Hvem er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Hvem er best?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvem er best?

Jeg ønsker å vite hva som gir beste bilde av disse to koblinger:

1) Scart med RGB som omformes til komponent og til pj
    2) komponent direkte til pj

Er det synlige forskjeller eller gir de rimelig like bilder?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi om progressiv komponent?

Isåfall er det merkbart bedre bilde.

Klarer ikke se forskjell på komponent og RGB.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde for lenge siden (to år) å finne ut av hva som gav best bildekvalitet i min AE300. Enten komponent eller RGB gjennom scart. Leste mange review's og artikler om det og konklusjon var at det var like god kvalitet. Men at RGB gjennom scart muligens kunne gjengi fargene mest korrekt. Men det var mer som om det var to leire av folk. Noen foretrekker komponent, andre RGB gjennom scart.

Men jeg snakker her om enten komponent rett til proj eller Scart RGB rett til proj. Enhver omforming vil jeg tro stjeler litt av optimal kvalitet.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt att komponent skal være det som gir best kvalitet! Men nå har jeg aldri testet dette.. så det trenger jo selvfølgelig ikke stemme!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MPEG2 som ligger på DVD er component, slik at det i utgangspunktet er det logiske valget, slik at det som er avgjørende er transcodingen fra component til rgb - altså hvor den blir gjort best.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt att komponent skal være det som gir best kvalitet!
    Jeg tror grunnen til at du har hørt dette er at scart RGB har vi kun her i Europa, mens komponent finnes verden rundt. Så derfor kan ikke folk fra f.eks USA uttale seg særlig om scart RGB. Og det er ofte amerikanere som tester ditt og datt. Med dette mener jeg at "ordet" er gått ut om at komponent er best. Men det er ikke nødvendigvis sant. Og self har dette både med type kilde og type projektor.

Men nå er det jo kommet nye standarder som er bedre enn både komponet og scart RGB da...tenker på de nye digitale tilkoblingene DVI osv..

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Du har ett poeng der, så jeg vil si meg enig med deg!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med komponent er at det er her en en i de aller fleste tilfellene kan få progressive signaler, dette gjør mange ting enklere i mange tilfeller.

Snakker vi om ren bildekvalitet og signalene er like så er RGB det foretrukne valget. Kvalitetsforskjeller på forskjellige dvd spillere gjør dette ikke alltid sant.
    Desverre så får vi bare RGB her i europa via scart kontakten, og dvd spillere med BNC kontakter med RGBHV og skikkelig deinterlacer koster mer en det smaker.

I en DVD spiller er signalet ut i fra mpeg dekoderen RGB interlaced. Så selv om dvd filmen er i komponent format så må filmen gjøres om fra RGB til komponent igjen etter dekoderen. Mange tror at komponent er en slags "direkte" datastrøm fra plata, mens signalet har gått fra komponent (plata) til RGB (Mpeg dekoder) til komponent igjen før det forlater dvd spilleren. Komponent er i teorien en "billig" variant av RGBHV.

Det er alltid anbefalt å prøve alle forskjellige metoder for å koble systemet opp. Progessivt/interlaced komponent, RGB og forskjellige kabler burde alltid testes. Test utstyret og bestem selv hva som er best hos deg med ditt oppsett, det som fungerer best hos deg gjelder kanskje ikke for neste mann igjen.
    Så en kan ikke si at det er best og det er verst da utstyret vi bruker variere veldig.

Kjelli

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Bakrunn for spørsmålet er at Rotel som jeg hadde i 10 timer :wink: hadde ikke komponent, bare RGB igjennom scart. Før denne ble levert tilbake ble omformer'n som jeg fikk med (har komponentkabel til pj) fra scart til komponent testet på min Jamo DVR50. DVR50 skal ha p.scan på komponent og den har s-video (brukes) og RGB scart. Har aldrig klart å få bilde fra komponent, bare et dårlig bilde ved intelaced. Nå med ovrgangen fra RGB ble plutselig bilde betraktelig bedre enn s-video.

Dilemma: Skal jeg bruke DVR50 videre med overgangsboks fra RGB til komponent eller skal jeg kjøpe ny reciever m/DVD (ikke Rotel :wink: )som har p.scan på komponent ? (Detter fungerer med andre spillere som er testet mot pj'n). Synspunkter bør ta hensyn til at jeg kommer til å oppgradere pj'n til PE5120 som har flere tilkoblingsmuligheter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke det svaret du vil ha, men hvorfor ikke kjøpe en habil standalone DVD-spiller til 1995 (finnes jo noen gode alternativer der) og en standalone receiver (Yamaha RX-V450, 550, 650, 750).

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig med Tiger. Helt ufattelig flaks for deg at jeg skal selge min Yamaha RX-V540 for tiden (ok ok, snikreklame).

Jeg personlig synes det er en fordel å kunne bytte DVD spilleren med "jevne" mellomrom, da det skjer mye nytt med disse.
    Recievere er noe en normalt ikke bytter like ofte.
    Dette er min erfaring, din erfaring kan variere fra min.

Det skulle bare mangle at den løsningen fra RGB til komponent ikke var bedre en S-video. Det er vel bare kompositt som er verre en S-video. Den overgangen skal virkelig være elendig for å gjøre bildet "verre" en s-video, noe den tydeligvis ikke er.

Kjelli

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strider mot mitt motto, men vil ikke ha komponenter i hjemmekinoen :wink: Så da får jeg kjøpe overgang, foreløpig, og se hva jeg gjør etter at 5120 kommer på plass 8) Kansje jeg må krype til korset og kjøpe løse komponenter :roll: Lenge leve DVR50 :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •