Kjellerstueløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjellerstueløsning

Hei!

Jeg er litt på tynn is når det kommer til projektor, lerret osv. Har kun hatt tv tidligere, men har nå endelig fått kjellerstue hvor jeg kan utfolde meg litt.

Se plantegning av kjelleren her:Bildr.no
    Kjelleren har lite/intet dagslys.

Det projektoren kommer til å brukes mest til er:

- Fotballtitting
    - Spilling (PS3)
    - Film via. nett

Tenker på denne projektoren:
    Epson EH-TW5900 | Lyd & Bilde

Og dette lerretet:
    Komplett.no - AView 16:9 90" Rammelerret

Er jeg helt på jordet eller virker det som en grei løsning?

Kom gjerne med andre løsningsforslag og tips da jeg er usikker på rett løsning. Prisnivå bør helst ikke overstige 15k totalt.

På forhånd takk for svar!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville definnitivt valgt grått lerret i stedet for hvitt. Epson lager gode projer. Jeg har ikke sett akkurat denne selv, men den skal vel være ganske lyssterk? Du ffinner sikkert mye info om den her om du søker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg ville definnitivt valgt grått lerret i stedet for hvitt. Epson lager gode projer. Jeg har ikke sett akkurat denne selv, men den skal vel være ganske lyssterk? Du ffinner sikkert mye info om den her om du søker.
    Takk for svar!
    Når det gjelder lerret..Ville du valgt grått selv om det er svært lite lys som kommer inn i kjellerstuen?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg grått lerret hvis ikke du skal maskere vegger og tak/gulv med sort ikke reflekterende stoff, Hvitt lerret er mer utsatt for refleksjoner fra vegger og tak.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg grått. Det er ikke bare snakk om refleksjoner, men også projens egen lyslekkasje. Dvs at selv når den lukker for alt lys, og det egentlig skal være helt mørkt på skjermen, vil det også slippe igjennom litt lys. Svart blir en variant av grå etter hvor god projen er. Jo rimligere en proje er, og jo mer lyssterk den er, jo mer lyslekkasje er det rimelig å anta at den har.

Et grått lerret demper lysutbyttet fra projen ørlite. Det demper like mye i toppen som i bunnen. Men siden øynene våre er svært følsome i mørket, vil det oppfattes som det grå lerretet demper langt mer i bunnen enn i toppen. Du vinner altså mer i bunnen enn det du taper i toppen..

Så med en i utgangspunktet lyssterk proje, og et ikke veldig stort lerret, ville jeg uten tvil valgt grått lerret uansett hvor god lyskontrol du har.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for anbefalinger!

Blir å gå for grått lerret etter anbefalinger fra dere. Har dere tips til produsent og evt.type lerret?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mye for pengene hvis du velger et slikt: AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Må bare spørre før jeg tar det endelige valget...Er det noen av dere som heller ville valgt tv istedet for projektor og lerret i denne kjelleren?

Fordeler/ulemper med tv kontra projektor?

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cliffword
    Må bare spørre før jeg tar det endelige valget...Er det noen av dere som heller ville valgt tv istedet for projektor og lerret i denne kjelleren?

Fordeler/ulemper med tv kontra projektor?
    De 2 største tingene man må tenke på om man skal ha projektor er lyskontroll i rommet og plassering av projektoren. Siden du har god lyskontroll og tilstrekelig med plass ville jeg absolutt anbefalt deg å gå for projektor. Bruker selv projektor og grått rammelerret.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/ldynamic

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et stadig tilbakevendende spørsmål; Proje eller TV. Bruksområdet er jo ganske vesentlig. Er det her du skal se på Tv hver kveld? Eller er det her du ser en film en kveld eller to i uka? Hvis du har TV i stu i tillegg til dette rommet, ville jeg helt klart valgt proje og lerret. Men hvis det også er i denne kjellerstua du skal se på TV, blir det litt vanskeligere.

TV eller projector?
    Mitt svar er som vanlig:

Ja takk, begge deler..

Da jeg kjøpte min første proje for mange år siden, kastet jeg ut TV'n og skulle benytte projen til alt. Dette fungerte forsåvidt greit. Men det er litt "hassel" å mørklegge rommet hver gang man skal slå på "TV'n". Da jeg etter ca et års tid hadde slitt ut projelampa og måtte kjøpe ny til ca 4000kr, bestemte jeg meg for å skaffe ny TV også til vanlig sløvtitting. Og siden har jeg benyttet TV til TV-titting og proje til film og "special events". Det fungerer utmerket

Et annet negativt moment med å kun benytte proje er at det tar litt av magien bort. Man blir vant til den store skjermen. Jeg har selv en 60" TV til vanlig TV-titting. Men selv dette er veldig smått ift 106" lerret. Når den vanlige TV-tittingen foregår på den "lille" TV-skjermen, beholdes den lille følelsen av magi det er å dempe belysningen, trekke ned lerretet og fyre opp projen. Man får popkornfølelse med en gang. Det blir litt som proje = lørdag og TV = hverdag..

Hvis man må velge én av delene, ville jeg begynt med en stor TV for så å oppgradere med Proje ved en senere anledning. Jeg har også gode erfaringer med nedtrekkslerret forran TV'n.

Lykke til!

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med OleM. Her hjemme blir projektoren kun brukt til film og kanskje en episode av en god serie innimellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette er et stadig tilbakevendende spørsmål; Proje eller TV. Bruksområdet er jo ganske vesentlig. Er det her du skal se på Tv hver kveld? Eller er det her du ser en film en kveld eller to i uka? Hvis du har TV i stu i tillegg til dette rommet, ville jeg helt klart valgt proje og lerret. Men hvis det også er i denne kjellerstua du skal se på TV, blir det litt vanskeligere.

TV eller projector?
    Mitt svar er som vanlig:

Ja takk, begge deler..

Da jeg kjøpte min første proje for mange år siden, kastet jeg ut TV'n og skulle benytte projen til alt. Dette fungerte forsåvidt greit. Men det er litt "hassel" å mørklegge rommet hver gang man skal slå på "TV'n". Da jeg etter ca et års tid hadde slitt ut projelampa og måtte kjøpe ny til ca 4000kr, bestemte jeg meg for å skaffe ny TV også til vanlig sløvtitting. Og siden har jeg benyttet TV til TV-titting og proje til film og "special events". Det fungerer utmerket

Et annet negativt moment med å kun benytte proje er at det tar litt av magien bort. Man blir vant til den store skjermen. Jeg har selv en 60" TV til vanlig TV-titting. Men selv dette er veldig smått ift 106" lerret. Når den vanlige TV-tittingen foregår på den "lille" TV-skjermen, beholdes den lille følelsen av magi det er å dempe belysningen, trekke ned lerretet og fyre opp projen. Man får popkornfølelse med en gang. Det blir litt som proje = lørdag og TV = hverdag..

Hvis man må velge én av delene, ville jeg begynt med en stor TV for så å oppgradere med Proje ved en senere anledning. Jeg har også gode erfaringer med nedtrekkslerret forran TV'n.

Lykke til!
    Tenkte å ha tv'en jeg har fra før på stua oppe i hovedetasjen, og så proje og lerret i kjelleren Bruksområdet på proje og lerret blir jo film og en del spilling via ps3 med kompiser etc. Du sier at projelampa ble slitt ut etter ca. 1 års tid. Er det slik at hvis jeg spiller en del PS3 så sliter jeg ut projelampa kjapt?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cliffword
    Tenkte å ha tv'en jeg har fra før på stua oppe i hovedetasjen, og så proje og lerret i kjelleren Bruksområdet på proje og lerret blir jo film og en del spilling via ps3 med kompiser etc. Du sier at projelampa ble slitt ut etter ca. 1 års tid. Er det slik at hvis jeg spiller en del PS3 så sliter jeg ut projelampa kjapt?
    Med TV i stua oppe, ville jeg helt klart valgt proje i kjellerstua.

Projelamper har begrensa levetid. Levetida er definert som den tida det tar før lysutbyttet er redusert med 50%. Normalt er denne levetida 1000-2000 timer.

Det jeg skrev over var at jeg brukte min første proje til all TV-bruk. Jeg hadde den på flere timer hver dag. og da ble jo lampa slitt ut en del fortere enn om jeg kun hadde brukt projen noen få timer i uka slik jeg gjør nå. Nå er dette en del år sida. Jeg fikk min første proje i 1997. Så jeg husker ikke akkurat hvor mange timer jeg brukte den det første året. Men poenget var uansett at jeg fant ut at det ville være en bedre løsning å ha en TV i tillegg til projen og bruke TV'n til nyheter og daglig sløvtitting.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville seriøst vurdert en av de nye kjempe-TVene på 80" eller mer istedet for prosjektor i et rom på under 20m2.
    Da slipper du stresset med lampebytte og kalibrering.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Jeg ville seriøst vurdert en av de nye kjempe-TVene på 80" eller mer istedet for prosjektor i et rom på under 20m2.
    Da slipper du stresset med lampebytte og kalibrering.
    Jeg er faktisk tilbøyelig til å være enig i dette selvom jeg skrev definitivt proje i min siste post.. Jeg er dog ikke enig i at en slik stor TV ikke trenger kalibrering, men det er nok ikke like kritisk som med en proje.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •