Hvorfor har ikke dagens receivere(eller projektor) TV-tuner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor har ikke dagens receivere(eller projektor) TV-tuner?

Nå som så mange bruker receiver som "sentralenhet" som også svitsjer bildet, hvorfor har ikke produsentene begynt å inkludere TV-tuner i receiverene? Det hadde da unektelig vært prakisk for de som bruker projektor.
    Da kan jeg i samme sleng spørre hvorfor så får projektorer (om noen?) ikke har innebygget tuner?

En TV-tuner kan da ikke koste all verden å implementere i dette utstyret..
    Det kommer sikkert etter hvert, vi så jo det med store flatskjermer også.

Og så litt på sidelinjen, men en hvordan løse problemet...
    For de som ikke har videospiller, hvilke alternativer har man til å få seg en tuner (helst av litt god kvalitet), bortsett fra PC-kort eller videospiller? Hardisskopptagere, har disse gode tunere med gode utgangssignaler?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vel, en grunn er at slike produkter bli lisenspliktige.
    En annen grunn er vel å kutte kostnader, prisene skal presses.

Men skaper de et marked vil kanskje markedet velge den løsningen og senere vil kanskje de som ikke har tuner lide av den grunn.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal vi egentlig med en innebygget tuner i slike apparater? De fleste av oss som krever god bildekvalitet benytter digital parabol eller bredbånds-TV, som begge mottas via separat tuner.

Signaler fra tradisjonell "antenne" er for dårlige uansett fancy prosessering før videresending til projektor.

RE: tor.

Lisenspliktige er vel ikke den store kostnaden. PC TC Rave koster kun noen få kroner. De fleste betaler allerede lisensavgift.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da måtte produsentene lage to versjoner med forskjellige tunere alt etter verdensdell. Nå blir jo fremtiden digital, så jeg mener det er bortkastet.

Det blir som å si hvorfor ikke bygge inn cd spiller i forsterkeren, kanskje radio tuner, kanskje DVD spiller også. HVa med å slå sammens forforsterkeren og effektforsterkeren også?. Tro for et helvette det ville blitt.

Kunne kalt det en mini anlegg eller noe.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Da måtte produsentene lage to versjoner med forskjellige tunere alt etter verdensdell. Nå blir jo fremtiden digital, så jeg mener det er bortkastet.

Det blir som å si hvorfor ikke bygge inn cd spiller i forsterkeren, kanskje radio tuner, kanskje DVD spiller også. HVa med å slå sammens forforsterkeren og effektforsterkeren også?. Tro for et helvette det ville blitt.

Kunne kalt det en mini anlegg eller noe.
    Kan skjønne argumentet med at man må ha forskjellig tuner for forskjellige verdensdeler.

Minianlegg finnes det, men har ikke sett noen med tuner. Og du bør ikke kjimse av dette disse faktisk kan dekke behovet til svært mange mennesker.

Det er jo en trend at prosessor (enten separat eller i receiveren) brukes til å svitche mellom videokilder. Etter hvert er det også projektor som tar over for TV for endel, og da er man avhenig av å ha en tuner, om man ikke har digital parabol eller bredbånds-TV. Jeg for eksempel ser ingen grunn til å skaffe meg digital-abbonement, da kvaliteten på normal kabel-TV er god nok til mitt bruk. Men jeg irriterer meg over kvaliteten på signalene som kommer ut fra videospilleren når jeg bruker den som tuner (spesielt lyden blir "død" i forhold til når jeg tar den fra TV).

Dette med lisens, nå vet jeg ikke hvordan det er i resten av verden, men tipper at norge er litt særegent også på dette punktet. Vi betaler vel allerede en avgift for receivere fordi de har en radiotuner?

Jeg tipper tunere kommer innebygget i receiverene etter hvert, om ikke de tekniske forskjellene på systemene er for store fra land til land/verdensdel, eller at digital mottaking (med egne bokser) tar helt over. Når jeg tenker meg om, så er vel det siste mest sansynlig, i hvert fall i Norge og andre rike/teknologiledende land...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

VGA inngang også ?

Synes det er rart "ingen" har VGA inngang på Receiveren også siden de har såpass mye bilde-opp-ned-hit-skalering-konvertering allerede.

BTW eksempel på noen som har VGA inngang ?

Ole

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare gjetter her, men jeg kan umulig tenke meg at mange bruker projektor som erstatning for TV. Som et supplement er det nok mange, men ikke istedenfor.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg bare gjetter her, men jeg kan umulig tenke meg at mange bruker projektor som erstatning for TV. Som et supplement er det nok mange, men ikke istedenfor.
    Det er nok riktig, da har vi høna og egget situasjonen, for kanskje flere hadde kun brukt projektor som TV om den var like brukervennlig som TV (les: har tuner innebygget)?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •