Hvorfor 4K og ikke 1440p?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor 4K og ikke 1440p?

Noen som vet hvorfor 4K har blitt aktuelt tema før 1440p?
    1440p er nøyaktig 4 ganger høyere oppløsning enn 720p og ca 1,8 ganger oppløsning til 1080p.

Fordelene hadde blant annet vært:
    - Stor kvalitetsforbedring som folk flest ville kunne utnytte (med tanke på sitteavstand /skjemstørrelse)
    - Billigere paneler enn 4K
    - Kortere tid før masseproduksjon
    - Plass til en film på en Bluray plate(?)
    - Oppnåelig oppløsning for nye spill konsoller
    (1440p støttes av PC spill/hardware i dag)
    - Bedre for dagens HD TV sendinger som er i 720p

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4K er vel for 3D, sånn at du slår 2 fluer i en smekk. Høyere oppløsning og 3d. Har du teknologien så er det vel ikke vits å stoppe på "neste oppløsning" bedre å lage en standard som er litt lengre fremme. Spesielt med tanke på utviklingstempoet. 1440P ville vel sikkert vært utdatert om 2 år.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4K kommer før eller senere uansett som du sier, men jeg vil heller ha en 1440p TV som jeg kan utnytte i dag, enn en 4K tv som jeg ikke får utnyttet før om 8-10 år. Uansett kan man med din tenkemåte da like godt satse på 8K fordi det er teknisk mulig å bygge en slik TV allerede i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt hva 3d har med saken å gjøre når det gjelder 2160p vs 1440p. På hvilken måte er 4K for 3D?

Newcomer olegodo sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også en ide å begrense antall formater litt. Å sette 1440p som ikke er et veldig stort sprang fra 1080p som standard nå, for så å komme 4k/8k senere vil jo bare skape mere trøbbel for oss når vi må bytte ut utstyr igjen om noen få år.
    4k materiale kommer vel sigende en stund før det har gått 8-10år også vil jeg tro?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    4K kommer før eller senere uansett som du sier, men jeg vil heller ha en 1440p TV som jeg kan utnytte i dag, enn en 4K tv som jeg ikke får utnyttet før om 8-10 år. Uansett kan man med din tenkemåte da like godt satse på 8K fordi det er teknisk mulig å bygge en slik TV allerede i dag.
    Jeg ser ikke poenget i å ha 1440 bare for å ha det. Når 4k kommer blir det jo en standard som kommer til å vare en stund. Ingen vits å måtte bytte ut utstyr så ofte, bare for å få den lille oppgraderingen fra 1080P.

Hovedproblemet ligger nok hos produsentene. Greit for oss forbrukere som kan bytte 1-2 tver, men tenk på alle produsentene etc. De har nok hatt store utgifter med å investere i nytt utstyr som er full-hd. Hvis de etter 2-3 år skal bytte ut alt bare for å få en marginal økning i kvalitet så er det meningsløst. Man kan jo se det på tv-sendinger i dag også. Er ikke alt som er full HD (nesten ingenting), så vi må først få de fleste sendinger til full HD, før man kan snakke om noe høyere oppløsning. Som sagt så vil slike ting ta tid, så standardene må faktisk ha noe for seg. Både teknologisk og økonomisk.

1440 og 4k blir litt som full HD og HD-ready er nå. Ingen som vil kjøpe en HD-ready tv.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dere undervurderer forskjellen i kvalitet fra 1080p til 1440p. Jeg har sett én film, Time Scapes i 1440p på nye imac 27", og har også spilt mye PC spill i 1080p og 1440p og jeg kan love at forskjellen er enorm. Og jeg snakker ikke da om direkte sammenlikning engang. Å gå tilbake til 1080p etter å ha blitt vant til 1440p er som å gå fra BD til DVD eller værre. Du ser forskjellen med et halvt øye åpent. Det er nesten dobbelt på mange pixler som 1080p.

Når det er sagt er poenget mitt at 1440p er innen rekkevidde med dagens teknologi. Vi kunne til og med fått 1440p på BD eller mulighet til å laste ned filmer i denne kvaliteten og de fleste med en god PC ville kunne spille av dette i dag. Nå må vi i stedet sitte å drømme om et nytt format som uansett ikke kommer før teknologien i alle ledd er utviklet nok, billig nok, og at alle filmselskaper har blitt enige om hvilket format det omsider skal bli.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olegodo
    Det er vel også en ide å begrense antall formater litt. Å sette 1440p som ikke er et veldig stort sprang fra 1080p som standard nå, for så å komme 4k/8k senere vil jo bare skape mere trøbbel for oss når vi må bytte ut utstyr igjen om noen få år.
    4k materiale kommer vel sigende en stund før det har gått 8-10år også vil jeg tro?
    Synes ikke det er noe poeng å begrense antall formater egentlig. De fleste av oss bytter utstyr mye oftere enn nye teknologier og standarder dukker opp og i dag er det meste bakoverkompatibelt. Jeg tviler på at det er mange i dag fremdeles bruker første generasjon Blu-ray spillere og 1080p TVer.

Jeg er enig i at hvis 4k materiale og et nytt format blir lansert innen 3-4 år, så kan vi like godt vente, men jeg ser ikke helt at det kommer til å skje. Ikke i form av et nytt format ala BD i allefall. Men jeg håper jeg tar feil.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dere undervurderer forskjellen i kvalitet fra 1080p til 1440p. Jeg har sett én film, Time Scapes i 1440p på ips monitor, og har også spilt mye PC spill i 1080p og 1440p og jeg kan love at forskjellen er enorm. Og jeg snakker ikke da om direkte sammenlikning engang. Å gå tilbake til 1080p etter å ha blitt vant til 1440p er som å gå fra BD til DVD eller værre. Du ser forskjellen med et halvt øye åpent. Det er nesten dobbelt på mange pixler som 1080p.

.
    Varm på nesa da vel......sittet nære en 23-27 tommer eller slik.

Ser man realiteten holder 1080p finfint til 60 - 70 tommer og normal sitteavstand (stort større tv kommer ikke den vanlige husholdning til å dra inn i stua)
    4 k kommer sansynligvis på bd disc og spillere i 2013 og som nevnt er standard satt for mange år

At spill kan bli standard i 1440p er enn annen sak

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dere undervurderer forskjellen i kvalitet fra 1080p til 1440p. Jeg har sett én film, Time Scapes i 1440p på ips monitor, og har også spilt mye PC spill i 1080p og 1440p og jeg kan love at forskjellen er enorm. Og jeg snakker ikke da om direkte sammenlikning engang. Å gå tilbake til 1080p etter å ha blitt vant til 1440p er som å gå fra BD til DVD eller værre. Du ser forskjellen med et halvt øye åpent. Det er nesten dobbelt på mange pixler som 1080p.

Når det er sagt er poenget mitt at 1440p er innen rekkevidde med dagens teknologi. Vi kunne til og med fått 1440p på BD eller mulighet til å laste ned filmer i denne kvaliteten og de fleste med en god PC ville kunne spille av dette i dag. Nå må vi i stedet sitte å drømme om et nytt format som uansett ikke kommer før teknologien i alle ledd er utviklet nok, billig nok, og at alle filmselskaper har blitt enige om hvilket format det omsider skal bli.
    Vil ikke tvile på at 1440p er bedre enn 1080p, men 1440p er ikke noe mindre tilgjengelig enn 4k er nå (faktisk mindre) for bransjen har ingen interesse av og gå for 1440p som 'stue' oppløsning. Og alt som du nevner mangler for 4k er heller ikke til stede for 1440p, vi ville fortsatt ha trengt nye codecer, nye hdmi standarder, nye avspillere, og ikke minst nye tv'r.

Uansett så kommer det til og skje veldig mye i år på 4k fronten og jeg ville bli meget overasket om vi ikke innen 2 år vil se 4k tver til under 20k, men mest sannsynlig ikke de største skjermene.

Og som hygen nevner du skal ha meget stor tv for at 4k skal ha nytte verdi og 4k panelene vil nok ha innebygd støtte for 1440p for spill og slikt.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så enkelt som at 4K er bransjestandard for de som skyter.. Da blir det sånn :-) så går bransjen over til 8K etter hvert, så følger consumer-verden etter.. Og slik går rullebåndet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Vil ikke tvile på at 1440p er bedre enn 1080p, men 1440p er ikke noe mindre tilgjengelig enn 4k er nå (faktisk mindre)
    Det har du rett i, men vi snakker om hva som er mulig å få til, ikke hva som er tilgjengelig i dag. Vi trenger en kick-off for å få 4k materiale i de tusen hjem, akkurat som sony ga oss, med blu-ray, for film i 1080p.

Når det gjelder spill er det ingen sjans i havet (desverre) at det kommer 4k støtte på kommende generasjon konsoller. Dagens beste skjermkort for PC klarer ikke 4K med en spillbar frame rate i fullt detaljnivå på grafikken. Viktigere er det at nye konsoller klarer 1080p@60fps med et detaljnivå i spill som kan måle seg med det vi har på PC. Hadde Tv kjempene gått for 1440p som ny standard oppløsning, hadde vi kanskje allerede snart fått spillkonsoller som støttet 1440p fordi det faktisk finnes hardware i dag, (GPUer) som takler oppløsningen med høyt detaljnivå.

For film er jeg usikker på hva som kreves av hardware for å spille av en ikke-komprimert 4K film, men alle rykter tilsier at det blir Bluray på også neste Play Station. Dermed ingen 4K. En bluray kunne derimot kanskje holdt en 1440p film, men siden den alternative standardend nå skal bli 4K faller den muligheten også bort.

Hva skal bli den store kick off for 4K innhold for folk flest? Flaskehalsen er ikke prisen på 4K tv´er. Kanskje hardware er moden når "Playstation 5" kommer om 7-8 år. Frem til da tror jeg neppe vi ser noe nytt 4K "Blu ray" format for film.

Håper jeg tar feil.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grit nok å ha sett det på en 27" men når du tenker at for 5 år siden så var normalsize på tv 32" så vil vi snart ha 80-90" som normalsize og da funker 4K garantert bedre enn 1440p

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blueray kan fint takle 4k så ville ikke verdt veldig overasket om ps4 faktiskt hadde mulighet for og spille av 4k filmer.

Det er vel også ganske så sikkert som vi kan bli at ps4 går for en langt mer 'vanlig' hardware med en quad core x86 cpu/gpu løsning imotsetning til cell prosessoren som det tok spille utviklere nesten 2 år etter lansering og bruke.

Et bytte til slik 'off the shelf' hardware gjør det også langt mer sannsynlig at levetida til ps4 vil kunne bli markant kortere og billigere men fortsatt tjene mer penger for sony fortere og til slutt gjøre utvikling av en ny og kraftigere ps5 mye raskere.

Skulle jeg bevege meg ut på en kvist så tipper jeg at ps4 vil gå maks 2-3 år fra ps4 lanseres til vi ser ps5.

Tipper Sony heller vil selge alle interreserte en ny ps til 4k istedet for og bare komme med en fysisk mindre variant som de har gjort for ps3, det er jo ikke noen grunn for meg og bytte min feite ps3 før den går istykker.

Men første muligheta for 4k materiale som jeg tipper vi vil få se er muligens en nedlastnings tjeneste hvor du kan laste ned en film til en hardisk i en ny 4k kapabel bd spiller med en 1-2 TB hardisk (4k filmene blir ikke veldig mye større enn blueray i dag så trenger ikke mer enn 60-70GB for en film).

Men jeg vil og tro at pris på tver vil ha mye og si, det er faktiskt mindre oppfattet kvalitets økning fra 1080p til 4k for skjermer under 70" og nei Ola og Kari nordmann (ok kanskje Ola) er ikke interessert i tver over 50" så kritiskt masse for 4k vil ikke kunne bli nådd før tvene kan skafes til 10k og 4k spillere til under 2.

Bare husk Ola og Kari hvermannsen kjøper enda DVDer istedet for bluerays.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •