Bly-ray vs DVD - 1080p vs 1080i problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bly-ray vs DVD - 1080p vs 1080i problem

Hei hei

Har en sak jeg jeg må finne ut av.. Trodde først det var DVD som ga så dårlig bilde men det skal da visstnok ikke være det.. I dag kjøpte jeg en Blu-ray U2-360 og den var også sånn så ser jeg på coveret det er 1080i. Det er tidvis så dårlig bilde en sku tru det var tatt med mobilkamera eller den dårligste kvaliteten på Netflix.

Så hva er dette for noe? Vet jeg har billig utstyr

LG 50PA550T TV

LG BP220N Video

Alt Bluray og HD er jo pris tatt i betraktning superbra i mine øyne så hvorfor er DVD og da sannsynligvis 1080i ett sånt problem?

Håper å finne ut av dette om det er noe innstillinger. Har nå en harman AVR 370 i mellom som sku oppskalere? Den sier likevel den har 1080p inn.. Jeg er ny på dette setter pris på litt hjelp og forklaring..

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jobla
    Hei hei

Har en sak jeg jeg må finne ut av.. Trodde først det var DVD som ga så dårlig bilde men det skal da visstnok ikke være det.. I dag kjøpte jeg en Blu-ray U2-360 og den var også sånn så ser jeg på coveret det er 1080i. Det er tidvis så dårlig bilde en sku tru det var tatt med mobilkamera eller den dårligste kvaliteten på Netflix.

Så hva er dette for noe? Vet jeg har billig utstyr

LG 50PA550T TV

LG BP220N Video

Alt Bluray og HD er jo pris tatt i betraktning superbra i mine øyne så hvorfor er DVD og da sannsynligvis 1080i ett sånt problem?

Håper å finne ut av dette om det er noe innstillinger. Har nå en harman AVR 370 i mellom som sku oppskalere? Den sier likevel den har 1080p inn.. Jeg er ny på dette setter pris på litt hjelp og forklaring..
    Det høres ut som at BD-spilleren din oppskalerer dvd og 1080i til 1080p og ikke alltid klarer dette like bra.

Samtidig så skal det jo være en grense å kreve noe fra en rimelig spiller. Spiller den av blu-rays uten problemer så gjør jo den en bra job ift pris.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vik's
    Det høres ut som at BD-spilleren din oppskalerer dvd og 1080i til 1080p og ikke alltid klarer dette like bra.

Samtidig så skal det jo være en grense å kreve noe fra en rimelig spiller. Spiller den av blu-rays uten problemer så gjør jo den en bra job ift pris.
    Ja det begynner jo likne på en forklaring jeg kan leve med..

Men nå satte jeg BD spilleren til 1080i og AVR får da 1080i inn og skalerer til 1080p og det er egentlig det samme.. Prøvde også bypasse AVR så TV får 1080i og det er fortsatt det samme.. Hmmm..

Jeg kunne levd med DVD problemet men kjenner jeg blir litt mer skuffet når jeg kjøper en blu-ray selvom den er 1080i.. ??

Jaja sånn går det vel da når man bruker pengene på lyd, det får bli neste gang..

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080i gir horisontale linjeartifakter, hvis du ikke har en veldig god deinterlacer, noe de færreste spillere har i dag. Dessuten snakker vi her om opptak av en konsert, og det kan godt være at opptaket er dårlig i utgangspunktet, og at det har lite med utstyret ditt å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    1080i gir horisontale linjeartifakter, hvis du ikke har en veldig god deinterlacer, noe de færreste spillere har i dag. Dessuten snakker vi her om opptak av en konsert, og det kan godt være at opptaket er dårlig i utgangspunktet, og at det har lite med utstyret ditt å gjøre.
    Opptaket her er gjort i 2009, jeg har sett klipp av det tidligere og er ganske sikker på at det ikke skal være sånn nei..

Vet ikke helt hva du mener med linjeartifakter og deinterlacer men opplever ikke noe i form av linjer nei, mer generelt kornetere og forstyrret bilde som om det sku vært gjort med dårlig mobilkamera.. Særlig lyseffekter blir bare helt elendig.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd og satt oppskaleringen til 720p ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har du prøvd og satt oppskaleringen til 720p ?
    Prøvde sette spilleren til 720p nå ja ble bare det samme?

Hva med Hz, spilleren kan jeg velge 50 og 24. AVR får 50 og sender 60, prøvde sette den og til 50 uten at det gjorde noe..

Bilde er åpenbart ikke min greie.. :O

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jobla
    Opptaket her er gjort i 2009, jeg har sett klipp av det tidligere og er ganske sikker på at det ikke skal være sånn nei..

Vet ikke helt hva du mener med linjeartifakter og deinterlacer men opplever ikke noe i form av linjer nei, mer generelt kornetere og forstyrret bilde som om det sku vært gjort med dårlig mobilkamera.. Særlig lyseffekter blir bare helt elendig.
    Kornete bilde vil være uavhengig oppskaleringen, og er en del av disken. Men om du har støyreduksjon og andre bildebehandlingsfunksjoner aktivert på TV-en, kan de påvirke et litt kornete bilde i ekstremt ubehagelig retning. Har du skrudd opp skarpheten på TV-en, vil det også kunne gjøre et litt kornete bilde veldig hardt og veldig kornete.

i-en i 1080i står for Interlaced, og er teknologien man brukte på bilderørs-tv-er, der man tegnet annenhver linje på TV-en 50 ganger i sekundet, slik at man først tegnet linje 1, 3, 5, 7... og deretter 2, 4, 6, 8... Når man byttet mellom linjene så mange ganger i sekundet, så det ut som et helt bilde. Dagens flatskjermer er progressive, og tegner alle linjene samtidig. Det betyr at det oppstår artifakter når de skal vise i-materiale med mye bevegelse i bildet. Denne videoen illustrerer hvordan det ser ut når et interlaced bilde blir deinterlaced på enkleste måte:

1080i vs 1080p [interlaced vs progressive] 1080p FULL HD - YouTube

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket på blu-ray.com sin anmeldelse av disken, og bildene ser ikke spesielt gode ut.

Det ser ut som om hele greia er filmet med litt dårlige digitalkameraer, og at det er brukt masse støyreduksjon etterpå, som får korn til å se rare ut.

Korn med støyreduksjon:
    Blu-ray.com - Screenshot

Korn med støyreduksjon:
    Blu-ray.com - Screenshot

Deinterlacingproblemer rundt kanten av cymbalene og gelenderet av brua, og utblåst lys fra cymbalene på grunn av dårlige digitalkameraer:
    Blu-ray.com - Screenshot

Deinterlacingproblemer rundt øyenbrynene, dårlig komprimerte lysoverganger fra spot og klassisk digitalkameraproblematikk med en vertikal stråle nedover i bildet fra lyskasteren:

Blu-ray.com - Screenshot

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg kikket på blu-ray.com sin anmeldelse av disken, og bildene ser ikke spesielt gode ut.

Det ser ut som om hele greia er filmet med litt dårlige digitalkameraer, og at det er brukt masse støyreduksjon etterpå, som får korn til å se rare ut.
    Blu-ray.com - Screenshot
    aha!! Takk, ja det forklarer jo litt. Så det på en annen TV, 32" kasse tv det gjorde nok ikke like mye ut av seg på den, tvertimot.

Så det forklarer jo denne blu-ray'en men hva med alle DVD'er. Er det generelt så mye og synlig dårligere kvalitet på DVD enn BD / HD? Jeg slo meg litt til ro med det her helt til noen kompiser mente at DVD ikke sku være så dårlig og at det var noen "innstillinger". Jeg opplever det som mye det samme, kornete ofte i varierende grad med lysstyrke o.l. Litt som dårlig kvalitet på netflix egentlig.

Blir nok å fortsette holde seg til HD / blu-ray osv..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Hvis du så den på en bilderørs-tv, slapp du alle artifaktene som kommer på grunn av deinterlacing, siden bilderørs-tv-er viser bildet interlaced.

Det med deinterlacing er i mine øyne det største problemet med å se DVD på flatskjermer. (Men lavere oppløsning, mindre fargerom og dårligere komprimering bidrar også til et heller dårlig bilde). Men i tilfellet med U2-filmen er det også mange problemer som oppstår på grunn av dårlige digitalkameraer. De problemene vil du slippe på DVD-er når vi snakker om f.eks. Hollywood-produksjoner som er skutt på film, og ikke med dårlige digitalkameraer.

Det er generelt VELDIG stor forskjell på Blu-Ray og DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah takk igjen, veldig oppklarende og mye det jeg opplever med DVD ja.

Og ja så U2 på kasse bilderør-tv.

Da fortsetter jeg slå meg til ro med dette.

Har forøvrig ellers vært veldig fornøyd med dette billige bildeutstyret, TV og BD.. Svakhetene sånn jeg opplever det ligger helt andre steder, som f.eks ved store og raske panoreringer / raske bevegelser. HD er ellers generelt tålelig bra mener jeg. Bilde får som sagt bli å oppgradere senere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •