50" Plasma på gipsvegg ? Tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

50" Plasma på gipsvegg ? Tips

Hei

Siden racket mitt begynner å bli ganske fult nå, så ønsker jeg å henge opp tv'en på veggen! Tingen er at veggen bare er slike gipsplater, og har forstått det slik at det ikke er så kurant å henge opp tunge ting..

Har en 50" LG Plasma tv, PK750 eller noe heter den. Noen som har noen tips til dette? Erfaringer osv?

Kom gjerne med tips til konkrete produkter som dere vet fungerer Skal henge stødig

Mvh
    Bendik
    Min tråd

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stender enten hver 45cm eller hver 60cm. Dunk i veggen for å høre hvor de er. Da har du noe å feste tvfeste i.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, takk for svar! Så når jeg finner disse stendene, kan da bruke et vanlig feste med vanlige skruer?

Men om stendene ikke er midtstilt, finnes det noen løsning på dette da? Eller må jeg finne et oppheng som kan skyve tv'en til høyre eller venstre for å midtstille i forhånd til benken?
    Min tråd

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde jo vært kjipt om du hadde laget et stygt hull i gipsen når du satt på tven..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gipsanker ?

Hei,

Hva med å bruke gipsankere (kalles de "Molly plugger" også ?) ? Lurer på om ikek de skal tåle mye - ca 30 kg pr stk. Hvis du ikke treffer - eller det passer med å feste i stendere ?

Vurderer det selv - å henge opp en 55'' ST50, som veier drøye 40 kg. Har dog dobbel gips på veggen (dvs 2 x 12,5 mm gips)

F.eks disse : Gipsanker - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

Kanskje noen andre har erfaring med bruk av slike ankere - og oppheng av TV ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker nok og gode gipsanker, 4-6 stk, holder det helt sikkert TVen, men den beste løsningen er nok en kombinasjon av anker og stender.

Feks 2 skruer i stender og 2-4 skruer i anker kun i gipsen. De fleste veggfester til TV av denne størrelsen er brede nok til at du uansett vil treffe min 1 stender et sted på veggen der du vil ha festet.

Jeg festet selv veggfeste med arm for 55" LED med kraftige skruer i stender på en side og anker på den andre siden, det satt som bare det.

Gummiplugg er et godt alternativ som anker.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, Takk for svar folkens Da skal jeg få se om jeg får målt opp hvor stendene er, og hva slags evt feste jeg må kjøpe utifra dette!
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Tromsø
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes mange forskjellige størrelser på gips anker og de største skal klare 25kg mener jeg men kommer ann på hvilken type gips det er. Men med stenderne så må du være obs på om det er stålstender eller trestender. Her er en tabell over hvor mye du kan belaste ankerne http://www.fischernorge.no/PortalDat...apittel/HM.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    ok, Takk for svar folkens Da skal jeg få se om jeg får målt opp hvor stendene er, og hva slags evt feste jeg må kjøpe utifra dette!
    Du kan bruke et helt vanlig tv oppheng. Når du har funnet ut hvor stenderne er kan du skru fast 2 planker horisontalt med skruer på hver side, i hver stender (2 stender totalt). En oppe og en nede, i høyden som passer med TV opphenget. Deretter monterer du Tv opphenget helt normalt på disse 2 plankene. Slik holdt min el-gamle flatskjerm seg oppe i en gipsvegg i 5 år, (tung tv). Plankene som ble brukt var to spinkle 2"x2" ca. http://1.bp.blogspot.com/-wBoBvvjWt2.../wood+used.jpg

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei vdv, Takk for tipset! Du har ikke bilde av hvordan at henger oppe også ?

Tenkte på denne, har snakket med hus-eier å han mente det skulle la seg gjøre

Andersson WTF 2.5 Slankt veggfeste med integrert vater
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Hei vdv, Takk for tipset! Du har ikke bilde av hvordan at henger oppe også ?

Tenkte på denne, har snakket med hus-eier å han mente det skulle la seg gjøre

Andersson WTF 2.5 Slankt veggfeste med integrert vater
    Bor ikke der lenger, så nei desverre.

Ja et slik oppheng vil fungere fint, så lenge det passer til tven din.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hengt opp en hel haug tv'er (til og med 65") på gipsvegg med gipsanker. Det sitter som bare det.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig bra ut Skal få snakket litt med huseier om dette, så ordner seg nok!
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har fått hengt opp skjermen din, men som et enkelt og greit tips, så brukte jeg vanlige gipsanker fra Biltema, tror det ble enten 6 eller 8 stykk totalt, for å henge opp en gammel, blytung Samsung 50-tommers plasma med et universalt veggfeste fra Komplett e.l. Fant ingen stendere e.l., den hang bare rett i gipsen.

Det holdt i flere år, og TV'en hang fint enda da den fulgte leiligheten idet den ble solgt på mandag.

Det er greit å huske at det meste av belastningen blir nesten 90 grader ift. veggen (avhenger noe av festeanordningen), og gipsen tåler jo veldig mye mer den veien ift rett ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •