NAS - Hvilken bør jeg velge? Synology vs Asustor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS - Hvilken bør jeg velge? Synology vs Asustor

Hei!
    Jeg er passe grønn på NAS-feltet. Til jul fikk jeg en Seagate Business Storage 2-bay NAS i hus. Den ble relativt raskt avskrevet som ubrukelig. Bare feil, treg, manglende formatstøtte, elendig kundeservice, og til slutt diskhavari.

Jeg er nå på utkikk etter en ny. Valget står mellom Asustor AS-604T og Synology ds414. Se sammenligning her: http://www.mpx.no/k/kcp.aspx?sku=779804&sku=800577

(I tillegg har jeg Synology ds412+ i bakhånd, men syns den er litt vel dyr).

Mine krav i prioritert rekkefølge:
    1. Flest mulig fil- og formattyper skal klares å spilles av.
    2. STABILT. (Film med Seagate'n var et svare strev, da avspillingen ble brutt hvert 10-50 minutt pga "enhet frakoblet" eller "valgt format støttes ikke".
    3. Det skal være så enkelt som mulig å se store filmfiler på TV'en (1080p, 3D, etterhvert 4K. For det meste .mkv filer). Altså færrest mulig trykk fra "se på tv" til "film fra nas'en spiller av", og mest mulig forståelig vei (interface).
    4. RAID5
    5. Raskest mulig lese- og skrivehastighet.

Når det gjelder punkt 3 så har jeg forstått det slik at jeg i utgangspunktet har to valg:
    - Selve TV'en (Samsung UE55F6755) spiller av filmen, som ligger lagret på NAS'en (Gb ethernet via router eller direkte USB-tilkobling). Jeg styrer alt med TV-kontrollen, og jeg går inn i NAS'ens mappestruktur gjennom TV'ens interface/grensesnitt.
    - Alternativ 2 er at NAS'en spiller av filmen med en avspiller som f.eks Plex, men TV'en bare viser bildet av NAS'ens interface/grensesnitt, slik som ved avspilling fra f.eks DVD-spiller eller tilkobling av PC (HDMI, eller Gb ethernet via router?).

Punkt 2 avhenger vel av DLNA-kompatibilitet og transcodingmuligheter? Evne til transcoding avhenger vel mye av prosessorkraft, hvis jeg har forstått det rett? Ved bruk av alternativ 1 over er det vel TV'ens fil- og formatstøtte som er avgjørende, mens ved alternativ 2 er det NAS'ens/programmets (f.eks Plex) som avgjør?

Fruen skal også enkelt klare å betjene dette, men "klare å spille av alle filmfiler" og stabilitet vekter tyngre enn brukervennlighet.

Hvilken av NAS'ene vil tjene meg best? Etter dårlig erfaring med Seagate'n (ethernettilkoblet til TV'en) har jeg litt lyst på HDMI tilkoblingsmulighet (Asustor), men vet ikke om det egentlig har betydning for stabilitet i avspilling, fil- og formatstøtte?

Noen som har erfaringer med Asustor'en eller Synology'en? Noen som kan peke meg i riktig retning mtp hvilken jeg bør velge? Noen som kan enkelt forklare meg hva som påvirker "klare å spille av alle filtyper" (krav 1) og stabilitet?

Tusen takk for hjelpsomme svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv synology 213+ og kan ikke si meg annet en fornøyd. Bruker popcornH til å streame og til det er den bra uten at jeg kjenner til Asustor sine muligheter. For meg er en NAS en NAS og ikke en videoavspiller og alt annet. Den skal flytte filer raskt og være dønn stabil og her er synology veldig bra. Stort pluss er også synology sin software som er mer eller mindre overlegent alt annet.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet
    Sist endret av Soundfre@k; 07-07-2015 kl 12:21

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    652
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En NAS er en lagringsenhet for filtypene og mappene dine, de har ingen avspiller såvidt meg bekjent. Du trenger en pc eller mediavspiller for dette som kan kople seg mot NAS disken din. De fleste mediavspillere har støtte for dette. Jeg bruker selv en Dune 3D som er koplet opp over Gigabite nettverk og ser 1:1 ripp av BD filmer, fungerer uten hikke også i 3D.

Skulle jeg gått for ny NAS ville Synology vært 1 valget da OS`et er overlegent alt annet.

Transcoding er noe herk og ville unngått dette om du kan.

Dune + YadIS er såre enkelt når først satt opp i bruk

-155594-jpg

Helt utrolig at ikke dette forumet klarer å rydde opp i disse latterlige bildeproblemene enda.
    Sist endret av Johnnygrandis; 07-07-2015 kl 16:22

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    antar at det er snakk om å starte avspilling på tv'en av filer som ligger på nas via DLNA protokoll, trenger da ingen ekstern avspiller.

tror ikke format støtten er super dog.

https://www.synology.com/en-uk/knowl.../tutorials/452
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    652
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde dette over min Panasonic TV og DLNA er både ustabilt og tregt, jeg vil nå anbefale en god mediaspiller. Har nå vært godt fornøyd med min Dune 3D spiller. Tar alt av format/lydformat som jeg har testet også BD ISO og filmer med ekstremt høy bitrate. Finnes dog mange andre gode løsninger også så det gjelder bare og finne den man liker..

Lignende tråder

1. Anbefaling ved kjøp av NAS: Asustor 604T eller Synology 412+
    By mnj09 in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 20
    Siste melding: 04-23-2014, 19:41
  2. Svar: 0
    Siste melding: 01-30-2014, 09:39
  3. Spørsmål om bruk av Asustor 604T som medieserver - og fjernkontroll
    By mnj09 in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 0
    Siste melding: 01-30-2014, 07:59
  4. Oppsett av Synology NAS
    By einstein in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-2013, 22:58
  5. PS3 streame fra Synology
    By andlun in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 1
    Siste melding: 12-10-2008, 22:48

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •