Ulovlig å kopiere film til eget bruk? -- *verktøy for å kopiere DVD*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulovlig å kopiere film til eget bruk? -- *verktøy for å kopiere DVD*

Hva er den juridiske statusen i Norge for fair use av videomateriale man har kjøpt?

Jeg trodde, og det er fullt mulig jeg tar feil, at man har lov til å kopiere egne DVD-er for eget bruk, f.eks. i bilen og for avspilling fra NAS. F.eks. kommer jeg aldri til å gi ungene mine orginal DVD-ene fordi de i praksis ødelegger dem, så derfor får de brente kopier. Ingenting av dette har til hensikt å være uærlig og drive med ulovig distribusjon, men for å beskytte sine egne eiendeler. Jeg er under den forståelsen at dette regnes som fair use i Norge og at man i praksis har lov til å gjøre dette (dvs at det ikke foreligger dom på det motsatte).

Jeg har kjøpt en blu-ray film som jeg har kopiert inn på NAS. Jeg skulle se denne på PS3 i går, men fikk etter en tid lyden skrudd av. Det viser seg at filmen har vannmerke i lyd og bilde (www.cinavia.com). PS3 gav beskjed om at denne kopien er ulovlig og skrudde av lyden.

Jeg innser jo at en kamp om fair use med norske rettigheter mot MPAA ikke har mye håp, men er det å kopiere en film til eget bruk ulovlig?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lov å kopiere til eget bruk for backup, men dette har cinavia satt en stopper for. Maken til forbrukerfientlig kopisperre skal man lete lenge etter, filmer med denne sperren burde ha en engangskode for å fjærne vannmerket slik at den kun kan vises fra den disken den spilles fra(burde ikke by på store problemer). Jeg koiperer også en del av mine egene BD plater og har kommet over det samme problemet og det er meget irriterende, at sperren er til for å hindre pirater syns jeg er helt greit.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med slike sperrer er at alle pirater kan en vei utenom sperren eller knekker sperren. Mens normale personer bare blir hindret av sperren. Tap-tap situasjon.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Problemet med slike sperrer er at alle pirater kan en vei utenom sperren eller knekker sperren. Mens normale personer bare blir hindret av sperren. Tap-tap situasjon.
    Nettopp!
    Dette er nok ett idiot-påfunn fra en bransje som åpenbart griper etter halmstrå når det kommer til å stoppe pirater.

Når vi nå ser mer og mer bruk av server løsninger i private hjem, burde dette iallefall vært tatt med i betrakningen når de bestemte seg for denne vannmerkingen...

Edit:
    Er det noen som vet om filmer som innehar kopisperre er merket på coveret?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Edit:
    Er det noen som vet om filmer som innehar kopisperre er merket på coveret?
    Er ikke helt sikker, men tviler siden det selvsagt ikke er god reklame og annonsere slikt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stort sett bare merket med "kopibeskyttet BD".

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I flere land er det ulovlig å kopiere film til eget bruk så lenge den er beskyttet av opphavrett .

Norge har et liberalt syn på kopiering av film beskyttet av opphavsrett.

Ser man enkelte land er pc software som bryter kopibeskyttelse på film ulovelig.
    (noen andre land er det "lovelig")

Det er vel i hovedsak HD film som skal beskyttes mot ulovelig kopiering
    (vår fremtidige oppløsning.... stream , fil , kanskje disc om den overlever noen år til)
    Cinavia , managed copy , analog sunset osv

Alt tar tid men fremtiden blir neppe den samme vi har hatt i mange år nå (selv om vi bor i Norge)
    License AACS : AACS - Advanced Access Content System

Tror fremtiden ser ganske lys ut for de som betaler for det man ser.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    +1

Men nå synes jo "bransjen" at vi skal ikke kopiere, vi skal kjøpe flere plater. De lever jo fortsatt i 90-talla...
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ripper jeg alle filmer, både DVD og bluray. Bruker AnyDVD HD, og ripper filmene til image filer (.iso). Det finnes en masse media-avspillere som spiller iso-filer via tilkoblede disker, eller via nettverk.
    Utrolig kjekt å ha platene liggende i et kartotek på harddisk (i fullformat), og slippe all treghet man opplever med vanlige bluray-spillere. AnyDVD HD kan også settes opp til å ignorere all reklame, trailere, trege flash-menyer, og sågar regionkoder.

Platene legger jeg i pappesker i boden
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Selv ripper jeg alle filmer, både DVD og bluray. Bruker AnyDVD HD, og ripper filmene til image filer (.iso). Det finnes en masse media-avspillere som spiller iso-filer via tilkoblede disker, eller via nettverk.
    Utrolig kjekt å ha platene liggende i et kartotek på harddisk (i fullformat), og slippe all treghet man opplever med vanlige bluray-spillere. AnyDVD HD kan også settes opp til å ignorere all reklame, trailere, trege flash-menyer, og sågar regionkoder.

Nå er vel det slik at AnyDVD klarer ikke å "trimme vekk" Cinavia...
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vik's
    Nå er vel det slik at AnyDVD klarer ikke å "trimme vekk" Cinavia...
    Den lager en .iso av filmene og ikke en filmfil og dermed kicker ikke cinavia inn

Neste steg frykter jeg blir at filmbransjen saksøker alt og alle som lager maskiner som spiller av .iso

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Den lager en .iso av filmene og ikke en filmfil og dermed kicker ikke cinavia inn

Neste steg frykter jeg blir at filmbransjen saksøker alt og alle som lager maskiner som spiller av .iso

Jeg bruker selv AnyDVD HD, men ripper ikke til .iso, men kopierer bare ut selve filmfilen. Så tar det mindre plass (tar ikke vare på alt av trailere, alt bonus og ekstra materialet) samt at jeg beholder filmen i full blu-ray kvalitet. Spiller av fra xbmc da, men har ikke merket noe til denne vannmerkingen.

Newcomer Ken Anders sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Fauske
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=crimar]Den lager en .iso av filmene og ikke en filmfil og dermed kicker ikke cinavia inn

Jo det gjør den....har selv siste Resident Evil i 3D iso hvor lyden forsvinner. Er ikke bare platen som har betydning. Både plate og avspiller må ha Cinavia, og når jeg lastet ned siste version av TotalMedia Theater fikk jeg Cinavia. Så da måtte jeg gå tilbake til den eldre for og bli kvitt problemet. Tror det eneste som får vekk Cinavia er og rippe til mkv

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slikt er irriterende, jeg ripper ikke filmer, men jeg ripper alle mine cder. Og jeg har opplevd at et par cder ikke vil rippes på grunn av kopibeskyttelse - så de gikk rett i pappesken i boden uten at jeg fikk høre de. Takk :evil:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du oppdatere AnyDVD HD ;-)

Kommer jo nye versjoner med en gang det dukker opp nye "problemer"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Kan förstå argumetet med att spara plats - men tar det inte minst lika lång tid att klicka sig igenom mappar och filer i en hårddisk för att hitta en speciell film - om man har har upp mot 1000 filmer? Och hur lång tid tar det att rippa alla filmer?
    Dessutom kräver det väl enorm lagringskapacitet då en BD-film i fullkvalitet är upp mot 50 gig (rätta mig om jag har fel). Svär fortfarande till den hederliga hyllmetoden för dom filmer jag har köpt (600?).
    Men trenden går väl mot mer streaming av film, köp av fysiska filmer är väl på väg "ut"...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg streaming med samme bildekvalitet som iso-filene jeg har på eget nettverk, så kan jeg nok vurdere det også
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ALDA
    Kan förstå argumetet med att spara plats - men tar det inte minst lika lång tid att klicka sig igenom mappar och filer i en hårddisk för att hitta en speciell film - om man har har upp mot 1000 filmer? Och hur lång tid tar det att rippa alla filmer?
    Dessutom kräver det väl enorm lagringskapacitet då en BD-film i fullkvalitet är upp mot 50 gig (rätta mig om jag har fel). Svär fortfarande till den hederliga hyllmetoden för dom filmer jag har köpt (600?).
    Men trenden går väl mot mer streaming av film, köp av fysiska filmer är väl på väg "ut"...

Selve rippingen kan ta litt tid. Men har du hørt om XBMC? Da er det SUPER enkelt å bla seg gjennom alle filmene man har. Å se på film har aldri vært enklere.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ken Anders
    Tror det eneste som får vekk Cinavia er og rippe til mkv
    Er ikke så enkelt:

Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    The watermarking and steganography facility provided by Cinavia is designed to stay within the audio signal and to survive all common forms of audio transfer, including lossy data compression using discrete cosine transform, MP3, DTS, or Ogg Vorbis. It is designed to survive digital and analogue sound recording and reproduction via microphones, direct audio connections and broadcasting, and does so by using audio frequencies within the hearing range. It is monaural and not a multichannel codec.
    Cinavia vil overleve det meste... Til og med hvis en tar opp filmen opp med mobilen på kino.

Newcomer Ken Anders sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Fauske
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men slik jeg har forstått det, må også avspiller støtte Cinavia og da kan man unngå det med og bruke f.eks xbmc eller en blu-ray spiller som ikke har, eller får Cinavia via oppdatering av software. Men at de har kommet med en "sperre" som er vanskelig og bli kvitt, er ikke tvil om!:/ Selv AnyDvd skal visst ha uttalt at det var vanskelig og få bort vannmerkene i lydfilen.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •