Darbeevision Darbee Darblet - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 235
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Hvis DD faktisk gjør det (antar det da finnes bevis i form av sammenligningsbilder som viser at BluRay + Darblet = nærmere kinoversjonen) er det et særdeles spennende produkt. Men høres litt sånn marketing talk ut for meg, no offence.
    Jeg ser på darblet-effekten som svært lokale gamma-forandringer. Man kan sikkert diskutere seg ihjel om hva det blir et avvik fra, men et avvik fra standardiserte normer som de fleste filmskaperne/produksjonsselskap forholder seg til er det.
    Uansett, mente ikke å starte en korrekthetsdiskusjon. Nyt effekten!
    Alle projektorer, lerret og TV-apparat på markedet er jo fulle av kompromisser i en eller annen retning. Hva er da korrekt? I så måte blir det direkte fjollete å snakke om "standardiserte normer". Vi gjør selvsagt så godt vi kan ved hjelp av kalibrering, og utstyrs-sammensetning, men når jo aldri regissørens norm/referanse likevel. Og om vi gjorde det, så er jo denne også en serie kompromisser i forhold til studioets "referanseutstyr". Jeg har jo kalibrert noen studioer, og kan garantere deg at det gjøres kompromisser der også.
    Så lenge man benytter prosessering på en slik måte at man gjenskaper "virkeligheten" på en mer troverdig måte, så forstår jeg rett og slett ikke skepsisen?

EDIT: Det er også sånn at all film for kino har gamma på 2,6, men de konverteres til 2,2 for det kommersielle markedet (DVD, blu-ray, TV-sendinger). Dette gjøres fordi utstyret vi har hjemme stort sett ikke takler en gamma på 2,6 uten at vi opplever "black crush". Å booste intra-scene gamma kan altså bringe oss nærmere kinoversjonen, om man har utstyr som takler høyere gamma
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ...Så lenge man benytter prosessering på en slik måte at man gjenskaper "virkeligheten" på en mer troverdig måte, så forstår jeg rett og slett ikke skepsisen?.....
    Ammen faktisk

pluss; vil jeg legge til, at med en type prosessering som Darblet så kan en jo justere seg inn til sin egen preferanse også. Dette vises jo tydelig ved at brukere bruker forskjellige prosenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier, Gorm, forsøker man å kalibrere vekk forskjeller i utstyr for å komme nærmere det filmskaperen/produksjonsselskapet mener man skal oppleve på sin skjerm/sitt lerret. De er klare over svakhetene i utstyret hjemme hos folk. Normer er til for å skape forutsigbarhet. Hva Spielberg (som jo er kjent for å gi ut gode BluRays) forventer skal utspille seg på en korrekt kalibrert TV/projektor hjemme hos folk blir forvridd av DD. Enten i positiv eller negativ retning. Forutsigbarheten blir borte og resultatet blir hva produsenten av DD mener er riktig og ikke nødvendigvis hva man var ment å se. Hadde filmskaperne ønsket å legge inn et tilsvarende filter på sitt materiale hadde de vel rett og slett gjort det i klipperommet? For å skape mer "virkelighetsnært" bilde?
    Igjen: er det faktisk slik at DD gjør det dere påstår den gjør er den lille boksen et spennende produkt som er verdt å teste ut.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Det er meg bekjent ingen TV eller projektor i dag som har samme type prosessering innebygget, men det ryktes at DarbeeVision har planer om å lisensiere teknologien sin til slikt etterhvert.
    Lumagen har signert avtale med DarbeeVision og sier de planlegger å implementere Darbee Visual Presence i sin neste Radiance. Når denne kommer har jeg ikke funnet noe konkret på, men Lumagen tror i alle fall på dette.

Jeg er litt spent på om holdningen til Darbee kommer til å endre seg når det blir en del av "verktøykassen" hos Lumagen og ikke lenger en liten plastikkboks fra en produsent som ingen har noe forhold til. Ikke noe vondt om Darbee, jeg har den i bruk i min egen hjemmekino:-)

Gøran

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @artur79
    Morsomt at du argumenterer imot på et grunnleggende teoretisk plan samtidig som du åpner for at Darblet kan ha noe for seg :wink:

Probelemet er jo at utstyret som brukes for å vise film har ulike svakheter så uansett hvilket filter eller effekt filmskaperne legger inn så gir det ingen garanti for at det vil gjengis på skjermen/lerretet hjemme. Egen kalibrering eller prosessering av bildet gir heller ingen garanti, men en kan jo da selv vurdere om det bidrar positivt. Denne tråden viser jo at noen synes det er strålende andre bare trekker på skuldrene, opp til hver enkelt tenker jeg.

Forøvrig er det bra at noen utfordrer ting som "hypes" opp artur79, synes du har en saklig og fin tone!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    @artur79
    Morsomt at du argumenterer imot på et grunnleggende teoretisk plan samtidig som du åpner for at Darblet kan ha noe for seg :wink:
    En ting er kalibrering og standarder. En annen ting er subjektiv oppfatning og hva man liker selv, der er det ikke rom for samme rigiditet, da alt som kjent er relativt. Diskusjonen er for meg strengt tatt todelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk. Velodyne SMS-1 som er koblet til forforsterker via komposittkabler. Disse signalene vil ikke gjennom Darbee'en. Når jeg kobler den vekk får jeg opp bilde. Jeg har også prøvd alle signalvariantene i SMS-1. Noen som har hatt lignende problemer?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en Darblet kun anbefalt for projektor med større lerret, eller vil jeg se merkbar forskjell på en 64" Samsung E8005 plasma?

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Er en Darblet kun anbefalt for projektor med større lerret, eller vil jeg se merkbar forskjell på en 64" Samsung E8005 plasma?
    Kan fint bruke Darblet til 64tommer,jeg bruker den på en 60tommer og er fornøyd men den gir vel mest utbytte på et stort lerret;-)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Jeg synes det var bortkastede penger på en Samsung 55" LED tv, så boksen fant veien til Antiloop i stedet.

Merkbar forskjell vil du nok ikke få. Marginal er vel det rette ordet.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg synes det var bortkastede penger på en Samsung 55" LED tv, så boksen fant veien til Antiloop i stedet.

Merkbar forskjell vil du nok ikke få. Marginal er vel det rette ordet.
    Fungerer meget bra på projektor. Bildet blir markant dårligere hvis du slår den helt av. Så jeg er meget godt fornøyd med DD.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Darbee Darblet på vei!

I et svakt øyeblikk trykket jeg på bestill-knappen. Nå er en slik boks på vei til meg, også. Gleder meg til å se hva den kan gjøre i kombinasjon med Sony HW50s Reality Creation på et 106'' stort lerret!
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har testa denne boksa med ein tw9100w?
    vil den fungere når det e trådløst signal ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det fungerer. Du kobler den bare mellom kilde/receiver og HDMI-senderen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en BenQ W5000 som får signal fra en Cambridge Aur 752. Vil det være noe å hente her, eller kan jeg få tilnærmet samme resultat ved å justere på spilleren? Har 80" lerret, grått.
    Helst skulle jeg kanskje byttet PJ, men feriepengene er en saga blott
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med TW9100 som har noen synspunkter på effekt og forbedring her?

En ting som jeg ikke har kunnet se i denne diskusjonen er om DD vil gjøre en xtra god jobb for de som ikke har mulighet for full lyskontroll i sin kino/stue....?
    Ut fra det DD'en gjør vil jeg jo tro at denne da vil gjøre en mye mer markant "oppgradering" av bildet om man har et noe lyst rom...

Meninger?
    Gorm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desto høyere kontrast projektoren evner, jo større effekt får man av Darblet. Det samme gjelder rommet. Desto mer lys/refleksjoner det er i rommet, jo mindre opplevd effekt får Darblet på lerretet.
    Jo bedre utgangspunkt man har, jo bedre fungerer prosesseringen til Darbee

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Gorm.

Ser ut til at jeg får prøve en slik en hjemme og se om jeg dra bildet ett hakk til oppover ;-)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg igår en Darbee.

Koblet den mellom receiver og projektor....fikk ikke bilde.
    Koblet den mellom receiver og TV.....fikk bilde.

Hjelp.

Har en 10m lang Dreamscrenne HDMI-kabel fra reciever til projektor av god kvalitet.
    Men får ikke bilde.

Noen som har noen gode tips?

Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •