16:9 eller 16:9 widescreen ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

16:9 eller 16:9 widescreen ??

Hei. Kjapt sp.mål. Inne på videoinstillingene på min blu-ray spiller så kan jeg velge mellom 4:3, 16:9 og 16:9 widescreen.
    Er jeg helt på jordet her, men trodde 16:9 var 16:9 jeg. Og at det var widescreen format. Hvorfor dette valget ???

Noen som har vært borti dette før ??
    synes bare det virket så rart. Men kan jo være en logisk forklaring på det

Eneste jeg har lagt merke til er at hvis jeg streamer film fra harddisk, og har stilt inn spilleren på 16:9 widescrenn så dekker bildet hele lerretet ( altså ikke noe sort felt over og under bildet. Men setter jeg spilleren på 16:9 så blir bildet i det jeg ville ha kalt widescreen. Med sort felt over og under bilde.

synes bare dette var så sinnsykt rart, så ville bare høre om det var noen logisk forklaring på dette

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her 16:9 er bare en definisjon på forholdet mellom vertikal og horisontal størrelse på bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse innstillingene brukes ikke bare for å fortelle spilleren hva slags TV du har, men også for å fortelle den hva den skal gjøre med signaler som ikke passer TVen. I praksis vil dette altså påvirke bildet fra 4:3 DVDer.

Når du skal tilpasse et 4:3 bilde til 16:9, så har du i utgangspunktet tre valg:

- Strekke bildet til å fylle hele skjermen
    - Zoome inn og klippe av topp og bunn av bildet
    - Legge sorte felter på sidene

Jeg vil anta at dine tre valg korresponderer til disse alternativene. Men, jeg synes ikke det er glassklart hva som gjør hva, så du får finne frem en DVD med 4:3 format og prøve deg frem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •