Mediasenter server alternativer for NAS..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mediasenter server alternativer for NAS..

Hei,

Jeg har tenkt å kjøpe en heftig NAS (ASUS eller Netgear) og blant annet bruke den til mediasenter. Jeg har prøvd Plex litt på en Netgear ReadyNAS, men synes plex har litt få muligheter. Bl.a. har ikke plex klienten noe tidslinje cursor som en kan flytte seg frem og tilbake i filmene med.

Har ikke funnet så mange alternativer som en kan installere på et NAS. Er det noen her som har gode forslag? Helst med Det hadde vært fint om løsningen også kunne støtte bildearkiv med søkemuligheter fra bildenes metadata. Videobiten må kunne støtte kurante formater.

Takk for tips

/tor

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Med tanke på hva du sier du ønsker så vil etter min mening Asustor NAS være perfekt løsning for deg.
    www.asustor.no

Jeg bruker selv asustor AS-608T som har 8 diskplasser. Kjører selv med 8x3 TB disker i raid 5.
    Dette gir meg ca.20 TB effektiv lagring.
    I tillegg kan man koble til flere disker via USB
    NAS'en har i tillegg HDMI-utgang slik at den kobles rett til hjemmekinoen din og kan spille direkte fra NAS'en.
    Man kan installere plexiglass, boxee, xbmc og mye mer.
    Genial funksjon som gjør at du enkelt kan kopiere inn data fra eksisterende disker og mye mye mer.

JA den koster en del, men er i mine øyne den beste og mest komplette NAS-løsningen for oss som ser mye film og ønsker problemfritt løsninger med tanke på film og musikk.

Jeg kjøpte min via mpx:
    http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=779812

Har satt inn 8 slike disker :
    http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=757763

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har veldig gode erfaringer med NAS fra QNAP. Har dog ikke testet de nye med HDMI-tilkobling, men de skal ihvertfall komme med xbmc, som jo takler det meste av formater. En av fordelene jeg ser med QNAP er at de gir ut ny firmware til modeller som er ute av produksjon, noe som gjør at levetiden blir ganske lang.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for kommentarer. Men jeg har nok ikke formulert meg presist nok. Grunnen til at jeg vil ha serveren på et NAS er at denne skal stå i et brannsikkert rom langt borte fra der jeg skal vise innholdet. Mitt fokus er derfor mer på mediaserver programvaren som skal installeres på NAS'et eller som evt allerede er innebygget i dette.

På brukersiden ønsker jeg i utgangspunktet et rent webinterface eller evt klientprogramvare som installeres på PC/MAC. Fra web eller klientprogram, kobler jeg meg til serveren og velger først media type som bilder, video eller musikk. Deretter blar jeg frem mellom mapper eller kategorier til jeg finner det jeg er på jakt etter og spiller av dette. Tilkobling via gigabit kobber.

Som sagt vil jeg helst at serverprogramvaren skal kunne installeres på NAS slik som f.eks. Plex. Når jeg har testet Plex har jeg ikke funnet en måte å skrivebeskytte data på. Jeg ønsker at en bruker(gruppe) skal ha full tilgang til å legge inn nye data, opprette kategorier etc mens 'vanlige' brukere kun skal ha lese-tilgang til all media. For meg virker det som Plex gir full tilgang for alle...

Noen som har kommentarer til dette? Forslag til mediaserver programvare og /eller NAS med evt gode innebyggede mediaservere mottas med takk. Beklager at jeg ikke uttalte meg klart nok i forrige post...

Tor

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trenger du plex?

Det finnes mange ulike programvare for bruk for server. Er du mest komfortabel i windows, kan home server være et alternativ. Ellers finnes det linux-baserte programmer som Freenas, eller du kan bruke en generisk distribusjon av linux. Dette sammen med vanlig hardware som du kanskje har ekstra av allerede.

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen...

Alle dine ønsker og krav blir tilfredsstillt av en Asustor.
    Jeg hadde de samme kravene og ønskene... Og er superfornøyd med den løsningen jeg valgte...
    Skulle selvfølgelig heller fylt den med 4TB disker, men det er lett å utvide etterhvert. :-)

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp bestilt en Zappiti player. Zappiti har et samarbeid med Dune så spilleren er i prinsipp en Dune, men denne spilleren har i tillegg Zappiti Media center ferdig installert. Skal så bare være å koble rett mot NAS.

http://www.zappiti.com

Lignende tråder

1. Feil i Logitech Media Server/Squeezebox server løst.
    By Wildman in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 11-18-2015, 11:37
  2. 4K og mediasenter
    By eekeroth in forum Generell HTPC
    Svar: 3
    Siste melding: 04-27-2013, 13:03
  3. Mediasenter til heimekinoen
    By Gullars in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 12-30-2008, 16:26
  4. EPG og mediasenter