1080p digital vs 1080p blu-ray! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Det var dessverre sørgelig lite ny informasjon om 4K kilder på CES 2014 dessverre!
    Filmselskapene har ikke (i noen særlig grad) begynt å distribuere 4K filmer til kino engang. Er vel mye å håpe at dette blir noe hot format hjemme i stua da. Filmer som Hobbitten etc. filmes gjerne med 4/5K kamera men mastres og distribueres så si aldri i noe mer enn 2K. Tror ikke filmselskapene prioriterer høyere kvalitet hjemme enn på kino med det første.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Filmselskapene har ikke (i noen særlig grad) begynt å distribuere 4K filmer til kino engang. Er vel mye å håpe at dette blir noe hot format hjemme i stua da. Filmer som Hobbitten etc. filmes gjerne med 4/5K kamera men mastres og distribueres så si aldri i noe mer enn 2K. Tror ikke filmselskapene prioriterer høyere kvalitet hjemme enn på kino med det første.
    Det er ting som tyder på at spesifikasjonene for en utvidelse av Blu-ray standarden til 4K er klar innen Q2 2014. Det kan bety spillere og filmer på markedet i løpet av 2015. Samtidig er det jo lov å håpe at 4K tjenester, slik som sony sin for USA, blir tilgjengelig i Europa også.

Jeg er klar over at 2K distribusjon er vanlig i de fleste digitale kinoer i dag. En annen begrensning er at effektene i mange av filmene fra 2000 og opp til i dag er gjort i 2K. Samtidig ser vi jo at en del restaurering av eldre film gjøres i 4K. Det er uansett lov å håpe at en del av studioene har lagt grunnarbeidet for 4K de siste årene, altså at de sitter på master filer i 4K som kan benyttes til en eventuell nyutgivelse. Dette tror jeg varierer fra studio til studio. Jeg håper også at det skjer noe med fargerom, subsampling og bitdybde i et eventuelt 4K format. Dette vil ha langt mer å si for selve bildekvaliteten enn oppløsningen, så selv om filmen bare er oppskalert fra en 2K master vil den kunne se vesentlig bedre ut enn på Blu-ray. Det kommer selvfølgelig helt an på hva som blir spesifikasjonene på et eventuelt format. For øyeblikket er det bare spekulasjoner.

Edit: Sony sin 4K tjeneste leverer forøvrig film i 4K, men kun med 8-bit farger, 4:2:0 og Rec. 709 fargerom. Det er visst nok ikke den helt store forskjellen fra oppskalert Blu-ray, kanskje 20-30% bedre i følge enkelte. Denne tjenesten er vel egentlig bare i beta-/startfasen. Kanskje den er representativ på hva vi kan forvente oss av et nytt format. I så fall er det noe skuffende.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke film bransjen sånn sett hadde sett seg for gode til og bare ta en 2k master og fjerte igjennom en upscaler og presse resultatet ut på plate.

Det er jo teknisk sett 4k å det er for de fleste mer enn de hadde lagt merke til uansett, og et slikt godt oppskalerings filter vil sikkert kunne gjøre en bedre jobb enn tven til hvermannsen til når samsung dytter ut 4k tver til 8 laken.

Oss mer interesserte kommer selvsagt til og ha db på webben eller noe som lister opp om en gitt film er masteret og utgitt i 4k eller bare oppskalert fra 2k.
    for ikke snakke om lange forum tråder som diskuterer det hele.
    Sist endret av TorTorden; 01-21-2014 kl 11:12
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de ti mest populære filmene på kino i USA akkurat nå, distribueres kun to i 4K (Wolf of Wall Street & American Hustle). Det er også de to eneste med master i 4K. Dette til tross for at svært mange kinoer har utstyr for å vise 4K. Det er vel ett godt tegn på at kansje elektronikkbransjen har mer behov for for å selge nye specs, enn at filmbransjen ser det store behovet for flere pixler?

Det blir uansett spennende å se hva Netflix får til. De har i allefall distribusjon på plass.
    Sist endret av Ballis; 01-21-2014 kl 01:28

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noe sted som virkelig får nytte av 4K oppløsning må det jo være kommersiell kino og som du sier er det to av topp 10 filmene 4K og det kommer bare til å bli mer i løpet av fremtiden. Fremtiden er 4K både hjemme og på kino, Netflix har jeg ingen tro på da kvaliteten på deres 1080p er veldig dårlig og den vil nok ikke bli så mye bedre med 4K oppløsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje. Vi får se. Men vi er midt i Oscar sesongen og begge disse filmene er nominert i den gjeveste kategorien. To av ti er langt over snittet. Av de 20 mest populære filmene er det kun 3 som er mastret og distribueres i 4K (De to overnevnte + Hunger Games: Catching Fire). Så dette er ikke veldig imponerende. Det er uansett vanskelig å se for seg filmselskapene mastre og distribuere filmer i 4K for hjemmemarkedet før de har startet gjøre det for kino. Kansje med unntak av Sony kontrollerte studioer, ettersom de har ett sterkere insentiv som produsent av både innhold og skjermer.

Jeg har for øvrig grei tro på 4K Netflix. Med 15 mbps og h.265 bør det i allefall kunne løfte kvaliteten en hel del over dagens SuperHD. Så får vi se hvordan dette blir seende ut ift. bluray.
    Sist endret av Ballis; 01-21-2014 kl 12:39

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo samme problem med Netflix da at det ikke er noe kildemateriale, oppskalert 1080p streamet som 4K har jeg ikke så mye tro på. Men det kan hende jeg tar feil...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det heller er et lokke stunt for netflix sin del, jeg tviler de vil begynne og oppskalere gammelt materiale fra superhd.
    Men det koster de nok ikke så mye ekstra og mastere sine egne produksjoner i 4k .

Kort sagt tror jeg netflix 4k er brilliant reklame for Netflix, men neppe stenen som skaper et massivt skift i 4k innhold.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Kansje. Vi får se. Men vi er midt i Oscar sesongen og begge disse filmene er nominert i den gjeveste kategorien. To av ti er langt over snittet. Av de 20 mest populære filmene er det kun 3 som er mastret og distribueres i 4K (De to overnevnte + Hunger Games: Catching Fire).
    Jeg tror de er mastret i 4K, men at de ikke distribueres i 4K. Nesten alle gode restaureringer av eldre filmer skjer på 4K-master (eller 8K for enkelte 70 mm-filmer), og da skulle jeg tro at de gjør det samme på nye produksjoner? Hvis så er tilfellet, handler det bare om å frigi 4K-materiale til distributørene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke tilfelle. Dersom du går på "Technical Specifications" på IMDB vil du se hvordan de er mastret.
    Her er linken til Hobbitten

Ett optimistisk anslag er vel at omtrent en av ti filmer mastres i 4K i dag. Dersom man ikke inkluderer filmer med begrenset distribusjon (mindre produksjoner).
    Sist endret av Ballis; 01-21-2014 kl 16:19

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ok. Den er skutt digitalt, og med 2K-kameraer, så da blir den aldri i høyere oppløsning enn 2K. Nå vet jeg ikke hvilket utstyr de bruker generelt, men det er jo sært at det blir en nedgang i oppløsning disse årene der Hollywood akkurat har begynt å bruke digitale kameraer i kinoproduksjon.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste filmer som filmes digitalt i dag blir filmet med Red Epic og Sony F65 og begge disse kameraene har vel muligheten til å filme i høyere oppløsning enn 4K. Ser at mange av filmene som er filmet med Epic har 5K RAW (source format) og 2K master og mye av grunnen til dette er at CGI delene av filmen har 2K oppløsning, jeg vil tro at det ikke er så vanskelig å lage nye 4K master av disse filmene. Det handler vel om penger og ser filmselskapene at de kan tjene mer penger på en 4K master så gir de vel ut det vil jeg tro, så det er opp til pss forbrukere å benytte oss av 4K når det eventuelt kommer så de pengehungrige bossene ser at her er det mer penger å tjene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Ser at mange av filmene som er filmet med Epic har 5K RAW (source format) og 2K master og mye av grunnen til dette er at CGI delene av filmen har 2K oppløsning
    Flott at du nevner dette! Tror det er mange som ikke er klar over at alle scener med CGI mastres i 2K. Det tar dagesvis å rendre en enkelt frame selv i 2K, og det er en av de største flaskehalsene for filmprodusentene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å remastre filmene til 4K i fremtiden, må de rendre CGI-scenene på nytt, og da må de ha alle arbeidsfiler intakte. (Det er det ikke mange filmer eller TV-serier som har klart så langt). I tillegg må selve redigeringen foregått i 4/5K, hvis de vil unngå å klippe alt på nytt. Jeg er skeptisk til hva de får til.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Men for å remastre filmene til 4K i fremtiden, må de rendre CGI-scenene på nytt, og da må de ha alle arbeidsfiler intakte. (Det er det ikke mange filmer eller TV-serier som har klart så langt). I tillegg må selve redigeringen foregått i 4/5K, hvis de vil unngå å klippe alt på nytt. Jeg er skeptisk til hva de får til.
    Eller så tar du en 2K master med P3 fargerom (er det ikke det det heter i pro-verden?) og skalerer denne opp til 4K og komprimerer den med ny forbedred codec (h.265), større fargerom enn rec.709, økt bit-dybde og bedre subsampling. Ikke "ekte" 4K, men likevel langt bedre enn Blu-ray slik som det er i dag.

Det sier seg nok også at 4K film for hjemmemarkedet vil være et nisjeprodukt i forhold til hva DVD og Blu-ray er. Derfor vil nok neppe alt komme ut i et slikt format. Streaming er det som vil dominere markedet, uten tvil. Jeg er likevel sikker på at det er nok filmnerder i verden til at også et high-end filmformat kan være levedyktig, men om det finnes studiovilje er et annet spørsmål. Det er det vanskelig å svare på, men ting tyder i hvert fall på at Sony er interessert. De eier tross alt en betydelig andel av det som produseres i og rundt Hollywood.

Jeg tviler på at noen går tilbake og gjør effekter, e.l. på nytt. Det har du nok helt rett i. Som du sier gjøres jo også cgi i 2K i dag på mange titler. Etter 2000 er det jo også ett problem at det ble benyttet 2K digitale kamera (Phantom Menance var første heldigitale film). Dette materialet vil eldes mye, mye dårligere enn den gode gamle filmrullen. Uansett er dette bare ett vindu på ca. 15-20 år med film vi snakker om her. Tidligere materiale skutt på film er det i utgangspunktet ikke noe problem å scanne i 4K så lenge filmen er godt bevart. Det er jo også det som gjøres på større restaurasjoner/nyutgivelser på Blu-ray. Gamle 70mm (og andre format) klassikere ser helt fabelaktige ut i restaurerte utgaver (Lawrence of Arabia, Ben Hur, Zulu, Casablanca, Wizard of Oz, etc, etc.)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Netflix har jeg ingen tro på da kvaliteten på deres 1080p er veldig dårlig og den vil nok ikke bli så mye bedre med 4K oppløsning.
    Her er jeg enig med deg. Hvis de i tillegg skal klare å presse inn et skikkelig 5.1 lydspor er nok båndbredde-problematikk raskt tilstede. Jeg synes egentlig det er rart at det ikke er mer snakk om lydsporet på streaming tjenestene. Det er virkelig elendig. Det er som å gå tilbake til VHS og Dolby Stereo Surround. Det er fullstendig uaktuelt.

Jeg har nylig sett litt på et par av streamingtjenestene i Norge, herunder Netflix, TV2 Sumo og Viaplay. Spør du meg er de vel omtrent like dårlige alle sammen. Det fungerer fint på en laptop med hodetelefoner, men på projektoren og anlegget faller det rett gjennom. Når man ser hvor stort gapet er mellom Blu-ray og streaming så er det åpenbart at det kommer til å ta år før det vil nærme seg kvalitetsmessig... Nedlasting til spiller med innebygget HDD burde derimot ikke være noe problem. Jeg har ikke noe i mot å måtte vente noen timer på filmen, i hvert fall ikke så lenge det er mulig å ha et lite utvalg liggende lagret i påvente av å bli sett. Det er sannsynligvis raskere enn å vente på filmen fra Amazon UK eller USA uansett!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Denon 3808+2500=får ikke 1080p eller 1080p/24???
    By Bankruptstudent in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 02-05-2011, 22:24
  2. 1080p på pc
    By Bula in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 38
    Siste melding: 02-05-2009, 17:56
  3. Lav digital(?) surroundreciever med oppskalering til 1080p
    By jorgen in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-2008, 21:21
  4. HW til 1080p