Hva er best? DLP eller LCD??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er best? DLP eller LCD??

Fikk høre av en kollega her som hadde snakka med en slags sjef på Hitachi Norge.
    Han sa at LCD var bedre p.g.a. at bildene DLP viser, at ved kjappe bevegelser (f.eks. prosjektiler) så henger bildet igjen fordi den ikke greier å gjengi farger fort nok.
    (Vi vet alle at CRT er overlegent her, men å kjøpe dette nytt......,
    jeg kan ikke selge kjerringa og hus har jeg ikke :? )

Men nok om det, vi her ønsker heller å ta et standpunkt til hva forbrukerne selv har erfart.
    Starter derfor en liten avstemning her

Kom gjerne med synspunkter også, for og imot, ulemper og fordeler ved både DLP og LCD, men ikke gjør ting for forvirrende da :shock:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener dette er en diskusjon hvor vi ikke blir enige. Det har også vært diskutert opp og i mente, og det finnes ikke en fasit. Avstemnigen blir basert på hva folk liker/ikke liker, og kan fort bli misvisende.
    Uansett, setter opp noen pkt:

LCD
    Farger
    Oppløsning
    Ingen regnbuer

DLP
    Kontrast/Sortnivå
    Mindre SDE (Screendoor)
    Ingen VB

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er direkte feil at dlp har etterslep. Han aner åpenbart ikke hva han snakker om.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP
    Kontrast/Sortnivå
    Mindre SDE (Screendoor)
    Ikke VB (vertical banding)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ha jeg generelt lite peil her, men kunne noen forklare meg hva screendoor og vertical blanding er for noe??

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Det er direkte feil at dlp har etterslep. Han aner åpenbart ikke hva han snakker om.
    Du høres skråsikker ut, drivi mye medslikt??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Nå ha jeg generelt lite peil her, men kunne noen forklare meg hva screendoor og vertical blanding er for noe??
    screendoor er avstanden mellom hvert bildepunkt (piksel). På LCD projektorer er denne avstanden mye større en på DLP projektorene, og det ser ut som om du ser film gjennom hønsenetting (derav navnet screendoor).

Vertikal banding er et resultat av at det er vanskelig å få de tre LCD panalene til å sammspille 100 prosent. VB ser du som vertikale striper i bildet, gjerne i lyse scener (himmel med skyer, tåkedis, osv)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er direkte feil i forhold til hvordan han skriver det. Jeg tror imidlertid kanskje at han mener regnbuer, som da kommer når det er høy kontrast mellom to (eller flere) objekter, og hvor det ene beveger seg. Da vil man kunne få RGB flimmer/Regnbuer på en DLP projektor.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del velger DLP da jeg er superallergisk mot VB.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ja, det er direkte feil i forhold til hvordan han skriver det. Jeg tror imidlertid kanskje at han mener regnbuer, som da kommer når det er høy kontrast mellom to (eller flere) objekter, og hvor det ene beveger seg. Da vil man kunne få RGB flimmer/Regnbuer på en DLP projektor.
    Kanskje du kan forklare litt nærmere hva regnbueeffekten er??
    Men utifra det JEG fikk forklart så hadde visstnok et objekt som var på tur ut av bildet i stor fart hengende igjen........

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regnbue-effekten er forklart som prioritert tråd her.

Hvis jeg ser bort fra alt som kan være en smakssak
    (ingen spesiell rekkefølge):
    LCD fordeler:
    • *gjennomsnittslig lavere støy enn dlp.

• *Har ikke dithering

• *Billigere pikselpris, altså man må betale mer for å få samme oppløsning med DLP.

• *ingen regnbue-effekt overhodet(kanskje ikke en så stor faktor, med tanke på nyere fargehjul. Uansett, dette punktet må hver enkelt vurdere selv.)

• *én død piksel, som man ikke får reklamasjon for, er mindre synlig på LCD.

• *Aldri støyende fargehjul, som man kan oppleve med DLP. Det skal noteres at et fungerende fargehjul er 100% lydløst unntatt ved skifte mellom 50-60 Hz.

DLP fordeler:
    • *Bedre kontrast

• *Bedre sortnivå

• *Høyere refreshrate internt, altså raskere piksler, som fører til et klarere bilde ved bevegelser. (hvis noen husker demonstrasjonen fra symposiumet med bevegelsene til de amerikansk-fotball spillerne.
      eksempel(kun for å beskrive hva jeg mener, ikke som referanse til hver teknologi):

• *man opplever tilnærmet aldri støv eller andre artifakter i bildet

• *hvis man får støv, er det langt mindre synlig enn på LCD

• *Man får ~aldri døde piksler om de ikke er der fra før.(produksjonsfeil)

• *DMDen er immun mot degradering, det vil si at man vil aldri se fargeforskjeller, og et bilde i 65K(50% grått, koordinater 256, 256, 256,for de som vil se etter selv) vil ha absolutt perfekt fargeuniformitet.(holdbarhetsforskjeler diskuteres i en annen tråd.)

• *Mye billigere service om man skulle være uheldig etter garanti-tiden.(

• *Teoretisk bedre bilde, da fillraten er høyere(også i praksis, mener mange.)

• *Lysuniformitet. kontrast og lysstyrke er ~lik i alle deler av bildet.

• *Evnen til å holde sort på sort er overlegen LCD.

• *Man behøver ikke tenke på innbrenning med DLP. dette KAN skje med LCD, spesielt meget lyssterke enheter, i kontrastrike, statiske bilder
      (Dette er ikke et tema for de aller aller fleste hjemmekinomodeller på markedet.).

• *man vil aldri se konvergens(at fagrene ikke står "over ett")Noe som KAN forekomme i større eller mindre grad med LCD.

• *Ingen Vertical banding

• *Ingen hønsenettingeffekt(screendoor)

edit: kom på en til for DLP. om noen kommer på andre ting, tilføyer jeg dem gjerne.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DLP Så klart!

Har en billig dlp projektor(h30) og har kamerater med nesten dobbelt så dyre lcd projektorer og vi er alle enstemmig i at dlp er overlegent ,ihvertfall hvis du skal ha over 100 tommer og ikke sitte alt for langt ifra selv på dyrere lcd projektorer så blir screendoor effekten meget synlig på et stort lerret

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtteerklæring: Det er UTROLIG bra bilde på en BILLIG H30

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan forklare litt nærmere hva regnbueeffekten er??
    Som Burre skrev kan du lese mere om regnbue effekten i en prioritert tråd.
    Jeg var forresten på HFK i dag og satt en times tid og kikket på en WVGA Toshiba MT200. Dette er jo en konkurrent til bla. Infocus 4805 (Samme?). Min konklusjon er at jeg fortsatt sverger til LCD. Hovedgrunnen til dette er fargene. Jeg har enda ikke sett en DLP som har farger jeg liker bedre enn på min eldrende HS10.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vanskelig å svare/sitere hele Burre's innlegg her men jeg må arrestere noen utsagn her:

For det første må du slå fast at dlp har bedre sortnivå enn lcd to ganger? Det holder med en.

Elektronikken i en dlp er ikke billigere enn i lcd. Med andre vil ikke service koste noe mer.

Lysuniformitet, kontrast og lystyrke er ikke lik i alle deler av bildet på en dlp. Dette burde du vite - dette har bestandig vært en an dlp'ens svake sider - husk at hele dmd brikken virker som et speil. Foreslår at du leser noen artikkler på nettet om dette.

Innbrenning kan skje med dlp - dette står det til og med mye om på dlp.com - statiske bilder over lang tid vil låse speil.

I illegg har ikke lcd "dithering" - ustabilitet i bildet. Dette kan oppleves som etterslep. Lcd vil i de fleste tilfeller virke mye roligere enn et dlp bilde.

I tillegg kan nevnes at dlp støyer generelt betydelig mer enn lcd, lcd har generelt bedre farver enn dlp, et lcd bilde med samme oppløsning vil oppleves som skarpere enn dlp (fordel ved spill og datavisning).

Sånn ja - nå ble det litt bedre!

Kan vel tillegge at vi har hørt at en lcd i test banket en haug med Matterhorn dlp'er.

Siden kontrast og sortnivå på de siste lcd'ene lett matcher dlp i normal prisklasse så tror jeg ikke det er teknologi som bestemmer hvilken projktor som er best. Tror heller at det er selve funksjon og design på hver enkelt modell.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Elektronikken i en dlp er ikke billigere enn i lcd. Med andre vil ikke service koste noe mer.

Lysuniformitet, kontrast og lystyrke er ikke lik i alle deler av bildet på en dlp. Dette burde du vite - dette har bestandig vært en an dlp'ens svake sider - husk at hele dmd brikken virker som et speil. Foreslår at du leser noen artikkler på nettet om dette.

Innbrenning kan skje med dlp - dette står det til og med mye om på dlp.com - statiske bilder over lang tid vil låse speil.

lcd har generelt bedre farver enn dlp, et lcd bilde med samme oppløsning vil oppleves som skarpere enn dlp (fordel ved spill og datavisning).

Siden kontrast og sortnivå på de siste lcd'ene lett matcher dlp i normal
    ? Når var disse problemene tilstede på dlp'er? 1980? Ikke noe av dette jeg har i sitatet stemmer med mine erfaringer. For meg ser dette ut som det rene tullball.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første må du slå fast at dlp har bedre sortnivå enn lcd to ganger? Det holder med en.
    Ja det holder med en. Jeg vet ikke hvor du ser jeg nevner dette 2 ganger, men de fleste vet at evnen til å holde sort på sort ikke er det samme som sortnivå.

Her snakker jeg selvfølgelig om de delene som ikke er felles for LCD og DLP. Saken er den at får du en feil med LCD-modulen, må hele engine ut av projektoren(du får ikke byttet bare én komponent) og prisen for en ny engine er ganske ekstrem.

Jeg skrev "~" lik. lysuniformiteten er mye bedre enn for LCD.

Var det ikke DLP.com man ikke kunne ta seriøst? :lol:

I illegg har ikke lcd "dithering"
    sant det.

I tillegg kan nevnes at dlp støyer generelt betydelig mer enn lcd,
    OK..
    lcd har generelt bedre farver enn dlp,
    ikke enig, dette er en smakssak.
    et lcd bilde med samme oppløsning vil oppleves som skarpere enn dlp (fordel ved spill og datavisning).
    Sterkt uenig.

Kan vel tillegge at vi har hørt at en lcd i test banket en haug med Matterhorn dlp'er.
    har dere det? :roll: Jeg har stort sett observert at DLP vinner over LCD i gruppetester... ta også en titt på resultatene i avstemmingen i denne tråden. :wink:

Siden kontrast og sortnivå på de siste lcd'ene lett matcher dlp i normal prisklasse så tror jeg ikke det er teknologi som bestemmer hvilken projktor som er best. Tror heller at det er selve funksjon og design på hver enkelt modell.
    Vi får vel sammenligne i samme prisklasse, og der ligger DLP gjennomsnittlig høyere enn LCD. Ellers er jeg veldig enig i det andre du skriver. Det er til syvende og sist best å se selv, og finne ut av hva man foretrekker, mange vil nok få "godfeelingen" fra et LCD-bilde fremfor DLP, selv om DLP potensielt har flere fordeler.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror alle er enige i at det du selv opplever som best er det riktige valget. Den eneste måten å finne ut av dette på er å se selv, du kan lese tester til du blir blå i trynet, men det hjelper ikke mye. Det gir selvfølgelig en viss pekepinn på hva som gir best bilde innenfor sine kategorier, men hele DLP vs LCD krangelen er og blir en smakssak.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    I tillegg kan nevnes at dlp støyer generelt betydelig mer enn lcd
    Optoma har foreløpig 2 projektorer på 23 db, så dette holder ikke stikk så veldig mye lenger...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •