Regnbuer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61

Tråd: Regnbuer

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Regnbuer

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere dette temaet, så da får jeg prøve å starte et nytt.

Ser at veldig mange nevner regnbuer, men såvidt jeg vet er det vel bare mellom 3 og 7 prosent som ser eller plages av disse. Kanskje mange liker å skryte på seg at de ser regnbuer bare fordi det gjør dem litt ekstra spesielle, og medlemmer i en liten og eksklusiv klubb

Har forsåvidt sett regnbuer selv, men kun når jeg beveget hodet raskt fra siden og mot lerretet (dette var på en InFocus SP110). Sitter sjelden å rister på hodet gjennom en hel film, så dette tror jeg ikke er noe som kommer til å plage meg.

Men... har allikevel noen spørsmål angående dette fenomenet som det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med.

Har hørt at man lettere ser regnbuer på projer med lav omdreiningshastighet på fargehjulet (typisk 2x), og at det er tydeligere dersom kontrasten er høy. Hvor mye bedre blir det med en høyere hastighet (5x). Blir prosenten som plages da enda lavere?

Det sies også at det er lettere å se regnbuer dersom kontrasten på projen er høy, og spesielt i scener som inneholder store kontraster. Er det noen som vet om spesielle scener i filmer som er fine å bruke for å finne ut om man plages av regnbuer?

Noen påstår også at regnbuer reduseres ved bruk av bedre kabler, men det synes jeg høres litt merkelig ut. Noen som har noen mening angående dette?

Er det forskjell på regnbuer om man benytter grått eller hvitt lerret? Kan et grått lerret hjelpe mot regnbuer, ettersom gain ofte er lavere enn på et hvitt?

Interessant å vite hva andre mener, tenker og synes om temaet...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne annet en at det kun er frekvensen på fargehjulet for er avgjørenede.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Tror påstanden 3-7% krever en kilde, jeg ville antatt at de fleste ser regnbuene hvis de blir forklart hva fenomenet faktisk består av. Hvorvidt 3-7% faktisk ser det første gang uten å ha blitt informert om fenomenet er selvsagt en annen sak... For min del, så jeg ikke regnbuer på min første DLP (Davis x16), før jeg prøvde et 3D spill på projektoren. Jeg visste imidlertid ikke hva problemet var, kun at jeg merket en blinking, før jeg faktisk leste om det senere. Uansett, for normal filmtitting, skulle en anta at kun fåtallet ser regnbuene ved første øyekast, men det er ikke dermed sagt vedkommende ikke vil kunne se regnbuene ved en senere anledning, eller ev. når de blir oppmerksom på fenomenet.

Jeg ser regnbuer også på 5x enheter, men langt sjeldnere enn på 2x, som jeg knapt tror jeg hadde klart å leve med. Min tidligere NEC HT-1000 plaget meg svært lite, jeg så regnbuer kanskje 2-3 gangen gjennom en hel film. Da min tidligere Davis X16 hadde 600:1 kontrast, og langt mer regnbuer enn NEC med 3000:1, har nok ikke kontrast like mye å si som et raskere fargehjul har. Regnbuene dukker opp når DLP chippen ikke klarer levere tilstrekkelig farge fra hjulet, ofte spesielt synlig i mindre hvite bevegende elementer, som jo består av samtlige farger (RGB). Jeg tror dermed at kontrast ikke har spesielt med fenomenet å gjøre, da hvite/lyse elementer uansett ville vært lyse. Det faktum at noe strølys slipper gjennom, og dermed gir lavere kontrast, tror jeg har liten betydning for regnbuene. Det kan imidlertid hende at en ser regnbuene bedre ved høyere kontraster, da de blinker mer mot en mørkere bakgrunn / skiller seg bedre ut.

Tror heller ikke kabler utgjør noen forskjell. Imidlertid har f.eks. NEC HT-1000 høyere turtall på 60 Hz enn 50, og farghjulet spinner dermed raskere og bidrar til redusert RGB-flimmer / regnbuer.

Teknisk er jeg ikke sikker på om grå/hvit duk utgjør den store forskjellen på regnbuer, men personlig syntes jeg jeg så mindre regnbuer etter jeg byttet til GreyLine. Tror uansett raskere fargehjul er langt mer vesentlig enn grå duk i dette henseende...

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal til Porsgrunn imorra og se på en Infocus X1. Er det noen spesielle filmer (sener) som jeg burde ta med meg for å teste denne regnbu effekten?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Mørke scener med lyse objekter som beveger seg (ev. en sort windows desktop der du beveger musepekeren, kanskje ikke like illustrerende...)

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men har du en spesiel film som du kan anbefale meg å ta med? Vrir hodet mitt for å finne en sene som kan være bra å teste... Star Wars Episode 2 kanskje? Når dem kommer til asteroid senen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så dumt forslag kanskje... er det virkelig mulig at den filmen kan være bra til noe?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man skal ta men en bestemt film for å muligens se RGB flimmer, er det noe som sier meg at problemet ikke er så stort. Å se på sort skjerm fra PC med musepekeren flyende over skjermen, er ikke noe annet enn å lete etter et problem. Tenk heller; ja, ja jeg ser det blinker litt der, men det sorte er i hvert fall sort. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel kanskje ikke det at vi leter for å finne problemet, men dersom det er tilfelle at man blir mere var for regnbuer etter en tids titting (tenker da på symptomer som vondt i hodet etc som har vært nevnt ved enkelte anledninger), så kan det være greit å se en film som kanskje gjør at du er sikker på at du ikke reagerer.

Som jeg sa i min første post i denne tråden så klarer jeg å se regnbuer på en InFocus SP110, men kun når jeg gjør raske forflytninger av synsfeltet. Det jeg derimot merket første gangen jeg så på InFocus SP110 var at jeg følte meg litt småsvimmel og fikk litt følelse av hodepine.

Dette kan sikkert ha hatt flere årsaker, men jo sikrere man kan bli på at årsaken ikke er regnbuer desto sikrere kan man være på at man gjør et kjøp man kan være fornøyd med i lang tid.

Og til syvende og sist er det jo det det handler om... å selv være fornøyd, og ikke kaste bort masse penger for å sitte igjen med hodeverk... bokstavelig talt

Jeg er tross alt på kanten til å kjøpe en DLP selv, så dette er ikke for å prøve å sette DLP i et negativt lys.

Synes det er bra å få frem flere synspunkter på dette, så etter bare en dag på dette forumet anser jeg denne tråden som en suksess ut ifra mitt ståsted ihvertfall

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer i grunn helt an på hertz- fargehjulsoppløsning. et fargehjul på 2x har 2 røde, 2 blå, 2 grønne, og ett blankt felt. dette for å blande fargene hurtigere for å unngå regnbuer. Du har alltid mest farger i et helt hvitt bilde, men der det blir problemer er når hertzen blir litt for lav i forhold til filmen.
    (leser du videre, kan du komme til å legge merke til regnbuer oftere..)

Ett eksempel på det, er når hele bildet har mye detaljer, og kamera beveger seg jevnt/raskt i en retning, slik at hele bildet må settes opp på nytt 50/60 ganger i sekundet. Til de som ha et forslag til en film å se denne feilen, er det en scene tidlig i filmen "bully", der kamera glir ganske hurtig mot høyre, bildet hakker, man ser regnbuer over nesten hele skjermen, og det er faktisk umulig å fokusere på et punkt på skjermen.(hvis projen er dårlig.)
    en annen måte er å flytte blikket fra hjørne til motsatt hjørne raskt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vært CRT selger du Burre! :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRT kan jeg ikke noe særlig om, bare DLP og LCD.

Hadde vel ikke solgt så mye heller, da det jeg er opplært til er å grave etter feil.... :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro det det ville være en fin måte å se regnbuer på dersom man spoler igjennom rulleteksten på slutten av en film da... dette vil jo føre til en relativt jevn og rask rulling av bildet med store kontraster mellom hvit tekst og sort bakgrunn.

Synd egentlig at regnbuer skal være et problem for noen, for de er jo så fine ellers...

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også var veldig opptatt av regnbuer i begynnelsen. Hadde en SP110 og så masse regnbuer(jeg letet seff. etter dem). Jeg kjøpte meg en HT1000 og så endel regnbuer på den i begynnelsen også, men nå; har nesten ikke tenkt på de på flere måneder. Tenkte på regnbuene for noen uker siden når jeg skulle se på en film og prøvde iherdig og få fremkalt dem men klarte det ikke....

Konklusjon for noen andre dra :-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjon for noen andre dra
    Kanskje alderen tynger....?

Mvh

AK

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Starfield"-skjermbeskytteren i Windows XP består stort sett av regnbuer på min Davis CinemaTen...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går også an å vifte med hånda foran en lys(helst hvit) skjerm.
    Hvor fort du må vifte for å se regnbuene, tilsvarer hvor følsom projen er for det.
    Altså, vifter du like fort som bildet beveger seg i en bestemt scene, blir regnbue-effekten lik på handa di.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Skulle tro det det ville være en fin måte å se regnbuer på dersom man spoler igjennom rulleteksten på slutten av en film da... dette vil jo føre til en relativt jevn og rask rulling av bildet med store kontraster mellom hvit tekst og sort bakgrunn.

Og hensikten er?
    Det må jo være forferdelig å se at man er disponert for å se regnbuer på hvit tekst som flyr over skjermen, for det er jo alltid den delen av filmen jeg studerer nøye. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting, jo nærmere du befinner deg projen, jo mindre spredning vil du se på regnbuene, og de blir mindre plagsomme.

Hmm.. denne tråden er litt merkelig, ingen spør om hvordan man reduserer regnbuer, alle vil vite hvordan man ser dem best mulig! :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så X1 idag... det var ille. Hadde aldri trodd det skulle være så ille. Og jeg så ikke på rulletekst. Kun film uten undertekster... Så regnbuer hver gang jeg blunket. Fikk også sammenlignet med en SP110, og der så jeg knapt noen.

Trodde i utgangspunktet at begge hadde 2x fargehjul, men selgeren påstod at dette var en nyere og oppgradert SP110 som hadde 5x fargehjul. Leser på siden til InFocus at den har 4x... hva er det med disse selgerne??

Uansett så er det håp for meg og DLP... får sjekke en jeg vet har 5x ihvertfall... regner med at den blir bra, når 4x var såpass bra...

Og apropos... hva kan man gjøre for å redusere regnbuer da? Noen ide siden det nevnes?

Gimme the Action!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •