Mini anmeldelse: Hobbiten (Mitt svar til all kritikken) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    jepp noen liker og leve seg inn i filmen. Andre liker og se filmen på avstand
    Abstraksjon gir mer rom for følelser. Abstraksjon avler kunst. Det er ikke tilfeldig at kunst finnes. Det er heller ikke tilfeldig at mange synes sort/hvitt-bilder er mer følelsesmessige Men dette begynner å bli litt OT...
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha
    Abstraksjon gir mer rom for følelser. Abstraksjon avler kunst. Det er ikke tilfeldig at kunst finnes. Det er heller ikke tilfeldig at mange synes sort/hvitt-bilder er mer følelsesmessige Men dette begynner å bli litt OT...
    Mulig det er noe rart med meg da som faktisk føler at jeg i den virkelige verden ser mer 3d enn 2d !!!

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Mulig det er noe rart med meg da som faktisk føler at jeg i den virkelige verden ser mer 3d enn 2d !!!
    Det er ikke rart i det hele tatt. Både virkelighetsnærhet og abstraksjon har egenverdi, hver for seg. Jeg er mer opptatt av sistnevnte, for da kan det avle flere følelser hos meg ved at det engasjerer fantasien. Realismen som du foretrekker er selvfølgelig bedre egnet til avle nærhet og tilstedeværelse og gir mindre rom for fantasi og dermed følelser hos meg. Men denne nærheten avler også en form for begeistring som jeg skjønner at mange tiltrekkes mot.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    Da har jeg skrevet en LAAANG analyse av filmen og mine tanker om den.
    Vær advart, her flyr det spoilere veggimellom!
    Fin "amledelse/analyse"...

Er en del jeg er enig i men vi deler nok ikke det samme synspunktet på CGI bruken, personlig syns jeg dette var så bra gjennomfør at det bare ble kult...

Hvorfor de har brukt så mye CGI kommer nok helt sikkert av mye press fra studioet også, da de sikkert ville filmen skulle være high-tech deluxe...

Syns heller ikke at stemingen er ødelagt, jeg kjente meg veldig godt igjen fra de forrige filmene bortsett fra at alt føltes mye bedre og mer gjennomført ut...

Enig at det var litt rart ha med han hvite orcen, men jeg syns også dette gav en litt kul vri og en ekstra dose spenning i filmen

Jeg syns dog troll scenen ikke var bra, denne var altfor kort og de hadde jo helt glemt ta med det viktigste hvor Gandalf gjemmer seg i mørket og slenger "kommentarer" som får trollene til å tro at de disser hverandre...

Men folk har jo forskjellige oppfatninger Du må legge inn en kommentar av hva du syns om 2D kontra 3D da

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fikk sett Hobbiten forrige uke; i 3D og 48FPS på Sandvika Kino sal 1.

Selve filmen var helt grei. Helt klart ikke på nivå med LOTR-serien, men det har den heller ikke manusgrunnlag for å være i nærheten av.

Når det gjelder 3D og spesielt da 48FPS eller HFR som de så fint kaller det har jeg litt blandede følelser. På den ene siden ser en jo åpenbart fordelene i panoreringene, noe Jacksom har utnyttet til det fulle. Filmen er full av det som på 24FPS hadde resultert i svært hakkete panoreringer, både "eagle eye" ned på ymse byer og landskap, samt horisontale, krevende panoreringer. Dette fungerte jo som en drøm på 48FPS, og dette er jo også bevegelser som den typiske interpolerte oppskalering ville hatt store problemer med å reprodusere.

Det som imidlertid ikke funker i 48FPS er bevegelser i en rekke close- og medium-shot-scener. Her får en dessverre SOE, eller Soap Opera Effect, så det griner etter. Helt på linje med interpolert materiale...

Jeg var på en måte innstilt på at HFR kom til å plage livet av meg, men totalt sett er jeg ikke helt overbevist om at "konseptet" bare er tull. Det jeg lurer på, er hvordan de kan utnytte fordelene HFR betyr og samtidig unngå SOE. Dette krever noen lure metoder som jeg har stor tro på at de i fremtiden muligens vil kunne klare å løse. Mulig de rett og slett bør skyte inn "duplisert" 24FPS i en del scener, og 48 i andre? Alt vises da selvsagt i 48FPS, men i de 24FPS-skutte delene vil rett og slett bare det samme bildet vises to ganger. Dette kunne jeg tenke meg å eksperimentere med litt selv faktisk, og ettersom jeg faktisk har utstyret tilgjengelig for å både skyte 2K i 48FPS, samt mulighet for å vise dette på et stort lerret er det ikke helt umulig at jeg tester. Kanskje jeg kan sende et tips til Jackson i så måte??

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for øvrig helt enig i at bruken av CGI tok helt av i denne filmen, og at dette trakk ned helheltsinntrykket vesentlig etter mitt syn. Hadde de nå fått grafikken til å se litt "ekte" ut hadde det jo vært greiere, men nå var det virkelig "greenscreen"-feel over en rekke scener.

Jeg tror kanskje fenomenet gjøres tydeligere i HFR også - samt 4K. Der en tidligere lettere kunne "gjemme" seg bak enten "analog" film og / eller et lavoppløst utgangspunkt er det liksom ikke lenger noe sted å gjemme seg med mindre en grader filmen totalt sett vesentlig "ned". Jacksom har nok ønsket å maksimere bildekvaliteten, og da stilles det ekstreme krav til CGI-biten.

Kan nevne dverggruvene i starten som et eksempel på dårlig CGI, var virkelig ikke troverdig overhode som spillefilm...

Den ene borgen litt ute i filmen var også veldig veldig dårlig renderert, muren der så jo helt latterlig fake ut, og jeg synes også det var gjort en veldig dårlig jobb med hele greenscreen-opplegget der en tydelig kunne se at folk var "kuttet inn" i det rendererte CGI-landsskapet.

Igjen; dette fungerte mye bedre på LOTR, og også der brukte de jo masser av CGI...

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det jeg lurer på, er hvordan de kan utnytte fordelene HFR betyr og samtidig unngå SOE. Dette krever noen lure metoder som jeg har stor tro på at de i fremtiden muligens vil kunne klare å løse. Mulig de rett og slett bør skyte inn "duplisert" 24FPS i en del scener, og 48 i andre?
    Er vel noe sånt som må til for at flere regissører skal ønske å lage sin film i HFR 3D.

"TRON: Legacy (2010) director Joseph Kosinski, decided against high frame rates for his upcoming 2D sci-fi film Oblivion after tests saying: “Certainly motion is rendered better and you could say fast frame is a more realistic format, so for some things, it could make a lot of sense,” says Kosinski. “It’s one thing to watch something like a nature documentary, where the more realism, the better. But when it comes to something dramatic, it’s a different mode. My visceral reaction was that it just didn’t feel right for our story.”

"Be open minded" says Schilowitz from RED about HFR 3D | 3D News from 3D Focus

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •