24 P

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: 24 P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow 24 P

Sikkert diskutert før, men greier ikke helt å la det ligge. Jeg er sterk tilhenger av 50/60 P
    Jeg mener det gir flimerfrie bilder og fungerer veldig bra om man filmer selv og har lyst til å spille
    av noen av klippene i sakte film.

Jeg må innrømme at jeg ser en del på serier, bla The Walking Dead og Grimm. Jeg liker måten de er filmet på de gir el veldig kino følse og jeg opplever ikke noen form for hakking. Jeg var helt sikker på at de epsisodene jeg har fått tak på var i 1080 30p, men så viser det seg at alle de amerkanske er i 23,98 fps !

Når det gjelder serier fra bla BBC så føler jeg at de har et lite mere video aktig feeling. De er sylskarpe, virker mer naturlig men også litt sterile. Man får på følsen at man ser på en reportasje eller teater. Så sjekker jeg fps på disse. Det viser seg at de fleste er på 50i (interlaced), og noen få i 25p muligens de-interlaced fra 50i.

Da begyner jeg å gruble litt, er det ett eller annet med 24P likevel?
    Sist endret av jsa0100; 02-06-2014 kl 12:56

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du spør om, men skulle ønske ALLE filmet i 60p, da hadde alt dette 3D tullet vært en saga blott! :-) Det blir deilig "3D" av så høy framerate.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste gode grunnen til 23.9 var så enkelt som at de sparte penger på film ruller 'back-then' nå er det bare bakstreverske folk som mener kino følelse må innebære slideshow.

Mest sannsynlig er disse nye tv seriene masteret i i 24p for og for enkle overførsel til blueray, og det er helt kurant for min del for da blir det færre nivåer av interpolasjon som bare øker judder, for om man ikke kan få en god framrate 'rent' er det ofte bedre med 23.9 for da blir det i alle fall 'jevnt hakkende' før har jeg selv heller ikke brukt interpolering før jeg fikk meg hw50 for de var rett og slett ikke bra nok, motion flow derimot er en funksjon jeg ALLTID har på, er ikke helt perfekt men en hesten lengde foran det meste jeg har verdt borti.

Ville blitt vanskelig og se film uten tilsvarende funksjon nå...

Til sist blir det vel litt som mastering på musikk, en god master kan langt på vei bøte på litt manglende tekniske kvaliteter i kilden og det er mange filmer som virker mye mykere enn andre igjen og jeg attributerer dette til god filming og mastering, og dette er noe vi nå ser på litt visuellt påkostede tv serier, Grimm f.eks ser jo til og med bra ut på netflix.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å finne ut litt mer om filmingen av walking dead.
    Ikke rart jeg synes walking dead har film look, det er film.

http://motion.kodak.com/motion/About...0979/index.htm

Er det noen som har et 16mm eller 35 kino kamera slengende ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Eneste gode grunnen til 23.9 var så enkelt som at de sparte penger på film ruller 'back-then' nå er det bare bakstreverske folk som mener kino følelse må innebære slideshow.
    Det er vel også en sammenheng mellom antall bilder i sekundet, og hvilken eksonerings tid hver filmrute får. Det igjen vil vel påvirke blender verdi (dybdeskarpet) og iso følsomhet/korn og støy.
    Kjenner ikke til bakgrunnen for at 24 eller 23.9 ble standarden, men 50 (25) 60 (30) for video hadde vel noe med frekvensen som el. nettet brukte og CRT prinsippet jobbet med tidligere.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsa0100 Vis post
    Prøvde å finne ut litt mer om filmingen av walking dead.
    Ikke rart jeg synes walking dead har film look, det er film.

http://motion.kodak.com/motion/About...0979/index.htm

Er det noen som har et 16mm eller 35 kino kamera slengende ?
    Jeg har både 16 mm- og 35 mm-kameraer, men jeg vet ikke helt hva du mener med kinokamera. De er gode, men det er dessverre fryktelig dyrt å få fremkalt rullene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •