Darbeevision Darbee Darblet - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 235
    Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg synes det er veldig sunt at det finnes noen som tør å si at dette ikke nødvendigvis er et produkt alle skal kjøpe.

Hilsen en som allerede har kjøpt nevnte produkt.
    Takker for tilbakemeldingen din RuneW. Fikk bare følelsen av å ikke bli trodd på at det er slik jeg opplever produktet. Og skrev dermed den siste kommentaren i litt frustrasjon i går kveld, skulle kanskje ikke ha utrykket meg slik..

Man kan kanskje trekke paralleller fra audio-verden angående kabler. Ja, riktige kabler gjør en forskjell for svært mange og helt sikker for majoriteten av dem som driver med hobbyen, men ikke nødvendigvis for absolutt alle. Tror det blir noe av det samme for dette produktet, det er nok ikke alle som får ønsket effekt, eller mener at utbyttet av effekten er hva man bør kunne forvente.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cb_600
    Man kan kanskje trekke paralleller fra audio-verden angående kabler. Ja, riktige kabler gjør en forskjell for svært mange og helt sikker for majoriteten av dem som driver med hobbyen, men ikke nødvendigvis for absolutt alle.
    I motsetning til kabler så gir jo Darblet'en klart målbare resultater, så det er ingen tvil om at den gjør saker og ting. Samtidig er det alltid fornuftig å gjøre opp sin egen mening og ikke alltid følge hypen. Placeboeffekten er i høy grad gjeldende selv om det også er reelle forskjeller.

Er det forresten noen som har gjort vitenskapelige målinger av "før" bildet fra Darblet'en vs et signal utenom boksen? Jeg har ingen grunn til å tro at det er noe humbug, men jeg er fra naturen forsynt med en god dose skepsis...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    I motsetning til kabler så gir jo Darblet'en klart målbare resultater, så det er ingen tvil om at den gjør saker og ting. Samtidig er det alltid fornuftig å gjøre opp sin egen mening og ikke alltid følge hypen. Placeboeffekten er i høy grad gjeldende selv om det også er reelle forskjeller.

Er det forresten noen som har gjort vitenskapelige målinger av "før" bildet fra Darblet'en vs et signal utenom boksen? Jeg har ingen grunn til å tro at det er noe humbug, men jeg er fra naturen forsynt med en god dose skepsis...
    Nei, det er ingen tvil om at produktet faktisk gjøre noe med bildet. Men det står bare ikke til de forventningene som jeg hadde, så mest trolig går det kanskje mer på meg enn på produktet, hva vet jeg.:-|

Mener å ha lest i Darblet-tråden på AVSforumet at darbleten ikke gir noen målbare resultater, men at manipuleringen av bildet er av en slik art at det oppleves skarpere og dypere av den som ser.. Dette er jeg ikke helt sikker på, da husken min har tendenser til å spille meg noen puss...8)

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldingen din RuneW. Fikk bare følelsen av å ikke bli trodd på at det er slik jeg opplever produktet. Og skrev dermed den siste kommentaren i litt frustrasjon i går kveld, skulle kanskje ikke ha utrykket meg slik..

Man kan kanskje trekke paralleller fra audio-verden angående kabler. Ja, riktige kabler gjør en forskjell for svært mange og helt sikker for majoriteten av dem som driver med hobbyen, men ikke nødvendigvis for absolutt alle. Tror det blir noe av det samme for dette produktet, det er nok ikke alle som får ønsket effekt, eller mener at utbyttet av effekten er hva man bør kunne forvente.
    Synes også det er fint at du stiller kritiske spørsmål til en slik enhet cb_600, da kommer man kanskje enda mer nær en eventuell "sannhet" rundt bildeforbedringen og hva man kan forvente.

Det er kanskje "farlig" å sammenligne effekten i en passive audio kabel vs en aktivt jobbende prosessor/video komponent. Går det f.eks ikke også ann å dele skjermen i to for å få en en side ubehandlet og en side "darblet" prossesert?

Akkurat den måten å få frem eventuell forskjellen på, er ikke så enkelt å få til med ABX testing av audio kabler for å si det sånn.

Nå skal det vel også sies at ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet. Lurer derfor litt på hva slags utstyr som inngår i kjeden for de brukerne som har possitv effekt vs de som ikke ser noen stor forskjell. Kanskje noe av svaret finnes der, og hvordan signalet behandles videre etter det har forlatt "darbletten" til man ser effekten på skjermen/lerretet.

