1080p digital vs 1080p blu-ray!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080p digital vs 1080p blu-ray!

Film: 30 Days of Night
    Størrelse: 3.62GB (digital) vs 50GB (blu-ray)
    Lyd: Begge har Dolby Digital 5.1

1080p digital øverst, blu-ray nederst. Bilde er svært skarpt i begge formater.

1080p digital venstre, blu-ray høyre. Digital versjonen (til venstre) er litt mykere.

1080p digital venstre, blu-ray høyre. Fargegjengivelsen er nesten identisk.

1080p digital venstre, blu-ray høyre. Den digitale utgaven har mindre detaljer i bilde. Blu-rayen beholder detaljene mens digital utgaven blåser dem ut.

1080p digital øverst, blu-ray nederst. Her er det lett å se at den digitale utgaven sliter, mens blu-ray disken kjører glatt gjennom.

Jeg ble overrasket over å se hvor nær den digitale 1080p nedlastingen faktisk kommer Blu-ray kvaliteten, med tanke på at den bare er en liten brøkdel av filstørrelse. Til tross for en imponerende innsats fra den digitale utgaven så hersker Blu-ray fortsatt konge når det kommer til bildekvalitet. Og i motsetning til digital nedlasting, har Blu-rays også oftest ukomprimert flerkanalslyd, flere lyd-språk og bonusmateriale.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep. Jeg har sett denne sammenlikningen før (samme bildene). Dette er iTunes versjonene og de er ikke spesielt mye større i filstørrelse enn 720p versjonene deres. Kvaliteten er fantastisk. Forskjellen opp til 6-8 ganger større bluray disker er marginal. Og den synes langt bedre på slike stillbilder du viser her, enn en film i bevegelse. Og det vil bare bli bedre (h.265)

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en bluray igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nederste bildet er veldig beskrivende. Man bør opp i 10-12 GB hvis man skal rippe en BD i 1080p, hvis ikke sliter man i mørke scener. Samme problemet ser man på netflix - alt for lav bit rate...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trekker stikk motsatt konklusjon av deg, Ballis, og synes dette er en klar grunn til å fremdeles kun kjøpe Blu-Ray. Makroblokking i mørke partier er forferdelig stygt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Jeg trekker stikk motsatt konklusjon av deg, Ballis, og synes dette er en klar grunn til å fremdeles kun kjøpe Blu-Ray. Makroblokking i mørke partier er forferdelig stygt.
    Helt enig, det komprimerte er sikkert greit nok til vanlig tv titting på normale skjerm størrelser altså <60".
    Film ser jeg derimot på projektor og lerret og dermed blir slike småting absolutt ikke små lenger.

Jeg er egentlig glad jeg ikke har større enn en 50" tv, jeg tror egentlig det er maks skjermstørrelse jeg kan klare og se på f.eks Netflix uten og irritere med grønn over komprimeringen.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Helt enig, det komprimerte er sikkert greit nok til vanlig tv titting på normale skjerm størrelser altså <60".
    Film ser jeg derimot på projektor og lerret og dermed blir slike småting absolutt ikke små lenger.

Jeg er egentlig glad jeg ikke har større enn en 50" tv, jeg tror egentlig det er maks skjermstørrelse jeg kan klare og se på f.eks Netflix uten og irritere med grønn over komprimeringen.
    Jeg er også enig i at BD er suverent over strømmeformatene. For lav bitrate. Har nettopp fått meg en HW50 PJ som kaster på 106". Etter den oppgraderingen har jeg fått et anstrengt forhold til Netflix "såkalte" SuperHD-format fordi det er så mye tull med bilde og lydkvaliteten.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Yep. Jeg har sett denne sammenlikningen før (samme bildene). Dette er iTunes versjonene og de er ikke spesielt mye større i filstørrelse enn 720p versjonene deres. Og det vil bare bli bedre (h.265)
    Stemmer. h.265 virker ekstremt lovende, halve filstørrelsen og like god kvalitet. Men filmer som Ringenes Herre og Hobbiten må jo has i beste blu-ray kvalitet, og det er jo snakk om 100-120 GB blu-ray plater fremover. Blir også slitsomt å fylle en haug av 4TB harddisker, så kommer nok til å kjøpe en god det film fysisk fortsatt. Men digital film er i alle fall på rett vei.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg er også enig i at BD er suverent over strømmeformatene. For lav bitrate. Har nettopp fått meg en HW50 PJ som kaster på 106". Etter den oppgraderingen har jeg fått et anstrengt forhold til Netflix "såkalte" SuperHD-format fordi det er så mye tull med bilde og lydkvaliteten.
    Ja med hw50 så blir plutselig bd bare 'bra nok' og ikke perfekt.
    Litt som med et godt lydanlegg, plutselig så hører man problemer man ellers ikke hadde fått med seg med billigere og mindre oppløst utstyr.

Absolutt enig med at streaming nå begynner og bli ok, og jeg bruker selv netflix til f.eks tv serier.
    De spiløes dog kun av på tv'en og jeg har kommet fram til at surround sporet er så komprimert at selv om det er 5.1 spor setter jeg på stereo.

Særdeles skuffa av senterkanelen fra netflix, nå har jeg dog også en Dali mentor vokal og merker stor forskjell på sømløsheten i lydbildet mellom netflix og blueray.

Gleder meg selv også til h.265, dog det vil vel neppe komme før 4k materiale, men jeg ønsker meg høyere fargedybde i 1080p blueray også ;-)

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er overrasket over hvor lite som skiller de med tanke på at den digitale versjonen bare er 3,62GB. Vanligvis ser jeg at 720p filmer er 4-5GB og 1080p 8-10GB

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lite som skiiller dem. Straks det kommer en scene med mange graderinger, feks en himmel eller en mørk scene, så ser det ikke pent ut for å si det beskjedent... Det ser man eksempel på i siste bildet, første post. Dette er veldig merkbart og veldig irriterende synes jeg.
    Kommer man opp i 10-12 GB på en 1080p rip derimot, skal du være ganske sær for å påstå at det ikke ser bra ut. Med 10-12GB har man kontroll på graderingene også.
    Sist endret av Monitor; 11-11-2013 kl 12:03

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og folk lurer på hvorfor jeg kjøper BD og ripper selv……..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo så klart en individuell vurdering, men av eksemplene ovenfor synes jeg bare det nederste bildet er merkbart dårligere. Jeg synes dog ikke at det er dårlig nok, til at det er verdt å bruke tid på å enten finne en av de svært få stedene som fortsatt selger bluray, eller bestille på nett. Dersom jeg vil se en film, ofrer jeg heller marginalt med kvalitet, fremfor masse bry og kansje dagevis med venting.

Personelig tror jeg det fysiske formatets dager er talte. Når 90% av forbrukerne sitter med skjemer under 60" virker det som en arvtaker til bluray i beste fall kan bli ett nisjeformat.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmescenario: alt av filmer på amazon, pk og cdon, tilgjengelig som streaming.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At folk er fornøyd med kbaliteten på streamingtjenestene er helt greit da de fleste sitter med "små" skjermer og kanskje bare TV lyden, men når man begynner å gå opp i størrelse på skjerm og har et greit surroundanlegg skjønner jeg ikke at folk godtar kvaliteten på lyd og bilde. Jeg kommer ikke til å gå for streaming/dowloading av film før jeg kan få full BD eller når det kommer 4K kvalitet på tjensten, frem til det kjøper jeg alle filmene jeg vil se på BD og eventuelt 4K fysisk format når det kommer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det er et spørsmål om størrelse på skjerm i det hele tatt. Kvalitetsreduksjonen er synlig på 40-tommere så vel som store prosjektorlerreter. Hva er poenget med godt utstyr om man fôrer det med dårlig materiale? Jeg skjønner selvfølgelig at mange forbrukere synes Netflix gir god nok kvalitet, men på et forum som dette synes jeg det blir lettere absurd at brukere foretrekker Netflix.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig gjelder kvalitetsreduksjonen for alle skjermstørrelser det er bare det at jo større skjerm jo lettere blir det å se og i tillegg er gjerne storskjerm/projektoreiere litt mer entusiaster...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har absolutt et poeng i at folk med store skjermer kanskje er mer opptatt av bildekvalitet i utgangspunktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Jeg synes ikke det er et spørsmål om størrelse på skjerm i det hele tatt. Kvalitetsreduksjonen er synlig på 40-tommere så vel som store prosjektorlerreter. Hva er poenget med godt utstyr om man fôrer det med dårlig materiale? Jeg skjønner selvfølgelig at mange forbrukere synes Netflix gir god nok kvalitet, men på et forum som dette synes jeg det blir lettere absurd at brukere foretrekker Netflix.
    Det er viktig å poengtere at eksemplene ovenfor ikke er NetFlix, men iTunes 1080p, og at kvaliteten hos iTunes er svært mye høyere enn hos NetFlix, og ligger tett opptil bluray. Desto mindre skjerm du har, desto mindre synlig er feil/dårlig komprimering. Nå har jeg 106" som jeg har kjørt en del 1080p iTunes på, og selv om jeg ikke har sammenliknet direkte med bluray (samme film både på bluray og iTunes), kan jeg ikke si jeg synes kvaliteten er merkbart dårligere, om noe, på iTunes. På TVene mine (40", 46" og 55") greier jeg ikke se forskjell i det hele tatt (tror jeg, har ikke sammenliknet begge utgavene av samme film her heller). Ser ikke helt hva jeg skal med bluray da.
    Sist endret av Ballis; 11-13-2013 kl 00:24

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å poengtere at eksemplene ovenfor ikke er NetFlix, men iTunes 1080p, og at kvaliteten hos iTunes er svært mye høyere enn hos NetFlix, og ligger tett opptil bluray. Desto mindre skjerm du har, desto mindre synlig er feil/dårlig komprimering. Nå har jeg 106" som jeg har kjørt en del 1080p iTunes på, og selv om jeg ikke har sammenliknet direkte med bluray (samme film både på bluray og iTunes), kan jeg ikke si jeg synes kvaliteten er merkbart dårligere, om noe, på iTunes. På TVene mine (40", 46" og 55") greier jeg ikke se forskjell i det hele tatt (tror jeg, har ikke sammenliknet begge utgavene av samme film her heller). Ser ikke helt hva jeg skal med bluray da.
    Ja jeg må jo innrømme Itunes (det lille jeg har sett) er ganske bra, og for f.eks tv serier stort sett mer enn bra nok, og det merkes vel mest på hd lyden hos meg, og den er kanskje ikke spessielt god til og begynne med, kommer selvsagt ann på serien. :-P

Husker jo også før at jeg med min gamle 32" tv knapt så forskjell på 720p og 1080p, og på gamle stereon var det knapt forskjell på 128kpb/s mp3 og flac filer.

Bedre utstyr trenger bedre kilde materiale eller så kunne man sikkert klart seg med utstyr til 1/3 av prisen.

Til syvende og sist så kommer det vel også ann på en siste ting.
    Hvor kresen/prekær velger du selv og være?
    For min del er dette litt avhengig av situasjonen, filmer og gode tv serier kjøper jeg gjerne på bd.
    Dødtids underholdning så er netflix f.eks helt ok, stort sett fordi jeg ofte har det på i bakgrunn mens jeg gjør noe annet.
    Største problemet til netflix er ikke nødvendigvis kvaliteten, men utvalget. De seriene dem har mangler gjerne de siste sesongene, og de skulle gjerne hatt større utvalg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ du vet at kvaliteten er like bra som blu ray uten å ha sammenlignet, det syns jeg er ganske imponerende. Nå må jeg innrømme at jeg aldri har sett noe på iTunes, men jeg kan aldri tenke meg at det er blu ray kvalitet på bildet og langt ifra på lyden. Men en ting som du har helt rett i er at det er streaming/downloading som er fremtiden også for folk som jeg som er meget kvalitetsbevisste.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Denon 3808+2500=får ikke 1080p eller 1080p/24???
    By Bankruptstudent in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 02-05-2011, 22:24
  2. 1080p på pc
    By Bula in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 38
    Siste melding: 02-05-2009, 17:56
  3. Lav digital(?) surroundreciever med oppskalering til 1080p
    By jorgen in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-2008, 21:21
  4. HW til 1080p