kornete bilde nye filmer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kornete bilde nye filmer

er det bare meg eller har andre problemer med kornete bilde....meste av de nye seriene og noen nye filmer som captain philips har veldig
    kornete bilder i mørke sener ...var på hifi klubben og testet det ut på den samme tv flagshipet til samsung ps64f8505
    han sa at veldig mange filmer bruker nå digital kamera med høy iso for og spare penger: er det noen andre med samme erfaring
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder kornete bilde nye filmer-skjermbilde-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del grain i en del filmer både nye og gamle. Captain Phillips er ille, men en skikkelig versting er Expendables 2. Helt håpløst. Hater det.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok ingenting med digitalkamera å gjøre da det er lett å få det helt klart med dagens digitale kamera fra f.eks RED og Sony. Det er nok heller at de som står bak vil at den skal ha en del grain og velger å gjøre det på den måten enten de filmer på gamle måten eller med digital kamera.
    Sist endret av Andreas21; 01-29-2014 kl 20:27

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det er helt for jævelig når man kjøper en tv til 25000 med full hd burde man forvente et rent og skarpt bilde .
    trodde det først var noe galt med tv min og var på vei til og kjøpe ny tv ...men når det gjelder plasma så er min tv den nest beste
    man får kjøpt . eller best etter min mening

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Det suger bigtime. Noen filmer plages så mye av dette at jeg synes det ødlegger hele opplevelsen. Jeg blir sittende å fokusere på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he så det er ikke bare meg som blir sittende og og fokusere på det

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper heller ikke når slike korn (=støy) bruker opp bitpoolen i koderen når den skal komprimeres og gir langt færre bits ledige til viktige detaljer i bildet, siden koderen heller velger å bruke "oppmersomheten" sin på å kode kornene.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BildeKalibrering av tv gjort ?

Hjalp hos meg mot filmgain når jeg tok frem DVE disken og kjørte en kalibrerings runde forrige uke.

Gå gjerne over andre innstillinger som skal "hjelpe" på bildekvaliteten og slå de av/på om det gjelder TV sendinger.
    Ellers slå av alle bilde forbedrings innstillinger om det er fra Blu-Ray.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg har kalibrert så godt jeg kan..skrud av det meste.digital visning.mpeg støyfilter .motion judder.hdmi svart nivå lav,skrudd ned skarphet.sort optimaliserer skrudd til mørkt rom...har sittet noen timer for og få det beste resultatet som passer for meg, liker bilde med god kontrast..derfor valgte jeg denne tv og ikke panasonic sin vt65

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kalibrering hjelper mot filmgrain, det eneste som virker er noisereduction og det vil vi ikke ha noe av da det softer bildet. Fimgrain er der fordi regissøren vil at det skal være der, noen filmer passer det bra til bare det ikke er for overdrevet, andre filmer som Expendables 2 er det så overdrevet at det forsyrrer og ødelegger filmopplevelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig kvalitet på nedlastingen din?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hertis Vis post
    Hvis det er meg du sikter til så laster jeg ikke ned så mye, men når jeg gjør det er det bare full BD som gjelder der og så kvaliteten er 100% BD hele veien hos meg. Og filmene som lastes ned blir som regel kjøpt og satt inn i samlingen.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hertis Vis post
    Dessuten er det ikke korn på bildet en effekt av koding og komprimering. Digitale komprimeringsfeil er bl.a. fargebånd (color banding), blokker og ujevne overganger (blurring).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Dessuten er det ikke korn på bildet en effekt av koding og komprimering. Digitale komprimeringsfeil er bl.a. fargebånd (color banding), blokker og ujevne overganger (blurring).
    Jepps.

Ellers er jeg også en av de som irriterer seg over at man kaster bort bitrate på korn og tull som forvirrer komprimerings-algoritmene. stilig er det ikke med korn...

Edit: "båndbredde" -> bitrate
    Sist endret av RuneW; 01-31-2014 kl 13:37

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det meste er i 1080p

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere må skille mellom "film grain" og "digital støy".

Førstnevnte er ett kunstnerisk valg som kommer av hvilken film stock man skyter filmen med (dersom den filmes analogt). Film grain kan også legges til digital film i ettertid og har kanskje et noe mer frynsete rykte enn analog film grain.

Digital støy er en aktefakt som kan introduseres mange steder i signalkjeden, helt fra capture til komprimering for disc. Dette er vanligvis en uønsket effekt. Dette kan typisk sees som støy i det sorte på en film og er en av de første effektene som kommer av høy komprimeringsrate, spesielt med eldre komprimeringsalgoritmer som f.eks. mpeg2. Mange Blu-ray utgivelser i Norge benytter kun single-layer plater. Filmen utgjør her mindre enn 20GB. En del av disse utgivelsen har problemer med støy. Om dette er forårsaket av inkompetente utgivere i Norge eller problemer videreført fra masteren er for meg uvisst. Digital støy kan også introduseres av signalbehandlingen i skjermen eller projektoren.

Det virker som om de fleste som har kommentert i denne tråden ikke er klar over denne forskjellen. Dersom man er opptatt av "the directors intent", så ønsker man filmgrain velkommen. Denne er del av det kunstneriske uttrykket. Dersom man ikke er opptatt av det så skru gjerne opp støyredusjonen på skjermen. Da dreper man dessverre også en del detaljer ettersom støyreduksjonen ikke er god på å skille grain, støy og detaljer.

Som det blir sagt her så er det sant at grain gjør filmen vanskeligere å komprimere pga. dens tilfeldige nature. Den krever høyere bitrate for å se bra ut. Spesielt på streamingtjenester vil dette kunne utgjøre en stor forskjell ettersom båndbredden i utgangspunktet er (for) lav.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er film grain eller digital støy jeg sitter å ser på spiller ingen rolle da jeg syns begge deler er noe herk.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Om det er film grain eller digital støy jeg sitter å ser på spiller ingen rolle da jeg syns begge deler er noe herk.
    Det er selvfølgelig subjektivt. Ditt eneste alternativ er da å skru opp for støyreduksjonen, noe som også knekker detaljene i bildet.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg LL

Et eksempel på filmatisk ønsket bruk av korn er i Man of Steel. En scene f.eks. er filmet i en ørken (hvor Superman oppgir seg til generalen), med lys i bøtter og spann (altså kan man bruke film med lav ISO), men allikevel legges det til mengder av korn i bildet. Hvis målet er å bruke korn for å emulere analog film, så henger ikke dette sammen fordi man ville ikke forvente korn i en så lyssterk situasjon. Ergo en ren kunsternisk tilføyelse.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du kjenner regissøren bak Man Of Steel som er Zack Snyder som står bak bl.a 300 så vet man jo hvordan han liker å bruke grain...

Og Zack Snyder filmer også filmene sine på gamlemåren så vidt jeg vet med 35mm film.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Kornete bilde
    By SKS in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 01-12-2010, 23:42
  2. kornete bilde med blueray
    By erikandy in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 10
    Siste melding: 10-12-2009, 20:06
  3. Samsung LE37M86BD - kornete bilde
    By thomasol in forum TV-apparater