Vurderer også en slik enhet, men venter nokk litt lenger til det går å lese flere possitive og neggative tilbakemeldinger, da gjerne med tanke på hva slags utstyr som det er testet sammen med også.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror at den "psykovisuelle" effekten er viktig.

Har vært på utallige visninger og sammenligninger av projektorer. Det er påtagende hvordan noen kan se ekstreme forskjeller på ganske like bilder, det er ofte gjerne knyttet til hvilken projektor en selv har.:lol:

Når dette er sagt tror jeg Darblet har en effekt og for min del kan nok denne godt være verd 2,5k. Gorm sitt siste bilde demonstrerer vel poenget ypperlig.

Det som også spiller inn er også om en faktisk ser etter forbedringer på riktig måte. På mange måter skulle jeg ønske at jeg selv kanskje ikke kunne så mye om bildekvalitet da dette gjør meg mer kritisk enn lommeboka har godt av. Det finnes jo en del som faktisk enda mener det er liten forskjell på DVD og BD :shock: jeg har hatt en god del i stua hjemme som ikke synes det var mye forskjell på de to formatene, selv ved a-b svitching.... Når jeg da viser forskjeller som detaljer, glans, kontrast, myldring osv er det mange som bare trekker på skuldrene og sier at det er ikke viktig.

Veldig bra å også ha skepsis til produkter som får massiv god omtale, spesielt er det bra med egne erfaringer.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    venter fremdeles på min. Avshop fikk amerikansk kontakt og jeg har ikke overgang så jeg valgte å vente på en ny. Er Veldig spent på å se hva jeg syns.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest i Darblet-tråden på AVSforumet at darbleten ikke gir noen målbare resultater, men at manipuleringen av bildet er av en slik art at det oppleves skarpere og dypere av den som ser..
    Mulig at noen har skrevet dette på AVSforum men det stemmer absolutt ikke. Det finnes ingenting som er 'magisk' med verken lyd eller bilde.

Forskjellen mellom audio og video er at det er mulig å ta bilder og å pause filmer slik at det er veldig enkelt å måle og manipulere stillbildene.

Når det gjelder de 2 bildene som du postet så finnes det programmer som kan brukes til å vise forskjeller mellom 2 bilder.
    Som Gorm synes jeg også at det er ganske enkelt å se forskjellene. Mulig at PC skjermen din er dårlig innstilt?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det er kanskje "farlig" å sammenligne effekten i en passive audio kabel vs en aktivt jobbende prosessor/video komponent. Går det f.eks ikke også ann å dele skjermen i to for å få en en side ubehandlet og en side "darblet" prossesert? Akkurat den måten å få frem eventuell forskjellen på, er ikke så enkelt å få til med ABX testing av audio kabler for å si det sånn.
    Det jeg ønsker ved å trekke en forsiktig parallell med audio-verden, er ikke annet en å sammenligning videofile- og audiofile-mennesker. Altså ingen sammenligning mot de tekniske aspektene. Counterpointer sier det det veldig bra, "psykovisuell effekt".
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    venter fremdeles på min. Avshop fikk amerikansk kontakt og jeg har ikke overgang så jeg valgte å vente på en ny. Er Veldig spent på å se hva jeg syns.
    Klarte ikke å vente på avshop jeg, så kjøpte ett reise adapter på clas ohlson til nette summen av 79,-.
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Mulig at noen har skrevet dette på AVSforum men det stemmer absolutt ikke. Det finnes ingenting som er 'magisk' med verken lyd eller bilde.Forskjellen mellom audio og video er at det er mulig å ta bilder og å pause filmer slik at det er veldig enkelt å måle og manipulere stillbildene.
    Når det gjelder de 2 bildene som du postet så finnes det programmer som kan brukes til å vise forskjeller mellom 2 bilder.
    Som Gorm synes jeg også at det er ganske enkelt å se forskjellene. Mulig at PC skjermen din er dårlig innstilt?
    1. Jeg har ingen illusjoner om at den bildebehandlingen som gjøres er noe "magisk" som skjer.
    2. De bildene jeg postet er av mitt 106" lerret. Så jeg har sett dem live og kan ikke da heller se forskjell i barken. Så kanskje det har noe med øyet som ser? Hva vet vel jeg..:|
    3.Jeg ønsket ikke å sammenligne de tekniske aspektene, men mer de menneskelige vurderingen som gjøres når komponenter som skal "forbedre" lyd eller bilde blir koblet til.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ingen tvil om at produktet faktisk gjøre noe med bildet. Men det står bare ikke til de forventningene som jeg hadde, så mest trolig går det kanskje mer på meg enn på produktet, hva vet jeg.:-|
    Kunne jo vært av interesse å vite hvilke forventninger du egentlig hadde? Om du trodde det var en magiboks som lagde gull av all gråstein, så kan jeg jo forstå at du er skuffet.
    Har man imidlertid et tilnærmet optimalt kino-oppsett fra før, så setter etter min mening Darblet prikken over i-en. Etter min mening, bedømt ut i fra mitt oppsett, så må en være blind om en ikke opplever en drastisk endring med denne "boksen". Ønsker enhver som er nysgjerrig på utforske den påstanden velkommen til å ta en titt her hjemme.

Og bare så det er sagt, jeg hverken selger eller tjener en eneste krone på å skryte av dette produktet. Kjøpte som sagt min fra en fransk nettbutikk, til en pris langt over det den tilbys for her i landet nå :-?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kunne jo vært av interesse å vite hvilke forventninger du egentlig hadde? Om du trodde det var en magiboks som lagde gull av all gråstein, så kan jeg jo forstå at du er skuffet.
    Har man imidlertid et tilnærmet optimalt kino-oppsett fra før, så setter etter min mening Darblet prikken over i-en. Etter min mening, bedømt ut i fra mitt oppsett, så må en være blind om en ikke opplever en drastisk endring med denne "boksen". Ønsker enhver som er nysgjerrig på utforske den påstanden velkommen til å ta en titt her hjemme.

Og bare så det er sagt, jeg hverken selger eller tjener en eneste krone på å skryte av dette produktet. Kjøpte som sagt min fra en fransk nettbutikk, til en pris langt over det den tilbys for her i landet nå :-?
    Igjen, jeg har ingen tro på magi. Men det jeg hadde forventet var at effekten som dette produktet produserer skulle være noe mer tydelig og konsekvent, spesielt under normal filmvisning av HD-materiale. Den beste måten jeg får fram en WOW-det var litt av en forandring- effekt på, er ved å pause et HD-materiale og skru effekten av/på.

Nær bilder av personer i lyse omgivelser gjør effekten mest synlig, men så fort jeg setter filmen igang igjen synes jeg det er vanskeligere å se eller få utbytte av denne effekten. Og da blir spørsmålet for meg jeg skal bruke penger på et produkt som ikke gir meg noe særlig under normale forhold eller ikke.

Jeg har dog ikke noen Hi-end kino med dertil utstyr, jeg er på ingen måten en video-fil person, men har en normal interesse for bilde innen for denne hobbyen. Jeg forstår at du, Gorm, som både jobber med og har dette som en hobby vil ha helt andre forutsetninger enn meg til å bedømme dette produktet. Derfor, som nevnt tidligere, prøver jeg på ingen måter å dømme dette produktet nedenom og hjem, jeg har ingen tvil på at produktet for fyller forventningene til majoriteten i aller høyeste grad, jeg bare uttrykker mine meninger, og det er det.

Må igjen få presisere at dette kun er mine meninger og erfaringer så langt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er nevnt, jeg har ingen forutsetninger for å uttale meg om hvordan Darblet fungerer hjemme hos deg. Dermed er jeg heller ikke kritisk til din opplevelse av produktet. Jeg syns bare det fungerer veldig bra i min hjemmekino (og TV-stue), og entusiasmen rundt dette "tvinger" meg til å kringkaste dette ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp kjøpt dette produktet hos avmax.no. De får det inn om en drøy uke så gleder meg til å prøve!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......... det fungerer veldig bra i min hjemmekino (og TV-stue), og entusiasmen rundt dette "tvinger" meg til å kringkaste dette ;-)
    Hva slags utstyr er det du bruker hjemme nå?

Spør fordi du pleier å bytte innimellom samt ofte har noe av det bedre :-) Det er jo mulig at Darbleten gir bedre effekt på High end en på middels bra utstyr.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er nevnt, jeg har ingen forutsetninger for å uttale meg om hvordan Darblet fungerer hjemme hos deg. Dermed er jeg heller ikke kritisk til din opplevelse av produktet. Jeg syns bare det fungerer veldig bra i min hjemmekino (og TV-stue), og entusiasmen rundt dette "tvinger" meg til å kringkaste dette ;-)

Gorm, kan du beskrive forskjellen du ser mellom Darblet-prosesseringen og rett og slett kjøre opp kontrasten på PJ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mulig å sammenlikne dette? Økning av kontrasten får ingen andre konsekvenser enn at du brenner ut informasjonen i hvitt, proporsjonalt med økningen av lysutbyttet i lyse områder.

Kontrast gjør ikke annen enn å flytte hvitpunktet, akkurat som brightness flytter sortpunktet.

Hvis det var sharpness du mente, så er det kort fortalt slik at å øke sharpness på projektoren bare tilfører en hvit skygge (altså støy) rundt alle skarpe kontraster i bildet. Det tilfører altså ikke noe positivt, kun støy
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, på en projektor/TV som er kalibrert med fokus på best mulig skarphet og kontrast, gir denne boksen et ytterligere løft uten negativ innvirkning, som ikke er mulig å oppnå gjennom kalibrering og innebygde bildeforbedringsfunksjoner alene, uansett hvilken projektor/TV vi har fra før?

Sitter med en følelse av at liknende funksjoner som denne boksen byr på, ikke er stuerent å bruke, når det er innebygget i tv/projektor som en funksjon, men fordi det selges som et eget produkt, så er det greit...

Men for all del, jeg er veldig nyskjerrig og kommer sikkert til å kjøpe en for å prøve selv

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Så, på en projektor/TV som er kalibrert med fokus på best mulig skarphet og kontrast, gir denne boksen et ytterligere løft uten negativ innvirkning, som ikke er mulig å oppnå gjennom kalibrering og innebygde bildeforbedringsfunksjoner alene, uansett hvilken projektor/TV vi har fra før?

Sitter med en følelse av at liknende funksjoner som denne boksen byr på, ikke er stuerent å bruke, når det er innebygget i tv/projektor som en funksjon, men fordi det selges som et eget produkt, så er det greit...

Men for all del, jeg er veldig nyskjerrig og kommer sikkert til å kjøpe en for å prøve selv
    Jeg bruker den på Sony VW1000 sammen med Reality Creation og den funker over all forventning selv på den. Kommer til å kjøpe en til Sony HW50 også.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte på Pans Labyrinth i dag mens jeg testet med Darbee'n.

Selv med 'bare' 45% på settings + Demo mode så må jeg si at det var overraskende hvor mye bedre bildet ble i de rette scenene. Med rette scener så henviser jeg bla til innledningen hvor jenta springer rundt i skogen og finner labyrinten for første gang. Effekten er at detaljer kommer mer klart frem - det vet vi jo fra andre rapporter. Særlig så jeg dette på furu(?)-trestammer hvor det var mye mønster og skygger. Allikevel så er effekten såpass lite pågående at må nesten bruke demo-mode for å se at det faktisk skjer noe. Det er lett å glemme effekten når Darbee'n bare henger på.

I de påfølgende scenene - når det er kveld og natt - da slet jeg mer med å se særlig effekt av Darbee'n.

Jeg har tidligere sett overdreven oppskarping på HTPC. Effekten har vært 'far out' og ødelagt film-stemningen. Darbee'n har på ingen måte denne effekten - heldigvis - for jeg var litt nervøs for akkuratt om det kunne fremkomme.

Uansett: På min HW30 så var denne et lite men viktig feinschmecker-løft for bilde! Den blir stående.8-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var sharpness du mente, så er det kort fortalt slik at å øke sharpness på projektoren bare tilfører en hvit skygge (altså støy) rundt alle skarpe kontraster i bildet. Det tilfører altså ikke noe positivt, kun støy
    Ja, det var sharpness jeg mente. Beklager.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har koblet opp Darbee opp mot HW-30 men får ikke noe bilde(blå led blinker/ustabilt signal).Kobler jeg fra hdmi mellom Darbee og HW-30 er signalet stabilt(blå led lyser konstant)

Kan noen hjelpe ?

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •