HDMI fargeinnstilling YCbCr og RGB?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI fargeinnstilling YCbCr og RGB?

Hva er det riktig at utstyret skal stå på når man får valget mellom disse? Det har jeg aldri skjønt..

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84 Vis post
    Hva er det riktig at utstyret skal stå på når man får valget mellom disse? Det har jeg aldri skjønt..
    Kommer litt ann på formålet også, men blueray filmer sitt fargerom i YCbCr format. Pcer og spill konsoller bruker RGB, sikkert en par kabel bokser som gjør det også, dog skal absolutt ikke være altfor sikker på det. Hvilke enheter og til hvilke formål er du lurer på?

Jeg kan ikke selv liste opp forskjellene men for film så bruker jeg YCbCr og ellers tenker jeg ikke så mye på det.

Kan til sist nevne at samsung tven min (ps51e6505? husker ikke nøyaktig) har en små skjult 'PC' modus som kun kan aktiveres ved et RGB 60hz signal, denne er nesten som en 'direct' modus og regne så den deaktiverer enda fler filtre enn 'game modusen'.

Siden denne modusen selv slår seg av ved film bruk kan jeg sånn sett kjøre alt via receiver uten og måtte rote med innstillinger for og se film. Men nå ser jeg mest film via projektoren så TVen blir lite brukt til det.

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YCbCr is the digital counterpart to analog YPbPr component video. (YCbCr converted to analog is YPbPr). Digital RGB converted to analog is usually referred to as VGA.

SD and HD DVDs are encoded in 8bit YCbCr 4:2:0. After/during decoding it's upsampled to YCbCr 4:2:2. If RGB output is required the YCbCr is upsampled again to 4:4:4 (sometimes done only once 4:2:0 -> 4:4:4) and a standard and simple transform converts to RGB 4:4:4. If done properly, you'll never notice the difference between the two. The advantage of YCbCr 4:2:2 is that it can be sent as 10bit (or 12bit) video via HDMI (all versions). RGB 4:4:4 is restricted to 8bit (except for the new deep color formats). However, if your display takes 8bit video and then upsamples to 10bit or higher for display, you may only need 8bit video. RGB is also the only format used with DVI (with a few exceptions).
    Hentet fra; http://www.avsforum.com/t/780809/ycb...the-difference

HDMI YCbCr Video levels and correct for majority of displays.
    RGB (PC levels) can cause richer colours (higher contrast) but probably also lead to black crush,where you lose shadow detail. (dark areas to black)
    Hentet fra; http://www.avforums.com/forums/blu-r...-vs-ycbcr.html

Bruk evt. linkene til å lese mere, eller ta og gjør et enkelt google søk på " YCbCr or RGB"

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YCbCr da. Det er snakk om Canal Digital HD-PVR dekoder og en bluray spiller. Usikker på om jeg har denne innstillingen i WD TV live mediaspilleren min. Skal sjekke i efta..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle signaler må konverteres til RGB før de kan vises på displayet/projektoren. Om denne konverteringen bør gjøres i kilden eller i fremviser, er avhengig av hvilken som har best fargedekoder. Når det er sagt, er det som regel trygges å overføre component (YCbCr) fremfor RGB, siden en del fremvisere feiltolker signalet som PC-signal når de mottar RGB. Det vil si at de utvider dynamikkområdet fra 16-235 (videolevels), til 0-255 (PC-levels), og da ender man opp med feilplassert sort- og hvitpunkt. I tillegg er det en del utstyr som konverterer RGB-signal tilbake til component, før det igjen konverteres til RGB før det når bildepanelene. Denne unødvendige frem-og-tilbake-konverteringen gjør neppe noe annet enn å introdusere potensielle feil.

Altså, har man en supergod bluray-spiller, og en skikkelig crappy skjerm, kan det lønne seg å overføre RGB fra avspilleren. Men dette betinger at man har kontroll på at ikke skjermen feiltolker signalet som PC-levels.

Det tryggeste er altså å overføre component signaler, gjerne 4:2:2, da dette også gir lavere båndbredde i HDMI-kabelen, og altså på flere måter reduserer risikoen for feil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel å overføre 4:2:0, som er formatet blu-ray og DVD er kodet i, for da gjør avspiller ingen billedbehandling med signalet. Men jeg vet ikke om man kan sette opp spillere til å gi ut 4:2:0? Se forøvrig her: http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling for info om de ulike 4:x:x formatene.

Jeg har på mangt et konsertopptak irritert meg over at de koder video i component, og da gjerne med for lav bitrate på fargekanalene. Bakgrunn mot rød velvet med fine gradienter medfører ofte svære røde pixel-blobber. Æsj.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bke jeg klokere. Hva blir mest riktig på en PS3? Begrenset eller full? Dette er koblet opp mot en Benq W5000.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Midas
    Har ikke sett noen avspillere som har 4:2:0 option

Når det gjelder oppsett av PS3, så ligger det en klistret tråd angående korrekt oppsett i "DVD/Blu-ray-spillere / opptakere" kategorien
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    @Midas
    Har ikke sett noen avspillere som har 4:2:0 option
    Fant nettopp ut hvorfor. HDMI støtter ikke 4:2:0. Det er faktisk en modus som kommer med HDMI 2.0

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •