HDMI (kun bilde) cat5/6 el trådløst?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI (kun bilde) cat5/6 el trådløst?

Er i "sluttfasen" på mitt hjemmekinoprosjekt og skal nå i gang med å finne en løsning på å få bilde fra receiver til projektor i tak. Jeg har liggende to cat5e-kabler skjult allerede, som kan brukes til formålet. Har søkt mye rundt bpde her og ellers på nett, men finner lite erfaringer.

Forutsetningene er at jeg skal få sendt bilde (som helst støtter 1080p og evt 3D). Lyd og annet er uvesentlig i dette tilfellet fra min Onkyo 616 til en Epson TW5910.

Har sett på noen mer eller mindre gunstige løsninger:

HDMI via 2 cat5/6 uten strøm: Her finnes noen forskjellige løsninger på "adaptere" som skal kunne gjøre jobben. Erfaringene jeg finner på nett spriker i alle retninger, så om dette egentlig funker er uvisst.

HDMI via 2 cat 5/6 med strøm på én enhet
    : Denne finnes det noen av, og der er det mottakeren som skal ha strøm. Det er litt ugunstig siden jeg skal ha dette i taket, og jeg skulle helst hatt strøm via senderen. Finnes det? Noen med erfaringer?

HDMI via 2 cat 5/6 med strøm på begge enhetene
    : Dette ser jo ut til å funke best, men er mest knotete for min del.

HDMI trådløst? Ser det finnes produkter, men som forrige eksempel så krever det selvsagt strøm på begge enhetene. Noen med erfaring?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som regel AVSENDER som skal ha strøm, og ikke mottaker (denne får det via cat5e/cat6-kabelen).

Jeg har selv lagt opp cat6 (en enkel kabel) til punkter i huset fra teknisk rom, og med Cypress sine sender/mottaker fungerer dette ypperlig. Støtter HDMI 1.4, 4K (ikke prøvd), 3D o.s.v. Får også ethernet, IR, RS232, POE over samme kabel. Jeg har brukt cat6 23 AWG-kabel og har strekk som det lengste nok er ca 25 meter, men skal også fungerer på 1 enkelt CAT5E-kabel (men da sikkert på kortere strekk)

Ikke en gratis løsning (betalte vel 3-4k for sender/mottaker) men den FUNGERER.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Det er som regel AVSENDER som skal ha strøm, og ikke mottaker (denne får det via cat5e/cat6-kabelen).
    Takk for svar. Dette er en "billigvariant", men her er det mottaker som har strøm....

KN-HDMIREP20 | HDMI extender | NEDIS

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablet signallering er alltid bedre enn trådløs. Jeg har ingen erfaring med HDMI trådløs, men jeg kjenner WiFi til multimediabruk godt. Hovedproblemet med all trådløsteknologi er at du deler eteren/lufta med andre. Det skal relativt lite påvirkning fra andre kilder før det kan gå ut over kvaliteten på din link. Spesielt HDMI som har høy datarate. Det hjelper ikke at de frekvensene som ulisensierte forbrukere har lov til å sende på er relativt få og dermed blir det trangt i tillegg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådløst er nok min sisteprioritet, nettopp av de grunnene du oppgir.

Jeg tror nok det blir en løsning der sender har strøm og mottaker får strøm via cat5/6.

Noen som har tips til et godt produkt? Gjerne under 2000kr. Og jeg trenger ingenting fancy som kan gjøre alt. Hdmi <-> cat5/6 er det eneste jeg trenger.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ve800

Sitat Opprinnelig postet av larsidar
    Trådløst er nok min sisteprioritet, nettopp av de grunnene du oppgir.

Jeg tror nok det blir en løsning der sender har strøm og mottaker får strøm via cat5/6.

Noen som har tips til et godt produkt? Gjerne under 2000kr. Og jeg trenger ingenting fancy som kan gjøre alt. Hdmi <-> cat5/6 er det eneste jeg trenger.
    Komplett.no - ATEN HDMI Extender VE800

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    Takk for link, men her bruker begge strøm såvidt jeg kan se....?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •