for at folk velger prosjektor?

Her er en liten liste med fordeler ulemper som jeg ser med tv/prosjektor:

TV:
    Fordeler:
    Lyssterk (fungerer selvom det er veldigt lyst i rommet)
    Mulighet for buet skjerm (usikker på om dette lar seg enkelt gjøre med prosjektor?)
    Kort vei for bilde (reciever plasseres rett under)
    Mulighet for smart tv funksjonalitet
    Mulighet for innebygget webcam osv
    Enklere å dele bilde fra telefoner/nettbrett osv direkte med tven
    Mulighet for å "nappe ut stikkkontakten" (f.eks ved hjemmeautomasjon, trenger ikke nedkjøling av lampe osv)
    Slipper vifte som kan bråke over hodet
    Genererer mindre varme? (har mulighet til å samle alt som genererer varme i front slak at man kan legge opp ekstra lufting kun på dette stedet)
    Lettere å koble til flere enheter direkte med hdmi osv (slipper å stå på stol hvis man skal koble til direkte)
    Lettere å bruke fjærnkontroll hvis man har en IR fjærnkontroll
    Slipper å tenke på levetiden til pærene osv
    Slipper å ha noe hengende i taket som kan forstyrre for Dolby Atmos osv.
    Mulighet for produsentens tilpassninger av bilde ved endringer i lys osv (sensorer i front på tven som ikke prosjektorer har)
    Slipper å legge opp ekstra strømuttak

Ulemper:
    Dyrere
    Veier mer så må sikres bedre hvis denne skal henge på vegg
    Alt må byttes ut for å oppnå nytt bilde (For prosjektorer så kan lerrete henge igjen)
    Tver pleier å være store støvmagneter
    Mer tungvint å håndtere en stor tv fremfor en liten prosjektor
    kan gi mer refleksjon i skjermen sammenlignet med lerret?

Prosjektor:
    Fordeler:
    Gir mer og større bilde for pengene
    Gir mer kinofølelse
    Mindre følsom for refleksjoner i lerrete fremfor en skjerm?

Ulemper:
    Kan bråke mer
    Levetid på pærer som er dyre
    Fungerer dårlig i opplyst rom
    Trenger nedkjøringstid
    Uten RF fjærnkontroll så må man peke på prosjektoren
    Vanligvis ingen smart funksjon så får ikke styrt denne via apper osv
    Må ha lange kabelstrekk med hdmi
    Må legge opp ekstra strømuttak i taket
    Kan ødelegge litt for lyden ved Dolby Atmos (høyttallere i taket)
    Legger fort merke til hvis det er mye støv eller røyk i luften da dette blir opplyst
    Skjermbildet blir borte hvis noen går forrand prosjektoren

Noe jeg har glemt? Har prosjektor overlegent bilde fremfor en tv?
    Hvis prisforskjellen ikke blir så stor vil tv da være et bedre alternativ?

Kom gjerne med masse innspill!

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildekvalitet og bildestørrelse i forhold til prisen vil ALLTID være bedre med projektor kontra TV. Jeg vil ikke si at kurvet-design er for del for TVer, ei heller det med SMART-TV. Det finnes mange eksterne bokser som gjør jobben mye bedre, samt blu-ray spillere som f.eks Oppo sine som har alt du trenger + mer (fantatisk spiller sett bortifra det med SMART-apps, det er bare kremen på kaka)

Er rommet for lyst så vil en projektor rett og slett ikke funke (1/10 av kontrasten kanskje...) da kan det lønne seg å heller kjøpe seg en stor TV, men det blir dyrt...

I et dedikert kino rom er det ingen spørsmål lenger. Projektor er must

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som skjer i 2020 er vanskelig å spå, men i dag har du ikke noe alternativ hvis du vil ha 100" eller større bilde. Da er det projektor som gjelder.

Om 6 år kan det hende det er mulig med 100" OLED TV, men det er ikke sikkert. Og det med pærelevetid kommer til å være "borte" om 6 år på de fleste projektorer da LED/Laser kommer til å ta over.

Ellers så vil jeg anbefale deg å følge med og stille de samme spørsmålene her når det begynner å nærme seg klargjøring av kino, ikke kjøp utstyr langt i forveien da utviklingen går relativt raskt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke planlagt noe særlig utstyrs messig for en hjemmekino i 2020 nå, det kommer til og skje mye fra nå og til da.
    Jeg er selv litt skeptiskt til det men hvem vet, kanskje det vil finnes 100" oled tver til en pris vanlige dødelig kan ha råd til da.

Kopierer lista di og legger til mine kommentarer, dette er dog bare mine personlige meninger.

TV :Fordeler:
    Lyssterk (fungerer selvom det er veldigt lyst i rommet)
    -er selvsagt min mening men dette er like negativt i et mørkt rom som positivt i et lyst, jeg foretrekker et mørkt rom til film.
    Mulighet for buet skjerm (usikker på om dette lar seg enkelt gjøre med prosjektor?)
    -med mindre man sitter en meter fra en 50"+ tv er buet skjerm største idiotiet jeg noensinne jeg har sett, dette har blitt gjort før for projektorerer men hovedsaklig for og MOTVIRKE knipepute effekten med enkelte anamorfiske linser.
    Kort vei for bilde (reciever plasseres rett under)
    -hvorfor må receiver/elektronikk stå under bildet?
    Mulighet for smart tv funksjonalitet
    -smart funksjoner fåes i blueray spillere eller andre dingser også og koster da ikke 20k+ og oppgradere heller.
    Mulighet for innebygget webcam osv
    -I stuen kanskje, i en dedikert hjemmekino?
    Enklere å dele bilde fra telefoner/nettbrett osv direkte med tven
    -igjen dette kan jeg gjøre på projektoren via bd spilleren min eller receiver.
    Mulighet for å "nappe ut stikkkontakten" (f.eks ved hjemmeautomasjon, trenger ikke nedkjøling av lampe osv)
    -ok denne kan jeg være enig med, men dette har jeg ikke trengt enda, og om nødvendig kan man legge til en rimelig ups med reservoar så projektoren kan slå seg av, et automasjons system bør heller snakke til enhetene enn og kutte strømmen i sikrings skapet eller bryter (aldri hørt om et system som gjør dette heller)
    Slipper vifte som kan bråke over hodet
    -enig, men kommer veldig ann på projektoren hvor mye den bråker, om man også har film volum på annlegget skal det godt gjøres og høre.
    Genererer mindre varme? (har mulighet til å samle alt som genererer varme i front slak at man kan legge opp ekstra lufting kun på dette stedet)
    -tv så stor at den rivaliserer en projektor tror jeg skaper mer varme enn projektorene jeg har verdt borti, med mindre man har innestengte skap trengs ikke ekstra lufting og da holder det med enkle små vifter i lav hastighet.
    Lettere å koble til flere enheter direkte med hdmi osv (slipper å stå på stol hvis man skal koble til direkte)
    -kobler projektoren til receiver, verre er det ikke, så ingen forskjell (jeg har både tv og projektor på samme receiver)
    Lettere å bruke fjærnkontroll hvis man har en IR fjærnkontroll
    -lerretet reflektere ir kommandoer så jeg peker bare på bildet som vanlig
    Slipper å tenke på levetiden til pærene osv
    -forsåvidt et stort pluss til tv, men opplevelsen blir faktiskt verdt det i min menig.
    Slipper å ha noe hengende i taket som kan forstyrre for Dolby Atmos osv.
    -dette blir ikke noe problem.

Mulighet for produsentens tilpassninger av bilde ved endringer i lys osv (sensorer i front på tven som ikke prosjektorer har)
    -man skal vel ikke ha på noe lys når man ser film vel?
    Slipper å legge opp ekstra strømuttak
    -kan jeg være enig med, men kan alltids ha lengre strøm kabel til projektoren men det ser kanskje ikke peneste ut og om man allerede bygger rommet fra scratch.

Kommer også ann på hva du tenker rundt budsjett, men det er egentlig bare projektorer uten lens shift som må henges i taket med mindre man har annen grunn til det.

Men som nevnt jeg ville ikke planlagt konkrete løsninger og spessielt ikke utstyr enda og fokusert på selve husbyggingen intill videre.
    Og det er jo helt sant det kan bli rimelig med store tver også, men ikke før de får virkelig får sving på OLED (om de i det hele tatt for det) og store tver som 80"+ vill alltid bli et nisje produkt og bare det og bære inn noe større enn dagens 65" inn i en kjeller/loft kan bli utfordrende for mange.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takker for mange innspill!

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg liker å planlegge i god tid (men ikke låse meg til teknologier og løsninger da dette endrer seg hele tiden).
    For da vet jeg litt om hvilken teknologier osv jeg burde følge med på slik at jeg har nok kompetanse til å ta et godt valg når tiden kommer.
    For dem som ikke følger med på tv teknologien osv kunne fort kjøpt en 4K tv nå fordi det er "best". Men hvis man ikke har 4K materiale til å spille av så er man jo like langt. Da er det bedre å vente til 4K kommer på de fleste filmer osv for da kommer prisen til å falle endel samtidig som teknologien er mer utprøvd.

Så da er det foreløpig LED/Laser prosjektor og OLED som jeg kan følge litt med på da dette ser ut til å bli mulige kandidater.

Det som også er med rommet er at det skal brukes som "gutterom" i tillegg hvor jeg har spillpcen min, mulighet til å dra inn et pokerbord hvis jeg skal spille med venner osv. Derfor ser jeg på "universale" løsninger som tv skjerm osv.
    Vi har allerede nå begynt litt smått med tegninger/planlegging osv. Så greit å vite litt rundt størrelser, lufting, el-anlegg osv så tidlig i planleggingsprosessen som mulig. Jeg vil ikke sitte i mitt nye kinorom og tenke "Hvorfor satt jeg ikke opp en stikkkontakt der" eller hvorfor forsterket jeg ikke den der" osv. osv.

Så takker for hjelpen! Det kommer nok en dedikert byggetråd på prosjektet etterhvert.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ikke gjøre et slikt kino ultra sort, f.eks en mørk gråfarge kan fint funke, og med dagens 1500+ lumens projektorer.
    Og selv om man gjør et rom i sorte vegger trenger ikke og bety at man må ha hodelykter for og se noe, om du f.eks rigget opp med noen strategiske downlights over sitte plasser bord etc så vil det funke utmerket sammen med et 100"+ projektor bilde.
    Man må absolutt ikke maskere rommet heller hadde selv første projektoren i nesten hvit stue og det funker helt greit, men man blir mye mer trukket inn i filmen om man ikke kan se veggene hehe.

Om jeg setter på eurosport eller spiller playstation på min hw50 så er det nesten ikke nødvendig og slå av lyset ellers som det er, mancmister kanskje sort nivået mek bildet er ikke spessielt utvasket.

Jeg har nå relativt nylig skaffet 1080p projektor, og den skal fint holde godt i noen år den, jeg regner med og stikke hodet ut av hula om en 3-4 år og se hva som fins da, om det er kommet 80-90" oled til <30k (tviler men vi kan drømme) da så dropper jeg nok projektor løsning.

Jeg ville heller lagt all fokus og planlegging i rommet om man ikke vil ha skjult lydannlegg og akustiskt lerret blir forskjellene ikke så veldig store, jeg ville kanskje uansett lagt opp et strømuttak i taket, hvem vet kanskje man setter opp en spotlight eller noe til en karaoke fest :-$
    Og som nevnt om man går for projektor over 15k klassen har de gjerne lensshift så at de kan plasseres på hylle eller liknende.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Prosjektor eller tv?
    By Heinze in forum Digitale projektorer
    Svar: 49
    Siste melding: 02-19-2013, 03:10
  2. TV eller Prosjektor
    By ostviken in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 12-03-2012, 15:12
  3. Tv eller prosjektor ????
    By Arsenal1913-2006 in forum TV-apparater
    Svar: 47
    Siste melding: 02-24-2009, 19:36
  4. Hvilken 1080p prosjektor for meg? W9000 eller Pearl? eller?
    By nobrains in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 106
    Siste melding: 04-30-2007, 15:41
  5. Ny DLP eller LCD prosjektor ?
    By colest in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 04-29-2004, 22:52

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg