Kan man forvente kvalitet av kinoer? (var: Er det bra kino i Ålesund?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan man forvente kvalitet av kinoer? (var: Er det bra kino i Ålesund?)

Er på ferie i Ålesund. Er det noen bra kinoer i Ålesund? Løvenvold? Dessverre finnes det ingen teknisk info på hjemmesidene deres. (Hvorfor gjør dem ikke det, det er jo vesentlig informasjon? Eller er folk så ignorante? Glem det, vet svaret )
    Sist endret av Midas; 08-07-2014 kl 22:52
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Er på ferie i Ålesund. Er det noen bra kinoer i Ålesund? Løvenvold? Dessverre finnes det ingen teknisk info på hjemmesidene deres. (Hvorfor gjør dem ikke det, det er jo vesentlig informasjon? Eller er folk så ignorante? Glem det, vet svaret )
    Hei Midas. Tror ikke Løvenvold er noen stor kinoteknisk opplevelse, tror Moa kinosenter er bedre utstyrt for øyeblikket, Uten at det sier så mye, men jeg kan ta feil. Det beste med Løvenvold er vel den spesielle bygningen og lokalet... Kan ikke si så mye om utstyret, da jeg ikke har vært der på aldri så lenge, og sist jeg var der var det bedre hjemme. ;-)

Du kan jo gi en review. :-)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble til at jeg stod over (Hercules i 3D på) Løvenvold, så ingen review dessverre. Kona og svigerinna mi reiste alene.

Jeg har det ganske likt, velger heller å vente og ser filmen i egen hjemmekino.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra signaturen din så har du en ganske bra speccet hjemmekino så de aller fleste proffkinoer vil virke skuffende/manglende 'wow opplevelse' som de som sitter med 46" uten anlegg hjemme får.

Vet ikke hvordan kinoene i Ålesund er men er ofte på kino både i Ski og Askim, begge har Sony 4K i salene sine og har veldig skarp og flott bildekvalitet. Jeg husker for et par år tilbake så bildet helt elendig ut (sikkert tidlig 2K projektor eller veldig gammel 35mm) det var ikke før Skyfall kom ut på kino at jeg fikk en skikkelig wow opplevelse, da denne var filmet med Sony 4K kamera og projisert via Sony 4K projektor. Anlegget på samtlige saler er definitivt godkjent, ingen wow-faktor for en som er godkjent med slik utstyr men absolutt akseptabelt.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er generelt sett ikke noe å juble over, men for all del langt bedre enn for kort tiden da de var helt ubrukelige.

Forrige tittel jeg så var dawn of the planet of the apes for ca to uker siden på Moa. Den var i 3D, og særdeles dårlig også, bildet altså. Var ikke måte på flimmer ved bevegelse. Så ut som filmen var i 12 fps. Lyden var grei, selv om filmen ikke hadde så mye action.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med de fleste kinoene er at de spiller ubehagelig høyt
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy lyd er det folket vil ha Jeg syns ikke de spiller for høyt... Eneste gangen jeg har opplevd ubehagelig høy lyd er under Maleficent traileren.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy lyd er bra det. men ikke når kinoen spiller mye høyere enn det anlegget er istand til å klare. Det har jeg opplevd noen ganger. Det høres ikke bra ut

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Høy lyd er bra det. men ikke når kinoen spiller mye høyere enn det anlegget er istand til å klare. Det har jeg opplevd noen ganger. Det høres ikke bra ut
    Noe de desverre gjør altfor ofte.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bra kino i Ålesund?
    Ja, her!

Lenge siden jeg var på kino her, og det er svært sannsynlig at det aldri kommer til å skje.
    Jeg har hatt folk på besøk som gjerne sammenligner med siste kinoopplevelse, og de sitter igjen som stor spørsmåltegn, fordi de nå har et sammenligningsgrunnlag og ikke skjønner hvordan det er mulig for en profesjonell kino å levere lyd som er så dårlig at dialogen er vanskelig å forstå og med kraftig forvrengning.

Med andre er tilstanden slik den var for mange, mange år siden - lydanlegg som ikke er kapable og i tillegg ikke er kalibrert riktig.

Ellers så er det vel ikke for kino du kom opp hit, det er jo en del andre ting som er interessante her oppe, selv om vinteren er best da.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i Ålesund for å besøke familie, så det var mer en enn en kinovisitt. Vennegjengen ville en tur på kino, men stod over. (Og blir da klassifisert som sær fordi det ikke er godt nok )

Og det leder meg inn på et litt annet tema: Når man drar på en offentlig kino, så hender det rett som det er (noen kinoer er bedre enn andre) at produktet de leverer ikke er i nærheten av det man får til i egen hjemmekino. Lyden er for høy, lyden er for lav, feil linse på bildet, ute av fokus, lydanlegg som ikke duger, etc. En gang hadde filmen blitt trett feil på fremviseren slik at bildet og lyd var 1 frame ute av sync. Når jeg da klager til kinoen, så forstår dem ikke hva jeg snakker om. Når en kinobillett er såpass kostbar, er det ikke da rimelig å forvente at kinoen skal levere den kvaliteten den satt til å levere? Hvorfor blir du møtt med misnøye av enkelte når man påpeker feil i kinovisningen? Er det andre som opplever det slik?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til synes jeg det er helt greit å være sær.

Kinoene her er nok neppe noen referanse for hvordan lyd på kino egentlig skal være, og heller ikke noe grunnlag for å kunne si at ingen kinoer er bra.
    Tross alt så er det jo definerte standarder for kalibrering og oppsett av lydsystemer for kino, og hvis disse følges så må en vel anta at resultatet både blir noenlunde bra og forutsigbart.

Men det er jo ikke til å komme unna at et mindre rom gir helt andre muligheter for å få til dypbass på en skikkelig måte, og mange hjemmeoppsett er gode både på dypbass og resten, med nøyaktig kalibrering og lydgjengivelse som oppfattes som veldig bra.
    Ser mange opplever at spesielt midbass og punch kan være bra på kino, vel, det kommer nok både an på kinoen og hva man er vant med hjemme.
    Jeg har aldri blitt imponert over noen kinolyd, men så har jeg heller ikke opplevd de nye IMAX og tilsvarende.
    Audio blog - kvalsvoll.blogspot.com

Lignende tråder

1. God kino nær Ålesund?
    By Galnes in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 15
    Siste melding: 07-22-2009, 10:20
  2. Parasound i Ålesund
    By A_hjelme in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 10-25-2008, 18:46
  3. Onkyo i Ålesund?
    By zicoz in forum Produkt -og prisjakt Audio