TV vs Projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV vs Projektor

Har i dag en Pioneer LX-5090 og er fornøyd med bildekvaliteten på denne.
    Men har lenge vurdert Projektor, og lurer på om noen kan gi meg tips om projektorer som kan "matche" pioèn på bilde?
    Hva må jeg regne med i pris for at det skal kunne måle seg med pio.
    Eneste kriterier jeg stiller er vel at den må ha hdmi.
    Kan godt være brukt og skal i 99% bli brukt til film.
    Skal forøvrig brukes sammen med Pioneer LX-91 blurayspiller
    og Pioneer Lx-90 receiver

Takker for alle innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hva du må opp i for å matche bildekvalitet, men ethvert svar fra Gorm vil jo være gull verdt, da han har rimelig stålkontroll på projektorer.

Ellers er jo lyskontroll svært viktig for at sortnivå skal bli bra, så dersom dette ikke er kontrollert (at du kan få det helt mørkt i rommet og har mørke vegger og tak som ikke reflekterer tilbake på lerret) vil du ikke oppleve det beste av sortnivå.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Usikker på hva du må opp i for å matche bildekvalitet, men ethvert svar fra Gorm vil jo være gull verdt, da han har rimelig stålkontroll på projektorer.

Ellers er jo lyskontroll svært viktig for at sortnivå skal bli bra, så dersom dette ikke er kontrollert (at du kan få det helt mørkt i rommet og har mørke vegger og tak som ikke reflekterer tilbake på lerret) vil du ikke oppleve det beste av sortnivå.
    Har helt mørkt rom, så det bør ikke være det største problemet i forhold til sortnivå

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg rett og slett skal sende en melding til Gorm og høre hva han kan annbefale

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er dønn umulig å si noe som helst om hva som er "best" uten at du:

1. Beskriver rommet dette skal brukes i
    2. Angir ca. budsjett

Det er fullt mulig å komme helt på høyde med en Pioneer i bildekvalitet fra projektor, og etter mitt syn også overgå det med grei margin. Forutsetningen er imidlertid at belysningen i rommet kan dempes godt. I en opplyst, lys stue er det fint lite som kan matche Pioneerens kontrast og ikke minst ANSI-kontrast...

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er helt mørkerødt og avstanden fra projektor til lerret vil være på ca 4m. Rommet er dessuten helt lystett, så det er helt mørkt hvis jeg skrur av alt lys. Taket er hvit, men om det er et problem, kan jeg bare male det
    Pris? Ja det er et godt spørsmål. Jeg lurer heller på hvor mye jeg må regne med å betale for å få en projektor som er på nivå med tvèn :P

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvitt tak er ikke helt optimalt, nei, og veggene bør være matte. Ellers høres jo dette ut som et helt greit utgangspunkt. Om en "matcher" en TV tror jeg uansett går like mye på preferanser som noe annet. Størrelsen på bildet er jo alene noe som taler i projektorens favør uansett prisklasse. Både Epson og Sony har gode projektorer i 20-30.000 kroners klassen som både leverer bra bilder i 2D og 3D, men ser du deg litt om på bruktmarkedet er det fullt mulig å få tak i en god 2D-projektor til en hyggelig pris (10-15.000). Av aktuelle bruktmodeller vil jeg nevne Sonys VPL-VW og HW-varianter som svært aktuelle...

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvitt tak er ikke helt optimalt, nei, og veggene bør være matte. Ellers høres jo dette ut som et helt greit utgangspunkt. Om en "matcher" en TV tror jeg uansett går like mye på preferanser som noe annet. Størrelsen på bildet er jo alene noe som taler i projektorens favør uansett prisklasse. Både Epson og Sony har gode projektorer i 20-30.000 kroners klassen som både leverer bra bilder i 2D og 3D, men ser du deg litt om på bruktmarkedet er det fullt mulig å få tak i en god 2D-projektor til en hyggelig pris (10-15.000). Av aktuelle bruktmodeller vil jeg nevne Sonys VPL-VW og HW-varianter som svært aktuelle...
    Takker for denne info. Var dette jeg lurte litt på også. Sony har stått først i rekken av ønsker, men er godt å få bekreftet dette. 3D er foreløbig ikke aktuelt, så regner med det blir en brukt Sony Vpl-vw 40 og oppover .Tror de kan gjøre "jobben" mot tv uten at det kreves alt for mye justeringer og innstillinger, eller må jeg belage meg på mye slikt før bildet blir bra?
    Uansett, takk for hjelp så langt

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva må jeg tenke på når det kommer til lerret?
    Noen jeg absolutt bør styre unna, og noen jeg bør se på?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Rammelerret er alltid førstevalget om du har mulighet. Tror grånyansert duk er tingen. Har du ikke plass til rammelerret hadde jeg uten tvil valgt tab-tension. De motoriserte og manuelle lerretene har tiden løpt fra, de er alt for grove i overflaten grunnet bruk av glassfiber. Tab-tension-lerretene bruker samme dukmateriale som rammelerretene, og har langt mindre struktur og dermed bedre bildekvalitet.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal brukes på samme vegg som Tv er festet på, så da er nok ikke ramme en mulighet jeg kan bruke. Tab-tention virket jo helt overlegen i forhold til andre av denne typen, men det er jo prisen også. Må nok begynne å spare her ja

Gråtone og manuelt/motorisert er det som gjelder da, takker nok en gang for veldig nyttig info

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •