Komplett 5.1 hjemmekino til 15.000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett 5.1 hjemmekino til 15.000,-

Hei!

Jeg skal hjelpe en venn og sette opp et hjemmekino system og trenger hjelp..

Må ha:

5.1 Høyttaler system
    Receiver
    Projektor
    Lerret
    Kabler

Systemet skal brukes i en kjellerstue på ca 25m2.

Som bluray/dvd/musikk-spiller tenkte jeg å foreslå en ASRock media pc.
    Denne koster ca 3000,- noe som gjør at vi har ca. 12.000,- til resten.

Flott om dere har innspill til resten av komponentene..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Med det budsjettet, hadde jeg sett meg rundt på brukt markedet.
    Ville heller ikke brukt 3000 på en media pc, men funnet en grei bd spiller til noen hundrelapper.
    Kabler kan man få nye til en grei pris hos Biltema el. hvis du ikke finner brukte.
    Når det gjelder receiver, ville jeg kjøpt en som har pre out fremfor en med mye oppgitte watt, slik at du heller kan oppgradere med en effektforsterker senere hvis behov.
    Lykke til med prosjektet hvertfall.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke anbefalt noen htpc jeg heller med mindre du mener nedlastede mkv filer når du sier blueray.
    Spar dere og hodepine lg mange feilsøkings timer og kjøp en billig blueray spiller, eller en brukt ps3.

Hvilken som helst laptop med hdmi utgang kan og funke som htpc så lenge reciever har hdmi innganger.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15000,- er for lite dessverre.

Hva med en 55" og en ferdig komplett hjemme kino anlegg? Det går litt over budsjettet ditt men jeg tror du får mye gøyale film opplevelser med dette oppsettet.

Komplett.no - Philips 55" 3D LED Smart TV 55PFL5507T

Komplett.no - Samsung HT-E6750W hjemmekino med Blu-ray
    eller
    Komplett.no - LG BH9420PWN hjemmekino med 3D Blu-ray

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha YHT-196 hjemmekino 1995,- (50% rabatt nå)
    Epson Projektor EH-TW3200 7995
    Adeo lerret: 2395 ADEO (Invideo) GREYVISION 16:9 ramme 200cm - 84" (TILBUD !) - Ramme - Lerret - Projektor og Tilbehør

HDMI kabel 15 meter + oppheng

Innenfor budsjett

Boxee Box

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround.no har flere surround pakker til rundt 10000 inkl reciever.

F.eks: Yamaha RX-V671B + F6 EX + XTZ 99 W10.16 9790kr

Netonnet har projektor pakker med lerret, ikke state of the art men man får hva man betaler for.

F.eks: Full HD projektor med 108" manuelt lerret 7190kr

Her havner du på 17000kr, hadde droppa HTPC i første omgang.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    15000,- er for lite dessverre.

Hva med en 55" og en ferdig komplett hjemme kino anlegg? Det går litt over budsjettet ditt men jeg tror du får mye gøyale film opplevelser med dette oppsettet.

Komplett.no - Philips 55" 3D LED Smart TV 55PFL5507T

Komplett.no - Samsung HT-E6750W hjemmekino med Blu-ray
    eller
    Komplett.no - LG BH9420PWN hjemmekino med 3D Blu-ray
    15 000 er for LITE???? Kommer fra mannen som foreslår en LED TV og HTiB oppsett........ Huff da.

Projektor funker helt fint med busjettet hans. Tven der koster 10 lapper, de svelger 2/3 av pengene han skal bruke på hele oppsettet.. Dessuten er ST50 et langt bedre valg om man skal ha TV.. Vurderer man projektor så er ikke lys et problem så skjønner ikke hvorfor du våger å velge den philipsen over ST50.....

Men uansett,

til trådstarter:

Optoma HD20 er en meget god projektor med et veldig naturlig bilde og koster kun 6500 kroner på Net on Net ny.

Optoma HD20 Full HD projektor for hjemmekino

84" Elitescreens lerret til 695 kroner:
    Komplett.no - Elite Screens 84" Manuelt lerret

Der har du kun brukt 7200 kroner! drøyt halvparten av pengene på bilde, andre halvparten i en god kino må da gå til lyden.

Siden du skal ha 5.1 til rundt 7800 kroner syns jeg egentlig du burde se på brukt markedet.. Her har du langt større valg en med bilde, og det er veldig subjektiv. Man burde ta tiden til å velge, men her har du et eksempel oppsett:

DALI / Eltax 5.1 med Denon AVR 1801 receiver, samlet 3000 kroner:

Hjemmekino med Denon AVR-1801 og Høyttalere fra Dali og Eltax

<<< ELLER >>>

Dali gulvstående høyttalere + Denon AVR 1800 receiver for 2500 kroner

Dali 109, Denon AVR-1800 - FINN Torget

+

Dali Concept 1 til 600 kroner

Dali Concept 1 - FINN Torget

en Dali senter høyttaler for 500 kroner

Dali senterhøytaler - FINN Torget

3700 kroner vs 3000.

Samlet pris blir 10 200 kroner eller 10 900 kroner.. Godt under 12 lapper, da har du penger til HDMI, lyd kabler og hva du måtte trenge!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han bør helt klart kjøpe brukt til den prisen.
    Jeg vil også foreslå å begynne med færre høyttalere. Kanskje bare fronthøyttalere, men det avhenger av hva som finnes innenfor budsjettet.

Det er IMO for lite budsjett til å kjøpe 5.1 system. Bedre med to høyttalere av god kvalitet og hvor man senere kan utvide framfor et 5.1 anlegg hvor pengene er spredt utover på flere høyttalere med langt lavere kvalitet.

Det kan også være verdt å tenke på at høyttalerne bør være lettdrevne når de skal drives av en mindre receiver. Tannoy har høyttalere som ikke er vanskelig å drive. Alternativt kunne man ha kjøpt aktive høyttalere hvis man kan leve med en del strømkabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Først av alt, takker for alle svar

Vi har kikket litt rundt på projektorer og høyttalere (både brukt og gammelt), men ikke kjøpt noe enda.

Tok noen mål av kjellerstua som skal brukes, og fant ut at max kastelengde vi klarer å få til er ca 3.80 meter.

Har brukt kalkulatoren på Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance , og ser at den kastelengden er i grenseland for nevnte prosjektorer. Så også litt på benqw5000, men også denne er i grenseland..

Det skal sies at undertegnede ikke har så stor erfaring med bruken av slike kalkulatorer, og vil derfor sette stor pris på om noen kunne ta en titt på feks. Optoma HD20 og BenQ W5000, og se om det vil fungere å benytte dem med den kastelengden.
    Hvis lengden er et problem for nevnte projektorer, er det ev. noen annen som takler dette bedre.

Ser at Optoma ikke har Vertical Lenshift, noe som w5000 har. Jeg har selv w5000, og må si at lenshift har forenklet monteringen litt. Er det problemfritt å kjøpe uten.. ?

Takker

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en optoma hd100x (praktiskt talt hd20) og den fyller sånn sett et 90" lerret på ca 3.4m kaste avstand, lens-shift ville nok forenkla en del men om du kan sette den sentrert på lerret i taket og ta høyde for at den kaster bildet nedover (på denne avstanden kommer toppen av bildet ca 18cm under linsa) så er egentlig største problemet mitt at jeg kjøpte et ræva takfeste.

Dette er uten og gå maks på zoom så håper jeg har noen cm og gå på (må jekke ut lerretet 10cm for og gå over tvn)

Men w5000 er vel desidert en bedre projector no doubt, men den koster vel og minst det dobbelte nytt. Kort sagt til 6500 er optomae mye bilde for penga (med mindre du har øya til Gorm hehe)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •