Kort "kompetansetest" av noen butikker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kort "kompetansetest" av noen butikker

Heisann

Var i Gudbrandsdalen på torsdag og hadde god tid i bilen hjem til Hønefoss. Valgte derfor å ringe butikker for å høre om noen hadde denne: http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=9168 en scart til komponent overgang som jeg har tenkt å kjøpe.

Resultatene ble slik:

Butikk 1, Lillehammer: Ante ikke hva jeg pratet om, selv om butikken har denne i sitt sortemang :cry:
    Butikk 2, Lillehammer: Viste hva jeg ville ha, men hadde ikke inne.
    Butikk 3, Moelv: Hadde til 129 kr, feil vare, trodde komponent og composite var det samme :cry:
    Butikk 4, Raufoss: Ante ikke hva jeg pratet om :wink:
    Butikk 5, Sandvika: trodde komponent og komposit var samme signal :cry: (testet på mandag)
    Butikk 6, Gran: Ante ikke hva jeg pratet om :wink:
    Butikk 7, Hønefoss: innrømmet at han var feil person til å svare på dette og rette person var ikke på jobb. :roll:

Deprimerende resultat, synes jeg :shock:

Burde vi ikke foreslå minimum 37,5 timer på AVForum som minimum kompetanse for å arbeide med HiFi/TV produkter :?:

Edit: 12:26: tatt vekk navne på butikken så ingen skal "støtes"

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er det vel sånn at tilfeldig utvalgte folk som jobber på std.el-kjedene har omtrent like mye greie på hifi som folk på rimi, rema osv. har på mat...

og jeg tror ikke vi skal forvente så alt for mye mer heller... :?

:water

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi skulle lagd en butikk konkurranse.

Så kunne hver av kjedene stilt med en mann for å avgjøre hvilken kjede som har mest peiling.

Deltakere kunne vært

Siba
    Expert
    Elkjøp
    Lefdal
    Hi-Fi klubben
    Hi-Fi centeret

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet kunne vel blitt litt misvisende, for hver av kjedene klarer sikkert å hoste opp EN mann som har peiling. Allikevel så kan jo 9 av 10 være helt noldus i en kjede, mens 7/10 kan ha rimelig peiling i en annen.

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis noen først ønsker å gjøre dette seriøst er det bedre å lage et sett med standard spørsmål, gjerne med en fallgruve eller to..., og stille disse spørsmålene til de ansatte som oppsøker deg i de forskjellige butikkene

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av water
    hvis noen først ønsker å gjøre dette seriøst er det bedre å lage et sett med standard spørsmål, gjerne med en fallgruve eller to..., og stille disse spørsmålene til de ansatte som oppsøker deg i de forskjellige butikkene

Likte det forslaget, 3-5 spørsmål som lett avslører vedkommendes kompetanse nivå. :lol:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lett å bli "høy på pæra" her. 8)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 spørsmål

1. Har dere noen spillere som gir progressivt pal signal ut? (svar: Skal være nei, det finnes ikke)

2. Hva har høyest fagreoppløsning av NTSC VHS og Sone 1 DVD ( svar: VHS)

3. Har dere en kabel som kan omforme S-video til PCM (svar: Nei!!)

Edit: skriveleif.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Synes dette er litt på kanten til stigmatiserende... La oss heller håpe at de som trenger det, benytter AVforum til å øke sin kompetanse, så takker vi for alle nye medlemmer, også fra butikker i det ganske land!

Vi er i snitt ikke sååå arrogante som det ser ut til her inne (til de butikker som måtte lese denne tråden...) 8) MEN, når det er sagt, kompetansen der ute er på et historisk lavmål, og DET er en utfordring både kjedene og de enkeltstående butikkene står overfor i stadig større grad.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg er ingen Guru, men Peakman skrev:
    1. Har dere noen spillere som gir progressivt pal signal ut? (svar: Skal være nei, det finnes ikke)

2. Hva har høyest fareoppløsning av NTSC VHS og Sone 1 DVD ( svar: VHS)
    Kan du utdype svaret på disse to, da jeg umiddelbart ikke fatter poenget. :? Trodde PAL progressivt var tilgjengelig for lenge siden. Og hva er et fareoppløsning? Oppløsning som er farlig lav? :lol:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror dette var et forsøk på "luring-spørsmål" fra Peakman... 8)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren har jo selvsagt rett at dette er luring spørsmål for de overinteresserte og kverulerende av oss.

1. Et pal signal kan kun overføres via kompositt eller s-video. Progressivt signal kun via RGBHV og komponent. PAL er i utgangspunktet kun fargekodingsignalet som brukes på kompositt og s-video. PAL brukes ikke på komponent eller RGBHV da hver farge overføres på hver sin leder. Derfor er det feil å kalle det progressiv PAL. Det korrekte er 576p. Hvis jeg snakker med en vanlig mann så bruker jeg progressiv pal for å ikke forvirre

2. DVD bruker halv fargeoppløsning (lagrer kun farger annenhver linje da det menneskelig øyet er mindre følsom for farger) NTSC video lagrer for hver linje. Selv om VHS ikke gir full oppløsning(480 linjer) så vil man i mange tilfeller ha mer enn 240 linjer som DVD som er tilpasset NTSC systemet (480/2)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir feil da det er veldig stor variasjon på kompetansenivået blant personalene rundt om kring. Blir litt feil og "henge" ut en butikk fordi en som var ganske ny tok telefonen.
    De som jobber i slike butikker vet at man ikke bare kan fokusere på produktene.

Peakman: De spørsmålene er litt for drøye for at han som blir spurt skal kunne det på rams.

Ikke misforstå meg, Jeg synes at en del folk har for lite peiling til og jobbe i en slik butikk.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Peakman: De spørsmålene er litt for drøye for at han som blir spurt skal kunne det på rams.
    Jeg er helt enig. Spørsmålene var mest lagd for å få forumfolket til å lure.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som tar telefon, bør da be en annen ta og svare hvis de ikke kan det. Bare en butikk gjorde det og bare en kunne noe om det, altså var det 5 butikker/personer som valgte å svare selv med den kompetansen de hadde og det ble feil svar eller ikke svar. Merkelig salgsfremmene opptreden at de ikke ba andre svare eller ba om å få ringe tilbake.

PM meg hvis du vil vite hvem som skjules bak butikk 1-7.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger som ikke kan svare på spørsmålene mine tar jeg meg ikke nær av...slikt kan jeg finne ut av på egen hånd. Jeg er mer opptatt av at de behandler meg med respekt, og at de for all del ikke later som de vet mer enn de faktisk gjør. Jeg husker en fyr på Elkjøp som IKKE VILLE HOLDE KJEFT om hvor bra Pixel Plus var, jeg fikk knapt tid til å spørre om prisen på TVene. Da frister det lite å komme tilbake.

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje han faktisk VAR entusiastisk? Er jo mye kjekkere å prate med folk som har interesse for det som "skal" være deres fagområde. Da blir heller ikke vi som spør de fanatiske spørsmålene sett på som sosiale utskudd. :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder disse kjedene og deres salgsmetoder samt kompetanse, tror jeg vi må huske at deres (eneste) mål er å selge mest mulig. Selgerne er drillet til dette og ikke til å gi en grundig beskrivelse av produktet og hvordan det fungerer.

Tror det var Dagbladet som for en tid siden "avslørte" hvordan selgerne til El**p bevisst trakk folk mot dyrere produkter enn det trekkplasteret de var kommet for å kjøpe.

Skal man ha god service får man gå til spesialforretningene. Der kan man kreve at de svarer på intrikate spørsmål, og helst vet mer enn en selv.

Ellers til Peakman sine testspørsmål: Takk for det - her lærer man noe nytt hver dag!

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: Jeg er ikke den med mest peiling her inne... laaaangt derifra faktisk, men...

Skal jeg ha en vare hos en av de nevnte butikker så går jeg dit KUN for å høre/prute pris. Begynner dem å bable så sier jeg som oftest ja og ha.

For dem som ikke vet hva dem skal ha, så blir dem ofte fornøyd med varen uansett hva det er. F.eks er fattern strålende fornøyd med sitt 29" Panasonic fra 1990 og sin 549,- dvd-spiller fra Rimi.

Bruk butikk kjeden til det dem er god på...PRIS.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg må få lov til å komme med ett innspill her!!

Kunder som kommer til elkjøp og har bestemt seg for hva dem skal ha får det dem vil ha. Elkjøp er faktisk lagt opp til at dem som virkelig veit hva dem vil ha, kan bare komme inn i butikken, plukke det med seg, ta det med i kassa og betale og gå ut igjen.

MEN! Det er helt vanlig mennesker, akkurat som du og jeg som jobber i elkjøp/expert/spaceworld osv osv. Noen har litt peiling, andre har mye peiling. Dem som har jobbet i noen måneder er ikke så erfarne og kan ofte snakke litt rundt seg selv.

Det er klart dem som alle andre selgere (bilselgere, data, tele, brunevarer, hvitevarer osv osv) vil selge for mest mulig!

Det som er tingen med værtfall elkjøp som jeg har personlig erfaring med er ikke at man lærer på kurs at man skal dra kunder over til ett dyrere produkt med en gang. Vi skal ta en behovsanalyse, og om vi finner kanskje ett eller to punkt som tilsier at kunden trenger noe som er litt dyrere enn lokkeproduktet, ja da prøver vi alt vi kan for å selge kunden dette.

Det finne så klart unntak her, og jeg har selv hørt skrekk historier om at feks gamle folk kommer for å kjøpe en 14" reise tv og ender opp med en 32" widescreen til flere tusen ekstra (dette var ikke noe konkret eksempel, men bare for å dra det helt i spissen).

Kommer du på feks elkjøp og spør etter alt mulig rart og han du snakker med begynner å bable om alt han ikke har peiling på så klart er det kjipt.
    MEN! dere må også huske på at elkjøp ikke er noe hi-fi butikk av noe slag. Dem er for de "vanlige" brukerne som selv ikke veit det mest tekniske.
    Som dere veit så tar det jo også en god stund fra ett produkt kommer (gjelder værtfall hi-fi osv) til det kommer inn i butikken på de store kjedene. og at dem ikke da alltid er oppdatert på hva som skal komme så trenger dem fortsatt ikke å være helt på jordet når det gjelder alt annet!

Jaja, jeg jobber værtfall ikke som selger i elkjøp lenger, så dette er ikke for å forsvare eller noe sånt, bare det inntrykket jeg har av selgerne som jeg jobbet med.

Marius

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •