Regnbuer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61

Tråd: Regnbuer

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I teorien, hvis du titter direkte ut fra projektoren(ja, riktig), vil du ikke se noen regnbuer, siden vinkelen da blir "rett på". jo lengere ut til siden fra projektoren du sitter, jo mere synlig er det. Siden det er en stund siden de lagde projektorer som er store nok til å sitte inni(og titte ut), anbefaler jeg å enten sitte i nærheten av projen, eller satse på en projektor med 5x fargehjul, eller LCD. Personlig er jeg litt fan av LCD, siden man slipper regnbuer og urolige piksler i mørke partier.OK, blacklevel og kontrast er bedre på DLP, men i lengen er LCD mer stabilt.
    Et annet triks er å tagge litt på det blanke partiet på selve fargehjulet med en svart tusj.
    hvor mye, og på hvilken måte man skal klusse, er jeg ikke helt sikker på, men dette vil også redusere lysstyrken en del. mener å ha hørt at ca 40 % av det blanke partiet er passe.
    Hvis man vil eksperimentere litt, går det an å justere Hz på PCen, og se hvor "grensen" går. Men de fleste projer går vel ikke særlig høyere enn 60 Hz...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La veldig godt merke til det du sier igår egentlig, men var ikke helt sikker på om det var noe jeg innbilte meg.

Først, når jeg så på X1 var det ikke fullt så mye regnbuer... da stod jeg så og si rett under den (syntes fremdeles det var mye av det).

Når jeg så fikk demonstrert SP110, ble det en litt annen vinkel når jeg snudde meg mot lerretet X1'en projiserte bildet på, og da var regnbuene helt ekstreme...

Uansett kan det hende man er flere som skal se film, og da kan ikke alle sitte oppe på hverandre heller... greit med noe man kan se på uansett betraktningsvinkel. Men til og med jeg synes bildet på både X1 og SP110 overgår mye av det jeg har sett av LCD trass i at disse har hatt en dårligere oppløsning, og derfor frister det mye med DLP... men en 5x.

Må ha en 5x... bare må ha det!

Gimme the Action!

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har opplevd akkurat det samme. X1 er forferdelig (når det kommer til regnbueeffekt). SP110 er litt bedre, men i mørke scener med høy kontrast er det også synlig her. Har selv fått demostrert Optoma H56 og her opplevde jeg knapt regnbueeffekten. Den har jeg blitt tilbudt til 35K.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig ting som ser ut til å bli glemt her er prisene på disse forskjellige projektorene det snakkes om. Det er et STORT hopp fra 13500,- til 35000,- Du får det du betaler for... Den vanlige mannen i gata sitter ikke med en projektor til 30+

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Hei

Har opplevd akkurat det samme. X1 er forferdelig (når det kommer til regnbueeffekt). SP110 er litt bedre, men i mørke scener med høy kontrast er det også synlig her. Har selv fått demostrert Optoma H56 og her opplevde jeg knapt regnbueeffekten. Den har jeg blitt tilbudt til 35K.
    Litt drøyt å konkludere så bombastisk ang. X1 og SP110, da dere som er plaget av regnbuer tilhører et mindretall av befolkningen. Blir mer riktig å si: form meg er X1 forferdelig.
    La folk dømme selv ved å se produktet, det er kjipt å bli skremt til ikke å kjøpe X1 fordi noen er plaget med regnbuer, flertallet av oss er nemlig ikke det. Og for oss finnes det ikke en bedre projektor til den prisen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du får SP110 til litt over 20K nå..!

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å tilfredstille egen nyskjerrighet: Er det noen X1 eiere her som ønker å bytte projektor bare p.g.a. regnbuer?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Bare for å tilfredstille egen nyskjerrighet: Er det noen X1 eiere her som ønker å bytte projektor bare p.g.a. regnbuer?
    Nei absolutt ikke

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nysgjerrig på hvordan greyline lerret påvirker regnbuer, jeg...
    noen formening??

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde regnbuer er et resultat av frekvensen på fargehjulet, og i liten grad blir påvirket av lerret eller kontrast. Jeg bruker stort sett HTPC som kilde og da øker frekvensen på fargehjulet til max på X1, nemlig 62 hertz. Dette tror jeg har større påvirkning når det gjelder "regnbueproblematikken". Uansett er bruk av HTPC å anbefale. Jeg vurderte en stund ny DVD spiller og fikk låne med noen hjem (med progressiv PAL), ingen ga bedre bilde enn jeg får fra PC-en min. Det ble ikke ny DVD spiller i denne omgang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte bare på den greyline testen på minhembio.se.
    der ser man jo at fargene blir sterkere med greyline, så..
    vet ikke, har aldri sett greyline..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Greyline lerret selv og merket sor forandring i dybde (3D virkning) og bedre sortnivå. Kan ikke si at jeg synes fargene ble sterkere. Men hva vet vel jeg, jeg er jo blind for jeg ser jo ikke regnbuer!! (heldigvis)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser heller ikke regnbuer!jeg har sett på infocus X1 og infocus ScreenPlay 110 og jeg ser ikke regnbuer. jeg er vel blind jeg også 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke snakk om man er blind eller ikke... dessverre er det noen av oss som tydeligvis er plaget av regnbuene. Det er sikkert greit å bruke HTPC, da maks frekvens på fargehjulet vil avhjelpe problemet. Skulle gjerne ønske jeg ikke hadde sett regnbuer jeg, men det gjør jeg dessverre.

_LarZen_ skriver:

En viktig ting som ser ut til å bli glemt her er prisene på disse forskjellige projektorene det snakkes om. Det er et STORT hopp fra 13500,- til 35000,- Du får det du betaler for... Den vanlige mannen i gata sitter ikke med en projektor til 30+

Ser ikke på meg selv som noe annet enn en vanlig mann i gata, men skal jeg først ha en proj skal det være en jeg er fornøyd med... prisen på denne er det opp til meg å bestemme så lenge jeg føler jeg kan ta meg råd til det... noen bygger egne rom til hjemmekino, mens jeg velger å legge pengene i det som leverer et bilde jeg opplever som bra.

Fint med penger igjen på skatten og feriepenger...

Gimme the Action!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg i det Rinn. Jeg har en TV (i loftstuen) jeg en gang betalte 32 laken for, så å bruke det samme på projektor bør være overkommelig. Det er når lyden skal stå i stil det blir fryktelig dyrt. Og jeg digger god lyd. Når du kjenner lyden i hele kroppen, det er da du blir skikkelig revet med i filmen. Det er klart jeg ville byttet ut X1 med en Action hvis det ikke hadde ført til at jeg ble singel. Det lar seg nemlig ikke forklare, her i heimen, at det å bruke 49.000 på bedre bilder er veien å gå. Jeg synes for øvrig at frøken Hi-Fil har strekt seg langt allerede.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet hadde jeg en 34" TV, som jeg syntes lyden var for 'stor' til. Med min første proj (en Panasonic AE300E som jeg leverte tilbake etter få dager pga masse pikselfeil), passet bildet desto bedre til lyden.

Har kanskje ikke all verden av anlegg, så er litt redd for hvor det bærer hen når bildet etterhvert overgår lyden...

Kommer garantert til å kjøpe en sub etterhvert ettersom lyden nå mangler den gode, dyyype bassen. Prioriterer allikevel en proj jeg ikke ser regnbuer på i første omgang. Er 'heldigvis' singel så da er det jo bare opptil meg selv hvor mye jeg er villig til å betale for en proj (burde kanskje hatt noen som holdt meg i kragen, men... :roll: ).

Anlegget trøkker vel egentlig nok foreløpig... bor tross alt i blokk. Blir vel upopulær hos naboene dersom det blir alt for mye lyd (som om jeg ikke er upopulær nok allerede :twisted: ).

Blir dyrt dette her til slutt. Ender vel med at jeg må kjøpe meg et hus, og da blir jo projen bare en dråpe i havet...

Moro med hjemmekino

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare en del av moroa. :lol:
    Fins alltid rom for forbedring.
    Håper jeg aldri blir "helt" fornøyd med anlegget.. :lol:
    Eller, det beste er jo om man kan bli mer enn fornøyd..

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    ....Det er klart jeg ville byttet ut X1 med en Action hvis det ikke hadde ført til at jeg ble singel.....
    Om behovet skulle oppstå, Gorm, har du jo funnet middelet, snakk om å slå to fluer i ett smekk, hahaha :wink: :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Om behovet skulle oppstå, Gorm, har du jo funnet middelet, snakk om å slå to fluer i ett smekk, hahaha :wink: :wink:
    Vær forsiktig nå, eller så tyster jeg om hva dine komponenter egentlig koster, og da er det du som blir singel Bjørn-Willy.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær forsiktig nå, eller så tyster jeg om hva dine komponenter egentlig koster, og da er det du som blir singel Bjørn-Willy.
    Haha....

Mvh

AK

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •