70mm filminnspilling og bildekvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

70mm filminnspilling og bildekvalitet

Jeg var i helgen på 70mm festivalen i Oslo og så "Ørneredet" (Where Eagles dare) fra 1968.

Tidligere har jeg hørt veldig lite om 70mm filmfremvisning, men ble fristet da jeg hørte om dette på radioen. Bildekvaliteten skal være overlegent det meste annet.

Kort fortalt er dette formatet utviklet for å folk tilbake til kinoen da TV'er begynte å ta plass i de mange hjem. Endel entusiaster mener i dag at 70mm filmfremvisninger er det ypperste av bildekvalitet. Jeg har lest at bildet blir så skarpt at det kan få en 3D-effekt.

Etter å ha vært på Cinemateket søkte jeg litt rundt her på forumet, men fant ikke så mye diskusjoner rundt dette noe spesielle formatet.

Da filmen begynte ble jeg først veldig skuffet over kvaliteten. Det knitret i lyden, bildet hadde mye "støv" i seg og de mørke flysenene i starten av filmen syntes jeg rett og slett var dårlig. Jeg følte meg faktisk litt lurt der jeg satt..

Men utover i filmen begynte jeg å legge merke til bildekvaliteten når jeg forsøkte å se for meg bilde for bilde. Detaljene i scener hvor lyset var riktig. Da innså jeg hvor utrolig bra bildet var.

Når jeg så bort i fra kornene på filmrullen begynte jeg så smått å forstå hva folk snakker om. Faktisk når jeg i kveld så en middelmådig relativt ny action film på bluray merket jeg at dybden i bildet og skarpheten i "bilde for bilde" var veldig mye dårligere enne denne gamle 70mm filmen -68.

Hva er folk her inne sine erfaringer med 70mm? Hva synes dere?

Det er ennå mye jeg lurer på med dette formatet; vil digitalisering fra gamle 70mm filmer bli like bra på bluray?

Mer info om 70mm her :
    70 mm film - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte samme innslaget på radioen selv og ble fristet til å reise. Jeg hadde heller ikke hørt noe om 70mm før nå for et par dager siden. Legger ved en link til programmet:

Cinemateket

Må få tatt meg en tur selv også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nylig the Master. Bildet på denne var fantastisk bra, og jeg mener at denne er spilt inn med 70mm.

Vil gjerne se mer!

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsara regnes vel for å være en referanse i bildekvalitet, og er filmet i 70mm

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant artikkel om The Master og intervju med Robert A. Harris om 70mm vs. 4K

Jason Gorber's Cineruminations: 70mm, 4K, and THE MASTER's Split Personality | Twitch

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dessverre ikke så mange filmer der det er brukt 70mm i hele filmen
    (de fleste er fra det gamle USSR)
    Se her: List of 70 mm films - Wikipedia, the free encyclopedia

Men i en del filmer er visse sener tatt opp med 70mm.

Men i filmen "Ørneredet" (Where Eagles dare) er det faktisk ikke brukt 70mm negativ i det hele tatt da den ble filmet, men det ble laget
    70mm (blow-up) for fremvisning, det er kanskje det denne 70mm klubben handler om. Oppløsningen i denne filmen er derfor standard som en annen 35mm film.

Ørneredet (1968) - Technical specifications

Mener jeg så Independence Day i 70mm (blow-up) i Oslo Spektrum på 90 tallet. (der er det også kun brukt 35mm negativ ved innspilling)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •