Hvordan sette opp smart-TV og receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan sette opp smart-TV og receiver

Jeg har akuratt kjøpt meg smart-TV og møtte på ett problem jeg ikke hadde tenkt på.. No skal jo ikke bare bilde gå fra receiver til TV, men også lyd fra TV til receiver. Har i dag en pioneer LX70 receiver som ikke støtter HDMI 1.4, og derfor ikke kan motta lyd fra tv via HDMI. Har no prøvt med optisk kabel, og velge lydkilde med `signal sel`knappen til receiveren, men når jeg velger optisk så får jeg bare stereolyd. Rekner med at jeg skal få 5.1 lyd fra netflix og HBO appene?
    Så hvordan er det best å sette opp dette? Nesten som jeg vurderer å bytte receiver til en som har HDMI 1.4..

Alt dette skal styres med Harmony 900, og det må vær familievenlig å bruke. Må jeg da lage en aktivitet for å se TV gjennom altibox og en aktivitet for å bruke smart hub? Eller kan dette lages under samme aktivitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være mulig å bestemme i TV menyene, om den skal sende 5.1 eller stereo. Regner med at stereo er default, siden det er det eneste som vil fungere hvis du sendte den til en vanlig DAC.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg velger at lyden skal til eksterne høyttalere så får jeg ikke velge noe på lydinstillinger..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Når jeg velger at lyden skal til eksterne høyttalere så får jeg ikke velge noe på lydinstillinger..
    Hva med innstillinger for de individuelle appene? Kanskje du feks kan gå inn i netflix innstillinger og velge lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen valgmuligheter på appene. Når jeg ser vanlig TV så kan jeg velge mellom PCM og DTS Neo 2:5, mens Dolby Digital og DTS kan jeg ikke velge. Når jeg starter smart hub så forsvinner alle lydvalg..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge denne siden så sender den kun ut 2ch gjennom optisk. Latterlig i tilfelle... Trying to get 5.1 sound thru Optical on Samsung Smart TV - AnandTech Forums

Da er vell kun valget å bytte receiver for å få 5.1?
    Hvordan fungerer det med ARC gjennom HDMI 1.4? Jeg skal i tilfelle ha lyd fra altibox tuner når jeg ser TV, men når jeg trykker på Smart hub så skal den bytte til lyd fra TV.. Alt dette med Harmony 900..

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sjøl testa ARC i mellom min samsung tv og lx85 og deaktivert siden det rett og slett og ha det aktivert skaper mer problemer enn det løser.

Så om det er eneste grunn til og kjøpe ny receiver så ville jeg absolutt bare droppa det.

Personlig synes jeg enda at funskjoner som netflix f.eks hører best hjemme utenfor selve tven (men det er jo årets catch-phrase fra markeds avdelingene så det prakkes på oss) og passer langt bedre i en blueray spiller eller et spill konsoll som kan sende surround lyd via optisk eller HDMI.

Vil uansett tro du kan få en god smart bd spiller langt rimeligere enn en like god receiver som du har nå.
    Eller man kan bruke en wii u, xbox, ps3 eller en av de andre diverse andre bokser.

Dette er mine 0.02 kr

Mest irriterende med ARC er at utstyret begynner og leve litt på egen hånd, f.eks bytter du kanal på tven så skifter receiver til tv kanalen noe som kan bli jævlig irriterende når man brukerne htpc.

Jeg har og en projektor i stua til film, og opplevde at med arc så slo bare tven seg på igjen så fort bd spilleren blei slått på og selv om jeg slo av tven igjen slo den seg på igjen 2 sekunder etterpå, måtte direkte deaktiver ARC eller trekke støpselet på tven.

Kort sagt ARC er en god ide men horibbelt utført, foretrekker hadde jeg ikke hatt en ps3 for netflix hadde jeg droppa surround og bare hatt stereo via en optiskt kabel som nevnt over.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har apple-tv som jeg har brukt til netflix osv. før, og skal ha denne koplet til enda, men bl.a. HBO får en kun på smart hub. Ser vell no at jeg nok har lagt litt for mye vekt på smart-tv delen når jeg valgte TV...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Jeg har sjøl testa ARC i mellom min samsung tv og lx85 og deaktivert siden det rett og slett og ha det aktivert skaper mer problemer enn det løser.

Så om det er eneste grunn til og kjøpe ny receiver så ville jeg absolutt bare droppa det.

Personlig synes jeg enda at funskjoner som netflix f.eks hører best hjemme utenfor selve tven (men det er jo årets catch-phrase fra markeds avdelingene så det prakkes på oss) og passer langt bedre i en blueray spiller eller et spill konsoll som kan sende surround lyd via optisk eller HDMI.

Vil uansett tro du kan få en god smart bd spiller langt rimeligere enn en like god receiver som du har nå.
    Eller man kan bruke en wii u, xbox, ps3 eller en av de andre diverse andre bokser.

Dette er mine 0.02 kr

Mest irriterende med ARC er at utstyret begynner og leve litt på egen hånd, f.eks bytter du kanal på tven så skifter receiver til tv kanalen noe som kan bli jævlig irriterende når man brukerne htpc.

Jeg har og en projektor i stua til film, og opplevde at med arc så slo bare tven seg på igjen så fort bd spilleren blei slått på og selv om jeg slo av tven igjen slo den seg på igjen 2 sekunder etterpå, måtte direkte deaktiver ARC eller trekke støpselet på tven.

Kort sagt ARC er en god ide men horibbelt utført, foretrekker hadde jeg ikke hatt en ps3 for netflix hadde jeg droppa surround og bare hatt stereo via en optiskt kabel som nevnt over.
    Dette hørtes ikke bra ut... Jeg hadde vurdert å kjøpe spesifikt en smsung tv for å få plex app´en (mediasenterløsning) integrert, men hvis arc er så crappy som du sier så går det kjøpsargumentet rett ut av vinduet... Kommer stadig over gode ideer som ikke funker i praksis, desverre.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Dette hørtes ikke bra ut... Jeg hadde vurdert å kjøpe spesifikt en smsung tv for å få plex app´en (mediasenterløsning) integrert, men hvis arc er så crappy som du sier så går det kjøpsargumentet rett ut av vinduet... Kommer stadig over gode ideer som ikke funker i praksis, desverre.
    Var kanskje litt ekstra negativ i posten over, samtidig som jeg har en tendens til og vite hva jeg vil ha så når noe fungere ikke helt etter min oppfatning av hvofdan det skal blir det totalt nyttesløst for meg nå får man vel heller ikke en tv uten smart funksjoner om du kjøper en, litt som når tekst-tv var nytt, ja det kan gjøre mer enn hva tekst tv kan, men smart tv konseptet er nesten som om de har tatt en litt nedskalert smart telefon og satt i tven.

Tv bransjen er jo nesten desperat med og få tak på en ny kille feature så alle skal løpe ut og kjøpe ny tv, men jeg kan ikke si at og få dette er en god nok grunn på og bytte ellers godt utstyr. Sånn sett har vel samsung en bd spiller med nøyaktig samme smart løsning som tvene, men kan kobles rett på receiver med HDMI kabelen.

Jeg har ikke kikka så grundig på dette siden jeg bare dro en 5m hdmi kabel fra pcen og kjører xbmc på den når jeg ikke jobber på den.

Men vil ikke anbefale trådstarter f.eks og ikke kjøpe en lx76 (om jeg ikke tar feil nåværende modell tilsvarende det han har) nå til 10k kun for og få ARC støtte. Jeg kjøpte både tv og receiver i fjor siden den gamle receivern ikke hadde HDMI i det hele tatt og tven var en 6år gammal 32" med gule flekker i panelet, så da endte jeg opp med både smart tv og arc støtte ved et tilfelle.

Nå er jeg også langt eldre og gretnere til sinns enn hva aldern min skulle tilsi, og jeg var på toppen av dette sulten når jeg skrev forrige posten...

Men om man ellers ikke trenger ny tv og bare er nysgjerrig på smart funskjonene ville jeg heller prøvd disse i en bd spiller eller annen enhet.

Så kan man spare opp litt mer til en 70" 4k tve til når de kommer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •