Bluray salget stuper - Streaming tjenestene tar over og europa leder an. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 124 av 124
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Gammel artikkel. Innhold stemmer sikkert ikke lenger.

Min tolking ut fra det jeg har hørt fra andre kilder: Teknologien er klar, men studioene er ikke interessert. 4K fil med nær DCI 4K bildekvalitet på plate = piratkopiering av tilnærmet master kvalitet. Ikke aktuelt for studioene. Alle plateformat som er gitt ut er blitt brutt, med unntak av SACD fordi ingen bryr seg om dette.

Løsningen er streaming/download avspilling som krever tilkobling til internet. På denne måten kan studioene ha full kontroll på innholdet sitt. Det er f.eks. mulig å dele opp filmene i flere tusen pakker, alle med forskjellig krypteringsnøkkel, etc. I tillegg kan de endres i ettertid. Dette vil gjøre kopiering tilnærmet umulig, eller i hvert fall svært tidkrevende. Her er vi dessverre ikke enda. Sikkert 5 år frem i tid.

I forhold til Atmos/Auro 3D så skal disse være kompatible med dagens formater. De bruker ekstra bits i dagens 24-bits lydsystem til ekstra kanaler. Det som blir spennende å se er om det kommer ut noe særlig med filmer. Simulert Atmos eller Auro 3D er ikke interessant spør du meg. Det må være mikset slik.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Gammel artikkel. Innhold stemmer sikkert ikke lenger.

Min tolking ut fra det jeg har hørt fra andre kilder: Teknologien er klar, men studioene er ikke interessert. 4K fil med nær DCI 4K bildekvalitet på plate = piratkopiering av tilnærmet master kvalitet. Ikke aktuelt for studioene. Alle plateformat som er gitt ut er blitt brutt, med unntak av SACD fordi ingen bryr seg om dette.

Løsningen er streaming/download avspilling som krever tilkobling til internet. På denne måten kan studioene ha full kontroll på innholdet sitt. Det er f.eks. mulig å dele opp filmene i flere tusen pakker, alle med forskjellig krypteringsnøkkel, etc. I tillegg kan de endres i ettertid. Dette vil gjøre kopiering tilnærmet umulig, eller i hvert fall svært tidkrevende. Her er vi dessverre ikke enda. Sikkert 5 år frem i tid.

I forhold til Atmos/Auro 3D så skal disse være kompatible med dagens formater. De bruker ekstra bits i dagens 24-bits lydsystem til ekstra kanaler. Det som blir spennende å se er om det kommer ut noe særlig med filmer. Simulert Atmos eller Auro 3D er ikke interessant spør du meg. Det må være mikset slik.
    Egentlig så kulminerte utviklingen for 8-9 år siden da vi fikk de nye HD formatene på lyd og bilde.
    Igenting har skjedd med innholdet siden den gang, og svært lite på utstyrssiden også.

Jeg skulle derfor ønske at 4k fysisk format ble en realitet så fort som mulig. Men dessverre er det ikke entusiastene som bestemmer, men massene hva som er "godt nok". Og for 99% er blu-ray og HD lyd overkill. De er stålfornøyd med SD og stereo som de streamer til nettbrett med lyd fra ørepropper til 20 kroner. Slik er det dessverre i AV-verden. Derfor er det lite trolig at vi ser 4k som et fysisk format. Derimot har Netflix begynt å streame noen serier i 4k innhold. Utrolig men sant er det altså utskjelte Netflix (av AV entusiaster) som går i bresjen for dette.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Er jo uansett langt unna master´n da, som typisk ligger opp mot 500MB/s i 24FPS 4K 4:4:4 / 12 bit: http://web.forret.com/tools/video_fp...gb444&depth=12... Eller RED ONE 4K i 60FPS med over 1 GB/s i RAW: http://web.forret.com/tools/video_fp...%282540/60p%29.

Selv om H.265 er en effektiv algoritme er det nok temmelig umulig å komme helt opp på masternivå om Blu-ray-disken forblir på 50GB, selv om selvsagt den kan se veldig bra ut okke som.

Det som egentlig er det vesentligste punktet mht å nærme seg "kilden" er å beholde så mye fargedybde som mulig. Det er jo også da gigabytene flyr, og derfor tipper jeg lett vi ender opp på 8 bit atter igjen, som sikkert da også filmselskapene synes er helt greit mht nettopp dette med å skille kinomaterialet fra konsumentgrade video...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Er jo uansett langt unna master´n da, som typisk ligger opp mot 500MB/s i 24FPS 4K 4:4:4 / 12 bit: http://web.forret.com/tools/video_fp...gb444&depth=12... Eller RED ONE 4K i 60FPS med over 1 GB/s i RAW: http://web.forret.com/tools/video_fp...%282540/60p%29.

Selv om H.265 er en effektiv algoritme er det nok temmelig umulig å komme helt opp på masternivå om Blu-ray-disken forblir på 50GB, selv om selvsagt den kan se veldig bra ut okke som.

Det som egentlig er det vesentligste punktet mht å nærme seg "kilden" er å beholde så mye fargedybde som mulig. Det er jo også da gigabytene flyr, og derfor tipper jeg lett vi ender opp på 8 bit atter igjen, som sikkert da også filmselskapene synes er helt greit mht nettopp dette med å skille kinomaterialet fra konsumentgrade video...
    Ja, jeg er enig i dette. Netflix 4K med rec.709, 8-bit og 15Mbit/sec h.265 kan umulig være noe særlig bedre enn Blu-ray - sannsynligvis dårligere. For at 4K skal være interessant må det noe mer til enn kun en økning i antallet pixler. Jeg mener det har vært snakk om at eventuell 4K Blu-ray kan benytte 100GB plater istedenfor dagens 50GB.

Dersom vi kunne fått DCI fargerom, 10-bit og h.265 komprimering ved ca. 30-40Mbit/sec så kunne det blitt en revolusjon for oss entusiaster. Dessverre ser det ut som om 8-bit og rec.709 fargerom blir værende. Alle dagens 4K løsninger benytter dette (det er riktignok ikke så mange). Når man da dreper bitraten i kombinasjon med høyere oppløsning, så kan ikke resulatet bli noe særlig bedre enn i dag. Det er egentlig ren matematikk, uansett hva markedsavdelingene forsøker å si. h.265 er mer effektiv enn h.264, men den er ikke så effektiv at man kan firedoble pixlene og halvere bitraten uten konsekvenser.

En del av problemet er at vanlige folk, men også en del entusiaster har sett seg blind på 4K oppløsning og ikke tenker på de andre faktorene som utgjør bra bildekvalitet. Oppløsning en kun en liten del av dette. Høy oppløsning er dessuten kjempeenkelt å selge. Det er ikke fargerom og bits ettersom det bestemmes av dem som sender ut signalet og produserer innholdet. Så lenge det ikke er tilgjengelig kan folk heller ikke oppleve forskjellen. Forhåpentligvis har de fleste av dere sett hvor bra fargene (kanskje spesielt hudtoner o.l.) er med 2K og 4K kinoprojektorer på kino. På kino benyttes 12-bits farger og et større fargerom. Jeg vil heller ha dette en høyere oppløsning om jeg skal være ærlig. Svært mange kinoer benytter 2K på svært store lerret. Selv da er ikke oppløsningen noe problem.

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste melding: 05-08-2013, 17:24
  2. Streaming OG BluRay!
    By Komlo in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 9
    Siste melding: 08-15-2012, 21:49
  3. BluRay på PS3 via USB/Streaming
    By chissi100 in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 5
    Siste melding: 01-06-2012, 18:37
  4. kabler og leder/lederevne
    By Svantekiller in forum Kabler
    Svar: 9
    Siste melding: 01-12-2007, 19:28
  5. Projektorprisene stuper, hvem er nestemann ut?
    By robertaas in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 21
    Siste melding: 09-30-2006, 15:41

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •