Er RGB over scart like bra som komponent - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Lagde dette noe fornuft??
    Sannsynligvis at de ikke har skikkelig peiling. De fleste DVD-spillere vil foreta de-interlacing i det digitale domenet og har bedre sjanser til å få et godt resultat enn enn ny A/D-D/A i TV'en.
    Og de fleste tver har veldig dårlige de-interlacere(les: progressiv scan).
    Mener at den fyren hos CableCom sa at 100hz teknikken i Loewe-TVer viste bildet på samme måte som en spiller med Progresive Scan gjorde, og at tven gjorde signalene progressive, og at dette var mye av hemmeligheten til at 100hz-bildene til Loewe er såpass bra som de er..... :? :?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at Loewe kommer i den bedre kategorien, men det er uansett vanskeligere å operere på et analogt innsignal enn et digital signal.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Loewe, og enkelte andre produsenter, tar ut component video via scart. Er du sikker på det er progressive signaler?
    Nå ble jeg usikker, mulig du har rett her. Jeg leste litt på specen til en Anaconda og det ser ut til at de fleste modellene har egne component innganger, samt en 15pin D-sub som takler progressive signaler. Det er derfor mindre sannsynlig at de takler progressive signaler via scart.
    Linn tar i hvert fall ut progressiv component av scart kontakten på sin unidisk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mener at den fyren hos CableCom sa at 100hz teknikken i Loewe-TVer viste bildet på samme måte som en spiller med Progresive Scan gjorde, og at tven gjorde signalene progressive, og at dette var mye av hemmeligheten til at 100hz-bildene til Loewe er såpass bra som de er..... :? :?
    Ved 100 Hz interlaced tegner TVen opp 100 halvbilder i sekundet, ved 100 Hz progressiv scan tegner TVen opp 100 helbilder i sekundet. Ingen Loewe CRT-TVer (som jeg antar det snakkes om) som jeg kjenner til greier å sveipe rask nok til å kunne vise 100 Hz progressivt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Ved 100 Hz interlaced tegner TVen opp 100 halvbilder i sekundet, ved 100 Hz progressiv scan tegner TVen opp 100 helbilder i sekundet. Ingen Loewe CRT-TVer (som jeg antar det snakkes om) som jeg kjenner til greier å sveipe rask nok til å kunne vise 100 Hz progressivt.
    Nei det er vel ikke en CRT TV i verden som klarer det? Det måtte i så tilfelle vært med statiske bilder.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Nei det er vel ikke en CRT TV i verden som klarer det? Det måtte i så tilfelle vært med statiske bilder.
    Ikke det at det betyr så mye for min del, bare litt rart at de gir slike beskjeder når det ikke stemmer. :wink:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Synes du er litt unøyaktig, RGB over scart er vel kun interlaced. RGB over andre kabeltyper kan vel være hva som helst av oppløsning og interlaced/progressivt.
    Men det var jo akkurat det jeg skrev; "RGBs er interlaced i 100% av tilfellene", ikke 99% slik Ak skrev.

RGB over andre kabeltyper er ikke RGBs. Da snakker vi om RGBHV, som kun unntaksvis er interlaced.
    Nåh.

f.eks RGsB er rgb med sync på grønt og krever kun 3 kabler. Dette gjøres f.eks på min Phillips 963SA som er modifisert til RGsB. Bøssingene til componentutgangen er brukt. Dette viser at RGB over andre kabeltype kan være annet enn RGBHV. RGB med composit sync er vel et annet eksempel.
    RGsB med synk på grønt er komponent-video
    RGB med composite synk er RGBs (eller scart RGB, som noen kaller det)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du er litt unøyaktig, RGB over scart er vel kun interlaced. RGB over andre kabeltyper kan vel være hva som helst av oppløsning og interlaced/progressivt.
    Men det var jo akkurat det jeg skrev; "RGBs er interlaced i 100% av tilfellene", ikke 99% slik Ak skrev.

RGB over andre kabeltyper er ikke RGBs. Da snakker vi om RGBHV, som kun unntaksvis er interlaced.
    Nåh.

f.eks RGsB er rgb med sync på grønt og krever kun 3 kabler. Dette gjøres f.eks på min Phillips 963SA som er modifisert til RGsB. Bøssingene til componentutgangen er brukt. Dette viser at RGB over andre kabeltype kan være annet enn RGBHV. RGB med composit sync er vel et annet eksempel.
    RGsB med synk på grønt er komponent-video
    RGB med composite synk er RGBs (eller scart RGB, som noen kaller det)
    At komponent video er det samme som RGsB er nytt.
    Kan du referere til et sted der dette er forklart nærmere?

K

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette må du forklare nærmere. Min Barco 701s brukte RGB-comp.sync og da er H og V samlet på samme kabel. Dette har ingenting med SCART å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Litt OT, men det burde jo i og for seg ikke være noe problem å få til med en CRT-TV. CRT-monitorer til PCer greier jo fint 100 HZ progressive bilder i 1600x1200 oppløsning. På så lave oppløsninger som PAL og NTSC oppererer i er det bare fantasien som setter grenser for hvilke oppfriskningsrater en monitor greier.

Problemet med å sette TVen til å vise progressive bilder er i alle fall i mine øyne oppfriskningsraten. 50 Hz flimrer en del..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager gutter! Det går alt for fort i svingene her... ops:

Komponent video er ikke det samme som RGsB.
    Komponent video er color space transformert RGB som lett kan transformeres tilbake til RGB. Men felles for RGsB og komponent video er at begge har synk på grønt.

RGB med komposit synk betyr at horisontal og vertikal synk er slått sammen til et sammensatt (komposit) synk signal. Dette kan være RGsB, RGBs eller også RsGsBs. Felles for alle er at synk signalet må splittes tilbake til horisontal og vertikal synk i displayet. I tilfelle RGsB må synk strippes fra grønt først.

RGBs i scart skiller seg fra generell RGBs ved at scart ikke tillater horisontal oppfriskningsfrekvens over 15.75kHz.
    Det var det opprinnelige poenget.
    Jeg beklager at jeg rotet meg bort på veien... ops:

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at vi er enige nå.

Legg merke til at ingen kallte deg idiot eller liknende usaklige greier. Her på forumet er vi seriøse og har god takhøyde. Neste rene kardemommeby-stemning.... :roll:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om trådstarter har fått med seg alt :roll: :lol:

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he...

Grunnen til at jeg spurte var at jeg er ute etter en dvd opptager som signalkilde til projektor. I den forbindelse så ble pioneer sine ikke vurdert siden de ikke hadde komponent, men så er det noen som påstår dette med RGB i scarten da, og det var da jeg måtte stille ett spørsmål.
    Men jeg må ærlig inrømme at det ikke var helt enkelt å henge med nei....

Det er jo bra at vi klarer å lage noen tråder som engasjerer da, ingenting er som nye innlegg i en heftig tråd....

mvh

lflemming

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Litt OT, men det burde jo i og for seg ikke være noe problem å få til med en CRT-TV. CRT-monitorer til PCer greier jo fint 100 HZ progressive bilder i 1600x1200 oppløsning. På så lave oppløsninger som PAL og NTSC oppererer i er det bare fantasien som setter grenser for hvilke oppfriskningsrater en monitor greier.

Problemet med å sette TVen til å vise progressive bilder er i alle fall i mine øyne oppfriskningsraten. 50 Hz flimrer en del..
    Det du glemmer her er at da har du et kraftig grafikkort i PC'n som kalkulerer bildet. Det har du ikke i en TV, og nettopp det at TV apparatet ikke klarer å kalkulere bildet 100 prosent er grunnen til at alle nye toppmodeller er 75Hz i stedenfor 100Hz. 75Hz er raskt nok til ikke å få flimmer, men likevel sakte nok til at apparatet klarer og kalkulere hvert bilde på en skikkelig måte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å toppe heile greia:
    Hadde tenkt å lage/kjøpe en component kabel til en Epsontw10, kjøpe en spiller som takler progressiv scan, og så kjøre det. Bør jeg fortsatt gjøre det, eller skal jeg bruke den scart-overgangen som fulgte med projectoren for å få best bilde? Da blir det jo interlaced

Ble mer forvirra enn noe annet av den tråden her

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doberman
    Hadde tenkt å lage/kjøpe en component kabel til en Epsontw10, kjøpe en spiller som takler progressiv scan, og så kjøre det.
    Gjør det du, løsningen gir et bra bilde. 8)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •