Særeste problem jeg har opplevd i kinorommet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Særeste problem jeg har opplevd i kinorommet

Hei,

Holder på å bygge ett skikkelig dedikert kinorom. (tråd kommer snart, så fort alt har roet seg litt her). Har møtt på en del utfordringer underveis, men den som kom idag tok kaka.

Har lagt opp HDMI kabler av denne typen : Belkin HDMI-kabel (15m) - Elkjøp. til å besørge signal fra forsterker til PJ. Jeg la for sikkerhets skyld opp 2stk siden dette var skjult, og jeg alltid tenker worst case. Og selvfølgelig, når jeg fikk testa, så var jo en kabel defekt. Men dette hadde jeg jo tatt høyde for, og testet med en apple TV i PJ enden, og inn på forsterker, og forsterker tilkoblet TV. Det ble bilde, og da var jeg klar til å montere PJ i tak med visshet om at signalkabel fungerer. Fått koblet opp PJ, og kobler til HDMI(som fungerer) til PJ og HDMI out på forsterker (RXA1020). - Da begynner morroa. Det ble ikke noe bilde, selvfølgelig valgt riktig inngang både på PJ og forsterker. Forsøker så og snu på det, og igjen koble APTV til HDMI som skal til PJ, kobler andre enden inn på HDMI inn 1 på forsterker, og tar med PJ fram til forsterker og kobler den med HDMI out på forsterker. Da får jeg bilde igjen. Så alt fungerer, det er bare det at den takler tydeligvis ikke forsterker signalet på 15m ???! Så det resulterer kanskje i at jeg må kjøpe ny lang HDMI og legge den opp SYNLIG, når jeg tok mine forholdsregler og la opp 2stk skjult om ikke noen av dere har ett godt råd? Føler jeg har forsøkt det meste. Har også hard resetta forsterker, og PJ

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å søk på elektroshop.no etter "HDMI forsterker" så kommer det opp to alternativer helt nede på siden, en merket 30m og en 50m. Disse skal visstnok booste signalet såpass at du kan sende det over lengre avstander. Plasseres rett etter receiver.

50m øverst, og 30m nederst
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sure saker.
    Bare tenker litt høyt her.

Men om du må inn med ny kabel så bør det vel gå ann og på en måte og feste (bruke noe hyssing eller noe) nye kabelen til enden av den gamle også trekke nye kabelen mens du trekker ut den andre (gjerne mate i ene enden samtidig som man trekker)

Kommer jo selvsagt ann på hvordan du har gjort det, Lykke til :-)
    Du er ikke eneste som har problemer med HDMI kabel så føler med deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har erfart at det er stor forskjell på signalstyrken på hdmi-signal fra forskjellige kilder. F.eks. en Nextgentel IP-TV dekoder jeg hadde for noen år siden ville ikke gi bilde når jeg koblet via en passiv hdmi-switch, selv om kabler til og videre fra switch var av grei kvalitet og kun var 1 m, mens signal fra PC med 10 m kabel av billigste sort inn til switch fungerte helt fint.

Siden det virker som du har et lignende problem tror jeg billigste og enkleste løsning er å anskaffe en hdmi repeater/booster/signalforsterker og en ekstra kort stump hdmi kabel om du ikke har det for hånden for å koble det sammen. Det finnes mange forskjellige varianter, både passive og aktive, eksempelvis:
    AVshop.no / DreamScreen HDMI 1080P UltraBooster (skjøtemodul)
    HDMI standard signal forsterker 1080P oppløsning - Hdmi utstyr

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan og nevne at jeg selv må deaktivere den HDMI utgangen jeg ikke bruker på receivern min (pioneer l85) får drop outs på projektoren om den sender signal i begge utgangene, og selv om tven ikke hadde de samme droppene så fikk jeg merkbart mykere bevegelse i panoreringer etc.

Både pj og tv er på 5m kabler.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå nevner du ikke hvilken PJ det er snakk om. Kan det være Benq? (mange av de er litt sære på hdmi med lange kabler/noen kilder).

Ellers så støtter jeg forslaget med hdmi-"booster". AVshop har en "Ultrabooster" Evt. kan du bruke en hdmi-matrix (f.eks. denne) som litt dyrere alternativ (det finnes 4x2 versjon av denne som koster mye mindre - ca 700,-)
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! Her var det kommet mye gode innspill over natten Vik`s: Du har helt rett. PJ er av typen W1070. Men når det er sagt har jeg også forsøkt og koble til en Philips TV i PJ enden, men heller ikke der blir det bilde. Men det blir bilde når jeg setter TV`n ved forsterkerenden, altså med kortere HDMI kabel.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anderss1
    Se her ja! Her var det kommet mye gode innspill over natten Vik`s: Du har helt rett. PJ er av typen W1070. Men når det er sagt har jeg også forsøkt og koble til en Philips TV i PJ enden, men heller ikke der blir det bilde. Men det blir bilde når jeg setter TV`n ved forsterkerenden, altså med kortere HDMI kabel.
    Ok, det utelukker PJ'en ja. Og det høres ut som at en booster kan faktisk være den enkleste måten å fikse problemet på.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet mere idag. Har kjøpt en HDMI repeater fra CO.ingen andre i byen som har slikt på lager. Det var denne jeg kjøpte HDMI-repeater | Clas Ohlson. Kjøpte også med strømforsyning i tilfelle det kunne hjelpe. Som dere sikkert skjønner ble det heller ikke nå signal over 15m strekket. Jeg forsøkte også for "moro "skyld og bytte ut RXA1020 med Marantz sin SR6007 som fortsatt har stått i esken sin da den skal brukes oppe i stua. Det ble heller ikke med den bilde, så da er det ikke forsterkeren, TVn , PJn, eller Apple TVn sin skyld, men rett og slett kombinasjonen. F..... I h... Så sint jeg begynn og bli nå. Da får jeg ikke ferdigstilt rommet i helga heller! Takk Gud, for at du forsøker ødelegge hjertet mitt!!!!

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! I hjemmekinoen min har jeg et 10 meter kabelstrekk. Når man begynner med kabelstrekkover 10 meter på hdmi vil jeg personlig anbefale hdmi over ip (altså nettverkskabel med to encoder/decoder i vær ende). Legg opp 2 nettverkskabler så har du også hdmi over og ip og ekspansjonsmuligheter (rs232 over ip, net til porjektor, etc).

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Litt kjapp der.

Vi bruker disse på strekk over 10m og det funker gull!
    Komplett.no - Sunsway/ST Lab M-430 HDMI Repeater

Forsøk UTEN strømadapter tilkoblet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Skal forsøke med en sånn en, men vet du om det går å kjøre 3D signal gjennom den? Det går vel egentlig på de fleste 1.3 selv om det kanskje ideelt sett skulle vært 1.4 støtte

Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Edit: Litt kjapp der.

Vi bruker disse på strekk over 10m og det funker gull!
    Komplett.no - Sunsway/ST Lab M-430 HDMI Repeater

Forsøk UTEN strømadapter tilkoblet.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anderss1
    Takk for tipset! Skal forsøke med en sånn en, men vet du om det går å kjøre 3D signal gjennom den? Det går vel egentlig på de fleste 1.3 selv om det kanskje ideelt sett skulle vært 1.4 støtte
    Har aldri testet med 3D, så jeg vet ikke, desverre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •