Bitrate DVD, dårlig kvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bitrate DVD, dårlig kvalitet

Når du tar backup av DVD. Hvor langt ned på bitraten kan du gå før kvaliteten, gjennom en prosjektor, blir dårlig?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at er bitraten særlig under 5 så ser man forholdsvis tydelige kompresjonsartefakter. De fleste nyere (bra) utgivelser ligger på 7-8. (Igjen - dette er min personlige erfaring ut ifra bitrate-meteret på DVD-spilleren min.) Disse kan du "krympe" en 20-30 prosent uten at det blir altfor ille. Men selvsagt, det spørs hvor kresen du er og om du er av typen som konsentrerer deg mer om å se etter feil enn å nyte filmen

Husk også at filmer i 2.35:1 krever lavere bitrate enn 1.85:1/1.78:1 pga de sorte stripene over og under bildet. Det samme gjelder ikke-anamorfisk 1.85:1/1.78:1.

Jeg har bilde på 175 cm (bredde) som jeg sitter 3,4 meter unna. Har du større skjerm og/eller sitter nærmere så vil du mest sannsynlig se kompresjonsartefaktene tydligere også. Du kan jo prøve deg litt fram med en DVD-RW ellerno.

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at du mener transcoding med "et klikks løsninger" som DVD Shrink?

Jeg vil anbefale deg å lese denne sammenlikningen mellom de forskjellige transcoderene: dvd.box.sk

Jeg har testet flere av disse, men vender nesten alltid tilbake til DVD Shrink. De andre kopieringsprogrammene gir bedre bildekvalitet, men mangler ofte funksjoner sammenliknet med DVD Shrink.

Hvis du har en lang film som du ikke får inn på en DVD uten å komprimere for mye, er en løsning å "encode" filmen på nytt med f.eks. DVD-rebuilder. Dette tar lenger tid, men er ofte den eneste måten å få 3 timers filmer på en plate i akseptabel kvalitet.

Det finnes også løsninger som splitter en DVD9 plate i to DVD5 plater uten reduksjon i kvalitet.

Når dual layer platene kommer ned i pris, vil ikke lenger dette være en aktuell problemstilling.

Geir

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa dvdshrink akkurat nå. Virka veldig greit å bruke, men blei jo litt demotivert av den testen du linka til. Uansett... Sitter med gladiatoren her nå. Får video på 74,3% Holder det eller blir det litt jalla kvalitet?

Fikk aldri opp noen bitrate i dvdshrink eller tar jeg feil?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt DVD shrink en del og ville aldri brukt det på filmer jeg liker godt for å si det slik.

Jeg bruker det på barnefilmer hvor jeg fjerner alt untatt filmen med norsk lyd, slik at ungene bare kan putte inn plata og så er det plug and play.

Bildekvaliteten blir merbart dårligere ihvertfall på projector og da er jo poenget med å ha hjemmekino borte :?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rayrod!

Har du gjort som Arendal foreslår?
    For å få maksimal kvalitet velger du "ReAuthor" istedet for "backup". Dra over kun hovedfilmen og velg kun DD sporet(ikke DTS, Directors comments osv). Hvis du skal ha undertekster velger du selvfølgelig kun norsk.
    Da vil du få maksimal kvalitet i DVD shrink.

74% er 74% av orginal bitrate. Dette er OK, men du vil kunne se forskjell fra orginalen hvis du sammenlikner to stillbilder av en action-sekvens.

Geir

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også DVD Shrink, og synes resultatene er brukbare. Er enig med Arendal i at hvis jeg absolutt vil ha en film i beste kvalitet så ser jeg originalen. (Med unntak av de som har lav nok bitrate fra før til at man ikke trenger å komprimere dem.)

Men dette er vel ingen problem siden vi her snakker om kun backup, og da er det jo greit å ha en versjon med litt lavere kvalitet tilgjengelig hvis man skulle miste eller har lånt bort en film

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med back up til hard disk med "no compression" i DVDshrink?

Kopierer man da 1 til 1 uten tap eller blir det gjort en rekalkulering av hele filmen, og da med et visst tap i kvalitet likevel?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forstått det slik at det er en rimelig "quick and dirty" ripping dette programmet bruker og at det ikke gir en 1 til 1 ved ripping til HD.

Det finnes visstnok en del programmer det ute som gjør en mye bedre jobb på dette området, men ingen er så enkle å bruke som DVDshrink.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med back up til hard disk med "no compression" i DVDshrink?
    Da kan man likegodt bruke DVD Decrypter i "File-mode" som lager en 1:1 kopi av platen. Det er dette jeg gjør hvis jeg skal få maksimal kvalitet.
    Krever desverre masse hardiskplass.

Problemet er at det ikke er alle som bruker HTPC :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krever desverre masse hardiskplass.
    Har brukt DVD decrypter selv. Men plassen som kreves er vel ikke mer enn det som ligger på plata? Dvs. 5-9 GB f.eks.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis du skal plassere hele DVD samlingen på disk, blir det fort et anseelig beløp i hardisker. Litt avhengig av hvor mange DVD plater man har da :lol:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jo vært moro og laget en stor AUDIO/VIDEO server med all musikken og alle filmene på.

Det finnes antakelig software tilgjengelig for å håndtere dette, med bilder og det hele.

Jeg ville trengt en ganske stor HD tror jeg.

350 DVD + 500 CD = ca 3 TB til å begynne med

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, 8-12 hardisker med totalt 3 TB. Dette vil koste i overkant av 20 000. Så kommer diskkontrollere,eget kabinett og strømforsyninger i tillegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •