Ulovlig å kopiere film til eget bruk? -- *verktøy for å kopiere DVD* - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bruker AnyDVD HD, legger iso-filene med thumbnails på 2TB eksterne harddisker.
    Thumbnail+trailere av filmene på mediaspilleren med 1TB intern harddisk med info om hvilke eksterne HDDer filmene ligger på.
    Filmcoverne står i vitrineskap.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ken Anders
    Men slik jeg har forstått det, må også avspiller støtte Cinavia og da kan man unngå det med og bruke f.eks xbmc eller en blu-ray spiller som ikke har, eller får Cinavia via oppdatering av software. Men at de har kommet med en "sperre" som er vanskelig og bli kvitt, er ikke tvil om!:/ Selv AnyDvd skal visst ha uttalt at det var vanskelig og få bort vannmerkene i lydfilen.
    Ja nå er det fortsatt mulig å ha en spiller uten Cinavia. Har en BD-spiller uten det selv. Men det er vel bare et tidsspørsmål før man finner på å oppgradere...

En annen ting er også at når det tukles med lydspor, så kan vel det være snakk om forringing av lydkvaliteten og det er jo aldri noe bra. "Bransjen" setter det kanskje som "necessary evil". Men det er oss lovlige brukere det går utover...
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Hva er den juridiske statusen i Norge for fair use av videomateriale man har kjøpt??
    Den er uavklart.

Loven sier, så vidt jeg husker, at det er lov å kopiere for eget bruk, men det er ikke lov å omgå "effektive beskyttelsessystemer" for å gjøre denne kopieringen. Det er ikke prøvd i retten hva som skal til for at et beskyttelsessystem skal være "effektivt". Personlig vil jeg tro at CSS beskyttelsen på DVD er effektiv nok. Ja, den er gjennomcracket, men hvis man ikke bruker ferdiglagde programmer, eller ikke kjenner hemmelighetene til CSS på forhånd, så vil det være kul umulig for selv dyktige programmerere å knekke CSS.

Hvis loven mener at beskyttelsessystemer ikke er "effektive" etter at de er cracket, så sier den i praksis at det ikke er lov å knekke kopibeskyttelser du ikke klarer å knekke, hvilket ville vært absurd.

Men, inntil noen blir dratt for retten for å ha kopiert sine egne filmer, så er det litt i det blå hva status er i praksis. Jeg tror for så vidt også det er veldig tvilsomt om filmbransjen vil ta sjansen på å gå til sak mot noen som bare kopierer sine egne filmer. I hvert fall hvis de ikke har noen grunn til å tro at vedkommende kopierer dem videre til venner og kjente (og kanskje alle andre som vil ha). De mener nok at dette ikke burde være lov, men de innser at det er en vanskelig sak å vinne PR-messig, og hvis de i tillegg skulle tape saken i retten, vil det være en fullstendig katastrofe. De vil nok derfor konsentrere seg om de mest opplagte sakene lenge før de sikter seg inn på de som kopierer sine egne filmer.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Selv ripper jeg alle filmer, både DVD og bluray. Bruker AnyDVD HD, og ripper filmene til image filer (.iso). Det finnes en masse media-avspillere som spiller iso-filer via tilkoblede disker, eller via nettverk.
    Utrolig kjekt å ha platene liggende i et kartotek på harddisk (i fullformat), og slippe all treghet man opplever med vanlige bluray-spillere. AnyDVD HD kan også settes opp til å ignorere all reklame, trailere, trege flash-menyer, og sågar regionkoder.

Platene legger jeg i pappesker i boden
    Jeg bruker også AnyDVD HD, men så vidt jeg vet fjærner ikke det programmet Cinavia og jeg har siste oppdatering. Nå er ikke problemet så stort da jeg har en avspiller uten Cinavia, men det er allikevel et irriterende problem da jeg prøver å spille av via Oppo 103 og må bytte til Dune spilleren etter 15-20 min pga Cinavia...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Den er uavklart.
    Takk. Da har jeg iallefall ikke dårlig samvittighet for min egen praksis.

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Nå er ikke problemet så stort da jeg har en avspiller uten Cinavia, men det er allikevel et irriterende problem da jeg prøver å spille av via Oppo 103 og må bytte til Dune spilleren etter 15-20 min pga Cinavia...
    Ja, løsningen for min del ble å kjøre filmen fra min HTPC (XBMC eller VLC) istedet for PS3-en.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinavia suger bigtime, men er jo ganske enkelt å komme seg rundt. Det er bare bluray spillere etter februar 2012 dette er påkrevd på. HTPC, tv apparater etc. har det ikke. Så det er jo ikke SÅ vanskelig å omgå.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Jeg bruker også AnyDVD HD, men så vidt jeg vet fjærner ikke det programmet Cinavia og jeg har siste oppdatering. Nå er ikke problemet så stort da jeg har en avspiller uten Cinavia, men det er allikevel et irriterende problem da jeg prøver å spille av via Oppo 103 og må bytte til Dune spilleren etter 15-20 min pga Cinavia...

OK, det var jeg ikke klar over. Heldigvis for meg, vet jeg at det ikke har noen hensikt å oppgradere til nyere blu-ray spiller, om det er bilde- og lydkvaliteten i filmsammenheng som står sentralt. Dermed har jeg også omgått Cinavia fullstendig. Og du har i hvert fall ikke noe glede av Oppo spilleren Andreas, som i tillegg er helt avhengig av å kjøre 4:2:2 til projektoren ;-) En hvilken som helst rimelig (og gjerne eldre) bluray-spiller gjør den samme jobben like godt.

Problemet er vel da at spillere som Oppo ikke er gode media-spillere, på grunn av Cinavia. Sistnevnte er vel bare påkrevd i nyere bluray-spillere, samt media-spillere som også har blu-ray drev. Utvalget av gode media-spillere uten drev, er jo tross alt større enn de med bluray drev.
    Nå dreier vel heller ikke denne diskusjonen seg om Cinavia, men om det er tillatt å rippe til eget bruk. Og det er tillatt i Norge! Ikke bare er det tillatt, men det er også gjerne en bedre løsning enn å rote rundt i x-antall hyllemeter med bluray cover, for å finne en film. Og for de små barna er det jo helt genialt å kunne kikke gjennom hele barnefilm-arkivet på skjermen, og velge film ved hjelp av ett tastetrykk
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken mediaspiller bruker du Gorm?
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dune HD Max akkurat nå, med Zappiti. Skal imidlertid utvide med flere, og har i hvert fall planer om å teste Mede8er og siste Popcorn Hour. Er åpen for forslag. Eneste jeg vet jeg ikke skal ha, er Oppo ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel da at spillere som Oppo ikke er gode media-spillere, på grunn av Cinavia. Sistnevnte er vel bare påkrevd i nyere bluray-spillere, samt media-spillere som også har blu-ray drev.
    Cinavia er pålagt alle bd spillere produsert fra Feb 2012
    (enten er cinavia aktiv fra levering eller oppdateres med cinavia senere)

Cinavia er jo ikke stort problem enda da
    Det er ca 100 bd disc og ca 10 dvd disc produsert med cinavia
    Cinavia Consumer Information Center

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AnyDVD HD fjerner vel kun beskyttelsen.
    Hvilke program kan dere anbefale til selve rippingen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker AnyDVD HD til selve rippingen. Bare høyreklikk på ikonet til det aktive programmet, og så kan du velge "ripp til video-fil", eller "ripp til image"

-anydvd-hd-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Ken Anders sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Fauske
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    AnyDVD HD fjerner vel kun beskyttelsen.
    Hvilke program kan dere anbefale til selve rippingen?
    For kopi av hele platen kan man bruke AnyDvd som Gorm viser, men jeg bruker selv MakeMkv (tar både dvd og blu-ray) for fullkopi av kun bilde,lyd og tekst og evt RipBot264 hvis jeg vil krympe filmene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AnyDVD HD ripper da både bluray, HD-DVD og vanlig DVD. I tillegg setter du enkelt opp hva du ikke vil ha med i rippen (reklame, trailers, osv)

EDIT: lagt til screenshot

-eksempel-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dune HD Max akkurat nå, med Zappiti. Skal imidlertid utvide med flere, og har i hvert fall planer om å teste Mede8er og siste Popcorn Hour. Er åpen for forslag. Eneste jeg vet jeg ikke skal ha, er Oppo ;-)
    Jeg skal ha meg den nye Dune spilleren når den kommer og kommer vel til å bruke den mer og mer. Oppo spilleren er helt glimrende til avspilling av BD og BD3D, men den kommer nok til å bli brukt mindre etterhvert.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Streamer du filmene via NAS da Gorm og hvor bra funker eventuelt det?
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alle barnefilmene liggende på en intern 3Gb disk i Dune, mens alt annet ligger på NAS, og PC tilkoblet nettverket. PC på kontoret har plass til enormt antall harddisker, mens min NAS bare har to HD-plasser. Diger NAS (8-10 bay) med høy ytelse koster jo en liten formue. Hele nettverket er kablet her hjemme, og router og nettverksswitcher støtter gigabit nettverk. Det er vel noe av grunnen til at min Dune er moden for pensjon. Får nemlig ikke til gigabit støtte på denne, selv om det finnes en mulighet for å aktivere støtte for det i menyen. Ikke noe issue for avspilling, men jeg ripper alle filmene via PC, og overfører dem til Dune via nettverk. Ripper jeg mange filmer, tar det jo en liten evighet før Dune "svelger unna" alle sammen. Vet ikke om det hjelper med gigabit støtte, for jeg aner ikke skrive-ytelsen internt i Dune?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For demo og testformål må jeg ha mulighet til å spille av ting på en hensiktsmessig måte - det må være lett og raskt å finne fram til rett klipp, demoklipp må også være arrangert slik at forskjellige sekvenser er raske å finne.
    Lettvint og raskt, slik som fx Gorm også sier her.
    BD-disk i en vanlig BD-spiller er ubrukelig til dette.

For å få til det så er det nødvendig å kunne rippe filmene til disk, slik at de kan håndteres hensiktsmessig. Merk at dette er filmer jeg har betalt for, på vanlig måte. Gjerne fordi jeg skal ha et 10 sekunder langt klipp fra en film, til demoformål.

Cinavia er nok et eksempel i rekken av lite gjennomtenkte tiltak mediabransjen har gjort de senere årene. Som før nevnt av andre - det stopper ikke piratene, men det fører til at jeg og andre som kjøper media på lovlig vis får et dårligere produkt.

Denne bransjen burde vel strengt tatt begynt å tilpasse seg virkeligheten og ikke minst kundene sine.
    Jeg frykter at fremtiden kan bety dårligere teknisk kvalitet (bildeoppløsning, lydkvalitet) fordi den delen av bransjen som er interessert i å levere høy kvalitet blir borte, og mer og mer distribusjon blir overtatt av streaming. En slik utvikling er sannsynlig pga fremveksten av nye markeder, primært i østen, med mye større volumer.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette oppstod som et problem fordi PS3 via Sony har besluttet å benytte Cinavia på media playback, ikke bare BD playback. Dette skyldes nok Sonys dobbeltrolle som utyrsprodusent og medialeverandør.

Jeg tror at produsentene ellers sitter litt med nøkkelen til hvor utbredt dette blir. Nå krever bluray at Cinavia implementeres, men det er ingen som stiller slike krav til DLNA avspillere (såvidt jeg kjenner til). Dette har Sony gjort for eget forgodtbefinnende i PS3. Jeg håper at produsentene ser at de kortslutter sitt eget marked dersom de begynner å implementere slike begresninger i sine uavhengige (DLNA) medialøsninger og at markedet/konkurranse vil forhindre noen å innføre det.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bumper denne jeg.

Hva bruker dere for å kopiere platene? AnyDVD lar deg vel bare nå filene på plata. MakeMKV ble nevnt. Hva bruker dere for å lage ISO?

Mer spesifikt, skal jeg lage .ISO filer av noen nyinnkjøpte barnefilmer til bilen. Hva bruker dere til dette? Jeg har brukt CloneDVD før, men denne er ikke blitt oppdatert på aldri så lenge.

Jeg søker etter et verktøy som lar deg velge video bort menyer, velge title, lyd og subtitle. Slik at spilleren starter filmen rett på, rett på norsk. (Det er utrolig ållete å holde på med menyer og reklame på DVD i bil når man egentlig skal kjøre...)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •