Hvorfor er det viktig med mørke vegger for hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor er det viktig med mørke vegger for hjemmekino?

Sånn på ett teknisk nivå, hvorfor er det viktig å ha mørke vegger når man har en hjemmekino, jeg skjønner man ikke vil ha lys fra utsiden, men la oss si det er kontrollert. Hvorfor er det en (stor) ulempe med lyse vegger?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysere farger, særlig hvit reflekterer mye mer lys enn mørke vegger, særlig helt matte sort maling. Selv har jeg hvite vegger og selv om det er natt og lyset er helt kontrollert så lyser hele rommet opp projektoren er på. En projektor på 100" i et lite rom med hvite vegger lyser så sterkt mann skulle ha trodd det var dagslys. Sort blir ikke like sort som den skal og du mister nesten all dykamikken fra projektoren.

Enda verre er det med projektorer med lav lysstyrke som ikke klarer å produsere nok lys til å fylle opp et stort lerret med et god belyst bilde. I et helt sort rom hvor det er så mørkt at man bokstaveligtalt er blind uten lyskilde eliminerer disse probleme og du får sort så sort som den kan være, et mørkt rom selvom projektoren er på selv projektorer med et få tall ansi lumens har nok lys tl å tilfredsstille.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, la meg skrive hva jeg tenker her:

Om rommet blir så lyst som dagslys, så betyr det at også lerretet er veldig lyst. Øyet har ikke uendelig dynamikk. Det er den relative forskjellen mellom mørkt og lys som teller, og i tilfellene der veggene lyser mye, så lyser det på lerretet mye mer. (og selv ting som ikke er helt mørkt vil virke mørkt) Og i motsatt tilfellet, når det på lerretet er mørkt, så er det veldig lite lys fra veggene.

Tenker jeg feil her? Ting som ambilight fra phillips kan jo sammenliknes med lyse vegger, bare "enda mer" men det er jo veldig populært?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor

Om rommet blir så lyst som dagslys, så betyr det at også lerretet er veldig lyst. Øyet har ikke uendelig dynamikk. Det er den relative forskjellen mellom mørkt og lys som teller, og i tilfellene der veggene lyser mye, så lyser det på lerretet mye mer. (og selv ting som ikke er helt mørkt vil virke mørkt) Og i motsatt tilfellet, når det på lerretet er mørkt, så er det veldig lite lys fra veggene.

Tenker jeg feil her? Ting som ambilight fra phillips kan jo sammenliknes med lyse vegger, bare "enda mer" men det er jo veldig populært?
    Jeg tror den ambilight funksjonen er mer en gimmic enn noe som forbedrer opplevelsen, nettopp pga problematikken som vi snakker om her. Det er mulig du må oppleve forskjellen for å forstå hvor mye det har å si for totalopplevelsen å ha mørke vegger. Dårligere sortnivå i mørke scener og opplyst rom i lyse scener gir dårligere kontrast i bildet og det utgjør enormt stor forskjell.

Edit: Det er også veldig irriterende når det kutter fra en lengere mørk scene til en dagslys scene og du blir minnet på at du sitter i et rom og ser på film i stedet for å være 100% oppslukt i filmen.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nåkan noen andre hoppe inn med de tekniske forklaringene, men en tv/flatskjerm lyser ikkebopp rommet på langt nær så mye som bildet på et lerret gjør.

Å se tv i et helt mørkt rom er ubehagelig, å se på lerret i helt mørkt rom er et minimum

her vel noe med at tven genererer lyset selv mens lerretet mottar lyset eller???
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neida, men selv om man ser forskjell på mørkt og lys så blir aldri det som skulle verdt sort mer enn 'mørk grå' og skyggedetaljer kan sånn sett fort bli utvaska og ikke synlige lenger.

Nå er jo tven sin egen lys kilde og dermed langt mindre sårbar for strø lys.
    Har selv ikke helt skjønt dette med ambilight og veldig populært er det jo ikke, ellers hadde ikke phillips lagt ned sin egen tv produksjon og de andre produsentene kommet med sin egen versjon av ambilight.

Ambilight derinot simulerer litt av dette strølyset fra en projektor, dette gir litt økt innlevelse kanskje men er et billig placebo imot større bilde, og en projektor gir større bilde og en ambilight belysning på sterioder.

Og siden lerretet reflekterer bare lys, vil det reflektere dette strølyset også, resultatet er et utvasket bilde.

Det kommer jo selvsagt ann på rommet og nei jeg vil jo ikke si at man MÅ ha sort rom for og kunne brukd projektor, men for de aller siste prosentene av bilde dynamikk så må det til. Om man tar de grep man for lov til og går for grått lerret f.eks og en projektor med lysstyrke så kan det absolutt bli god film opplevesle.

Og gjerne billigere og større enn en 80" stor tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Nåkan noen andre hoppe inn med de tekniske forklaringene, men en tv/flatskjerm lyser ikkebopp rommet på langt nær så mye som bildet på et lerret gjør.

Å se tv i et helt mørkt rom er ubehagelig, å se på lerret i helt mørkt rom er et minimum

her vel noe med at tven genererer lyset selv mens lerretet mottar lyset eller???
    Enig. Å se på en liten TV i stummende mørke er litt som å ha en lommelykt i trynet vs å peke lommelykten mot veggen i samme rom, litt satt på spissen. Like mye lys, men distribuert over et større område.

Edit. OK, det var kanskje ikke årets beste sammenlikning

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_

Litt usikker på hva du mener med "mørkt rom" her, men jeg tenker altså ett lyskontrollert rom, men med lyse vegger, altså når det er mørke scener, så vil også rommet være mørkt.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Neida, men selv om man ser forskjell på mørkt og lys så blir aldri det som skulle verdt sort mer enn 'mørk grå' og skyggedetaljer kan sånn sett fort bli utvaska og ikke synlige lenger.

Nå er jo tven sin egen lys kilde og dermed langt mindre sårbar for strø lys.
    Har selv ikke helt skjønt dette med ambilight og veldig populært er det jo ikke, ellers hadde ikke phillips lagt ned sin egen tv produksjon og de andre produsentene kommet med sin egen versjon av ambilight.

Ambilight derinot simulerer litt av dette strølyset fra en projektor, dette gir litt økt innlevelse kanskje men er et billig placebo imot større bilde, og en projektor gir større bilde og en ambilight belysning på sterioder.

Og siden lerretet reflekterer bare lys, vil det reflektere dette strølyset også, resultatet er et utvasket bilde.

Det kommer jo selvsagt ann på rommet og nei jeg vil jo ikke si at man MÅ ha sort rom for og kunne brukd projektor, men for de aller siste prosentene av bilde dynamikk så må det til. Om man tar de grep man for lov til og går for grått lerret f.eks og en projektor med lysstyrke så kan det absolutt bli god film opplevesle.

Og gjerne billigere og større enn en 80" stor tv.
    Men hvor myte strølys er det når det er en skikkelig mørk scene? Det er det jeg tenker da, at om det er veldig lyte lys på lerretet, så er det desto mindre lys som blir reflektert via lerretet og til veggen, og tilbake til lerretet igjen? Eller bommer jeg totalt her?

Hvor mange prosent av lyset kan man regne med kommer fra vegger kontra rett fra en 300 watts lampe eller hva en projektor har? La oss si en vanlig glans 10 eggehvit vegg. Er det noen måte å regne ut dette på? Hva med øyets statiske kontrast? Hvor stor forskjell ser vi innad i samme bilde?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne interessert om noen har noen subjektive vurderinger av effekten også. Er det sånn at det ikke er noen vits med en projektor med god kontrast feks, fordi den blir så mye dårligere av vegger? Er det noe man kan gjøre med det? Feks ha en "kasse" rundt der bildet kastes ut for å få mindre lys ut til sidene?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor myte strølys er det når det er en skikkelig mørk scene? Det er det jeg tenker da, at om det er veldig lyte lys på lerretet, så er det desto mindre lys som blir reflektert via lerretet og til veggen, og tilbake til lerretet igjen? Eller bommer jeg totalt her?

Hvor mange prosent av lyset kan man regne med kommer fra vegger kontra rett fra en 300 watts lampe eller hva en projektor har? La oss si en vanlig glans 10 eggehvit vegg. Er det noen måte å regne ut dette på? Hva med øyets statiske kontrast? Hvor stor forskjell ser vi innad i samme bilde?
    Ok, helt lyst som dagslys blir det vel neppe.

Det er og ikke snakk om at projektor med lyse vegger er bortkasta, det er maksimalt snakk om 15-20% senkning i opplevd kontrast, mørkt tak f.eks kan hjelpe merkbart på dette.

Og ja, mørke scener har jo selvsagt mindre lys i rommet enn de lyse, men det er jo nettop i de lyse scenene man får igjen for dette sort nivået.

Tar med noen kjappe mobil bilder her, nå har jeg også grønne fæle vegger i halve rommet og ikke hvite (det var delt inn i to rom før og det skal males NESTE UKE! nok for være nok)
    Taket er derimot hvitt.

-20130601_145834-jpg

(Her bør man kunne se hva som menes med ambilight på steroider )
    -20130601_145913-jpg

I bunn og grunn, så er det aldeles greit med projektor med lyst rom, man får kanskje 85% av dynamikken (worst case) og med f.eks grått lerret, og en projektor ment for lysere rom (mere lumens) enn en dedikert hjemme kino projector så tipper jeg du kan kommer godt over 90% av dynamikk også.

Det bunner litt ut i hvor kresen du selv ønsker og være på det.
    Og her på Avforum har man alt fra glade amatører, til enkelte som mener man skulle hatt jogge dress sydd i svart scenemolton før man skal se film :wink:

TL : DR
    Rett lerret og rett projektor til rommet.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ok, helt lyst som dagslys blir det vel neppe.

Det er og ikke snakk om at projektor med lyse vegger er bortkasta, det er maksimalt snakk om 15-20% senkning i opplevd kontrast, mørkt tak f.eks kan hjelpe merkbart på dette.

Og ja, mørke scener har jo selvsagt mindre lys i rommet enn de lyse, men det er jo nettop i de lyse scenene man får igjen for dette sort nivået.

Tar med noen kjappe mobil bilder her, nå har jeg også grønne fæle vegger i halve rommet og ikke hvite (det var delt inn i to rom før og det skal males NESTE UKE! nok for være nok)
    Taket er derimot hvitt.

I bunn og grunn, så er det aldeles greit med projektor med lyst rom, man får kanskje 85% av dynamikken (worst case) og med f.eks grått lerret, og en projektor ment for lysere rom (mere lumens) enn en dedikert hjemme kino projector så tipper jeg du kan kommer godt over 90% av dynamikk også.

Det bunner litt ut i hvor kresen du selv ønsker og være på det.
    Og her på Avforum har man alt fra glade amatører, til enkelte som mener man skulle hatt jogge dress sydd i svart scenemolton før man skal se film :wink:

TL : DR
    Rett lerret og rett projektor til rommet.
    Takk for tilbakemelding. Hvorfor hjelper det med grått lerret? Vil man ikke kunne anta at forholdet mellom lys fra projektoren og lys fra veggen er den samme uansett hva slags gain lerretet har? Altså at både uønsket og ønsket lys blir dempet like mye?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn på ett teknisk nivå, hvorfor er det viktig å ha mørke vegger når man har en hjemmekino, jeg skjønner man ikke vil ha lys fra utsiden, men la oss si det er kontrollert. Hvorfor er det en (stor) ulempe med lyse vegger?
    For meg så handler det om graden av sortnivå, mørke vegger gir bedre sortnivå synes jeg og bedre lyskontroll er sef også viktig iforhold til vegger.

Dette gjelder sef litt for tv også, men mest ved bruk av projektorer.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter som jeg forstår det fra avshop's lerrets guide, det er visst mye lettere og hvitt på et grått lerret, enn det er og lage sort på et hvitt lerret.

Avshops: lerrets guide
    Grått

Grå lerreter er veldig populært blant hjemmekinoentusiaster som er opptatt av sortnivå, men som kanskje ikke har råd eller plass til en CRT projektor. Grå lerreter har ofte gain på 1.0 og nedover og kontrast på fra ca. 2:1 til 3:1. Det er lettere for projektorer å gjenskape hvitt på et grått lerret enn det er å gjenskape sort på et hvitt lerret. Du vil derfor også oppleve at kontrasten blir noe bedre på grått lerret.

+ God sortnivågjengivelse
    + mindre følsomt for strølys og lyse omgivelser
    + God kontrast
    + Passer godt til LCD og DLP

- Ikke like god hvitnivågjengivelse
    - Dyrere enn hvite lerret
    Kanskje noe gammel nå, men fysikkens regler er uendrete
    Det er og siste årene kommet en del projektorer med så mye lys at det kan bli mye for hvite lerret, disse er da ment for og brukes i 'normale' familie rom.
    Er jo ikke alle rundt i verden som har så mange mørke potet kjellere pr innbygger som vi har i norge
    Disse er også projektorer som ligger i et litt lavere og mer vennlig pris segment og.
    Men om du ønsker kan du sikkert svi av noen hundre tusen.

Man ser f.eks at en projekter i (sony hw50) 30k pluss klassen har halvparten av lystyrken (lumens) enn f.eks benq w1070 som koster under 10 og er ment nettop mot et lysere bruks område.

Epson og Optoma har også projectorer ment for såkalte flerbruks rom.

Om du derimot har vunnet eurojackpotten kan du se på high-gain lerret, som er laget med glass lag som refokuserer lyset rettet mot flaten og sender dette fokusert tilbake, dette blir nesten som ha en 100" tv i rommet, koster fort 20 000 og opp.

[youtube]Da1MD-ync2U[/youtube]

Man ender jo som nevnt opp med hvor kresen vil man selv være (hvor mye tid og penger vil du bruke på 10% forbedring?)
    For ikke nevne hva får man lov til av den bedre halvdel, får man lov til og ha kino annlegg i stua så er det kanskje best og ikke strekke dette for langt...

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hva du mener med "mørkt rom" her, men jeg tenker altså ett lyskontrollert rom, men med lyse vegger, altså når det er mørke scener, så vil også rommet være mørkt.
    Jeg vil påstå at det er ubehagelig å se TV I et lyskontrollert rom uten lys på uansett om veggene er lyse eller mørke. Lyset fra en TV vil selvfølgelig 'lyse opp' det rommet med lyse vegger mer enn det med mørke vegger, men det at lyskilden er selve tv'en utgjør mye av forskjellen.

Endel av det samme gjelder for lerret I rom med lyse kontra mørke vegger, begge rom blir opplyst, men ene mer enn andre. Det at lerretet er hvitt og mottar lyset er vel det som gjør at mørke vegger I tillegg er så vesentlig her.

Edit: Jeg vil og påstå at det å ikke se tv I mørkt rom er vel det eneste foreldre forteller barn om tvtitting som faktisk er sant
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •