1080p digital vs 1080p blu-ray! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    SÅ du vet at kvaliteten er like bra som blu ray uten å ha sammenlignet, det syns jeg er ganske imponerende.
    Lær deg å lese a Andreas. Uten side-by-side sammenlikning opplever jeg iTunes som tett opptil eller like bra som bluray. Jeg ser en del av begge formatene og kan ikke si jeg opplever at filmene jeg ser på bluray er av noe høyere kvalitet (med unntak av lyden). Hvorvidt det ene eller andre formatet faktisk er bedre har jeg vel ikke sagt noen ting om

Om du aldri har sett noe på iTunes i 1080p vil jeg anbefale deg å prøve.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen planer om å streame/downloade før jeg får full BD eller 4K kvalitet på både lyd og bilde, og jeg kan lese.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Lær deg å lese a Andreas. Uten side-by-side sammenlikning opplever jeg iTunes som tett opptil eller like bra som bluray. Jeg ser en del av begge formatene og kan ikke si jeg opplever at filmene jeg ser på bluray er av noe høyere kvalitet (med unntak av lyden). Hvorvidt det ene eller andre formatet faktisk er bedre har jeg vel ikke sagt noen ting om

Om du aldri har sett noe på iTunes i 1080p vil jeg anbefale deg å prøve.
    På projektor er etter mitt syn forskjellen temmelig signifikant mellom iTunes og Blu-ray. Jeg har for øvrig hatt US iTunes i flere år nå og dermed greit vurderingsgrunnlag... På TVen er imidlertid forskjellen langt mindre (58" 21:9 Philips). Der ser jeg fremdeles noe forbedring på Blu-ray, men langt fra like tydelig som på projektoren der Blu-ray etter mitt syn pr. dato fremdeles er et must.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa, har ikke foretatt noen direkte sammenlikning. Filmen som har imponert meg mest både når det gjelder lyd og bilde er for øvrig blurayen til Evil Dead. Så det er godt mulig bluray er bedre, det skulle bare mangle når de også er fem ganger større. Men for min del er de ikke verdt bryet det er å skaffe dem.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig ser ikke på det som noe bry å skaffe seg BD filmer da jeg som regel bestiller på nett og får de levert på døra eller i postkassen, det er selvfølgelig dyrere, men det er helt greit da jeg er villig til å betale litt mer for kvalitet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg personlig ser ikke på det som noe bry å skaffe seg BD filmer da jeg som regel bestiller på nett og får de levert på døra eller i postkassen, det er selvfølgelig dyrere, men det er helt greit da jeg er villig til å betale litt mer for kvalitet.
    Huff, ja har selv oppdaget amazon appen på android mobilen og den har mildt sagt blitt 'dyreste' appen jeg har innstallert...
    Bare holde seg under moms grensa så detter alt i post kassa og får da stort sett filmene til rundt 100 lappen hver seg og ofte mindre.

Jeg er også en av typen til og kunne se filmer mange ganger så og ha de på bd er ikke noe jeg betviler.
    Hadde ikke tv seriene verdt så forbanna dyre så hadde jeg kjøpt de også.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen ved bluray plager meg ikke i det hele tatt, men jeg synes formatet er svært lite brukervennlig.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen ved bluray plager meg ikke i det hele tatt, men jeg synes formatet er svært lite brukervennlig.
    Ja det er jeg absolutt ikke uenig med, de burde kunne spart seg om ikke for reklamene og hvertfall FBI advarslene (som aldri når ønsket demografi)

Ideelt sett skulle det verdt helt DRM fritt og vi kunne da tatt ISO image av hele bd disken og hatt tilgjengelig i XBMC eller lignende, jaja vi kan drømme...
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si det plager meg spesielt mye å måtte ta filmen ut av coveret og putte den inn i BD-spilleren. På den annen side kunne jeg godt ha byttet til et digitalt arkiv, men ikke på bekostning avbilledkvalitet og lydkvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Du skal jo først skaffe filmen også, med bestilling på nett, venting, etc.
    -Om/når du skal se filmen gang nummer to må du finne filmen. Dette kan virke trivielt, men jeg bor i ett hus på nesten 500m2 med fire tv´r plus en projektor, fordelt over tre TVstuer og to soverom, så hele den logistikken er jo ganske svett. Spesielt med en datter som er sånn passe lite nøye med hvilken disk som tilhører hvilket cover.
    -Håpløst når du er på hytta/reise.
    -Klønete å starte filmen i ett rom og avslutte i ett annet.

Ikke noe av dette er umulig å leve med, men brukervennlig er det ikke. Og det har absolutt null WAF.
    Det koker litt ned til hvor mye du digger film. Er du overentusiastisk, gå for bluray. Er du mer avslappet i forhold til det er streaming ett langt bedre alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke fatte å begripe at folk gidder å gå baklengs inn i fremtiden?
    så lenge det fysiske formatet er bedre vil det alltid være ett marked for det vel?
    skjønner ikke at folk gidder å legge masse kroner i annlegg og tv/projektor for så å se film i nedgradert kvalitet!
    syntes det er elendig at jeg må kjøpe alt jeg vil se av film men finnes jo snart ikke filmsjapper med utvalg lenger

håper virkelig at bluray4k kommer som ett alternativ til entusiasten da ikke alle har tilgang til kjapt nokk nett for evnt streaming av ekte 4k i fremtiden...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet Netflix og iTunes i hjemmekinoen, men bruker fremdeles bare BD som kilde pga lyd og bilde kvaliteten.

55" TVen klarer seg greit med streaming, og de gjerne TV serier, men for kino opplevelse på 3m breit anamorfisk 2,35:1 oppsett er det fremdeles BD som gjelder.

Selv USA Netflix har vel en litt utdatert utvalg av film, mens iTunes som har mer oppdaterte filemer, men der tar de såpass mye for kjøp filmene at det blir etter mitt syn bedre å kjøpe BD versjonen.

Filmene som er tilgjengelige på disse nettstedene ligger jo ikke fast inne slik at man kan basere seg på å vente med å se dem heller.
    Etter hvert som BD samlingen øker, så pleier det å være greit å få i gang en filmkveld når venner og kjennte stikker innom.

Stabilitets messig er vel også BD mer stabil og litt mindre følsom for eventuelle nettverks problemer osv som kan ødelegge for film opplevelsen.

Streaming av film er nok fremtidsrettet, men enn så lenge er det vel kvalitetsmessig litt for stor forskjell.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netflix skal streame House of cards sesong 2 i 4k. Blir kanskje spennende å se hvordan den kvaliteten blir.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir helt klart spennende.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hjelper lite med 4K skalering om båndbredden tilsvarer 576i... Spennende uansett at Netflix åpenbart ser en mulighet for å differensiere seg på egenprodusert innhold der de faktisk selv kan bestemme distribusjonsoppløsning. RED har jo sin player ute nå de også, fantastisk kvalitet der også, men manglende innhold. Er nok bare et spørsmål om tid før Sony bestemmer seg for å gå disse "nye" paddehattene til livs og lanserer egen 4K-tjeneste, evt. medie.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper da lite at bilde er topp kvalitet, det har allerede mange tv tilbydere, når kvaliteten på lyden er helt i bånn. Gjerne sterio DD i laveste kvalitet eller DD 5.1 fremdeles i laveste kvalitet. Stereo PCM lyden overgår gjerne disse fort. Hvor ble det av Dolby True HD og DTS HD Master?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg tippe så tror jeg sony vil prøve seg med ps4 og 4k streaming på litt samme måten som de gjorde med ps3 og blueray formatet, noe hd lyd ville jeg dog ikke turt og håpe på.

Angående netflix og 4k ja tror det blir mer enn en gimmick, og hvis man ikke kan forhånds laste serien/filmen vil de neppe klare og streame det uten man går ned i kvalitet titt og ofte.

Nei de kunne veldig gjerne heller økt bitraten på superhd så vi hadde fått færre artifakter og banding.

Et fullgodt streaming alternativ til bd vil ikke komme før hele verden har fått seg minimum 100/100 linjer.
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dessverre sørgelig lite ny informasjon om 4K kilder på CES 2014 dessverre!

Her er oppsummeringen;
    -Ikke noe nytt plateformat foreløpig. Det kan tyde på at dette kanskje ikke kommer. Sony sitter med nøkkelen (i form av rettigheter, etc) her og de vil kanskje satse mer på digitial distribusjon? Personlig har jeg begynt å miste troen på ett nytt fysisk format.
    -Redray kan vel erklæres død? Interessant innhold uteblir sannsynligvis for evig tid. Spilleren er også for dyr. Red klarer heller aldri å levere det de lover til den tiden de lover. Redreay er nok kun interesssant for dem som driver med film/video produksjon.
    -Netflix 4K kommer med maks 15mbit per sekund. Jeg tviler på at dette kan bli noe særlig mye bedre enn Blu-ray, selv om h.265 skal være ganske effektiv når kilden er av høy kvalitet. Lyden blir i hvert fall neppe lossless i denne 15mbit strømmen. Jeg vet ikke om jeg er villig til å ofte lossless lyd for ett bilde som ikke er bedre enn oppskalert Blu-ray, selv om det er "4K". Personlig mistenker jeg at Netflix bruker 4K fordi det gir massivt med gratis reklame. Det er bare en gimmick og ikke ett reelt alternativ i 2014 i hvert fall.
    -Diverse andre jalla-streamere prøver å kapitalisere på 4K på samme måte som Netflix, men vil sannsynligvis ikke klare å levere tilstrekkelig kvalitet eller interessant innhold. Styr unna.
    -Sony viste en ny prototype 4K avspiller (2. generasjon). Forhåpentligvis er dette noe som fungerer på andre produkter en kun Sony's egne skjermer og som kanskje kan få innhold fra andre enn kun Sony Pictures. Lansering utenfor USA hadde også vært interessant. Tviler på at det skjer noe interessant for oss i løpet av 2014.

=Foreløpig ser jeg ingen løsninger. Jeg tror absolutt ikke 2014 blir året der digital distribusjon vil overgår Blu-ray kvalitetsmessig. Jeg tror også at en løsningen hvor filmene lastes ned før de skal spilles er løsningen for å levere kvalitet de neste årene. Streaming vil ikke blir bra nok grunnet båndbredde begrensninger på nettet.

Jeg er enig med en av kommentarene lenger oppe. Hva er vitsen med ett topp surround anlegg og tilhørende bra TV/projektor for så å mate dette med overkomprimert streaming med stereo-lyd! Det er jo egentlig helt bortkastet.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også noe meget 'interessant' som skjer med etter hånds prosessering, virker for meg som at slike filtre har entret en helt ny era omtrent og gått fra og være "fysj nei, få det av!" til og virkelig ha noe for seg, tenker da f.eks på slike ting som Sony's reality creation (JVC sin e-shift er kanskje hakket bedre) eller Darbee, det er jo selvsagt opp til enhver om man ønsker og bruke dette men personlig synes jeg dette kan gjøre mye for skarphet og opplevd dybde og selv om jeg ikke har sett 4k på en stund så tror jeg slike systemer (gjerne sammen) kan gjøre meget mye positivt for bilde om benyttet korrekt.

Jeg har sånn sett ikke noe hastverk med og få meg 4k jeg, 1080p blueray kan holde enda lenge for min del, jeg må jo allerede ha rene briller for og se alle detaljene :P
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Jeg tror også at en løsningen hvor filmene lastes ned før de skal spilles er løsningen for å levere kvalitet de neste årene. Streaming vil ikke blir bra nok grunnet båndbredde begrensninger på nettet.
    Helt enig. Det er dette som er løsningen. Betaler heller 79 kr pr. film i skikkelig UH 4K kvalitet til nedlastning enn 79 kr pr. måned for 720p ustabil streaming. Litt mer venting blir det selvsagt. Er vel fortsatt svært få tjenester i Norge som tilbyr kjøp av film digitalt i HD? WB, Fox, Sony og hvert eneste selskap kommer vel snart med hvert sitt film bibliotek til streaming/nedlasting fra sidene sine. Sånn som PS4 og PSN der hvert eneste spill som utgis blir lagt ut for salg digitalt.
    Sist endret av Benny99; 01-18-2014 kl 22:59

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Denon 3808+2500=får ikke 1080p eller 1080p/24???
    By Bankruptstudent in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 02-05-2011, 22:24
  2. 1080p på pc
    By Bula in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 38
    Siste melding: 02-05-2009, 17:56
  3. Lav digital(?) surroundreciever med oppskalering til 1080p
    By jorgen in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-2008, 21:21
  4. HW til 1080p