Darbeevision Darbee Darblet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 235
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Ser dock att det är halva priset i staterna. Skall dit snart så plockar nog med en.
    Er ikke prisen $349 i USA - det vil si akkurat 2000 norske kroner? I så fall langt unna halv pris. Og akkurat for dette produktet er det kanskje ikke så dumt å få med den norske reklamasjonsretten på kjøpet?

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flere skriver at de trenger flere bokser, kan denne brukes mellom receiver og prosjektor eller vil det påvirke resultatet negativt? Kjører blu-ray og dekoder gjennom receiver uten å ha aktivert bildebehandlingen i receiver.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erlendby
    Ser flere skriver at de trenger flere bokser, kan denne brukes mellom receiver og prosjektor eller vil det påvirke resultatet negativt? Kjører blu-ray og dekoder gjennom receiver uten å ha aktivert bildebehandlingen i receiver.
    Det er sånn du skal bruke den og du skal sette den på projektor/Tvsiden med en kort kabel fra Darbee til projektor/TV.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg har lest en eller annen plass at SD-materiale bør oppskaleres før Darbleten, slik at den får mest mulig detaljer å jobbe med. Er det noen som bekrefte eller avbekrefte dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo
    Er ikke prisen $349 i USA - det vil si akkurat 2000 norske kroner? I så fall langt unna halv pris. Og akkurat for dette produktet er det kanskje ikke så dumt å få med den norske reklamasjonsretten på kjøpet?
    Boksen koster ikke 4000kr her men rundt 2500kr (+frakt):
    AVShop

Da er det ikke så ille som du skriver.

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det er sånn du skal bruke den og du skal sette den på projektor/Tvsiden med en kort kabel fra Darbee til projektor/TV.
    Så et kabelstrekk på 10m vil gjøre at den ikke har noe effekt? I så fall må jeg henge den opp i taket sammen med prosjektoren.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erlendby
    Så et kabelstrekk på 10m vil gjøre at den ikke har noe effekt? I så fall må jeg henge den opp i taket sammen med prosjektoren.
    Selvsagt ikke, men det er anbefalt å benytte en kort kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Selvsagt ikke, men det er anbefalt å benytte en kort kabel.
    Fordi???
    Dette er en digital kabel. Jeg ser ingen grunn for at en veldig kort HDMI kabel (for eks 50cm) skal være bedre å overføre data enn en 10m lang kabel (av samme kvalitet).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Fordi???
    Dette er en digital kabel. Jeg ser ingen grunn for at en veldig kort HDMI kabel (for eks 50cm) skal være bedre å overføre data enn en 10m lang kabel (av samme kvalitet).
    Ikke av noen annen grunn enn at det er greit å ha så kort kabel som mulig for å slippe potensielle problemer med signalstyrke.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    For de som er kjent med jobbing i photoshop, så kan vi vel sammenlikne Darbelet med det å ha funnet det perfekte sharpness-filteret. Bare at det også fungerer på levende bilder.
    For meg ser det ut til at det gjør mye av det samme som Clarity filteret i Lightroom. Clarity er et slags hybridfilter som fungerer ved å øke lokal kontrast (via en spesiell unsharp mask teknikk) og øke kontrasten i mellomtonene. De lyse og aller mørkeste tonene er upåvirket, slik at den totale kontrastnivået også forblir upåvirket.

Denne type teknikker gir øynene våre et inntrykk av økt kontrast, detaljer og "pop" i bildet uten så store negative effekter man får ved å tukle med kontrasten. De gjør derfor heller ingen oppskarpning, og kan fint brukes i samspill med tradisjonelle "sharpening" filtre.

Utfordringen innen video er jo alltid å tilføre slike filtre uten at det krever enorm maskinkraft. Det er åpenbart den teknikken Darbeevision har mestret her ref. pris og lav latency.

Jeg hastebehandlet et bilde i Lightroom for å demonstrere det jeg snakker om litt bedre. Merk at pga. den dårlige oppløsningen/komprimeringen her, vil naturligvis et mer detaljert bilde av høyere oppløsning dra enda større nytte av slike teknikker.

Først et ubehandlet bilde fra filmen Avengers:

Darbeevision Darbee Darblet-avengers-jpg

Deretter tilførte jeg clarity (max setting):

Darbeevision Darbee Darblet-avengers_clarity-jpg

Til slutt både clarity og sharpening:

Darbeevision Darbee Darblet-avengers_clarity-sharpen-jpg

Nå tilføres det en masse synlige og negative artifakter på det siste bildet, men det er fordi bildet er ganske komprimert og det agressive sharpening filteret jeg klinte på ikke var det beste. Darbee er selvsagt mye mer "moderat" enn det som vises i bilde nr. 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Boksen koster ikke 4000kr her men rundt 2500kr (+frakt):
    AVShop

Da er det ikke så ille som du skriver.
    Nå skriver vel Dumbo akkurat det samme som du skriver
    Det var mackanzocz som nevnte halv pris.
    Men du postet tidlig på morningen og kaffien hadde vel ikke slått inn ennå 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    For meg ser det ut til at det gjør mye av det samme som Clarity filteret i Lightroom.
    Får da endelig ikke håpe det. Dama har jo gått fra rødtopp til brunette...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Får da endelig ikke håpe det. Dama har jo gått fra rødtopp til brunette...
    Nå satte jeg clarity til maks styrke for demonstrasjonen sin skyld, slik at for eks. på lyst hår vil effekten bli for stor pga alle kontrastene i håret. Clarity endrer ikke på fargebalansen. Jeg sitter på en kalibrert skjerm nå, og for meg ser det fortsatt rødt ut i bilde nummer to (men naturligvis mørkere).

Samme resultat som Darbee blir det selvsagt ikke siden det er ulike algoritmer i bruk på Clarity filteret og Darbee, og max Clarity på et lavoppløst bilde er kanskje ikke den beste måten å demonstrere dette på (Unsharp mask i Photoshop gir mye større kontroll), men poenget mitt var å demonstrere hvordan lokal kontrast kan gjøre med hvordan vi opplever bildet, og at Darbee ikke er snakk om tradisjonell edge sharpening.

Vanskelig å finne noen gode demobilder av Darblet der lyst hår er inkludert, men her er Darbevision sitt eget bilde som demonstrerer noe av den samme effekten på håret:

Darbeevision Darbee Darblet-darblet_1_zoom-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter liksom med følgende følelse:

Om Darblet-resultatet (med moderat effekt) omtrent uten unntak føles riktigere/bedre - hvorfor er da ikke filmene mastret/behandlet så de ser slik ut i utgangspunktet?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok lettere å kjøpe en Darblet eller tre enn å få de riktige personene til å svare på det spørsmålet :-) Én Darblet er på vei til kinoen og én til TV-stuen. Med totalt 8 kilder blir ikke den forventede forbedringsprisen per kilde så avskrekkende.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg sitter liksom med følgende følelse:

Om Darblet-resultatet (med moderat effekt) omtrent uten unntak føles riktigere/bedre - hvorfor er da ikke filmene mastret/behandlet så de ser slik ut i utgangspunktet?
    Muligens fordi effekten av slike filtre vil variere fra oppsett til oppsett. Av samme grunn til at de ikke øker volumet på LFE-lydsporet selv om de sikkert er klar over at mange foretrekker en house-courve med en liten heving i bunn. Legger man "au naturel" som utgangspunkt, kan den enkelte bruker tweake bilde/lyd mot sine egne preferanser/utstyr.

På en annen side har jeg lest om brukere som har skrudd Darblet`en av på enkelte filmer fordi de mener filmen var mastret riktig, og effekten ble overflødig.

For meg er uansett det opplevde resultatet viktigst så lenge det er snakk om mindre korrigeringer, og det ikke går ut over fargebalansen/kalibreringen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Darbee satt til 70%, de fleste ser ut til å foretrekke rundt 40%. På de siste bildet brukte jeg Clarity (noe mer sparsomt denne gangen) for å simulere effekten:

Orginal:

Darbeevision Darbee Darblet-1-jpeg

Darbee@70%:

Darbeevision Darbee Darblet-2-jpeg

Adobe Clarity:

Darbeevision Darbee Darblet-1-clarity-jpg

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper vi kansje får se denne "Darbee" funksjonen integrert i BD spillere, tv og projektorer etterhvert, hviss det ikke alt er på makedet da

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8
    Tipper vi kansje får se denne "Darbee" funksjonen integrert i BD spillere, tv og projektorer etterhvert, hviss det ikke alt er på makedet da
    For ikke å glemme Receivere og AV-amps/prosessorer. Og det er jo akkurat det som er Darbee's plan. Det blir poengtert i CES-videoen.
    Merkostnaden med å bygge en slik chip inn i slikt utstyr blir forsvinnende liten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    For ikke å glemme Receivere og AV-amps/prosessorer. Og det er jo akkurat det som er Darbee's plan. Det blir poengtert i CES-videoen.
    Merkostnaden med å bygge en slik chip inn i slikt utstyr blir forsvinnende liten.
    Holder sannsynligvis med å programmere inn algoritmene i videoprosessoren, så drømmen for Darbee er nok å bare selge lisenser til produsenter av den type chips. Selv om en lisens sikkert bare koster noen cents, vil mengden gi inntekt uansett.

Og da slipper de all form for kontakt med hardware, sluttkunder og ikke minst å styre med møkkastandarden HDMI og de kostnader det innebærer. Og vi kunder slipper å bruke flere tusen kroner på nok en potensiell feilkilde i racket. Win-win.

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •