Kasteavstand med projektor-hva fungerer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kasteavstand med projektor-hva fungerer?

Driver og setter opp et hjemmekino anlegg og skal anskaffe med projektor og lerret for første gang. Har muligheten til og ha oppsettet både på kortsiden og langsiden i rommet. Plasserer jeg det på langsiden i rommet, som kan se ut som det beste alternativet lydmessig, så er det kun ca. 3,5m fra vegg til vegg. Og tar man med minuset det projektoren vil bygge ut, så lurer jeg på om det er tilstrekkelig avstand for bra bilde? Og hvilke projektorer som eventuelt duger til det? Andre veien (kortsiden) kan kasteavstanden være betydelig lengre. Sitteavstand på langsiden til lerret vil bli mellom 2,4-2,6m og på kortsiden blir den ca. 2,8-3m. Så uansett ikke lang avstand til lerret. Må jo sitte der frekvensresponsen er god.

Planen er å kjøpe en brukt rimelig projektor i første omgang og avvente til 4k med HDMI 2 kommer ned i pris før jeg oppgraderer.
    Skal ha lydtransparent lerret og der er vel Screen Excellence 4k er et godt alternativ så vidt jeg har forstått.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kanskje litt selvsentrisk, men ta en titt på hjemmekinoen min (linket i signaturen). Jeg har det på breisiden av rommet. Rommet er 3.7m langt. Lerret er 106" og sitteavstand omtrent 3.1m. Det gir en synsvinkel på ca. 40grader. Noen syns dette er (litt) for stort, men det er innenfor THXs kinoanbefalinger og jeg er typen som alltid sitter langt fremme på kinoer. Andre anbefaler 92-100" for samme avstand.

PJ (HW50) står omtrent 3.2m fra lerret og det gikk akkurat på zoom og lensshift, så det var litt for nære på. Min forrige PJ var også nære grensene for max zoom. En annen ulempe er at sofaen står langt bak i rommet. Man sitter i boundary gain (BG) for rommet og det hever bassnivået i lytteposisjon. Heldigvis er den tilstekkelig kontrollerbar hos meg, så jeg klarer å kompensere for det. Og til slutt at jeg ikke kan få til 2 bak HT, altså 7.1.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    PJ (HW50) står omtrent 3.2m fra lerret og det gikk akkurat på zoom og lensshift, så det var litt for nære på. Min forrige PJ var også nære grensene for max zoom. En annen ulempe er at sofaen står langt bak i rommet. Man sitter i boundary gain (BG) for rommet og det hever bassnivået i lytteposisjon. Heldigvis er den tilstekkelig kontrollerbar hos meg, så jeg klarer å kompensere for det. Og til slutt at jeg ikke kan få til 2 bak HT, altså 7.1.
    Hvordan finner man ut det i forhold til maks zoom og kasteavstand? Må man lese selve manualen her? Går jeg inn i linken under og velger den projektoren din, så havner den riktig nok på rødt med 3,2m, men ellers ingenting som tyder på at det eller mindre avstand ikke vil fungere.
    http://www.projectorcentral.com/Sony...o.htm?add=7210

For min del når jeg tar vekk det projektoren bygger ut, så havner jeg trolig rundt 3,1m fra projektor til lettet ved å sitte på såkalte langsiden i rommet. Rommet er ca. 3,5 x 7 m.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror henning på avshop vil anbefale deg Dreamscreen v5. Bare vente å se. Har _prøvd_ å bestille noe annet i en uke nå...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Hvordan finner man ut det i forhold til maks zoom og kasteavstand? Må man lese selve manualen her? Går jeg inn i linken under og velger den projektoren din, så havner den riktig nok på rødt med 3,2m, men ellers ingenting som tyder på at det eller mindre avstand ikke vil fungere.

For min del når jeg tar vekk det projektoren bygger ut, så havner jeg trolig rundt 3,1m fra projektor til lettet ved å sitte på såkalte langsiden i rommet. Rommet er ca. 3,5 x 7 m.
    Fargene på den skalaen representerer lys utbytte, og kan egentlig kort sagt ignoreres.
    Lys utbytte forandrer seg mye gjennom pæren sin alder.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å kjøpe en brukt rimelig projektor i første omgang og avvente til 4k med HDMI 2 kommer ned i pris før jeg oppgraderer.
    Skal ha lydtransparent lerret og der er vel Screen Excellence 4k er et godt alternativ så vidt jeg har forstått.
    Ja, det er et greit alternativ, men Dreamscreen V5 er nok et enda bedre valg. Selv har jeg Screen Research Clearpix 4K, som er en "grovere" duk enn den fra Dreamscreen, og struktur vil således være noe mer synlig dersom du sitter nerme. Fordelen med sistnevnte er at den er laget av vinyl/PVC, og derfor "tåler" unger ol. bedre. Det var tungen på vektskålen for min del. Har du ikke det behovet så vil V5 være et godt valg. Refleksjonsgraden/gain er noe høyere på Clearpix 4K-duken, mens de akustiske egenskapene er ganske like. På det området så er Screen Excellense ENK4K noe dårligere.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip Vis post
    Tror henning på avshop vil anbefale deg Dreamscreen v5. Bare vente å se. Har _prøvd_ å bestille noe annet i en uke nå...
    Hehe. Kommer nok til og kjøpe fra en annen leverandør. Har tidligere spurt avshop om en motorisert Screen Excellence 4k og fikk til svar at den solgte de ikke.

Tilbake til topic. For meg virker det som at en avstand på ca. 3,1 m kan bli for lite for mange projektorer og det trolig er fornuftig å snu oppsettet så avstanden øker. Høres det riktig ut?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg klarte å få bildet på plass på grunn av to ting: 1) At HW50 har noe mer zoom enn oppgitt på projectorcentral og i manual og 2) 106" DreamScreen (V4) rammelerret har en effektiv bildeflate på 104" (så hvorfor dette er 106" skjønner ikke jeg...).

Hehe. Kommer nok til og kjøpe fra en annen leverandør. Har tidligere spurt avshop om en motorisert Screen Excellence 4k og fikk til svar at den solgte de ikke.

Tilbake til topic. For meg virker det som at en avstand på ca. 3,1 m kan bli for lite for mange projektorer og det trolig er fornuftig å snu oppsettet så avstanden øker. Høres det riktig ut?
    Påstand: Går du til 100" eller mindre bør 3,1m gå bra for de fleste PJ -- men man er i nærheten av max zoom.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremgangs måten min ville da blitt og finne ut hvilke kriterier du har for kast, også sett hva slags projektorer du kan finne i budsjettet ditt også valgt den som passer kriteriene dine.

Kan forsåvidt nevne at jeg og har en hw50 og er vel nesten på underkant av 3m kast på mitt 90" ca stort lerret, og jeg tror det skulle gått med et på 100" og, men det har jeg ikke bredden til.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100" med ca. 2,5m avstand blir altfor stort. Jeg tenker ca. 80" til en slik avstand.

Forstår fortsatt ikke hvordan man ser med den kalkulatoren hva som vil fungere med en spesifikk avstand.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Ja, det er et greit alternativ, men Dreamscreen V5 er nok et enda bedre valg. Selv har jeg Screen Research Clearpix 4K, som er en "grovere" duk enn den fra Dreamscreen, og struktur vil således være noe mer synlig dersom du sitter nerme. Fordelen med sistnevnte er at den er laget av vinyl/PVC, og derfor "tåler" unger ol. bedre. Det var tungen på vektskålen for min del. Har du ikke det behovet så vil V5 være et godt valg. Refleksjonsgraden/gain er noe høyere på Clearpix 4K-duken, mens de akustiske egenskapene er ganske like. På det området så er Screen Excellense ENK4K noe dårligere.
    Synes ikke målingene til Dreamscreen V5 ser bra ut. Ujevn hele veien, noen som vil være umulig å kompensere for uten bruk av dårlig autokorreksjon. Og det er neppe optimal heller da det kan handle en del om refleksjonsmønsteret, som disse målingene ikke viser noe om.
    Screen Excellence 4k og Research Clearpix sitt nyeste virker for meg som de beste, men prisen er jo hinsides ser man vekk ifra DIY. Motorisert kan jeg nok bare glemme.

Er kastavstand med 3.1m til lerret på ca. 80" oppnåelig?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ann på projektoren, jeg har selv omtrent 3m kast til mit 90" lerret så det bør jo ikke være umulig
    Jeg sitter også mellom projektor og lerret, og jeg kunne fint hatt 10" til, men det er meg, og da hadde jeg måtte rive ned og flytte en vegg...
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som jeg snur anlegget til ene kortveggen. Må måle litt, men inntrykket er at dette vil fungere lydmessig veldig bra med sitteavstand på ca 2,65m. Da står jeg fritt til å plassere projektor til den avstanden som passer med lerretet.
    Eneste aberet her er vel den lave takhøyden for lerretet, men det ville jeg tro løser seg greit med den størrelsen jeg tenker. Med senter på plass, må dessuten lerret plasseres litt utifra vegg.
    Da må jeg finne ut hvilke størrelse på lerret jeg vil ha til sitteavstanden. For meg høres noe rundt 80" passelig ut. 90" er nok absolutt maks.
    Kasteavstand med projektor-hva fungerer?-surround-kortvegg-001-jpg

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 12-23-2013, 01:30
  2. Projektor for størst bilde på 3,6m kasteavstand?
    By MML in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 12-09-2013, 02:03
  3. Projektor med kort kasteavstand, HDMI og 3D?
    By MeSs in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 05-23-2012, 07:33
  4. Projektor med kortere kasteavstand enn Benq W5000
    By Marius-stenbrenden in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 10-16-2010, 14:49
  5. Svar: 6
    Siste melding: 07-20-2008, 14:07

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder