Fra projektor til TV. Kabeltrøbbel.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra projektor til TV. Kabeltrøbbel.

Hei

Har tatt valget å gå fra min epson tw980 til samsung 60e6505.

Om det er riktig eller ikke er ikke åpent for diskusjon

Problemet er at når jeg hadde projektor, hadde jeg alle kilder samlet bak med projektoren. Receiver, PS3, dekoder osv.

Nå som jeg skal ha tv lurer jeg på om det er best å flytte alt frem til tven, med de problemer det blir med nye høytaller kabling eller om jeg bare skal dra en 10 meter hdmi bort til receiver å kjøre som før. Er redd for input lag og lignende.

I tillegg til dette passer ikke receiveren i tvbenken jeg har. Den er for høy og kona har visstnok en del å si her i forhold til plassering.

Hva ville dere gjort? Kjenner dere til inputlag i ps3 koblet i receiver i forhold til direkte i tv?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke i kabelen input lag ligger, stort sett går vel de elektriske signalene i kobberet med 1\2 gang (+\- litt) av lysets hastighet, kort sagt ikke noe du hadde lagt merke til med mindre du hadde hatt superkrefter.

Jeg kjører sjøl ps3'n kobla i receiver som har to utganger, kan ikke si jeg merker noe, selv kjører også pc'n inn via receiver (står i pass-through så ikke noe video prosessering i receiver) og spiller alt mulig i god stolen av fps'r etc, og merker ikke noe spess til input lagget.

TVen min er en 51e6505 så skal ikke si noe på du har valgt feil der, og sammenligne projektor og tv er som appelsiner og epler, og da sier jeg bare ja takk begge deler

Kort sagt, hadde kjøpt en rimelig kabel på nødvendig lengde og testa med.

PS:
    Tven står med receiver kanalen i "pc mode" som skulle gi mest direkte signal gang til panelet, denne modusen fungerer også kun i RGB 60hz (som er normalt fargerom for ps3 og pcer) så ser ikke noe problemer med dette for film med siden filmene kommer i sitt normale fargerom og 24hz så tikker andre bilde innstillinger inn automatiskt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Er ikke i kabelen input lag ligger, stort sett går vel de elektriske signalene i kobberet med 1\2 gang (+\- litt) av lysets hastighet, kort sagt ikke noe du hadde lagt merke til med mindre du hadde hatt superkrefter.

Jeg kjører sjøl ps3'n kobla i receiver som har to utganger, kan ikke si jeg merker noe, selv kjører også pc'n inn via receiver (står i pass-through så ikke noe video prosessering i receiver) og spiller alt mulig i god stolen av fps'r etc, og merker ikke noe spess til input lagget.

TVen min er en 51e6505 så skal ikke si noe på du har valgt feil der, og sammenligne projektor og tv er som appelsiner og epler, og da sier jeg bare ja takk begge deler

Kort sagt, hadde kjøpt en rimelig kabel på nødvendig lengde og testa med.

PS:
    Tven står med receiver kanalen i "pc mode" som skulle gi mest direkte signal gang til panelet, denne modusen fungerer også kun i RGB 60hz (som er normalt fargerom for ps3 og pcer) så ser ikke noe problemer med dette for film med siden filmene kommer i sitt normale fargerom og 24hz så tikker andre bilde innstillinger inn automatiskt.
    Takk for svar. Tror jeg tester med med kabel sånn oppsettet står nå. Eneste aberet er vel at hvis jeg endrer hdmi til pc modus, må jeg vel endre dette tilbake når jeg skal bruke andre kilder, tv f.eks. Sånn sett hadde det kanskje vært best å ha alle kilder koblet til tven og kanskje en optisk kabel bak til receiver pga lyden?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt nødvendigvis, pc-modusen tikker kun inn ved RGB, 60hz signal, så når jeg svitsjer receivern over til blueray spillern (som går i YCbCr fargerom) slås alle disse snarveiene av og mange av de andre innstillingene våkner til live (movie mode f.eks)

Er ikke helt sikker på dette selv, men mente de fleste tv-sendinger\dekodere sender et 50hz bilde signal som også vil falle utenfor hva denne pc modusen er tilrettelagt for.
    Vet ikke om disse blir tolka separat igjen iforhold til eventuelle blueray innstillinger, men er ikke helt umulig det.

PS3, xbx 360 etc fungerer egentlige bare som vanlige pc'r og sender et RGB spekter i 60hz (ps3 har modus for YCbCr 24hz for bluerays)

Worst case, det var vel 5-6 taste trykk på fjernkontrollen og slå av, men syns sånn sett at selv om jeg bruker pc'n hovedsaklig som htpc så ser det bra nok ut i pc mode med sine restriksjoner så har ikke switcha om på disse innstillingene.

Som ofte påpekt, dette er ofte noe som ikke koster mye og teste ut, man kunne vel eventuelt også satt tv-dekodern rett i tv'n og hatt receiver på HDMI kanal 2 (som har Audio Return Channel og få lyd på annlegget via denne, funker med netflix\youtube også f.eks)

Bør også ha en highspeed (1.4) HDMI kabel (bør være lettest og få tak i også nå) for at ARC og 3d skal være garantert.

Apropos, hva slags receiver har du ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt nødvendigvis, pc-modusen tikker kun inn ved RGB, 60hz signal, så når jeg svitsjer receivern over til blueray spillern (som går i YCbCr fargerom) slås alle disse snarveiene av og mange av de andre innstillingene våkner til live (movie mode f.eks)

Er ikke helt sikker på dette selv, men mente de fleste tv-sendinger\dekodere sender et 50hz bilde signal som også vil falle utenfor hva denne pc modusen er tilrettelagt for.
    Vet ikke om disse blir tolka separat igjen iforhold til eventuelle blueray innstillinger, men er ikke helt umulig det.

PS3, xbx 360 etc fungerer egentlige bare som vanlige pc'r og sender et RGB spekter i 60hz (ps3 har modus for YCbCr 24hz for bluerays)

Worst case, det var vel 5-6 taste trykk på fjernkontrollen og slå av, men syns sånn sett at selv om jeg bruker pc'n hovedsaklig som htpc så ser det bra nok ut i pc mode med sine restriksjoner så har ikke switcha om på disse innstillingene.

Som ofte påpekt, dette er ofte noe som ikke koster mye og teste ut, man kunne vel eventuelt også satt tv-dekodern rett i tv'n og hatt receiver på HDMI kanal 2 (som har Audio Return Channel og få lyd på annlegget via denne, funker med netflix\youtube også f.eks)

Bør også ha en highspeed (1.4) HDMI kabel (bør være lettest og få tak i også nå) for at ARC og 3d skal være garantert.

Apropos, hva slags receiver har du ?
    Hei, har en 3 år gammel kenwood receiver. Ikke toppklasse. Kan det har noe å si i forhold til for eksempel 3d?

Interessant det du sier om ARC. Vil det si at jeg kan ha PS3 og Tv dekoder i HDMI 1 og 3, mens jeg har receiver i HDMI 2 og da få lyd via høytalleranlegget på alle kilder?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om receiver støtter det, det er jo en relativt ny feature altså en par år eller noe.
    Om den har støtte så ja da skulle det gå.

Så kan jo hende du ikke har støtte for det i receivern, alternativt kan du i en optisk kabel og strekke ned fra tv'n. Men hadde testa det enkleste først med og bare kjøre alt inn i receivern, går ut ifra at receivern kan deaktivere video prossering og bare gi tvn det samme signalet han får, hvis den må behandle signalet så blir det jo mer input lag :/ men menet dette skulle være rimelig standard (men ville ikke vedda penger på det)

Mener netonnet hadde noen lange (10m) optiske kabler til en ikke så fæl pris.

Jeg er som kjent en lat mann så hadde selvsagt testa det enkleste og billigste først :-)
    Altså alt inn i receiver og en kabel opp til tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om receiver støtter det, det er jo en relativt ny feature altså en par år eller noe.
    Om den har støtte så ja da skulle det gå.

Så kan jo hende du ikke har støtte for det i receivern, alternativt kan du i en optisk kabel og strekke ned fra tv'n. Men hadde testa det enkleste først med og bare kjøre alt inn i receivern, går ut ifra at receivern kan deaktivere video prossering og bare gi tvn det samme signalet han får, hvis den må behandle signalet så blir det jo mer input lag :/ men menet dette skulle være rimelig standard (men ville ikke vedda penger på det)

Mener netonnet hadde noen lange (10m) optiske kabler til en ikke så fæl pris.

Jeg er som kjent en lat mann så hadde selvsagt testa det enkleste og billigste først :-)
    Altså alt inn i receiver og en kabel opp til tv.
    Tusen takk for hjelp. Har nå strukket en 10 meter HDMI kabel. Putter alt inn i receiveren. Vet den kan sende signalet rett igjennom.

Tven kommer imorgen så da får vi se. Igjen takk for super hjelp TorTorden. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •